• VerraWaterHeart

Hednisk tro

Hej

Jag är troende hedning  den Nordiska vägen. Ber till Tor och Frej och Freja.
    Men är ändå ganska ny sen 8 månader tillbaka. Och skulle vilja få fakta av er som är mer erfarna.
    Kan vara allt möjligt om hur ni firar högtiderna m.m 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-11 18:59
    Jag kan ju uppleva att det är svårt att leva ut sin tro då min partner inte är troende.

Jag har gått ur Sk han menar att alla vi som bor i Sverige är Krista, nej jag är inte kristen, men vi firar det kristnas högtider, ja men kanske för att man blir tvingad.

Jag har inte sagt att jag är troende hedning men han vet att jag gillar gudar och gudinnor. Jag tycker det är jobbigt då ena partnern inte tror på något eller bryr sig.

Man känner sig själv lite dum då som ber till gudarna så när jag ber blir då min partner inte är hemma.
    Eller tyst för mig själv. .
  • Svar på tråden Hednisk tro
  • lykantrophona

Hej. Jag är medlem i samfundet Forn Sed, den största hedniska organisationen. Men min gissning är att de flesta hedningar inte är medlemmar i någon organisation. Personligen kan jag tycka att det finns poäng med att organisera sig, för att få ett större nätverk, tips, och kanske i framtiden kunna gifta sig och begravas hedniskt.

Fråga gärna saker, men kom ihåg att det också är fritt fram för egna tolkningar.

Just nu funderar jag på om jag kommer ha någon möjlighet att fira höstdagjämningen, jag är nämligen bjuden til 30-årskalas den dagen. Så hinner inte gå på blotet som arrangeras i närheten.

• VerraWaterHeart
    lykantrophona skrev 2012-09-09 20:43:55 följande:
    Hej. Jag är medlem i samfundet Forn Sed, den största hedniska organisationen. Men min gissning är att de flesta hedningar inte är medlemmar i någon organisation. Personligen kan jag tycka att det finns poäng med att organisera sig, för att få ett större nätverk, tips, och kanske i framtiden kunna gifta sig och begravas hedniskt.

Fråga gärna saker, men kom ihåg att det också är fritt fram för egna tolkningar.

Just nu funderar jag på om jag kommer ha någon möjlighet att fira höstdagjämningen, jag är nämligen bjuden til 30-årskalas den dagen. Så hinner inte gå på blotet som arrangeras i närheten.
    Har funderat att bli medlem i samfundet forn sed.
    Har du hemsida till dem?

Jo klart jag förstår att man kan tolka grejer olika, Tänker bara att jag som bor i västerbotten där det inte finns så många hedningar, kanske kan få lite fakta på annat håll. Det är ju en grej att läsa på nätet, och en annan att höra åsikter från folk som är troende i nordisk sed..

Funderar  lite kring de olika högtiderna,
    hur man firar dem osv.?

Gifta mig hedniskt blir nog svårt då min sambo inte är troende, begrava är en annan fråga, jag vill helst krimeras och släppas i det fria över havet, och jag vet att det inte är till låtet i sverige, men tusan, då får de väl lösa sig på annat vis. 
  • lykantrophona

Adress: samfundetfornsed.se

Högtider brukar i regel firas med blot och gille. Blot är alltså själva offrandet, som i sin tur brukar delas upp i delar: bedja (inkallande, syftesförklaring), blota (själva nedläggandet av gåvan), sända (vad man önskar sig genom gåvan, tacksägelser), soa (förstörelse/uppätande av gåvan, avslutning). Gille är helt enkelt en festmåltid.
    I samfundet Forn Sed så sysslar vi inte med djuroffer, eftersom vi anser att det finns risk för djurplågeri om några andra än professionella slaktare avlivar djur. Vanliga blotgåvor är mat, dryck, blommor, frön osv.

Skillnaden mellan högtiderna brukar framför allt vara årstidsbetonad: vilka makter man vänder sig till, vad man blotar och vad man äter. Exempelvis brukar man vända sig till Frej under försommar och midsommar, Siv och Tor under skördetid, Oden under julen (i form av Jolnir), och diverse gudinnor under Disa. Men det finns ju också alltid plats att tolka den gudom man har bäst kontakt med ("fulltrui") även under högtider som inte traditionellt kopplas till just denne.

