• Anonym (hyper­aktiv)
    Äldre 15 Sep 20:53
    42761 visningar
    31 svar
    31
    42761

    Effekter av Concerta?

    Hej! har några funderingar ang. concerta.

    jag är 25 år och har precis börjat behandling för min adhd med conerta, 18mg för att höjas nästa vecka. och jag har några frågor till er som tagit/tar concerta i vuxen ålder;


    effekt?Hur lång tid tog det för att märka en Vilka effekter upplevde du? (både positiva och negativa)? Upplever du abstinens-symtom efter missad tablett?

    tack!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-15 20:54

    texten hoppade, första frågan är såhär;

    hur lång tid tog det för att märka en effekt?
  • Svar på tråden Effekter av Concerta?
  • Anonym (hyper­aktiv) Trådstartaren
    Äldre 16 Sep 00:20
    #21
    Anonym skrev 2012-09-15 22:29:52 följande:
    Det finns inte en enda studie På Vuxna där några positiva verkningar märkts av. På barn finns det det. Men när det gäller vuxna så har placebo haft samma resultat när det gäller de positiva verkningarna. Men - Concertan har också haft så många negativa att det som sagt blivit förbjudet för vuxna.

    Jag gissar att ingen klickade på länken jag bifogade så här är vad de europeiska läkemedelsmyndigheterna kommit fram till då de förbjöd Concerta.

      Vad kom de europeiska läkemedelsmyndigheterna fram till?
    I den 160 sidor långa preliminära bedömningen och i det senare slutdokumentet [5] kom
    man fram till ett fullständigt motsatt resultat för Concerta jämfört med det som Ginsberg
    och kollegor presenterat.
    Bedömningen kan sammanfattas som följer:
    • De samlade studierna visade att Concerta inte hade några signifikanta positiva
    effekter för vuxna och att preparatet gav flera allvarliga skadeverkningar; Concerta
    hade en ”negativ nytta/risk-balans” för vuxna; • Läkemedelsbolaget hade dragit tillbaka sin ansökan om att få Concerta godkänt för
    vuxna;
    • De inlämnade studierna gav klara bevis på att Concerta kunde orsaka ångest och
    agiterade (starkt oroliga) tillstånd hos vuxna (”evidence for the risk of new-onset
    anxiety, tension and agitation”);
    • De inlämnade studierna gav klara bevis på den stora missbruks- och spridningsrisken
    med Concerta;
    • Ett orsaksmässigt samband hade fastställts för Concerta med avseende på
    aggression, tics och depression;
    • Inga varningar skulle ges ut om att Concerta bevisats orsaka ångest, agiterade
    tillstånd och aggression hos vuxna; detta av den enkla anledningen att Concerta inte
    fick börja skrivas ut till vuxna;
    • Concerta skulle enbart få skrivas ut till de vuxna personer som före 18 års ålder fått
    metylfenidat (Concerta, Ritalin), och som då bedömts ha haft ”adekvat respons och
    acceptabel tolerans”, och för vilka ett tillbakadragande av preparatet prövats utan
    framgång. Läkemedelsbolaget Janssen-Cilag förklarade att man gått med på följande
    villkor: ”de patienter med ADHD som kunde komma ifråga för fortsatt behandling in
    i vuxenålder måste tidigare ha behandlats med metylfenidat och fortsätta att
    uppvisa en adekvat respons och acceptabel tolerans”. [Kursivt här.] Inga andra
    vuxna kunde således komma ifråga.
    jag blir så förvirrad....

    jag har fått lära mig tvärtemot, av läkare, psykologer, psykiatriker osv som var med och föreläste på utbildningen... nej jag hann inte med att läsa länken, ska göra det till nattläsning...!

    usch vad alla säger tvärtemot, blir ju helt mörkrädd....
  • Anonym (hyper­aktiv) Trådstartaren
    Äldre 16 Sep 00:24
    #22
    Anonym skrev 2012-09-15 22:47:35 följande:
    Jag har högt sen tidigare och behandlas för det med Atacand (fast under annat namn, kommer inte ihåg vad det heter, Candersatil, -satal eller likande, 8 mg/dag. 

