• Queenie70

    Det är ok att mitt barn svär!

    Jag svär som en borstbindare. Min 4 åring har också börjat svära ( såklart)
    Jag har inget emot svordomar. Så länge man har ett rikt språk förövrigt så anser jag att svordomar är kryddor och förstärkningsord i språket som absolut inte behöver innebära att man har ett fattigt språkbruk eller dåligt ordförråd. Jag tillåter således mitt barn att svära. Det handlar om att utbrista "va fan" om nåt inte fungerar som det ska som exempel. Jag har dock talat om för
    Mitt barn att många tycker det är fult att säga så och att han kanske inte får säga så på dagis. Däremot så har jag uttalat att det är ok hemma. Det som däremot inte är tillåtet är att svära ÅT någon eller att vara elak vare sig elakheten innehåller svordomar eller ej. Någon som har nån kommentar om mitt förhållningssätt?


  • Svar på tråden Det är ok att mitt barn svär!
  • Flickan och kråkan
    Queenie70 skrev 2012-09-19 22:54:10 följande:



    Vad är överdrivet bruk då? Fan kan du inte hämta tidningsjävelen som
    Ligger på soffhelvetet! Tja , det låter ju som en märklig och inte minst jobbig
    Mening att häva ur sig, men särskilt torftig kan jag inte få den till. Men att säga ajfan om du nu slår i tån 10 gånger på en dag är i såna fall helt adekvat, att du anser att det är så oerhört värdeladdade uttrycken är fortfarande din personliga åsikt som du har rätt att ha. Men jag och
    Många andra känner inte som dig. Jag förstår vad du säger och hur du tänker, men håller helt enkelt
    Inte med. "fan" är inte mer laddat för
    Mig än Gud. Helvete är inget ord jag behöver "Spara" på i rädsla för att annars " urholka" det, utan kan användas utan en särskild stund av inre reflektion på samma sätt som
    Ordet " himmel"
    Ur språklig synvinkel tycker jag inte att det är bättre att slänga ur sig himmel och gud i var och varannan mening heller. Du skriver i TS att du svär som en borstbindare och det är vad jag utgår från. Du kanske inte svär särskilt mycket, vad vet jag? Det är du som skriver att du svär mycket. Överdriven användning är när det används i tid och otid utan något verkligt innehåll.

    Jag har inte det minsta problem med ett uttryck av typen "Hon/han/du är så jävla dum!" - vilket du har - om det kommer i ett relevant sammanhang. I ett sammanhang med mycket starka känslor inblandade så handlar det just om att använda ett kraftuttryck för att uttrycka dessa och inte heller om elakhet eller liknande. I det läget berikar svordomen språket eftersom det innehåller just det jag vill uttrycka. Att däremot lite hipp som happ svära kring allt och inget tycker jag utan tvekan är språkligt torftigt och ett uttryck för ett behov av att hävda sig på ett rätt plumpt sätt. Konkret exempel. Jag satt för ett par år sedan med en liten 14-årig tjej som störtgrät för att hon mådde så dåligt. Hon hade det jobbigt hemma. Det var skilsmässa på gång och pappan var alkoholist. Att hon pratade om att må så in i helvete dåligt och om sin jävla pappa kändes rätt adekvat i det läget. Hon var inte elak, jag hade nog aldrig hört henne svära innan, men uttryckte språkligt starka känslor. Att däremot slänga ur sig svordomar om pennan som går av, boken som glömdes i skåpet 5 meter utanför klassrummet eller att det råkar vara fisk till lunch är bara tramsigt och ja, språkligt rätt banalt. 

    Det är mycket möjligt att "fan" inte har något som helst värdeladdning för dig. Det innebär fortfarande inte att vi inte lever i ett socialt sammanhang där det är många som faktiskt anser att det är ett uttryck med stark negativ värdeladdning och det är inte ointressant eftersom vi använder språket i just sociala sammanhang med andra. Det finns dem som har precis samma uppfattning som du vad gäller könsord och liknande, som inte tycker att fitta, kuk och hora är något annat än ett relativt neutralt epitet. Jag är fortfarande väldigt nyfiken på hur du ställer dig till den typen av svordomar.   
  • Queenie70
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-20 08:03:47 följande:
    Ur språklig synvinkel tycker jag inte att det är bättre att slänga ur sig himmel och gud i var och varannan mening heller. Du skriver i TS att du svär som en borstbindare och det är vad jag utgår från. Du kanske inte svär särskilt mycket, vad vet jag? Det är du som skriver att du svär mycket. Överdriven användning är när det används i tid och otid utan något verkligt innehåll.

