• Anonym (Börja­r undra!­)
    Äldre 13 Sep 16:56
    7847 visningar
    18 svar
    18
    7847

    Hur lång tid får försäkringskassan dra ut på beslut?

    Jag har nu väntat sen 8e maj på att få beslut om bostadsbidrag för mig och min son. Efter 1,5 månad ringde jag och frågade hur det gick (eftersom det står 30 dagar handläggningstid på hemsidan). Då får jag reda på att dom skickat alla våra papper till England, eftersom sonens far bor där. MEN, jag kan inte förstå vad det har med vårat bidrag att göra? Vi separerade för 3 år sedan. Och det sa jag till damen på försäkringskassan. Men hon menade på att det skulle iaf gå via England. Nu har det alltså gått 4 månader, och inte ett ljud. Jag har ringt 10ggr till handläggaren som aldrig svarar, och dom i växeln säger bara att dom ska be handläggaren att ringa upp.

    Hur LÅNG tid får det ta egentligen!? Jag är ensamstående och student så vi badar ju inte i pengar direkt.

    tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur lång tid får försäkringskassan dra ut på beslut?
  • Anonym (Börja­r undra!­) Trådstartaren
    Äldre 13 Sep 17:24
    #1

    Ingen? Finns det inga regler om hur lång tid dom får ta på sig?

  • A79
    Äldre 13 Sep 17:26
    #2

    puffar!!! Jag undrar detsamma!!

  • missen­73
    Äldre 13 Sep 17:49
    #3

    Det måste ju bevisas att du inte bor med ditt ex , det kan ta hur lång tid som helst

  • Anonym (Börja­r undra!­) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 00:21
    #4
    missen73 skrev 2012-09-13 17:49:10 följande:
    Det måste ju bevisas att du inte bor med ditt ex , det kan ta hur lång tid som helst
    Men dom har ju redan gett mig bostadsbidrag under en tid direkt efter att vi separerade?!
  • Anonym
    Äldre 14 Sep 01:10
    #5

    Jag tror att det är 30 dagar men är inte hundra hittar inget  när jag letar.  Om din fd sambo bor i England ska han stå som avflyttad i från Sverige och det är inga problem (vad jag vet) för försäkringskassan att ta reda på det. Så om din fd sambo inte fortfarande är skriven på din adress tycker jag att det är mycket märkligt att dom skickade dina papper till England vad sjutton ska dom dit och göra! Ring en annan handläggare vägrar denna ta över ditt ärende ring en chef detta är oacceptabelt speciellt att ingen ringer upp . Själv  skulle jag börja samla ihop allt som behövs till en ny ansökan för jag tror att dina papper är försvunna.

    Hoppas det löser sig för er snart

  • Anonym (Lång väntan­)
    Äldre 14 Sep 11:41
    #6

    Hej! Tror det är så att de har "rekommenderade" anläggningstider, men ingen garanti...! Jag ansökte om aktivitetsersättning och fick besked samt pengar SJU månader senare... Ekonomin kraschade såklart totalt... Ring annan handläggare och be dem göra en "puff" för ditt ärende.

  • Anonym (Börja­r undra!­) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 20:47
    #7
    Anonym skrev 2012-09-14 01:10:58 följande:
    Jag tror att det är 30 dagar men är inte hundra hittar inget  när jag letar.  Om din fd sambo bor i England ska han stå som avflyttad i från Sverige och det är inga problem (vad jag vet) för försäkringskassan att ta reda på det. Så om din fd sambo inte fortfarande är skriven på din adress tycker jag att det är mycket märkligt att dom skickade dina papper till England vad sjutton ska dom dit och göra! Ring en annan handläggare vägrar denna ta över ditt ärende ring en chef detta är oacceptabelt speciellt att ingen ringer upp . Själv  skulle jag börja samla ihop allt som behövs till en ny ansökan för jag tror att dina papper är försvunna.

    Hoppas det löser sig för er snart
    Han har aldrig bott i sverige! Det är det som är grejen, han har aldrig varit skriven här.
    Det står 30 dagar på hemsidan, men när jag frågade om detta så sa dom att "det stämmer inte i det här fallet". Jag kan inte förstå vad han har med mitt liv att göra alls eftersom han inte är närvarande på något sätt.
    Ska försöka ringa runt lite nästa vecka.

    tack så mkt!
  • missen­73
    Äldre 14 Sep 20:51
    #8

    Han är väl pappa till ditt barn ?