    Har en bt-mätare här hemma, köpt på apoteket. Har haft bt 178/98 ibland men pulsen ligger bra, 65-70/min. Mår ändå bra förutom migrän, har haft högt bt innan, innan man ställde om bt-medicinen. Det var alltså för flera år sen, långt innan NPF-utredningen och diagnos. Då hade jag jätte högt bt på 220/130 tror jag det var och då klarade jag inte av att hålla mig vaken, massor med vatten i kroppen och så men sånt har jag inte nu. Så jag tror att det är "bluff-högt" och inte lika allvarligt. Eller, klart att man ska ta det på allvar men det är just biverkning på Medikinet och inte något som är knas i kroppen på mig. 
    Jag har bra kontakt med både VC läkare och på NP-enheten och de är medvetna om mitt bt. 

    Såg sen att jag missat att svara på någon fråga. 
    Effekten kommer efter ca 30-40 minuter och är rätt så omedelbar. redan första dagen som jag tog det så fick jag massor gjort, var inte hälften så trött på kvällen när jag ändå hade varit med om mycket och sånt.
    Valde att skippa en dag vi skulle till stan, oj,oj,oj vilken dundermiss Flummade omkring inne på MAXI, klarade inte av att ens handla det som stod på listan och vet inte hur det hände men jag slarvade bort min sambo och banen flera gånger. Eller ja, rättare sagt så tyckte jag att de bara försvann från mig . Sen när vi kom till kassan, självskanning så klantade jag till det med betalningen och medlemskort, rabatter och allt så vi åkte på kontroll
    Jag studerar och märker vad mycket lättare det är att koncentrera sig, att hitta det viktiga i texterna och att plugga inför prov (bara VG och MVG, lite stolt )
    När det går ur kroppen på eftermiddagen känner jag att jag har lite down, behöver vara för mig själv och så. Lite jobbigt när man har barn och speciellt om maken inte är hemma, han jobbar sena kvällar ibland. 

    Tänkte skriva att jag inte har missat tabletten något men kom just på att jag har gjort det en gång. Jag satt i soffan med datorn och tänkte att det var konstigt, har jag vant mig med dosen och behöver höja, att jag inte märkte när det effektiva kickade igång. För det känns verkligen när det börjar. Har jag hemstudiedag så börjar jag med FL, mailen, AF och lite spel, bara onyttigheter och helt plötsligt så känner man att det är dags att ta fram uppgifter, börja skriva på någon inlämningsuppgift och kolla meddelanden från skolan. Sådär som det ska vara, annars kan jag bli sittandes med spel och FL en hel dag fast jag vet att jag har en uppgift med deadline, tenta om någon dag. Men det kickade inte igång, framåt lunch irrade jag ut i köket och hittade alla missade tabletter från frukosten och då fattade jag vad som hade hänt. 
    En gång hade jag slut och tog en Ritalin, direktverkande, som mitt ena barn har. Trodde det skulle bli samma som Medikinet men jag blev verkligen hyper, pratade som om jag hade betalt för det och märkte knappt någon annan effekt alls så den var inte bra för mig iaf.
    det du beskrivet låter underbart!! jag hoppas det ska fungera så bra på mig också.... och hoppas jag är en av dem som inte märker av hela effekten förens jag har full dos.
    har inte märkt av så mycket mer än att jag helt plötsligt blivit väldigt intresserad av datorn, svara på mail, kolla banken, läsa nyheterna och sådant som tar mer energi/tid. och jag kan göra det MED tvn på i bakgrunden... det är stort för mig :)

    dock har läkarn sagt att det är inte säkert jag märker av effekten nu, iochmed jag har det väldigt struligt i mitt privatliv, med separation och en massa elände... men jag kände att jag inte ville vänta längre, ifall det fungerar är det ju helt klart värt att prova nu när jag har det trassligt!
    så dju fick inga abstinenssymtom efter missad tablett, utan du blev bara ditt snurriga jag igen? :)
  • Anonym
    Äldre 16 Sep 00:59
    #23
    Anonym (hyperaktiv) skrev 2012-09-15 21:09:03 följande:
    redan på 18mg alltså?
    hur högt gick ditt tryck upp till?