    Jag har inte det minsta problem med ett uttryck av typen "Hon/han/du är så jävla dum!" - vilket du har - om det kommer i ett relevant sammanhang. I ett sammanhang med mycket starka känslor inblandade så handlar det just om att använda ett kraftuttryck för att uttrycka dessa och inte heller om elakhet eller liknande. I det läget berikar svordomen språket eftersom det innehåller just det jag vill uttrycka. Att däremot lite hipp som happ svära kring allt och inget tycker jag utan tvekan är språkligt torftigt och ett uttryck för ett behov av att hävda sig på ett rätt plumpt sätt. Konkret exempel. Jag satt för ett par år sedan med en liten 14-årig tjej som störtgrät för att hon mådde så dåligt. Hon hade det jobbigt hemma. Det var skilsmässa på gång och pappan var alkoholist. Att hon pratade om att må så in i helvete dåligt och om sin jävla pappa kändes rätt adekvat i det läget. Hon var inte elak, jag hade nog aldrig hört henne svära innan, men uttryckte språkligt starka känslor. Att däremot slänga ur sig svordomar om pennan som går av, boken som glömdes i skåpet 5 meter utanför klassrummet eller att det råkar vara fisk till lunch är bara tramsigt och ja, språkligt rätt banalt. 

    Det är mycket möjligt att "fan" inte har något som helst värdeladdning för dig. Det innebär fortfarande inte att vi inte lever i ett socialt sammanhang där det är många som faktiskt anser att det är ett uttryck med stark negativ värdeladdning och det är inte ointressant eftersom vi använder språket i just sociala sammanhang med andra. Det finns dem som har precis samma uppfattning som du vad gäller könsord och liknande, som inte tycker att fitta, kuk och hora är något annat än ett relativt neutralt epitet. Jag är fortfarande väldigt nyfiken på hur du ställer dig till den typen av svordomar.   

    Jag svär när jag anser det att adekvat. Ibland mer ibland mindre. Du anser det plumt, banalt och torftigt. I get it. Men din åsikt är en åsikt, inte en sanning. Jag håller inte med dig

    Jag är medveten om att det är starkt värdeladdat för många, och att jag med all sannolikhet nån gång kommer att möta reaktioner om jag i ett offentligt sammanhang inte säger ifrån åt mitt barn om han säger fan eller helvete, det var därför jag startade tråden, för att få lite inblick i hur den delen av befolkningen tänker, och hur jag ska bemöta det. Nu har jag fått bilden lite mer klar för mig hur "ni" tänker omkring det hela.

    Jag vill minnas att jag tidigare i tråden talade om hur jag ställer mig till ord av typen fitta, och hora. Ovh varför jag anser att de befinner sig i en helt annan dimension.
  • Flickan och kråkan
    Queenie70 skrev 2012-09-20 09:05:36 följande:

    Jag svär när jag anser det att adekvat. Ibland mer ibland mindre. Du anser det plumt, banalt och torftigt. I get it. Men din åsikt är en åsikt, inte en sanning. Jag håller inte med dig

    Jag är medveten om att det är starkt värdeladdat för många, och att jag med all sannolikhet nån gång kommer att möta reaktioner om jag i ett offentligt sammanhang inte säger ifrån åt mitt barn om han säger fan eller helvete, det var därför jag startade tråden, för att få lite inblick i hur den delen av befolkningen tänker, och hur jag ska bemöta det. Nu har jag fått bilden lite mer klar för mig hur "ni" tänker omkring det hela.

    Jag vill minnas att jag tidigare i tråden talade om hur jag ställer mig till ord av typen fitta, och hora. Ovh varför jag anser att de befinner sig i en helt annan dimension.

    Ja., det är klart att det är min åsikt . På samma sätt som det är din åsikt och ingen sanning att man bör dra gränsen vid vid fitta, kuk och hora. Det är precis samma sak .
  • Queenie70
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-20 09:38:50 följande:

    Ja., det är klart att det är min åsikt . På samma sätt som det är din åsikt och ingen sanning att man bör dra gränsen vid vid fitta, kuk och hora. Det är precis samma sak .

    Absolut, och redan tidigare i tråden så skrev jag att jag inte anser att man ens kan förbjuda ett barn att använda runda ord om det samtidigt förekommer i hemmiljön.
  • kitkat

    Jag tycker att svordomar låter illa men till och från svär jag. Inte överdrivet.

    Gillar att säga Fan vad kul! Och skit i typ skitkul, skitglad osv.

    Känns bra att säga fast min åsikt är att det ändå är onödigt.  

