• louise222

    Kokande vatten!

    Vad är det i de bubblor som kommer när man kokar vatten?? Jag hittar ingen sida och jag ska lmna in kemi läxan imorgon!!! snälla hjälp!!

  • Svar på tråden Kokande vatten!
  • Velouria

    Nån har inte varit vaken på kemilektionen Drömmer Hoppas din kemilärare är nådig, för det kan jag säga dig att min kemilärare var INTE det. Trots det var han en av de bästa lärarna på hela skolan.

    Men tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din uppgift. Hoppas det löser sig för dig ändå. 


    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • Petrol
    Whitetrash86 skrev 2012-09-18 17:58:40 följande:
    eller det heter mer vattenånga. alltså vatten i gasform
    H20 i gasform alltså:)

    Jag tror också på det om jag ska vara helt ärlig iom att kokning och övergång till gasform egentligen bara är molekyler som slår sig fria, inte slås sönder.

    Men jag kan vara fel ute här.
  • Majandra

    Nej det är luftbundet syre som finns bland vattenmolekylerna som sedan frigörs när vattnet kokar. Det skapas givetvis vattenåga som dunstar också, men bubblorna som går från botten och upp är gaser bla syre som finns naturligt bland vattenmolekylerna

  • Shizuka
    Petrol skrev 2012-09-18 18:00:44 följande:
    H20 i gasform alltså:)

    Jag tror också på det om jag ska vara helt ärlig iom att kokning och övergång till gasform egentligen bara är molekyler som slår sig fria, inte slås sönder.

    Men jag kan vara fel ute här.

    Jag tror inte alls att du är fel ute.

    Energi (värme) pumpas in i vattnet, vilket får molekylerna att röra sig mer och mer tills de små krafterna som håller ihop dem inte räcker till för att "klibba" samman dem längre. Vattnet övergår i gasform. Energin kommer underifrån när man t.ex. kokar vatten i en kastrull, därför är det vid botten ångbubblorna uppstår. De stiger mot ytan eftersom densiteten är mycket lägre för ånga än vatten. Det går åt energi vid övergången till gasform och därför stabiliseras temperaturen vid ca 100 grader celsius. Kokar man i tryckkokare blir temperaturen högre eftersom det förhöjda trycket hjälper till att hålla ihop molekylerna och flyttar gränsen för hur mycket molekylerna kan röra sig innan de slår sig fria.

    Under förhållanden med extremt tryck och temperatur kan molekylerna slås sönder i atomer. Eftersom vatten består av väte och syre blir resultatet en högexplosiv blandning, och det är vad som orsakar de enorma explosionerna när kärnreaktorer löper amok. Det är det sönderslagna kylvattnet som exploderar, hur dumt det än låter.
Svar på tråden Kokande vatten!