• Fru Gustav­sson
    Äldre 18 Sep 13:21
    19088 visningar
    32 svar
    32
    19088

    Hjälp med transparent bakgrund, jag blir tokig! Snälla... ;-)

    Har i nya utbildningen tvingats börja använda PS, som jag aldrig bekantat mig med innan. Jag har i två dagar suttit och försökt läsa mig till via nätet hur sjutton man tar en bild ( en vit kaffekopp i mitt fall) och gör bakgrunden transparent och sparar på rätt sätt, men det vill bara inte lyckas. Jag får bakgrunden transparent och har använt mig av snabbverktyget, men sedan när bilden ska sparas har jag försökt på tusen sätt känns det som. När jag tar fram bilden som jag sparat och klistrar in på annan bild (ett skrivbord i trä i detta fallet) så är bakgrunden likförbannat vit. Jag känner att datorn åker ut på bilvägen snart. Det är sååå frustrerande.

    Hur länge tar det att lära sig PS? Har liksom inte tid att sitta hur mkt som helst med detta eftersom jag har annat att lära mig, men samtidigt kommer mitt arbete inte bli bra utan PS.

    Vad är det för fel jag gör? Detta är något jag verkligen vill lära mig, att "klippa till" bildobjekt för att kunna möblera mitt "skrivbord", men nu börjar jag känna mig tröstlös....

    Ni som är duktiga och kan förklara för en idiot, snälla, hjäääälp...

    (kan verkligen tänka mig att PS är riktigt kul när man behärskar det...) 


    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Svar på tråden Hjälp med transparent bakgrund, jag blir tokig! Snälla... ;-)
  • Regnig måndag
    Äldre 19 Sep 07:42
    #11
    En Liten Blå skrev 2012-09-18 13:21:38 följande:
    Hur länge tar det att lära sig PS? Har liksom inte tid att sitta hur mkt som helst med detta eftersom jag har annat att lära mig, men samtidigt kommer mitt arbete inte bli bra utan PS.
    För att svara på denna fråga: flera år.
    Man blir aldrig fullärd och när man tror att man är det så släpper Adobe nya versioner med nya funktioner.

    Ska man bara ha lite till husbehov så rekommenderar jag Gimp istället, det är inte fullt så avancerat och lättare att lära sig. (Jag fattar öht inte varför högskolorna envisas med att använda PS när Gimp nästan alltid räcker och blir över med hänsyn till kursens.)

    Lycka till!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Äldre 19 Sep 11:21
    #12
    Regnig måndag skrev 2012-09-19 07:42:38 följande:
    För att svara på denna fråga: flera år.
    Man blir aldrig fullärd och när man tror att man är det så släpper Adobe nya versioner med nya funktioner.

    Ska man bara ha lite till husbehov så rekommenderar jag Gimp istället, det är inte fullt så avancerat och lättare att lära sig. (Jag fattar öht inte varför högskolorna envisas med att använda PS när Gimp nästan alltid räcker och blir över med hänsyn till kursens.)

    Lycka till!

    Gimp har ju fördelen att det är gratis medan Photoshop ligger på runt 8000kr tror jag. Om syftet är att utbilda sig för att jobba med bildbehandling ute på ett företag till exempel inom webb så måste det ju va mycket bättre att lära sig Photoshop eftersom det lär vara mycket vanligare än Gimp. Om kursen däremot har ett helt annat innehåll och man bara råkar behöva redigera en bild i kursen då kan man ju lika gärna använda Gimp.


    Photoshop har ju som sagt hur mycket funktioner som helst så det tar ju verkligen jättelång tid att lära sig använda det fullt ut. Grunderna i det kan man väl däremot snappa upp rätt fort särskilt om man har använt liknande program förut som Gimp till exempel.

  • Äldre 19 Sep 11:34
    #13

    Innan du är klar med bilden men vill ta en paus så spara den i photoshops egna format pds. Sen när du är klar med bilden då ( slutresultatet ) då kan du spar om den i jpg eller vilket annat format som du vill.

  • Äldre 19 Sep 12:03
    #14

    Inlägg #5 gav en verkligen fin beskrivning. Det går fan inte få det tydligare än så och funkar i vilken av photoshop variationerna  man än använder. Flört
    Liksom inläggen  #9 och #10 gav en bra förklaring med sina printscreens.
    Finns inget att tillägga till dem. 

