• Carolina12

    Insemination/IVF med öppen/dold donator?

    Hej! Någon som vill dela med sig av sina tankar kring öppen eller dold spermiedonator? Här i Sverige är det alltid öppen men i DK kan man ju välja. Jag har inseminerats i Malmö pga min sambos sterilitet, därmed öppen donator, men om man tänker sig att åka över sundet om inte inseminatioen funkar så har man ju helt plötsligt en rätt att välja...Vore kul att höra hur andra resonerar som är i samma sits.

  • Svar på tråden Insemination/IVF med öppen/dold donator?
  • PiOmiO

    Puffar för tråden då jag funderar i samma banor...

    Öppen/anonym donator!? Hur tänkte ni? 


    IVF-bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • cewins mamma

    Jag tänker öppen donator, man vet aldrig hur barnet tänker när det växer upp. Då har man ju i alla fall gett barnet chansen att veta. :)

  • PiOmiO

    Vi har beställt och reserverad donatorsäd nu.
    Förmodligen insemination nästa vecka!
    Vi valde Öppen donator, Vi vill inte välja för vårt barn, utan chansen ska finnas där OM barnet vill träffa donatorn. Vi har pratat mycket om det, och vi vill inte att tjafs ska uppstå om att vi varit själviska som valt anonym donator. Vi kommer vara öppna mot barnet från start (OM det nu vill ta sig, dvs!) 


    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Ingen 1

    Hej!

    Vi har ett barn med hjälp av donatorinsemination, som vi fick hjälp med på RMC i Malmö.
    När det var dags för syskontankar, så började vi fundera på hur vi kände.
    Som privatkund på RMC är det ganska dyrt, så vi försökte två gånger i Danmark. Men det kändes inte rätt, då vårt barn har öppen donator.  Det finns öppen donator även i Danmark, men det är dyrare än dold och bara på barnmorskeledda kliniker (om dom inte har ändrat det nu). Sen var det ganska svårt för oss att ta oss till de klinikerna.
    Vi resonerade så att tänk om barnen väljer att vilja veta vem som är donator, ska bara äldsta barnet göra det då?  Gjorde några försök på RMC, nu har vi i samråd med RMC gått över till att försöka med IVF istället.
    Kan dock tänka om man väljer att ta dold donator, så är det nog bra att göra det till "alla" barn (om man vill/kan ha fler än ett)
    Hoppas att ni förstår hur jag menar!   Vilket val man än gör, så blir det rätt för den som väljer. Finns både för och nackdelar med båda, beror ju på hur man resonerar ;)

  • PiOmiO
    Ingen 1 skrev 2013-03-24 12:05:45 följande:
    Hej!

    Vi har ett barn med hjälp av donatorinsemination, som vi fick hjälp med på RMC i Malmö.
    När det var dags för syskontankar, så började vi fundera på hur vi kände.
    Som privatkund på RMC är det ganska dyrt, så vi försökte två gånger i Danmark. Men det kändes inte rätt, då vårt barn har öppen donator.  Det finns öppen donator även i Danmark, men det är dyrare än dold och bara på barnmorskeledda kliniker (om dom inte har ändrat det nu). Sen var det ganska svårt för oss att ta oss till de klinikerna.
    Vi resonerade så att tänk om barnen väljer att vilja veta vem som är donator, ska bara äldsta barnet göra det då?  Gjorde några försök på RMC, nu har vi i samråd med RMC gått över till att försöka med IVF istället.
    Kan dock tänka om man väljer att ta dold donator, så är det nog bra att göra det till "alla" barn (om man vill/kan ha fler än ett)
    Hoppas att ni förstår hur jag menar!   Vilket val man än gör, så blir det rätt för den som väljer. Finns både för och nackdelar med båda, beror ju på hur man resonerar ;)
    Japp förstår vad du menar, men vi tänker använda oss utav öppendonator, de ska inte få bli en kostnadsfråga då det nog kommer bli en ganska viktig sak för barnet, Oavsett om han/hon väljer att ta kontakt med donatorn eller ej, men att bara veta att möjligheten finns eller att möjligheten INTE finns.
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO
    Ingen 1 skrev 2013-03-25 10:59:34 följande:
    Håller med dig!!
    Har ni börjat med insemination?
    Mja, vi försökte men kom aldrig så långt som till insemination...
    Har beslutat oss för att byta klinik nu då vår förra inte kunde förvara säden på kliniken, så nu blir det "paus" tills nästa ägglossning i april... runt 15-20de april skulle jag tro (gissning).
    Gick dessvärre back vårt strå då det legat i kvävetanken på kliniken och tyvärr hunnit tinats...man lär sig på sina misstag kan man väl säga...
    hur långt har ni kommit med IVFen? 
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Ingen 1

