• chobokid

    trött och stel i höfterna, tips på övningar

    Jag vill gärna bära mitt barn. Hon brukar få sova ofta i sjalen, hon har lättare att komma till ro i sjalen etc. Jag vill verkligen ha henne i sjalen mycket det första året. 
    Problemet den här gången är att jag blir så trött i höfterna. Det har i och för sig bara gått en vecka sedan hon föddes, men jag känner att jag borde komma i gång med några övningar, för att det här problemet inte ska bli värre med tiden. Är det någon därute som har haft liknande problem och vad har ni gjort för att lindra besvären? 

  • Svar på tråden trött och stel i höfterna, tips på övningar
  • Lilapenny

    Tror du inte musklerna byggs upp av att du bär? Ja känner det sj inte så mycket längre å har inte gjort några övningar. Hur som borde du nog vänta med att anstränga kroppen tills det att den har hunnit återhämta sig!

  • Gaytjej

    Jag var en sväng hos kiropraktor och sjukgymnast för lite bäckentrassel för 1,5 år sedan. Fick ett träningsprogram för att i första hand stärka magmuskulatur och ländrygg ytterligare. Inga märkvärdigheter och de hade säkert gjort nytta ifall jag bara hade gjort dem också...

    Då jag var iväg hade jag problem med en låsning i en bäckenled, det har jag inte längre, men jag upplever ofta en trötthet runt höfterna på ett sätt jag inte kände av innan graviditeter och foglossningar x 2, och då var jag ju också mer vältränad. 


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Aimee68

    En övning som kanske kan hjälpa är den jag använder mot ryggont. Det är höftböjaren som stretchas då. Kanske värt att prova iaf? Ligg på rygg och lägg först ena benet under det andra. Dvs så du låter knäet falla åt sidan och in med den foten under det andra som ligger rakt. Det ska se ut som en fyra ungefär. Ligg så nån minut och byt sen ben. Ett par ggr på varje ben och upprepa ett par ggr om dagen. Kanske inte hjälper alls men tycker du kan prova då det gör uppenbart nytta när jag har början till ont. Ofta är man dålig på att strecha muskler så man blir stel istället. Lycka till!

  • Primrose

    Jag har haft två väldigt jobbiga diskbråcks"attacker" (L4-5 + L5-S1 enl MR, dvs långt ner i ländryggen) de senaste två åren (fick min son för snart fyra år sedan). Jag har haft jättemånga ryggskott tidigare, men jag har varit vältränad och de har gått över på några dagar. Men efter diskbråcken blev jag väldigt ofta obehagligt stel i bäckenområdet, främst om jag sov längre än ca 6 timmar eller var mycket stilla, värst har det varit på morgonen och det har tagit flera timmar att "värma upp" och kunna räta på mig ordentligt, det har gjort ont på ett "låst" sätt. Jag har varit tvungen att ta en hel del värktabletter. Jag har också scolios och ischias. Och är som sagt mycket träningsvan.
    Nu i sommar har jag lyckats med att göra ca tio modifierade solhälsningar varje dag och har lyckat att nästan helt slippa låsningen i bäckenet! Framför allt tror jag att "kobran" är mycket bra mot den. Jag har tidigare tänkt att den positionen är för aggressiv för någon med ett diskbråck men har tänkt om.

    Jag stretchar helst annars höftböjarmuskeln genom att stå på ett ben och föra hälen på det lyfta, böjda, benet mot skinkan. När man känner sig svag och mindre stadig går det jättebra att i stället ligga ner på sidan med "bottenbenet" sträckt under sig och "toppbenet" böjt och dra hälen mot skinkan (utan att svanks, så skjut fram höfterna litet försiktigt).
    Dock - du är väldigt nyförlöst så vänta litet med solhälsningar etc och promenera en stund varje dag för att undvika att du stelnar till av för mycket sittande / liggande/ myrstegsgående inomhus. Och passa också på att göra knipövningar redan nu.

  • Primrose

    Jag sover också med en kudde mellan knäna.
    Jag hade, för övrigt, en jättebra graviditet - ingen foglossning, bara ett ryggskott ( som kom efter att jag halkade en gång) och ca sex veckor av ganska intensiv ischias. Jag tränade kondition på gym fram till veckan innan mitt snitt och gravidpilates hemma fram till kvällen innan snittet.
    Jag började bära min son i sjalen någon vecka efter snittet - vilket nog var för tidigt.

Svar på tråden trött och stel i höfterna, tips på övningar