• Grodan1979

    Frågor kring umgänge till er som är familjehem!

    Hej.
    Vi har en kille placerad hos oss sedan i April. Han är 6 år och har anpassat sig snabbt och trivs bra.
    Han har ett mkt stort nätverk! Mamma är missbrukare, pappa kom ut ur fängelse för några veckor sedan sen finns det också mormor morbröder, moster, morfar, farmor mf. Alla tycker, tänker och vill träffa lillkillen ofta.
    Vi har senaste månaden haft umgänge med någon varje vecka, och jag känner mig lite överrumplad, när ska vi bara få vara. Dagarna efter umgänge är ju dessutom lite mer gråt och konfliktfyllda för lillkillen.

    Nu till min fråga: Hur ofta, länge, mycket och med hur många har ni umgänge? Vem planerar när, var, hur ni har umgänge?


  • Svar på tråden Frågor kring umgänge till er som är familjehem!
  • TvåTrollungar

    Det är bra med täta umgängen men inte alltid så bra med långa då många har problem att sätta barnet i första rummet trotts att de kanske bara ses varannan helg! Men vad skulle du själv känna om du inte fick umgås kontinuerligt med dina nära och kära? Det ingår i uppdraget att få en massa fler personer på köpet och jag tycker det är en tillgång att barnet har engagerad släkt om släkten inte är direkt olämplig för de kommer alltid finnas där vilket familjehemmet inte alltid gör.

  • bellatva
    Hallå
    jag letar efter lite information ser som mina barn har varit i placering för nära till 8 månader, men bara sedan april i ett nytt hem. Och i början var jag livrädd
    men inte förlora den större kampen jag inte argumentera mycket och det var verkligen inte mycket att argumentera om att se som den första akuta hemma de var i var bra för dem och de var välkomna till mig, men hur allt detta nya ställe kvinnorna är min ålder runt 30 henne och hennes man, mina barn är deras första barn placerade med dem. de kan inte har egna barn. Jag ser den bifogade filen har hon med min son, men inte så mycket med min dotter jag tror inte att hon ger henne så mycket kärleksfull eller uppmärksamhet. hon interferces i alla mina besök som nu en gång två gånger i veckan under två till tre timmar ibland jag ser dem i två veckor. telefonsamtal Happ under mitten av dagen och jag har uttryckt hur svårt det är att få deras uppmärksamhet när de är så hyper och att eftersom den gamla arrangemanget av kvällen ringer en timme innan sängen var bäst eftersom de kan beskriva sin dag och på den tid de är mer avslappnad och bara redo för en lugn kväll innan sängen låter oss har en stund på minst 3 minuter varje barn här kvinnor slipper att hon insisterar på 12 på eftermiddagen när de vill vara ute och blåst och mest gånger hon är i andra änden jag tycker hon försöker konkurrera med mig för mitt eget blod för barn Jag blöder för jag gjorde ett misstag men jag förtjänar en chans att få mina barn och jag tycker hon är att dra nytta av min situation att filfull hennes egna wishs som verkar på peka mina barn för sig själv. Jag förstår hur svårt det är utan barn, men varför kan inte hon se hur svårare det är att ha barn och inte kunna ta hand om dem för att se någon annan ta hand om dem jag vill bara vara med i deras dagliga liv om så bara genom att lyssna på deras berättelser. Den andra saken är att hon inte engagera mig i sina planer hon inte berätta om hon är Takin mina barn ut ur staden förrän de har lämnat eller jag ber om informationen är alltid den sista att veta och får höra av social samt till handskas med det ganska mycket. Jag hittade nyligen min familjemedlem och ville ha kontakt med mina barn men sociala tillåter oss inte en chans men de träffade fosterhem familjen när de vill, och de säger till mina barn att deras anhöriga är mina barns släktingar callin människor som inte är deras familj farföräldrar auntys och kusiner eller bröder. am på ett förlorat vad har jag för rättigheter mot detta folk jag inte vill att mina barn med människor som inte vågar ta kontakt med barnets familj och mor
  • Tovaliten

    Vi får hjälp att planera umgengen av vår soc sekreterare så att det blir lagom för alla parter. De hjälper oss att sätta gränser och det är skönt. be om hjälp!
     

  • Nioli

    Det är din och barnets kontakt på soc som SKA hjälpa er med barnets umgänge. Vad gäller både omfattning, när och vilka han ska träffa. I vissa fall när det är jobbigt för barnet ska t.o.m någon från soc närvara vid umgänget.

    Men visst kan det kännas jobbigt med täta umgängen, men det finns inte så mycket man kan göra åt det hela än att acceptera. Om det inte är uppenbart skadligt för barnet. Men notera alla reaktioner efter ett umgänge och delge soc för det noteras i barnets akt och OM de ser att han inte mår bra så ska han får han den hjälp han kan behöva. 

  • Valente

    Mitt barnbarn är familjehemsplacerat, och vi har en maktgalen socialsekreterare som styr med järnhand över umgänget, eftersom hon verkar tycka att all kontakt med den biologiska familjen är av ondo. Jag känner bara att det är en sak att själva föräldern sviktar i sitt föräldrarskap tex pga missbruk, men varför ska barnet ifråntas hela sin familj? Har inte barnet rätt till sina mor o farföräldrar, mostrar, kusiner mm, precis som i alla andra familjer? Vi andra som aldrig gjort barnet något ont, som vill finnas där, vi som inte missbrukar eller missköter oss, varför ska vi straffas? 
    (Ska tillägga att min dotter är drogfri och skötsam sedan 1 1/2 år tillbaks, och kämpar hårt för att få tillbaks sin älskade pojke, men har man oturen att drabbas av fel socialsekreterare så är det hopplöst)

  • zephyrine

    Vi har en fyraåring placerad hos oss och hen har telefon-kontakt med mamma/pappa en gång i veckan. Sen träffar hen sin pappa varannan vecka i tre timmar. 

    Socialen styr när/hur/var umgänge ska ske och det är vad vi hänvisar till gentemot föräldrar. Men de har varit tydliga med att även om föräldrarna har rätt till umgänge, så måste barnets mående inför och efter umgänge tas med i beräkningen för hur ofta/mycket kontakt det ska vara. 

    Så ser det ut just nu. Domen är på väg och det kommer att såklart ändras efter det. Eftersom domen styr i vilken riktning den fortsatta planeringen går. Alltså om hen så småningom ska tillbaka till sin mamma eller pappa? Eller om LVU:t tas bort helt osv. 

    Men det är självklart det är en omställning som familjehem när man plötsligt ska ha kontakt med X antal nya människor. Som man dessutom måste förhålla sig "neutralt" till, eftersom man inte vill påverka barnets syn på sin familj. Även fast man vet att det finns problematik, som man kanske dessutom personligen har känslor kring. Be om stöd från socialen i era känslor kring alla dessa nya kontakter samt hur det påverkar pojken!

  • MrsFreud

    Vi har haft tre barn placerade hos oss. Flickan vi har just nu är 15 år och har i stort sett inget nätverk. Den som finns är hennes mamma, som har missbruksproblematik. Eventuellt umgänge måste även vara övervakat, plus att tjejen själv inte vill träffa sin mamma. Så för oss har det inte varit några stora "problem" på den fronten. Hon har varit placerad hos oss sedan augusti och har ännu inte velat träffa sin mamma eller någon annan förutom kompisar.

Svar på tråden Frågor kring umgänge till er som är familjehem!