• Anonym (skild)

"Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.

För att göra en lång historia kort:

Träffade kärleken, gifte mig (bytte namn till makens), fick barn (som har det gemensamma efternamnet), skiljde oss. Har nu träffat en ny och ska ha barn.

Jag har inte bytt tillbaka efter skilsmässan eftersom det är och var viktigt för mig att få heta samma som mitt barn. Mina föräldrar har olika efternamn och jag hette innan dubbelnamn, dvs båda mina föräldrars namn.

Jag har kännt som så att jag inte bytt tillbaka för jag vill inte behöva ge mitt barn dubbelnamn (att heta samma ÄR viktigt för mig) och jag har kännt att mitt nya namn ju faktiskt är mitt namn nu.

Nu ska nya barnet få namn, och det skiter sig med efternamnet, Både jag och barnets pappa vill heta samma som barnet, det är viktigt för oss båda. Alltså kommer det bli mellannamn och efternamn, men vilket ska bli vilket? Anses det konstigt att mitt barn med min nya får ett namn som jag fick genom min exmake?

Vi har inga konkreta plnaer på giftermål och även om det skulle ske kommer jag inte byta till hans namn.

• Svar på tråden "Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.
  • Anonym (skild)
    Pompeia01 skrev 2012-09-10 17:57:30 följande:
    Fast du skulle kanske känna annorlunda om han och hans ex hade barn tillsammans. Barn som blev dina styvbarn, som du måste ha i ditt hem varannan vecka... och som gav biomamman anledning att ständigt och jämnt ringa, springa över till er, kontrollera saker, gnälla över hur du tar hand om hennes barn, lägga käppar i hjulet för semester- och julplanering... Inte så kul kanske då, om din man och dina egna barn skulle heta samma namn som henne..!

Ehm... Nej... Vi har aktivt valt att både som föräldrar och "ny familj" att arbeta ihop och inte mot varandra. Mitt tidigare barn har två föräldrar och numera också en extra vuxen. Punkt. Vi som föräldrar har tillit till varandra, nya inblandade har fått veta från start hur relationen ser ut och att det inte kommer ändras då vi inte tummar på vad som är bäst för för barnet. Vi är inte hos varandra och springer utan blir tvärtemot inbjudna till varandra ofta för fika, föräldrasnack och även prata strunt då vi är nära vänner med full respekt för varandra. Hör och häpna så kan vi tillochmed umgås tillsammans med våra nya respektive utan knussel och bråk. Och tycka det är trevligt :D

Jag har dessutom föredetta styvbarn som delar mitt och mitt barns efternamn och det är inget som stör mig alls. Det är ju mitt barns äldre syskon. Precis som det nya barnet kommer att vara syskon till mitt barn sen tidigare.

Mitt ex har fått frågan om han vill att jag byter men han har som sagt inget emot att jag har kvar det. Han och jag har gjort det klart att det aldrig kommer att bli aktuellt att jag byter senare framöver på grund av att en ny till honom inte vill att jag heter samma eftersom att det då finns ett nytt barn med det namnet.
  • Englia

Förstår dina tankar TS. Hade jag varit i din situation hade jag låtit nya barnet få killens efternamn, och ditt efternamn får bli mellannamn. Om det går kan du kanske lägga till nya killens namn till ditt befintliga barn ( kan man göra så?)

• AdoreYou

Bara läst TS.

Jag hade ju iallafall inte velat att mitt barn skulle få din EX-MANS efternamn om jag vore din sambo. :/

• Anonym (tjohej)
    Pompeia01 skrev 2012-09-10 11:13:20 följande:
    Jag tycker det är helfel att barn och nya makar kan få efternamnet som man själv fick genom förra giftet. Trots att jag vet att det ÄR så idag. Om namnet är Karlsson spelar det knappast någon roll, men om det är ett ovanligt, rentav adligt namn..? Det är helt galet att det finns människor som heter adliga namn nu, som inte tillhör den släkten alls...