    Väntar på nästa mens, blir runt mitten av april och då kör vi igång med ett långt program med nässpray mm.
    Vårt barn blev till efter tre inseminationer, sen vid syskonförsöket gjorde vi två utomlands och fyra på Rmc utan resultat.

  • PiOmiO
    Ingen 1 skrev 2013-03-25 12:40:52 följande:
    Väntar på nästa mens, blir runt mitten av april och då kör vi igång med ett långt program med nässpray mm.
    Vårt barn blev till efter tre inseminationer, sen vid syskonförsöket gjorde vi två utomlands och fyra på Rmc utan resultat.
    ok, Jag har gjort det långaprotokollet två gånger. första gången avbröts pga otillräcklig växt av äggblåsorna, andra gången fick vi ut 7st ägg, men de hittade inga spermier (trots att de försökte genom operation genom testiklarna)... Men nu testar vi alltså insemination i danmark i väntan på att komma fram i donatorkön i sverige...jävla långa köer de har,.. 
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Ingen 1

    Vi kör ivf med donator. Hur var det att göra det långa protokollet?
    Vilken klinik tillhör ni i Sverige?

  • Lilia

    Öppen. Jag tycker att det borde vara förbjudet med en dold donator i Danmark också. Barnet har rätt att få veta vem den biologiska pappan är och söka upp honom om barnet önskar det.

  • PiOmiO
    Ingen 1 skrev 2013-03-25 16:44:47 följande:
    Vi kör ivf med donator. Hur var det att göra det långa protokollet?
    Vilken klinik tillhör ni i Sverige?
    vi tillhör Sahlgrenska i Göteborg. Vi köar ju också för donator i Sverige om vi hinner fram i kön så blir det IVF för oss också eftersom jag redan gjort två IVF så anser de att det är att ta ett steg tillbaka att börja med inseminationer när de vet hur jag reagerar/producerar vid IVF. 
    Jag hade inte alls ont av att köra långa protokollet, väldigt få biverkningar , å de jag hade kunde jag gott och väl leva med eftersom jag visste vad de berodde på.. men visst kan man bli lite knäpp av att ha huvudvärk/spänningshuvudvärk till och från hela vägen. Jag trodde att huvudvärken skulle bli värre och värre ju längre jag sprayade, men där hade jag fel, så får du huvudvärk så bryt den med alvedon innan den blir outhärdlig. tror bara jag tog alvedon kanske 2-3st under hela sprayperioden, och en natt hade jag fruktansvärd huvudvärk (men den gick ju över på alvdeon) Sprutorna var absolut inget farligt kändes knappt. och äggplocket gick också förvånansvärt bra får jag säga så här i efterhand.
    Lilia skrev 2013-03-25 16:47:34 följande:
    Öppen. Jag tycker att det borde vara förbjudet med en dold donator i Danmark också. Barnet har rätt att få veta vem den biologiska pappan är och söka upp honom om barnet önskar det.
    om det ska vara förbjudet med dold donator så borde allt männen bli lite bättre på att donera. Sedan så blir ju inte donatorn någon pappa, och man kan inte kalla det biologisk pappa eller för den delen.
    Möjligen skulle jag kunna tänka mig att säga att barnet kanske vill se sina "biologiska drag" och det är just därför vi valt oss utav öppen donator. Men valet är ju helt individuellt. Tror mycket har med uppfostran att göra, jag hoppas och tror ju inte att vårt blivande barn behöver utnyttja denna möjlighet att ta kontakt med donatorn då donatorn inte har några som helst förpliktelser mm gentimot barnet, utan det är endast dragen de har gemensamt. MEN möjligheten ska ändå finnas där för vårt barn om de anser det nödvändigt.
     
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
Svar på tråden Insemination/IVF med öppen/dold donator?