• Anonym (skild)

"Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.

För att göra en lång historia kort:

Träffade kärleken, gifte mig (bytte namn till makens), fick barn (som har det gemensamma efternamnet), skiljde oss. Har nu träffat en ny och ska ha barn.

Jag har inte bytt tillbaka efter skilsmässan eftersom det är och var viktigt för mig att få heta samma som mitt barn. Mina föräldrar har olika efternamn och jag hette innan dubbelnamn, dvs båda mina föräldrars namn.

Jag har kännt som så att jag inte bytt tillbaka för jag vill inte behöva ge mitt barn dubbelnamn (att heta samma ÄR viktigt för mig) och jag har kännt att mitt nya namn ju faktiskt är mitt namn nu.

Nu ska nya barnet få namn, och det skiter sig med efternamnet, Både jag och barnets pappa vill heta samma som barnet, det är viktigt för oss båda. Alltså kommer det bli mellannamn och efternamn, men vilket ska bli vilket? Anses det konstigt att mitt barn med min nya får ett namn som jag fick genom min exmake?

Vi har inga konkreta plnaer på giftermål och även om det skulle ske kommer jag inte byta till hans namn.

• Svar på tråden "Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.
  • Pompeia01
    Bok skrev 2012-09-10 13:38:17 följande:
    Ah - menar du att man alltså har rätt att ge ett efternamn man själv förvärvat till ett barn med en annan person, men inte till ny make? Intressant i så fall.

Jag antar att lagändringen kom till som en sådan där fånig PK-grej. Att blodsbanden inte ska ha betydelse, att stjärnfamiljer ska vara lika fina som kärnfamiljer, och sådana flumtankar. Inte i något annat land på jordens rund skulle det vara möjligt, än i PK-Sverige... Spöke
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Bok
    Pompeia01 skrev 2012-09-10 13:52:48 följande:
    Ja, det är faktiskt så.
    Intressant, tack för info!

Vad gäller TS situation håller jag med dig - det verkar märkligt att ge ett barn detta namn, i synnerhet som fadern inte ens skulle ha möjlighet att ta det namnet. 
  • Pompeia01
    Iryelle skrev 2012-09-10 13:43:30 följande:

Varför är det så viktigt? Många som skiljer sig har börjat identifiera sig med sitt nya efternamn och vill då inte byta tillbaka och då är det väl bra att kunna ge nya barn sitt efternamn. Annars så känns det lite som att man bara har namnet till låns vilket blir löjligt.

Så om Prins Daniel (som numera heter Bernadotte) skiljer sig från Victoria och gifter om sig med Zavannah från Rinkeby. Då är det helt rätt att deras gemensamma barn får heta Kèvin och Mellizah Bernadotte..?
  • Simon 681

Man borde inte längre få byta efternamn när man gifter sig. Det fungerar bara om skilsmässor är sällsynt. Barnet borde få en av föräldrarnas efternamn. Det andra efternamnet till mellannamn. Detta kan sedan bytas fram till att man själv skaffas barn, sedan gäller att barnet får det enda efternamnet till efternamn eller mellannamn.

Detta för att undvika exponentionell ökning av antalet efternamn. 

• Anonym

Jag bytte tillbaka till mitt flicknamn innan skilsmässan ens var klar.Mina 2 flickor som jag blev ensam med har behållit pappans namn,även fast dom inte har haft kontakt sedan 1998. Vi har gemensam vårdnad så jag fick inte byta namn utan hans medgivande. För mig har det aldrig känts konstigt att ha olika efternamn som mina barn.

Ta tillbaka ditt flicknamn och sätt det på dina barn med sin respektive pappas namn också,borde väl vara det enklaste för då har du ju samma namn som dem :) 

• Simon 681
    Pompeia01 skrev 2012-09-10 13:56:51 följande:

Så om Prins Daniel (som numera heter Bernadotte) skiljer sig från Victoria och gifter om sig med Zavannah från Rinkeby. Då är det helt rätt att deras gemensamma barn får heta Kèvin och Mellizah Bernadotte..?
    Det kanske skulle provocera fram en lagändring, men i teorin så.
  • Insatt
    Pompeia01 skrev 2012-09-10 13:34:59 följande:
    Jag tycker faktiskt att det är jättetöntigt, med män som tar fruarnas efternamn. Känns som att de är under toffeln på riktigt... Pengaarv är något annat. Även om jag gärna sett att fideikomisset blivit kvar, eftersom artefakter från många gamla fina kulturmiljöer, nu sålts ut till utländska samlare och skingrats för vinden... Men det är säkert smällar som vi får ta, för den heliga jämställdheten...  Rynkar på näsan

Problemet uppstår inte om hon gifter sig med den nye mannen. Då kan hon göra som jag skrev i mitt första inlägg, och alla barn får efternamnet gemensamt med båda sina föräldrar. (Mamman har då två namn, varav hon delar det ena med barnet från första äktenskapet, och det andra med barnet från andra äktenskapet.)
    Det är ju rätt jävla stört att tycka. Vad fan har du med andras val i livet att göra. Tänk om han inte tycker att hans namn är snyggt? Jag kommer inte byta namn när jag gifter mig. Min kille får bestämma själv om han vill behålla sitt, ta mitt som mellannamn eller ta mitt. HALLELUJA FÖR JÄMSTÄLLDHETEN! Tack för att jag slipper vara under toffeln bara för att jag har fitta som det var innan 1965. Förtryck inte fittan!!!
  • Pompeia01

Jag gillar det spanska systemet! (Eller "det gamla" spanska systemet - normupplösningen har nått dit också... Men i Sydamerika är det fortfarande vanligt.)

Där får alla barn både pappas och mammas efternamn. Pappas står alltid först. Dessa namn har man sedan hela livet. Kvinnor som gifter sig lägger dessutom till makens efternamn med ett "de" förut. T.ex. "de Toledo".

På så sätt uppstår ingen förvirring, utan man ser på en gång att: "jaha, hennes pappa var en Garcia, hennes mamma var en Rodriguez - och så har hon gift in sig i Toledo-familjen". Ordning och reda!

• Pompeia01
    Simon 681 skrev 2012-09-10 14:06:01 följande:
    Det kanske skulle provocera fram en lagändring, men i teorin så.
    Jo - jag har en känsla av att det måste hända något sådant extremt, innan folk i allmänhet vaknar och fattar hur absurt det har blivit! Så länge som det bara är namn som Andersson, Pettersson och Lundström som folk blandar och ger, så är det ingen som reagerar.
  • Gladskit
    Pompeia01 skrev 2012-09-10 14:09:58 följande:
    Jag gillar det spanska systemet! (Eller "det gamla" spanska systemet - normupplösningen har nått dit också... Men i Sydamerika är det fortfarande vanligt.)

Där får alla barn både pappas och mammas efternamn. Pappas står alltid först. Dessa namn har man sedan hela livet. Kvinnor som gifter sig lägger dessutom till makens efternamn med ett "de" förut. T.ex. "de Toledo".

På så sätt uppstår ingen förvirring, utan man ser på en gång att: "jaha, hennes pappa var en Garcia, hennes mamma var en Rodriguez - och så har hon gift in sig i Toledo-familjen". Ordning och reda!

Det roliga med det är när föräldrarna ger samma namn vidare.
    Så att man heter tex. Diaz Diaz i efternamn.
    De som inte känner till det spanska "systemet" fattar nada
Svar på tråden "Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.