Så här tycker jag blir bäst:

Anna och Per Eriksson har dottern Livia Eriksson. De skiljer sig, och Anna behåller Eriksson för att heta samma som Livia. Anna träffar senare Nils Blom. När de gifter sig tar hon Blom som efternamn och behåller Eriksson som mellannamn. (Fast vilket namn som blir mellannamn tycker jag inte är så viktigt. Det kan även avgöras av vilket som låter bäst - namnföljden alltså.) Nils är inte Livias riktiga pappa, så hon ska inte ha hans efternamn. Hon heter fortsatt Livia Eriksson. När Anna och Nils får sonen Marcus, så heter han enbart Blom. 

Alltså heter alla slutligen:

Per Eriksson

Anna Eriksson Blom

Nils Blom

Livia Eriksson

Marcus Blom          

På det sättet får båda barnen fortsatt namngemenskap med båda sina föräldrar. Förklaringen till hur det blivit så, får man av mammans dubbla efternamn. Man ser vart alla hör och det är ordning och reda!    

Så gjorde vi. Med den skillnaden att jag hade turen att mitt barn sedan tidigare bär mitt namn. Det är mysigt att hen heter mitt flicknamn. Hen o jag hör ihop då jag har mitt flicknamn som mellannamn. Dock lite tråkigt att hen inte heter samma som de andra syskonen. Men skulle hen vilja heta samma går det ju att byta vid 18 års ålder..för mitt ex kommer ju aldrig gå med på att barnet heter som min man. O tänk om det *peppar peppar* skulle skita sig med min man. Då blir det lite knasigt. Däremot vill min man inte presentera oss som ett dubbelefternamn fast alltså äldsta heter mitt barnnamn. Alla i familjen heter ju inte hans namn - ändå vill han liksom låtsas att vi är som vilken kärnfamilj som helst o så är han traditionell. Men det blir lite taskigt mot äldsta barnet..:-S
  • Iryelle
    Pompeia01 skrev 2012-09-10 13:56:51 följande:
    Så om Prins Daniel (som numera heter Bernadotte) skiljer sig från Victoria och gifter om sig med Zavannah från Rinkeby. Då är det helt rätt att deras gemensamma barn får heta Kèvin och Mellizah Bernadotte..?

Om Daniel gifter sig med Anna Andersson och de får barnen Oskar och Maja Bernadotte, känns det bättre då? Du kanske ska sluta tycka att adliga namn på något vis är bättre än vanligare namn, det finns faktiskt en hel del icke adliga namn som är väldigt unika så du kan lämna dina klassjämförelser därhän.

Jag ser iaf inte problemet. Det kan även hjälpa till att stärka banden mellan Estelle och de nya barnen, skapa en känsla av tillhörighet för dem.
  • Anonym

Är det ett "vanligt" namn får ditt "nya" barn ta ditt efternamn annars behövs exets, och exets släkts, godkännande.

• Jorun

Men alltså det verkar ju helt sjukt att man får ge sitt giftasnamn till ett barn man får med en annan pappa! Speciellt om det är ett familjenamn som bara den släkten heter! Hur kan det vara okej!? Det måste ju åtminstone finnas möjlighet för familjen (exet) att överklaga?

• Pompeia01
    Iryelle skrev 2012-09-10 22:18:31 följande:

Om Daniel gifter sig med Anna Andersson och de får barnen Oskar och Maja Bernadotte, känns det bättre då? Du kanske ska sluta tycka att adliga namn på något vis är bättre än vanligare namn, det finns faktiskt en hel del icke adliga namn som är väldigt unika så du kan lämna dina klassjämförelser därhän.
    Jag ser iaf inte problemet. Det kan även hjälpa till att stärka banden mellan Estelle och de nya barnen, skapa en känsla av tillhörighet för dem.
    Jag spetsade till det för att visa på det absurda. Nej, jag tycker inte att Daniels barn med någon annan än Victoria ska heta Bernadotte, oavsett allt annat. Bernadotte ska endast ättlingarna till Jean Baptiste heta. Och ev. ättlingar till Jean Baptistes släktingar, såklart - men jag tror inte det finns några sådana i Sverige. Alla som heter Bernadotte ska veta att de är släkt när de stöter på varandra. Och det gäller ALLA ovanliga namn, såklart.
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Pompeia01
    Jorun skrev 2012-09-11 08:29:50 följande:
    Men alltså det verkar ju helt sjukt att man får ge sitt giftasnamn till ett barn man får med en annan pappa! Speciellt om det är ett familjenamn som bara den släkten heter! Hur kan det vara okej!? Det måste ju åtminstone finnas möjlighet för familjen (exet) att överklaga?

