"Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.
ge bådas namn?
ditt efternamn är ditt, jag ser det inte som "ditt exs namn"
ge bådas namn?
ditt efternamn är ditt, jag ser det inte som "ditt exs namn"
Jag har redan bestämt att jag aldrig kommer byta tillbaka till mitt gamla namn om jag skiljer mig. Det namnet jag har nu är MITT. Däremot är det inte säkert att jag kommer ge det till mina framtida barn om min nuvarande man inte är pappan, utan då kan jag tänka mig att ge de barnen pappans namn eller båda våra namn.
Detta är mitt tredje namn. Jag föddes med ett namn, hade det två år, fick sedan min pappas namn när mina föräldrar gifte sig och nu detta som jag gift mig till själv. Det är ett ovanligt namn och jag är den enda vuxna kvinnan i landet som har namnet (den andra "kvinnan" är min dotter).
Ts, hade du velat att ditt barn får sitt efternamn efter din mans ex? Tänk på det en stund...
Jag behöll min exmans efternamn när vi skilde oss. Gillar namnet, gillar karln. Sedan tog jag min nuvarande mans efternamn också, då blev mitt efternamn från förra äktenskapet mitt mellannamn (har jag för mig att det kallas?)
Skulle aldrig vilja bli av med mitt efternamn från förra äktenskapet, tycker att det är väldigt fint och jag trivs att heta det.
När jag separerade från min första man valde jag att ta tillbaka mitt flicknamn, för mig var det en symbolisk grej att liksom "klippa banden" våra två gemensamma barn behöll givetvis sin fars efternamn och jag kan inte påminna mig att det någon gång kändes speciellt underligt att inte ha samma efternamn som mina barn
Ett par år efter skilsmässan träffade jag en ny man och vi gifte oss och för mig var det en självklarhet att byta till hans efternamn och numera har vi fått ett gemensamt barn
Det här med efternamnet verkar ha olika stor bertydelse för folk. För mig är det bara just ett namn, min identitet som mamma och person ligger inte i mitt efternamn och kanske är det därför som jag inte sett det som någon stor grej att byta namn och att det då medförde att inte ha samma efternamn som mina två äldsta barn...
Kort sagt, det är svårt att råda någon annan hur denne ska göra eftersom det är just så personligt
Jag bytte tillbaka till mitt flicknamn innan skilsmässan ens var klar.Mina 2 flickor som jag blev ensam med har behållit pappans namn,även fast dom inte har haft kontakt sedan 1998. Vi har gemensam vårdnad så jag fick inte byta namn utan hans medgivande. För mig har det aldrig känts konstigt att ha olika efternamn som mina barn.
Ta tillbaka ditt flicknamn och sätt det på dina barn med sin respektive pappas namn också,borde väl vara det enklaste för då har du ju samma namn som dem :)
Är det ett "vanligt" namn får ditt "nya" barn ta ditt efternamn annars behövs exets, och exets släkts, godkännande.