• Pompeia01

"Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.

Bok skrev 2012-09-10 13:38:17 följande:
    Ah - menar du att man alltså har rätt att ge ett efternamn man själv förvärvat till ett barn med en annan person, men inte till ny make? Intressant i så fall.

Jag antar att lagändringen kom till som en sådan där fånig PK-grej. Att blodsbanden inte ska ha betydelse, att stjärnfamiljer ska vara lika fina som kärnfamiljer, och sådana flumtankar. Inte i något annat land på jordens rund skulle det vara möjligt, än i PK-Sverige... Spöke
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    Iryelle skrev 2012-09-10 13:43:30 följande:

Varför är det så viktigt? Många som skiljer sig har börjat identifiera sig med sitt nya efternamn och vill då inte byta tillbaka och då är det väl bra att kunna ge nya barn sitt efternamn. Annars så känns det lite som att man bara har namnet till låns vilket blir löjligt.

Så om Prins Daniel (som numera heter Bernadotte) skiljer sig från Victoria och gifter om sig med Zavannah från Rinkeby. Då är det helt rätt att deras gemensamma barn får heta Kèvin och Mellizah Bernadotte..?
  • Pompeia01

Jag gillar det spanska systemet! (Eller "det gamla" spanska systemet - normupplösningen har nått dit också... Men i Sydamerika är det fortfarande vanligt.)

Där får alla barn både pappas och mammas efternamn. Pappas står alltid först. Dessa namn har man sedan hela livet. Kvinnor som gifter sig lägger dessutom till makens efternamn med ett "de" förut. T.ex. "de Toledo".

På så sätt uppstår ingen förvirring, utan man ser på en gång att: "jaha, hennes pappa var en Garcia, hennes mamma var en Rodriguez - och så har hon gift in sig i Toledo-familjen". Ordning och reda!

• Pompeia01
    Simon 681 skrev 2012-09-10 14:06:01 följande:
    Det kanske skulle provocera fram en lagändring, men i teorin så.
    Jo - jag har en känsla av att det måste hända något sådant extremt, innan folk i allmänhet vaknar och fattar hur absurt det har blivit! Så länge som det bara är namn som Andersson, Pettersson och Lundström som folk blandar och ger, så är det ingen som reagerar.
  • Pompeia01
    Gladskit skrev 2012-09-10 14:20:12 följande:
    Det roliga med det är när föräldrarna ger samma namn vidare.
    Så att man heter tex. Diaz Diaz i efternamn.
    De som inte känner till det spanska "systemet" fattar nada

Kusinäktenskap, eller..? Tja, då blir det synliggjort i alla fall...
  • Pompeia01
    Anonym skrev 2012-09-10 16:15:34 följande:

Prins Daniel heter inte Bernadotte i efternamn. Kungliga har inget efternamn alls! Kungen och Victoria mfl är av ätten Bernadotte men det är ute deras efternamn. Så skiljer sig Viktoria och Daniel kommer han få tillbaka sitt gamla efternamn då endast kungliga får vara utan efternamn i Sverige.
    Han heter Daniel Westling Bernadotte. Du kan läsa här: http://kyrkoordnaren.blogspot.se/2010/06/prins-daniel-har-efternamnet-bernadotte.html

Och även på Wikipedia.  
  • Pompeia01
    Ida9007 skrev 2012-09-10 17:32:50 följande:
    Man kan ju annars hitta på ett eget efternamn om man ska byta efter skilsmässa.

Fast då bryter man ju all kontakt med hela släkten, både den man gifte sig in i och den som man föddes i. Det skulle inte jag vilja göra - det skulle ju bli som att inte höra hemma någonstans...
  • Pompeia01
    Anonym (skild) skrev 2012-09-10 17:54:14 följande:
    [quote=66599313][quote-nick]whybother skrev 2012-09-10 17:48:00 följande:[/quote-nick][/quote]

Kan svara igen på detta.