    senaste mätningen hade jag 141/102 så de var lite osäkra om de ville ge mig medicinen nu...

    oj, händer det verkligen?!? jag blir ju LIVRÄDD att få sockerpiller!
    Japp, jag mådde bäst på 18 mg, testade hela vägen upp till 52 (som jag sa var onödigt men läkaren insisterade!)
    Det var för högt, kommer inte ihåg nu men det var tal om att avbryta om det inte blev bättre.
    Mmm, blev skitsur att de "experimenterade" på mig sådär borde kanske ha anmält men det var väl så på den tiden antar jag.
    På tal om dosen så har jag varit pundare innan, vet inte om det kan ha någon inverkan på resultatet.
  • Äldre 16 Sep 00:59
    #24

    Att det inte finns någon forskning på effekten av Concerta på vuxna är för att det inte är någon stor marknad för tillverkarna att lägga pengar på det. Den stora vinsten ligger på att ge det till barn. 

    Samma sak med Circadin, Melatonin något som många med ADHD, Autism har brist på. Även barn. Men den stora vinsten ligger i Melatonin till gamla. Melatonin är det kroppsegna hormonent som gör att man blir trött. Melatonin är som sagt ett kroppseget hormon och det går inte ta patent på det, alltså så tjänar inte tillverkarna på att försöka ta patent på det eller ens forska på det och det blir inte tillåtet till barn och sälja som naturläkemedel i Sverige till skillnad mot  nästan resten av världen. 

    Follow the money...

    Att Concerta skulle vara förbjudet har jag inte hört något omObestämd Inte för att jag skulle vara allvetande men jag försöker hålla mig uppdaterad av fakta och genombrott i ADHD vetenskapen och senaste rön. Jag skulle nog fått reda på om något sånt skulle hända.
    Varför skulle Concerta bli förbjudet och ingen av de andra centralstimulerande, Ritalin, Ritalina, Medikinet, Metamina, Equazym osv...? Det är ju ingen direkt skillnad på dom (mer än om de är direktverkande eller modifierad frisättning, hur lång tid den stannar i kroppen och fördelningen av direktverkande och den modifierade frisättningen, lite på morgonen mycket på em, 50/50 eller mycket på morgonen och inte så mycket på em eller jämn nivå rakt över hela dagen).

    fass.se står det iaf inget om att det skulle vara förbjudet eller indraget.
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/substance_products.jsp?substanceId=IDE4POC3U98BGVERT1
    Jag hämtade ut Ritalin till min son för inte så länge sen och då sa man inget om att det skulle vara förbjudet. Oskyldig


  • Anonym
    Äldre 16 Sep 01:00
    #25

    Tycker "plötslig död" som bieffekt är lite småkomiskt... eller sjukt om det är så :(

  • Anonym
    Äldre 16 Sep 01:05
    #26
    Anonym skrev 2012-09-15 22:29:52 följande:
    Det finns inte en enda studie På Vuxna där några positiva verkningar märkts av. På barn finns det det. Men när det gäller vuxna så har placebo haft samma resultat när det gäller de positiva verkningarna. Men - Concertan har också haft så många negativa att det som sagt blivit förbjudet för vuxna.

    Jag gissar att ingen klickade på länken jag bifogade så här är vad de europeiska läkemedelsmyndigheterna kommit fram till då de förbjöd Concerta.