    Gör jag illa mig blir det fan, helvetes jävla skit! När nåt går sönder (exempel när solskyddet blåste sönder) blir det liknande ramsa. 

    Känner skuld när treåringen därefter försöker säga skit.

    tar snacket med honom om att det är ett fult ord, som många inte tycker om att höra och att det var dumt av mamma att säga så. Så än så länge har det lyckats, han säger det bara när han precis har hört mig säga så, vilket är sällan.

    Hora, fitta, kuk osv är nedvärderande ord som liksom alla andra nedvärderande grejor inte borde få finnas.       

  • kitkat
    Queenie70 skrev 2012-09-20 09:42:15 följande:

    Absolut, och redan tidigare i tråden så skrev jag att jag inte anser att man ens kan förbjuda ett barn att använda runda ord om det samtidigt förekommer i hemmiljön.
  • Flickan och kråkan
    kitkat skrev 2012-09-20 22:31:59 följande:

    Hora, fitta, kuk osv är nedvärderande ord som liksom alla andra nedvärderande grejor inte borde få finnas.       


    På vilket sätt är kuk eller fitta mer nedvärderande? Jag tycker att det är intressant att så många som svär mycket och tycker att svordomar är ok har undantag för ord av typen kuk och fitta. 
  • kitkat
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-21 08:00:27 följande:
    På vilket sätt är kuk eller fitta mer nedvärderande? Jag tycker att det är intressant att så många som svär mycket och tycker att svordomar är ok har undantag för ord av typen kuk och fitta. 
    för mig är inte fan vad kul nedvärderande alls. fast vi alla är ju olika...
  • kitkat
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-21 08:00:27 följande:
    På vilket sätt är kuk eller fitta mer nedvärderande? Jag tycker att det är intressant att så många som svär mycket och tycker att svordomar är ok har undantag för ord av typen kuk och fitta. 
    kan du ge exempel på hur man kan använda hora, kuk och fitta på ett positivt sätt i ett positivt sammanhang? kannff () kan ff inte se hur skitkul osv kan anses negativt? kan inte redigera texten från mobilen förresten....
  • kitkat
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-21 08:00:27 följande:
    På vilket sätt är kuk eller fitta mer nedvärderande? Jag tycker att det är intressant att så många som svär mycket och tycker att svordomar är ok har undantag för ord av typen kuk och fitta. 
    kan du ge exempel på hur man kan använda hora, kuk och fitta på ett positivt sätt i ett positivt sammanhang? kannff () kan ff inte se hur skitkul osv kan anses negativt? kan inte redigera texten från mobilen förresten....
  • Flickan och kråkan
    kitkat skrev 2012-09-21 12:50:21 följande:
    för mig är inte fan vad kul nedvärderande alls. fast vi alla är ju olika...
    kitkat skrev 2012-09-21 12:54:06 följande:
    kan du ge exempel på hur man kan använda hora, kuk och fitta på ett positivt sätt i ett positivt sammanhang? kannff () kan ff inte se hur skitkul osv kan anses negativt? kan inte redigera texten från mobilen förresten....
    Alla svordomar är nedvärderande om man riktar dem mot någon. Brister man ut i ett "Fan!" eller "Kuk!" när man slår sig på tummen med hammaren så har jag svårt att se att man just nedvärderar någon.

    Jag använder svordomar mycket sällan, men har lite svårt att se logiken i att tycka att det är helt ok att svära som en borstbindare, men att just kuk och fitta är tabu. Och som någon annan tidigare varit inne på det så är det starkt kulturellt betingat. I vissa kulturer (inte alltför långt ifrån oss) är könsord helt ok, men däremot så är svordomar med religiös koppling grova. 
  • Nibble123

    En 4 åring som säger va fan tycker jag inte passar jag var 12 och sa åt syrran nu feen (finare ord för fan) far du bort härifrån från rummet, då sade pappa vem har lärt dig att svära då skämdes jag oj jag gjorde fel nu tänkte jag och sade bara åt pappa att nå du och mina kompisar svär lite...

  • Nibble123

    En 4 åring tycker jag inte ska svära alls jag jar inget som liksom religöst att jag inte får svära min pappa svärt mamma svär och jag är 25år svär inte alls "vad sa" är det värsta jag säger kortning av satan men jag kan nog svärord kulli pillu vittu tussu mälli palli kusipää perkele saatana persereikä kyrpä satan fan fitta kuk rövhål helvete. T.o.m. idiot tycker jag låter på gränsen till fult hos oss

Svar på tråden Det är ok att mitt barn svär!