• jaghopparhögt
    lykantrophona skrev 2012-09-09 21:24:36 följande:
    I samfundet Forn Sed så sysslar vi inte med djuroffer, eftersom vi anser att det finns risk för djurplågeri om några andra än professionella slaktare avlivar djur. Vanliga blotgåvor är mat, dryck, blommor, frön osv.
    Finns det någon hednisk grupp som genomför djuroffer?
    Offrar ni blod förresten? Alltså ert eget.
  • lykantrophona
    jaghopparhögt skrev 2012-09-09 21:26:31 följande:
    Finns det någon hednisk grupp som genomför djuroffer?
    Offrar ni blod förresten? Alltså ert eget.
    Jag har ingen koll på andra grupper, men jag skulle tro att det är mycket ovanligt med djuroffer. De flesta människor äger ju inte boskap längre.

Och nej, att offra eget blod har jag aldrig hört talas om.

Tips: ordet "blot" kommer inte från "blod", utan från *blotan = offra, dyrka -> troligtvis från *bladhmen = offerpräst, bestläktat med sanskritordet brahmin = präst.
  • jaghopparhögt
    lykantrophona skrev 2012-09-09 21:34:36 följande:
    Jag har ingen koll på andra grupper, men jag skulle tro att det är mycket ovanligt med djuroffer. De flesta människor äger ju inte boskap längre.

Och nej, att offra eget blod har jag aldrig hört talas om.

Tips: ordet "blot" kommer inte från "blod", utan från *blotan = offra, dyrka -> troligtvis från *bladhmen = offerpräst, bestläktat med sanskritordet brahmin = präst.
    Jo jag vet vad ordet betyder men det ändrar ju inte att det finns vissa intressanta aspekter i blodsoffer.
    Och med djuroffer är det nog mer vanligt med mindre djur som katter, hundar och kaniner. Det är vad jag har sett och hört själv. Boskapsdjur tror jag ingen offrar nu.
  • VerraWaterHeart
    lykantrophona skrev 2012-09-09 21:24:36 följande:
    Adress: samfundetfornsed.se

Högtider brukar i regel firas med blot och gille. Blot är alltså själva offrandet, som i sin tur brukar delas upp i delar: bedja (inkallande, syftesförklaring), blota (själva nedläggandet av gåvan), sända (vad man önskar sig genom gåvan, tacksägelser), soa (förstörelse/uppätande av gåvan, avslutning). Gille är helt enkelt en festmåltid.

Skillnaden mellan högtiderna brukar framför allt vara årstidsbetonad: vilka makter man vänder sig till, vad man blotar och vad man äter. Exempelvis brukar man vända sig till Frej under försommar och midsommar, Siv och Tor under skördetid, Oden under julen (i form av Jolnir), och diverse gudinnor under Disa. Men det finns ju också alltid plats att tolka den gudom man har bäst kontakt med ("fulltrui") även under högtider som inte traditionellt kopplas till just denne.
    Tack för bra förklaring :)
    Och länken till hemsidan. 
  • VerraWaterHeart

Hur ofta brukar ni prata med er Gud / Gudinna?
    Känner ni ofta deras närvaro?
    Jag har ofta stunder då jag känner deras närvaro. 

• lykantrophona
    VerraWaterHeart skrev 2012-09-09 22:23:27 följande:
    Hur ofta brukar ni prata med er Gud / Gudinna?
    Känner ni ofta deras närvaro?
    Jag har ofta stunder då jag känner deras närvaro. 
    Absolut känner jag någon form av närvaro under blot, men även ute i naturen och (när det gäller Freja) efter sex. Jag har också mött gudarna flera gånger i mina drömmar.

Sen tycker jag inte heller att man ska glömma de små makterna, rådare, vättar och tomtar, kan jag tycka, behöver också vår tacksamhet.
  • VerraWaterHeart
    lykantrophona skrev 2012-09-09 22:39:08 följande:
    Absolut känner jag någon form av närvaro under blot, men även ute i naturen och (när det gäller Freja) efter sex. Jag har också mött gudarna flera gånger i mina drömmar.

Sen tycker jag inte heller att man ska glömma de små makterna, rådare, vättar och tomtar, kan jag tycka, behöver också vår tacksamhet.
    Ne precis och Älvorna :) 
    Nu har jag skickat in så jag går ur svenska kyrkan om jag nu är inskriven där,
    Och i slutet av veckan ska jag posta min anmälan om att gå med  www.samfundetfornsed.se/

Hur skulle ni fira högtiderna om ni är själv, och inte har nån grupp att fira med.?
Svar på tråden Hednisk tro