Skulle inte ha något alls emot det. Det som är viktigt är hur han kände för sitt namn och varför han skulle vilja det. Kände han att det var hans skulle jag skita i hur han fick det. Vi vet båda två om att våra respektive ex är just ex och inget annat. han ser mitt namn som just mitt namn eftersom han bara känt mig med det namnet.
    Fast du skulle kanske känna annorlunda om han och hans ex hade barn tillsammans. Barn som blev dina styvbarn, som du måste ha i ditt hem varannan vecka... och som gav biomamman anledning att ständigt och jämnt ringa, springa över till er, kontrollera saker, gnälla över hur du tar hand om hennes barn, lägga käppar i hjulet för semester- och julplanering... Inte så kul kanske då, om din man och dina egna barn skulle heta samma namn som henne..!
  • Pompeia01
    Iryelle skrev 2012-09-10 22:18:31 följande:

Om Daniel gifter sig med Anna Andersson och de får barnen Oskar och Maja Bernadotte, känns det bättre då? Du kanske ska sluta tycka att adliga namn på något vis är bättre än vanligare namn, det finns faktiskt en hel del icke adliga namn som är väldigt unika så du kan lämna dina klassjämförelser därhän.
    Jag ser iaf inte problemet. Det kan även hjälpa till att stärka banden mellan Estelle och de nya barnen, skapa en känsla av tillhörighet för dem.
    Jag spetsade till det för att visa på det absurda. Nej, jag tycker inte att Daniels barn med någon annan än Victoria ska heta Bernadotte, oavsett allt annat. Bernadotte ska endast ättlingarna till Jean Baptiste heta. Och ev. ättlingar till Jean Baptistes släktingar, såklart - men jag tror inte det finns några sådana i Sverige. Alla som heter Bernadotte ska veta att de är släkt när de stöter på varandra. Och det gäller ALLA ovanliga namn, såklart.
  • Pompeia01
    Jorun skrev 2012-09-11 08:29:50 följande:
    Men alltså det verkar ju helt sjukt att man får ge sitt giftasnamn till ett barn man får med en annan pappa! Speciellt om det är ett familjenamn som bara den släkten heter! Hur kan det vara okej!? Det måste ju åtminstone finnas möjlighet för familjen (exet) att överklaga?

Efter sista ändringen av namnlagen så kan de inte säga ett skit. Visst är det märkligt..? Jag tror som sagt att det var en del i den vanliga PK-normlöshetssträvan. Att lagstiftaren ville markera att stjärnfamiljer är lika bra som kärnfamiljer, och då ska sådant som blodsband och efternamn inte längre få spela någon roll i Sverige... Min gissning, OBS.
  • Pompeia01
    Iryelle skrev 2012-09-11 15:35:38 följande:

Själv tycker jag inte att det ska spela någon roll hur unikt ett namn är överhuvudtaget, samma regler bör gälla för alla namn. Jag kan dock förstå om man som ex skulle vilja protestera men personligen förstår jag inte varför man lägger så stor vikt vid ett efternamn.

Ja, jag tycker också att samma regler ska gälla för alla namn. Det var det jag försökte få fram. Dock kanske man inte sörjer så mycket om namnet går ur släkten - om det redan finns flera hundra familjer som heter det, och som inte är släkt med varandra.
  • Pompeia01
    Jorun skrev 2012-09-11 21:40:38 följande:

Ja mycket märkligt!! Gäller det även om det är mannen som tagit frugans efternamn och sen skiljer sig och skaffar barn med en annan? Om mamman då vill att barnet har "hans" efternamn.

Nej jag tycker faktiskt det är riktigt dåligt. Frågade min man vad han skulle tycka om vi skiljde oss och jag träffade en ny och fick barn med honom och det barnet fick heta vårat nuvarande efternamn. Det är bara min mans familj som har det efternamnet. Han hade blivit tokig! Fullt förståeligt.

Kan man skriva någon form av äktenskapsförord på namnet innan man gifter sig då kanske?    
    Det gäller könsneutralt, ja.

Visst vore det bra om man kunde skriva äkenskapsförord även på immateriella tillgångar - som namn! Men det går nog inte... Lagändringen har ju dessutom bara smygits in, så folk skulle inte veta om den ens om en sådan möjlighet fanns. 
Svar på tråden "Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.