    Sedan för att lära sig något så är du på rätt spår att prova flera olika turtorials.
    Dock så hänger det också på att man tar till sig det som sägs med. 
    Ser du dig själv som en teknisk idiot klart som sjutton att du får det svårare att att till dig ny kunskap.
    Ser man sig som en teknisk novis som vill lära sig då går det mycket lättare att lära sig. 
    Så det handlar till 80% av den egna inställningen till sig själv med, om huruvida man får det svårt eller lättare att lära sig. Flört

    Ett hett tips som när jag använder mig av turtorials för att lära mig är att jag lyssnar på turtorialsen En gång hela. Sedan så tar jag samma turtorials och pausar efter varje enskilt steg och gör likadant i photoshopen. Och ja ibland får man repetera stegen flera gånger.

    Sedan så kom ihåg: LEKA, LEKA, Leka, LEKA, och åter igen LEKA.
    Ja man kan lära sig mycket av att leka och testa sig fram,även som vuxen.
    Sedan är det som så här också med photoshop att det beror på vilken variationerna  man jobbar med.
    Jag har just nu Photoshop C6 (13), och den är en smula annorlunda än exvis Photoshop9. 




    Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Äldre 19 Sep 16:02
    #15
    slazh skrev 2012-09-19 11:21:46 följande:

    Gimp har ju fördelen att det är gratis medan Photoshop ligger på runt 8000kr tror jag. 


    Rekommenderar att köpa från Adobes hemsida istället för i den butik du hittat den till det priset. :) På Adobes hemsida är den nämligen ett par tusenlappar billigare. :)
  • Äldre 19 Sep 16:23
    #16

    Även photoshoptidningarna som går att köpa på ica  finns en massa bra tips om att lära sig photoshop :)
     

  • Äldre 19 Sep 17:11
    #17
    Apotheosis skrev 2012-09-19 16:02:41 följande:
    Rekommenderar att köpa från Adobes hemsida istället för i den butik du hittat den till det priset. :) På Adobes hemsida är den nämligen ett par tusenlappar billigare. :)

    Jag gick in på Adobes hemsida och kollade priserna på Photoshop:


    Fullständig från
    SEK 9 275,00
    SEK 7 420,00 exkl. moms

    Uppgradering från
    SEK 2 625,00
    SEK 2 100,00 exkl. moms

    Prenumerera från
    SEK 206,64
    SEK 168,00 exkl. moms


    Intressant att se att Adobe har börjat med en prenumerationsmodell också. Behöver man bara Photoshop nån månad kan man ju komma undan betydligt billigare med en sån modell.

  • Eoss
    Äldre 19 Sep 18:39
    #18

    Spara bild med transparent bakgrund:
    Om du har en bild där du tar bort bakgrunden dvs gör bakgrunden transparent ska du spara den som Png för att behålla den transparenta bakgrunden.

  • Regnig måndag
    Äldre 19 Sep 18:44
    #19
    slazh skrev 2012-09-19 11:21:46 följande:

    Gimp har ju fördelen att det är gratis medan Photoshop ligger på runt 8000kr tror jag. Om syftet är att utbilda sig för att jobba med bildbehandling ute på ett företag till exempel inom webb så måste det ju va mycket bättre att lära sig Photoshop eftersom det lär vara mycket vanligare än Gimp. Om kursen däremot har ett helt annat innehåll och man bara råkar behöva redigera en bild i kursen då kan man ju lika gärna använda Gimp.


    Photoshop har ju som sagt hur mycket funktioner som helst så det tar ju verkligen jättelång tid att lära sig använda det fullt ut. Grunderna i det kan man väl däremot snappa upp rätt fort särskilt om man har använt liknande program förut som Gimp till exempel.


    Jag har gått en del högskolekurser i bildbehandling för att vidimera min kompetens. Enligt mig är det fjanteri med PS i de grundläggande kurserna eftersom de är just grundläggande, där duger gimp gott och väl.
    Visst finns det ett värde i att behärska PS men det är samtidigt är det aldrig en fördel att vara låst till ett verktyg.

    Gimp är lättare att lära sig pga att det är avskalat, och behärskar man de grundläggande teknikerna i gimp är det mycket lättare att gå över till PS. Alltså, vi säger ungefär samma sak här.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Äldre 19 Sep 18:46
    #20
    Apotheosis skrev 2012-09-19 16:02:41 följande:
    Rekommenderar att köpa från Adobes hemsida istället för i den butik du hittat den till det priset. :) På Adobes hemsida är den nämligen ett par tusenlappar billigare. :)
    Framförallt att jämföra med studentlicenserna, de är i en helt annan prisklass. Vad de kostar har jag dock ingen aning om men vet att de brukar vara rejält rabatterade.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Hjälp med transparent bakgrund, jag blir tokig! Snälla... ;-)