Efter sista ändringen av namnlagen så kan de inte säga ett skit. Visst är det märkligt..? Jag tror som sagt att det var en del i den vanliga PK-normlöshetssträvan. Att lagstiftaren ville markera att stjärnfamiljer är lika bra som kärnfamiljer, och då ska sådant som blodsband och efternamn inte längre få spela någon roll i Sverige... Min gissning, OBS.
  • Iryelle
    Pompeia01 skrev 2012-09-11 14:38:40 följande:
    Jag spetsade till det för att visa på det absurda. Nej, jag tycker inte att Daniels barn med någon annan än Victoria ska heta Bernadotte, oavsett allt annat. Bernadotte ska endast ättlingarna till Jean Baptiste heta. Och ev. ättlingar till Jean Baptistes släktingar, såklart - men jag tror inte det finns några sådana i Sverige. Alla som heter Bernadotte ska veta att de är släkt när de stöter på varandra. Och det gäller ALLA ovanliga namn, såklart.

Själv tycker jag inte att det ska spela någon roll hur unikt ett namn är överhuvudtaget, samma regler bör gälla för alla namn. Jag kan dock förstå om man som ex skulle vilja protestera men personligen förstår jag inte varför man lägger så stor vikt vid ett efternamn.
  • Pompeia01
    Iryelle skrev 2012-09-11 15:35:38 följande:

Själv tycker jag inte att det ska spela någon roll hur unikt ett namn är överhuvudtaget, samma regler bör gälla för alla namn. Jag kan dock förstå om man som ex skulle vilja protestera men personligen förstår jag inte varför man lägger så stor vikt vid ett efternamn.

Ja, jag tycker också att samma regler ska gälla för alla namn. Det var det jag försökte få fram. Dock kanske man inte sörjer så mycket om namnet går ur släkten - om det redan finns flera hundra familjer som heter det, och som inte är släkt med varandra.
  • Jorun
    Pompeia01 skrev 2012-09-11 14:41:14 följande:

Efter sista ändringen av namnlagen så kan de inte säga ett skit. Visst är det märkligt..? Jag tror som sagt att det var en del i den vanliga PK-normlöshetssträvan. Att lagstiftaren ville markera att stjärnfamiljer är lika bra som kärnfamiljer, och då ska sådant som blodsband och efternamn inte längre få spela någon roll i Sverige... Min gissning, OBS.

Ja mycket märkligt!! Gäller det även om det är mannen som tagit frugans efternamn och sen skiljer sig och skaffar barn med en annan? Om mamman då vill att barnet har "hans" efternamn.

Nej jag tycker faktiskt det är riktigt dåligt. Frågade min man vad han skulle tycka om vi skiljde oss och jag träffade en ny och fick barn med honom och det barnet fick heta vårat nuvarande efternamn. Det är bara min mans familj som har det efternamnet. Han hade blivit tokig! Fullt förståeligt.

Kan man skriva någon form av äktenskapsförord på namnet innan man gifter sig då kanske?    
  • Pompeia01
    Jorun skrev 2012-09-11 21:40:38 följande:

Ja mycket märkligt!! Gäller det även om det är mannen som tagit frugans efternamn och sen skiljer sig och skaffar barn med en annan? Om mamman då vill att barnet har "hans" efternamn.

Nej jag tycker faktiskt det är riktigt dåligt. Frågade min man vad han skulle tycka om vi skiljde oss och jag träffade en ny och fick barn med honom och det barnet fick heta vårat nuvarande efternamn. Det är bara min mans familj som har det efternamnet. Han hade blivit tokig! Fullt förståeligt.

Kan man skriva någon form av äktenskapsförord på namnet innan man gifter sig då kanske?    
    Det gäller könsneutralt, ja.

Visst vore det bra om man kunde skriva äkenskapsförord även på immateriella tillgångar - som namn! Men det går nog inte... Lagändringen har ju dessutom bara smygits in, så folk skulle inte veta om den ens om en sådan möjlighet fanns. 
Svar på tråden "Ska" man byta tillbaka till sitt gamla namn efter skilsmässa? Nytt barn med ny man på väg.