• Anonym

vart ska vår son bo?

jag har en son tillsammans med mitt ex. vår son är 4 år gammal. vi bor ca 5 min från varandra och har vår son varannan vecka. 
    jag har nu fått ett nytt barn med min man och de barnet ska snart börja på dagis å jag börja jobba.
    nu till problemet, jag vill att vår son ska bo hos oss och gå i skola här å vara hos sin pappa varannan helg å på loven å så. jag vill inte dela på syskonen.

min nuvarande man har äldre barn oxå och min son älskar att vara med dem. vi bor väldigt olika, mitt ex på en stor gård med djur och traktorer och vi i en större stad..

vår son går på förskola ganska nära där pappan bor å jag jobbar rätt nära där oxå, men jag har varierande arbetstider som gör att  min man får hämta å lämna barnen oftast. jag vill att barnen ska gå i förskola här vid oss..

hjälp mig hur ska jag göra?? ska kanske tillägga att vi har delad vårdnad. min sons pappa lever inte i någon relation för tillfället

tacksam för hjälp!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-14 10:54
    5 mil sk ade vara inte 5 min

• Svar på tråden vart ska vår son bo?
  • Winterfell
    Anonym skrev 2012-09-14 10:58:14 följande:
    de finns de säkert men de är ju de här med kompisar å så oxå. vill ju att han ska ha vännerna nära sig, typ cykel avstånd tom
    När han börjar skolan så kan han ju åka buss om han vill vara med någon kompis. 

Känns som att du mest tänker på dig själv i den här situationen.  
  • niky40

Om inte pappan själv går med på förändring i boendet kommer du att ha mycket svårt att fåigenom det så denna diskussion är bara hypotetisk.

• Tramsa

Oj, vad jobbigt.

Jag tror inte att heltid med ett småsyskon anses så mycket mer värt än halvtid med storasyskon och naturligtvis bägge föräldrarna att du skulle kunna få igenom detta krav i någon boendetvist. 
    Med skolan är det förstås knepigt. Jag antar att sonen är skriven hos pappan eftersom han går på förskola där?

• Anonym

nej jag tänker på vårt barn. jag vill inte att han ska vara ensam eller utstött 

detta är en praktisk fråga hur vida man vill köra 10 min för att lämna och hämta på förskola/skola 

• Anonym

Jag körde fem mil enkel väg i fyra år innan barnens pappa också flyttade till staden där vi nu bor. Det är sådant man får göra när man separerat. Ofta körde jag ett par resor till om och när något av barnen ville vara med en kompis på stället vi tidigare bodde och där pappan fortfarande då bodde kvar. 

Skulle aldrig ha kommit på tanken att barnen inte också skulle bo med sin pappa.
    Vad då inte dela på syskonen? Du är beredd att separera barnet från pappan för att syskonen ska träffas på daglig basis och för att sonen diggar din nya karls barn (bor de barnen alltså hos er på heltid?) och det tycks du ju tycka är helt okej? Vilket märkligt resonemang.  

• niky40
    Anonym skrev 2012-09-14 11:05:51 följande:

detta är en praktisk fråga hur vida man vill köra 10 min för att lämna och hämta på förskola/skola 

Ingen domstol ändrar ett i övrigt fungerande boende på den grunden.
  • Anonym
    Tramsa skrev 2012-09-14 11:03:52 följande:
    Oj, vad jobbigt.

Jag tror inte att heltid med ett småsyskon anses så mycket mer värt än halvtid med storasyskon och naturligtvis bägge föräldrarna att du skulle kunna få igenom detta krav i någon boendetvist. 
    Med skolan är det förstås knepigt. Jag antar att sonen är skriven hos pappan eftersom han går på förskola där?
    ja han är skriven hos pappan. 

jag förstår inte varför ni inte ser problemet i de hela...? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-14 11:05:51 följande:

Ja, det bör man väl rimligtvis vilja om man har skilt sig och flyttat? Det låter ju som om det är du som flyttat, eller har sonens pappa skaffat sig gården efter att ni skilde er?
  • Queenie70

Vet en hel del föräldrar som bor ännu längre ifrån men som ändå har varannan vecka och tar besväret att åka långt och hämta och lämna på skolan som finns i närheten av ett av hemmen.

• niky40
    Anonym skrev 2012-09-14 11:08:17 följande:
    ja han är skriven hos pappan. 

jag förstår inte varför ni inte ser problemet i de hela...? 

Om det är jobbigt att köra kanske det är bättre att han bor varannan helg hos dig.
Svar på tråden vart ska vår son bo?