      Vad kom de europeiska läkemedelsmyndigheterna fram till?
    I den 160 sidor långa preliminära bedömningen och i det senare slutdokumentet [5] kom
    man fram till ett fullständigt motsatt resultat för Concerta jämfört med det som Ginsberg
    och kollegor presenterat.
    Bedömningen kan sammanfattas som följer:
    • De samlade studierna visade att Concerta inte hade några signifikanta positiva
    effekter för vuxna och att preparatet gav flera allvarliga skadeverkningar; Concerta
    hade en ”negativ nytta/risk-balans” för vuxna; • Läkemedelsbolaget hade dragit tillbaka sin ansökan om att få Concerta godkänt för
    vuxna;
    • De inlämnade studierna gav klara bevis på att Concerta kunde orsaka ångest och
    agiterade (starkt oroliga) tillstånd hos vuxna (”evidence for the risk of new-onset
    anxiety, tension and agitation”);
    • De inlämnade studierna gav klara bevis på den stora missbruks- och spridningsrisken
    med Concerta;
    • Ett orsaksmässigt samband hade fastställts för Concerta med avseende på
    aggression, tics och depression;
    • Inga varningar skulle ges ut om att Concerta bevisats orsaka ångest, agiterade
    tillstånd och aggression hos vuxna; detta av den enkla anledningen att Concerta inte
    fick börja skrivas ut till vuxna;
    • Concerta skulle enbart få skrivas ut till de vuxna personer som före 18 års ålder fått
    metylfenidat (Concerta, Ritalin), och som då bedömts ha haft ”adekvat respons och
    acceptabel tolerans”, och för vilka ett tillbakadragande av preparatet prövats utan
    framgång. Läkemedelsbolaget Janssen-Cilag förklarade att man gått med på följande
    villkor: ”de patienter med ADHD som kunde komma ifråga för fortsatt behandling in
    i vuxenålder måste tidigare ha behandlats med metylfenidat och fortsätta att
    uppvisa en adekvat respons och acceptabel tolerans”. [Kursivt här.] Inga andra
    vuxna kunde således komma ifråga.
    men du vet att Sverige bevisligen skriver ut bla. Concerta? Så samtliga länder inom EU kan kräva att få den medicinen, hur olagligt det än är i andra Europeiska länder.
  • Anonym
    Äldre 16 Sep 01:18
    #27
    Anonym (hyperaktiv) skrev 2012-09-16 00:24:38 följande:
    det du beskrivet låter underbart!! jag hoppas det ska fungera så bra på mig också.... och hoppas jag är en av dem som inte märker av hela effekten förens jag har full dos.
    har inte märkt av så mycket mer än att jag helt plötsligt blivit väldigt intresserad av datorn, svara på mail, kolla banken, läsa nyheterna och sådant som tar mer energi/tid. och jag kan göra det MED tvn på i bakgrunden... det är stort för mig :)

    dock har läkarn sagt att det är inte säkert jag märker av effekten nu, iochmed jag har det väldigt struligt i mitt privatliv, med separation och en massa elände... men jag kände att jag inte ville vänta längre, ifall det fungerar är det ju helt klart värt att prova nu när jag har det trassligt!
    så dju fick inga abstinenssymtom efter missad tablett, utan du blev bara ditt snurriga jag igen? :)
    Nää, nån abstinens var det inte tal om alls, bara en vanlig dag liksom. Förutom att jag blev löjligt och riktigt pinsamt velig

    När jag satt i soffan med datorn så var jag så medveten om hur nya jag skulle vara, vad jag väntade mig men det kom inte, det är inte så man blir helt personlighetsförändrad men som med nya batterier, typ Men när effekten uteblev så var jag ju så passiv att jag ändå inte kunde komma igång i tankeverksamheten och komma på att något var fel. 

    Men faktiskt så har jag även märkt av något som kanske kan tolkas som negativt, jag är mer känslig för ljud och ljus, när barnen stimmar omkring och folk på bussen, jag hör allt! Som om Medikinet förstärker mina perceptionsstörningar istället för att lämna ut dom. Men jag har andra diagnoser inom NPF och kanske de som stör perceptionen och inte ADHDn. Men mycket hellre lite ljudkänslig och ett ordnat inre än bara ett virrvarv i huvudet, då hör jag ju inte vad jag själv tänker ändå  
  • Anonym (hyper­aktiv) Trådstartaren
    Äldre 20 Sep 17:48
    #28
    Anonym skrev 2012-09-16 01:00:57 följande:
    Tycker "plötslig död" som bieffekt är lite småkomiskt... eller sjukt om det är så :(
    hehe jag ringde direkt upp min syster som är utbildad inom beroendepsykiatri osv (studerat på eftergymnasial nivå i 7år och arbetat på alla slags enheter/hem etc)

    hon skrattade lite lätt och lugnade mig, tydligen står det på rätt många mediciner, och är rätt överdrivet, men har hänt så det måste skrivas in.
    plötslig död gäller personer som har svåra hälsoproblem och inte vanliga svenssons..!

