• Anonym (skild)

"Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.

För att göra en lång historia kort:

Träffade kärleken, gifte mig (bytte namn till makens), fick barn (som har det gemensamma efternamnet), skiljde oss. Har nu träffat en ny och ska ha barn.

Jag har inte bytt tillbaka efter skilsmässan eftersom det är och var viktigt för mig att få heta samma som mitt barn. Mina föräldrar har olika efternamn och jag hette innan dubbelnamn, dvs båda mina föräldrars namn.

Jag har kännt som så att jag inte bytt tillbaka för jag vill inte behöva ge mitt barn dubbelnamn (att heta samma ÄR viktigt för mig) och jag har kännt att mitt nya namn ju faktiskt är mitt namn nu.

Nu ska nya barnet få namn, och det skiter sig med efternamnet, Både jag och barnets pappa vill heta samma som barnet, det är viktigt för oss båda. Alltså kommer det bli mellannamn och efternamn, men vilket ska bli vilket? Anses det konstigt att mitt barn med min nya får ett namn som jag fick genom min exmake?

Vi har inga konkreta plnaer på giftermål och även om det skulle ske kommer jag inte byta till hans namn.

• Svar på tråden "Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.
  • Pompeia01
    Gladskit skrev 2012-09-10 14:20:12 följande:
    Det roliga med det är när föräldrarna ger samma namn vidare.
    Så att man heter tex. Diaz Diaz i efternamn.
    De som inte känner till det spanska "systemet" fattar nada

Kusinäktenskap, eller..? Tja, då blir det synliggjort i alla fall...
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Anonym
    Pompeia01 skrev 2012-09-10 13:56:51 följande:
    Så om Prins Daniel (som numera heter Bernadotte) skiljer sig från Victoria och gifter om sig med Zavannah från Rinkeby. Då är det helt rätt att deras gemensamma barn får heta Kèvin och Mellizah Bernadotte..?

Prins Daniel heter inte Bernadotte i efternamn. Kungliga har inget efternamn alls! Kungen och Victoria mfl är av ätten Bernadotte men det är ute deras efternamn. Så skiljer sig Viktoria och Daniel kommer han få tillbaka sitt gamla efternamn då endast kungliga får vara utan efternamn i Sverige.
  • Anonym (skild)

Oj oj vilken debatt det varit medan jag varit iväg. Alla har ju rätt till sin åsikt men de enda åsikter som räknas är min och bebis pappa och möjligtvis exets. Och tycker vi alla att det är ok och inget konstigt så skiter jag fullständigt i om det finns folk som tycker det är knasigt.

Viktigare för mig att jag trivs med mitt namn och för den känslan vidare än ett namn jag inte känner kontakt med bara för att, för att liksom. Det om något känns ju helgalet.

Och nej efternamnet i fråga är inte något unikt eller ovanligt alls.

Tråden har fått mig att inse vilka känslor jag har för mitt nuvarande efternamn och mitt ogifta och då min nuvarandes är rätt ovanligt så kommer jag nog låta honom få sin vilja igenom att mitt blir mellannamn och hans blir efternamnet. För mig är det viktiga att se och känna samhörigheten genom namnet medan det för honom är viktigt att föra sitt namn vidare.

Som sagt tack återigen för alla åsikter. Även om det inte ändrat hur jag tänkte från början har det fått mig att känna efter vad som är viktigt för just mig :)

• Pompeia01
    Anonym skrev 2012-09-10 16:15:34 följande:

Prins Daniel heter inte Bernadotte i efternamn. Kungliga har inget efternamn alls! Kungen och Victoria mfl är av ätten Bernadotte men det är ute deras efternamn. Så skiljer sig Viktoria och Daniel kommer han få tillbaka sitt gamla efternamn då endast kungliga får vara utan efternamn i Sverige.
    Han heter Daniel Westling Bernadotte. Du kan läsa här: http://kyrkoordnaren.blogspot.se/2010/06/prins-daniel-har-efternamnet-bernadotte.html

Och även på Wikipedia.  
  • Ida9007

Man kan ju annars hitta på ett eget efternamn om man ska byta efter skilsmässa.

• Pompeia01
    Ida9007 skrev 2012-09-10 17:32:50 följande:
    Man kan ju annars hitta på ett eget efternamn om man ska byta efter skilsmässa.

Fast då bryter man ju all kontakt med hela släkten, både den man gifte sig in i och den som man föddes i. Det skulle inte jag vilja göra - det skulle ju bli som att inte höra hemma någonstans...
  • whybother
    Anonym skrev 2012-09-10 11:36:51 följande:
    Ts, hade du velat att ditt barn får sitt efternamn efter din mans ex? Tänk på det en stund...

• Anonym (skild)

[quote=66599313][quote-nick]whybother skrev 2012-09-10 17:48:00 följande:[/quote-nick][/quote]

Kan svara igen på detta.

Skulle inte ha något alls emot det. Det som är viktigt är hur han kände för sitt namn och varför han skulle vilja det. Kände han att det var hans skulle jag skita i hur han fick det. Vi vet båda två om att våra respektive ex är just ex och inget annat. han ser mitt namn som just mitt namn eftersom han bara känt mig med det namnet.

• Pompeia01
    Anonym (skild) skrev 2012-09-10 17:54:14 följande:
    [quote=66599313][quote-nick]whybother skrev 2012-09-10 17:48:00 följande:[/quote-nick][/quote]

Kan svara igen på detta.

Skulle inte ha något alls emot det. Det som är viktigt är hur han kände för sitt namn och varför han skulle vilja det. Kände han att det var hans skulle jag skita i hur han fick det. Vi vet båda två om att våra respektive ex är just ex och inget annat. han ser mitt namn som just mitt namn eftersom han bara känt mig med det namnet.
    Fast du skulle kanske känna annorlunda om han och hans ex hade barn tillsammans. Barn som blev dina styvbarn, som du måste ha i ditt hem varannan vecka... och som gav biomamman anledning att ständigt och jämnt ringa, springa över till er, kontrollera saker, gnälla över hur du tar hand om hennes barn, lägga käppar i hjulet för semester- och julplanering... Inte så kul kanske då, om din man och dina egna barn skulle heta samma namn som henne..!
  • silhuett

När jag skilde mig valde jag att ta tillbaka mitt gamla efternamn av hänsyn till mitt ex (han ville INTE att jag skulle behålla hans efternamn - det är ganska ovanligt i Sverige). Så nu har jag ett namn som slutar på sson, som många andra i Sverige.

Det kändes rätt att mina barn skulle ha kvar samma efternamn som när de föddes, då jag och deras pappa var gifta. Både för att det är ett finare efternamn som matchar deras förnamn (det var ju något vi tänkte på när vi valde tilltalsnamn), och för att de alltid har hetat så.. Vill de byta när de blir äldre får de göra det.

Svar på tråden "Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.