  • Anonym (Börja­r undra!­) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 20:54
    #9
    missen73 skrev 2012-09-14 20:51:14 följande:
    Han är väl pappa till ditt barn ?
    Ja? Men han betalar inte underhållsstöd, det får jag av försäkringskassan. Han har aldrig bott i Sverige och han han träffar sitt barn 2 ggr om året.  Så vart vill du komma?
  • missen­73
    Äldre 14 Sep 20:56
    #10

    Det är för att han står som förälder till ert gemensamma barn som det måste gå via England

  • Anonym (Börja­r undra!­) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 20:58
    #11
    missen73 skrev 2012-09-14 20:56:37 följande:
    Det är för att han står som förälder till ert gemensamma barn som det måste gå via England
    Det gjorde det ju inte förra gången jag ansökte.
  • Anonym (FK ej bostad­sbid)
    Äldre 14 Sep 21:53
    #12

    FK drar inte ut på beslutet men flit så att säga. De riktlinjer som finns är att ärendet ska vara avslutat gäller kompletta ärenden - verkar som att ditt ärende inte är komplett ännu eftersom mer information måste hämtas in från England.

    Men du bör få ordentliga svar när du ringer och frågar, du ska ha information om vad som behövs ytterligare för att göra din ansökan komplett osv. Om du inte får de svaren när du ringer tycker jag du ska be att få bli kopplad till en chef.  

  • Anonym (Börja­r undra!­) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 22:08
    #13
    Anonym (FK ej bostadsbid) skrev 2012-09-14 21:53:41 följande:
    FK drar inte ut på beslutet men flit så att säga. De riktlinjer som finns är att ärendet ska vara avslutat gäller kompletta ärenden - verkar som att ditt ärende inte är komplett ännu eftersom mer information måste hämtas in från England.

    Men du bör få ordentliga svar när du ringer och frågar, du ska ha information om vad som behövs ytterligare för att göra din ansökan komplett osv. Om du inte får de svaren när du ringer tycker jag du ska be att få bli kopplad till en chef.  
    Nej det förstår jag ju att dom inte gör! Och självklart finns det riktlinjer, men det är just det jag försökt få förklarat för mig, vad som är problemet. JAG har gett dom all info jag kan och har, det har dom sagt. Men dom vägrar förklara vad för slags info det är dom ska hämta från England.
    Ska ta tag i att ringa igen i veckan och be om att få prata med en chef, eller åtminstone någon som har koll på vad som händer.
  • Anonym
    Äldre 15 Sep 01:02
    #14

    Jag har aldrig hört att f-kassan jagar separerade pappor som aldrig bott i Sverige världen runt för en utredning av bostadsbidrag . TS det ska bli spännande när du får ett riktigt svar, glöm inte att skriva här då. Jag är riktigt nyfiken- själv gissar jag på att ett fel begåtts och att TS ex inte alls ska ha pappren.

    Håller tummarna för dig jag vet hur jobbigt det är att vänta på ett beslut från FK

  • Anonym (Börja­r undra!­) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 14:05
    #15

    Jag har nu fått ett provisoriskt beslut, där de har bestämt att jag ska få 700kr i månaden i bostadsbidrag (det jag skulle fått om jag inte hade barn), Att dom nu har skickat en påminnelse till england och att när svaret därifrån kommer ska de även testa vår rätt till barnbidrag!? Vi bor i sverige? Jag pluggar i Sverige!!

  • Äldre 2 Oct 16:01
    #16

    Har du fått reda på varför de skickar papprena till England? Vad är det de behöver därifrån?
    Även mina barns far är boende i utomlands (i ett annat EU-land han också) men det har aldrig varit några problem för mig att få bostadsbidrag.

  • Anonym (Börja­r undra!­) Trådstartaren
    Äldre 3 Oct 22:02
    #17
    spirituality skrev 2012-10-02 16:01:23 följande:
    Har du fått reda på varför de skickar papprena till England? Vad är det de behöver därifrån?
    Även mina barns far är boende i utomlands (i ett annat EU-land han också) men det har aldrig varit några problem för mig att få bostadsbidrag.
    Nej jag har inte fått det förklarat för mig :( och jag har påpekat många ggr att vi inte är ett par och har inte varit på många år. För då hade jag förstått det, om vi faktiskt var en familj. Men min son är född i sverige, har endast svenskt medborgarskap, bor hos mig på heltid i sverige. Helt plötsligt ska dom se över om vi ska ha barnbidrag från England istället också?? Jag försöker ringa handläggaren men hon har inte svarat de 20 ggr jag ringt senaste månaden. Hur gör man om man vill prata med en chef, ringer man bara växeln och ber om att få prata med någon högre uppsatt?
  • Anonym (Börja­r undra!­) Trådstartaren
    Äldre 4 Oct 12:31
    #18

    Nuuu har jag äntligen fått ett ordentligt svar ifrån f-kassan, Efter att ha rabblat namn och klagomål så fick jag prata med någon som faktiskt visste vad som gällde.

    Det de vill är att se till att vi får allt vi har rätt till, så om tex det är högre barnbidrag eller bostadsbidrag som gäller i England så ska England betala ut mellanskillnaden till oss. Annars så får vi det vi har rätt till här i Sverige. Alltså är det till våran fördel, betalar de mindre i bidrag i England så kommer vi få de belopp som gäller här i Sverige.
    Men det är tråkigt att man ska behöva ringa och tjata i månader tills man får ett ordentligt svar. :)

Svar på tråden Hur lång tid får försäkringskassan dra ut på beslut?