    så var lugn :)
  • Anonym (hyper­aktiv) Trådstartaren
    Äldre 20 Sep 17:50
    #29
    Anonym skrev 2012-09-16 01:18:12 följande:
    Nää, nån abstinens var det inte tal om alls, bara en vanlig dag liksom. Förutom att jag blev löjligt och riktigt pinsamt velig

    När jag satt i soffan med datorn så var jag så medveten om hur nya jag skulle vara, vad jag väntade mig men det kom inte, det är inte så man blir helt personlighetsförändrad men som med nya batterier, typ Men när effekten uteblev så var jag ju så passiv att jag ändå inte kunde komma igång i tankeverksamheten och komma på att något var fel. 

    Men faktiskt så har jag även märkt av något som kanske kan tolkas som negativt, jag är mer känslig för ljud och ljus, när barnen stimmar omkring och folk på bussen, jag hör allt! Som om Medikinet förstärker mina perceptionsstörningar istället för att lämna ut dom. Men jag har andra diagnoser inom NPF och kanske de som stör perceptionen och inte ADHDn. Men mycket hellre lite ljudkänslig och ett ordnat inre än bara ett virrvarv i huvudet, då hör jag ju inte vad jag själv tänker ändå  
    haha vet hur det är...

    jaha...! ja precis, kan ju vara så... läste bipacksedeln och där står ökad ljud/ljuskänslighet...!

    viktigt att komma ihåg också är att det är en vanlig biverkning för adhd också...! förstärktes kanske med medicinen då...
  • Äldre 16 Apr 16:59
    #30

    Jag inser att det här är en gammal tråd, men jag skulle ändå vilja poängtera att det visst finns studier om Concerta (och/eller andra behandlingar med metylfenidat som verksamt ämne), där man har utvärderat effekten och haft goda resultat hos vuxna. Jag skulle säga "lita på någon som har tillgång till PubMed (internationell databank med de flesta publicerade medicinska studier)", men för säkerhetsskull kan jag ju lika gärna bifoga några exempellänkar:


    jad.sagepub.com.proxy.kib.ki.se/content/17/5/444.long


    jad.sagepub.com.proxy.kib.ki.se/content/15/4/286.long

    www-ncbi-nlm-nih-gov.proxy.kib.ki.se/pmc/articles/PMC3407707/

    www-ncbi-nlm-nih-gov.proxy.kib.ki.se/pubmed/18824823

    ovidsp.tx.ovid.com.proxy.kib.ki.se/sp-3.12.0b/ovidweb.cgi

  • Anonym (hyper­aktiv) Trådstartaren
    Äldre 3 May 09:55
    #31
    KI Psykologstuderande skrev 2014-04-16 16:59:09 följande:
    Jag inser att det här är en gammal tråd, men jag skulle ändå vilja poängtera att det visst finns studier om Concerta (och/eller andra behandlingar med metylfenidat som verksamt ämne), där man har utvärderat effekten och haft goda resultat hos vuxna. Jag skulle säga "lita på någon som har tillgång till PubMed (internationell databank med de flesta publicerade medicinska studier)", men för säkerhetsskull kan jag ju lika gärna bifoga några exempellänkar:jad.sagepub.com.proxy.kib.ki.se/content/17/5/444.longhttp://jad.sagepub.com.proxy.kib.ki.se/content/15/4/286.long

    www-ncbi-nlm-nih-gov.proxy.kib.ki.se/pmc/articles/PMC3407707/

    www-ncbi-nlm-nih-gov.proxy.kib.ki.se/pubmed/18824823

    ovidsp.tx.ovid.com.proxy.kib.ki.se/sp-3.12.0b/ovidweb.cgi



    Det gör inget, ska in och läsa senare! All forskning är imtressant, oavsett åt vilket håll... tack :)
Svar på tråden Effekter av Concerta?