• Äldre 19 Sep 17:11
    6230 visningar
    29 svar
    29
    6230

    Omföderskor - vilken smärtlindring hade ni och vad tyckte ni?

    Jag är nyfiken att höra vilken smärtlindring ni omföderskor hade och vad ni tyckte. Speciellt ni som haft epidural med första.

    Själv hade jag epidural, lustgas och värmedynor med första. Endast värmedynor och lustgas med andra.

    Nu inför tredje så velar jag fram och tillbaka... Tyckte båda förlossningarna var bra och skulle säkert välja samma i samma situationer på nytt. Tyckte epiduralen var himmelriket med ettan men krystningsskedet blev längre (fast inte lika smärtamt ju) plus att jag sprack. Med tvåan så hann jag inte få och nu i efterhand så konstaterade jag att det gick bra det med och att jag mådde sååå mycket bättre totalt sett efter andra. Ingen ryggvärk t.ex. plus att jag inte sprack då jag kände när krystvärkarna kom. Dessutom tog krystningsskedet 4 min andra gången jämfört med 34 min första gången.

    Nu funderar jag på spinal, men det ger väl i princip samma biverkningar som epidural???

    Vad har ni andra för erfarenheter?

    Hur är kvaddlar? Svider det? När får man det?

  • Svar på tråden Omföderskor - vilken smärtlindring hade ni och vad tyckte ni?
  • Äldre 19 Sep 17:16
    #1

    Jag hade Eda med första barnet, plus akupunktur och lustgas.
    Med andra och tredje använde jag bara lustgas. Fjärde var med ett barn som var stilla så där fick jag morfin också.
    Nu väntar jag barn igen och tänker nog att lustgas och ett bad (om vattnet inte går) bör räcka. Jag har alltid velat bada, men har hittills inte fått möjlighet till det.

  • Äldre 19 Sep 17:21
    #2

    Hade epidural med första, enbart lustgas med andra. Skulle helt klart bara köra lustgas igen om det blev en trea, så skönt (efteråt) att inte ha haft mer bedövning och man känner mer (på gott och ont förstås) under förlossningen utan och får ett bättre förlossningsförlopp utan epidural.

  • Äldre 19 Sep 17:23
    #3

    Hade EDA, sterila kvaddlar och lustgas första gången..

    Andra gången hade jag lustgas. Egentligen eda oxå men jag räknar inte den. Fick krystvärkar medans dom satte den och jag fick ingen smärtlindring av den 


  • Äldre 19 Sep 17:40
    #4

    Eda alla tre gångerna.

  • Äldre 19 Sep 17:56
    #5

    Jag hade lustgas, epidural och akupunktur med första och ingenting med andra. Tycker andra var mycket bättre, gjorde ont på ett annat sätt, men inte "mer" ont än första. Väntar trean nu och planerar att föda utan någon smärtlindring igen.

  • Äldre 19 Sep 18:08
    #6

    Hade epidural vid första, belv övertalad till det.
    Valde enbart lustgas vid andra. 
    Skulle göra samma val igen. Ångrar så att jag hade epidural vid första. 

  • Äldre 19 Sep 18:19
    #7

    Ser en ganska lika tendens här. Epidural med första och utan med andra, precis som jag själv.

    Har nog tänkt försöka mig på det denna tredje gång också men nu när det snart ska till så blir jag nervös och börjar backa

    Litade nog mycket på barnmorskorna förra gången och får väl lov att göra det denna gång också. Bara se hur förlossningen förlöper och följa deras rekommendationer. De ser väl nog också ganska långt hur man klarar av värkarbetet och vad man behöver just då. Hoppas jag.

  • Äldre 19 Sep 18:22
    #8

    Men varför vill ni inte ha epidural fler gånger?

    Som jag sa, jag tyckte den var bra första gången. Underbar om jag ska vara ärlig. Men lika underbart var det att vara utan andra gången. Iaf när man tänker rationellt efteråt.

    Hur är spinal jämfört med epidural????

  • Äldre 19 Sep 18:33
    #9

    *puffar*

  • Äldre 19 Sep 18:39
    #10

    hade spinal och lustgas på första, ingenting på andra, började med lustgas men bad BM att ta bort den då jag inte kunde fokusera som jag ville

    var tvungen att ha kateter efter första och är övertygad om att det berodde på bedövningen och efter andra var jag uppe och ville åka hem efter 30 min. kommer försöka utan vid nästa barn

Svar på tråden Omföderskor - vilken smärtlindring hade ni och vad tyckte ni?