• Studen­tens
    Äldre 20 Sep 18:59
    32716 visningar
    81 svar
    81
    32716

    Ni som dricker cola och ni som har slutat!

    Ni som dricker coca cola, hur mycket dricker ni om dagen? Har ni gått upp i vikt? Och ni som lyckats sluta dricka cola, hur gick ni tillväga och gick ni nerni vikt av det? Jag känner mig så otroligt less på coca cola men får världens panik när jag "bara" har en flaska hemma.....vill gärna bli kvitt detta beroende nu! Finns det någon eller några Där ute som kan komma med några tips? Peppning på hur mycket ni gick ner när ni slutade med cola?

  • Svar på tråden Ni som dricker cola och ni som har slutat!
  • Studen­tens
    Äldre 20 Sep 19:06
    #2

    Jag också, helt sjukt att en dryck kan få en att må så dåligt!

  • Studen­tens
    Äldre 20 Sep 19:14
    #7

    Det värsta för mig är att jag dricker nästintill bara cola, ingenting annat, känner sällan hunger och jag antar att det är all cola som gör så att de blir så? Så jag äter inte så ofta, inte mycket heller, har gått upp i vikt och mår jätte dåligt över de, skämms över mig själv....och ändå är de så jäkla svårt att sluta med cola, fattar inte va de är för fel på mig :(

  • Studen­tens
    Äldre 20 Sep 19:17
    #9

    [quote=66757504][quote-nick]Neko skrev 2012-09-20 19:14:33 följande:[/quote-nick]Jag har slutat med cola från att ha druckit typ en liter om dagen i säkert 10-15 år, det var nästan ett år sedan. Jag har druckit ett glas cola sedan dess, nyligen, och det var ok men är inte särskilt sugen på mer, så det behöver inte betyda återfall om man skulle måsta dricka det någon gång när man slutat, kändes skönt. Det som fick mig att sluta var både att jag läste om att det inte var så nyttigt utan att vissa färgämnen var relativt giftiga och att jag ser vad som händer när man häller upp cola i plastglas, alltså sånt som inte är så blank plast och låter det stå - det bildas någon form av sörja på glaset som ser äckligt ut. Man tänker liksom att det vill man inte få i sig. Sedan så är det ju lättare om man avskyr avslagen cola - man kan tänka att det är så det egentligen smakar. Jag slutade rakt av, trappade inte ner. Gick dock inte ner i vikt men jag är inte heller överviktig (55 kg/160 cm) och äter massa choklad så kompenserade nog med det. Har däremot en kompis som säkert dricker 1-2 liter om dagen och hon gick från vanlig cola till cola zero och hon har gått ner mycket i vikt. Skulle gissa på minst 10-15 kg på ett år bara av colan. Hon hade en kompis som var smalare än henne innan även fast de båda var överviktiga och nu efter förändringen så är hon smalare än kompisen som fortfarande dricker vanlig cola. Fast sedan är det ju inte så nyttigt heller med aspartam men man lär ju få samma effekter av att sluta helt också, fast mer. Ett tips om det är koffeinet i läsken man vill ha är att byta till trocadero om man har svårt att sluta rakt av, det innehåller också koffein men i mindre mängd, tror jag, och känns bättre än colan. Tror inte det är lika beroendeframkallande heller. Har också hört andra som bytt till mineralvatten med smak, men personligen tycker jag inte om det.[/ Oj riktigt starkt gjort av dig! :) önskar att jag va lika stark som dig!

  • Studen­tens
    Äldre 20 Sep 19:21
    #11

    #Neko Hm blev knasigt när jag skulle svara på ditt inlägg :S Men iaf, jag är riktigt imponerad av att du slutade rakt av efter så lång tid, för de är väl på ungefär så många år jag ligger på också. Problemet är att har jag cola hemma så går jag och tar av den, typ "bara de här glaset" sen så fortsätter de så....och ger ja fan i att köpa hem så känns de riktigt förjävligt i kroppen och i psyket, vet inte alls hur jag ska göra för att sluta för jag känner verkligen hur less jag egentligen är

  • Studen­tens
    Äldre 20 Sep 19:23
    #13

    Jag har testat kolsyrat vatten, med och utan smak och klarar inte av att dricka de, tycker att de smakar äckligt, man vill ju vara en förebild för sitt barn också, och jag har varit rökfri i några år nu, men cola är svårare :O

  • Studen­tens
    Äldre 20 Sep 20:34
    #18

    Ja tänderna tar ju också stryk, för mig iaf, inga hål men illningar

  • Studen­tens
    Äldre 21 Sep 09:27
    #31

    Jadu, vet inte riktigt va de är, tycker bara att cola är extremt gott men känner mig samtidigt väldigt less på att jag dricker de, men inte på själva smaken


    Uncle Frank skrev 2012-09-20 23:03:44 följande:
    Vad är det egentligen som är så speciellt med Coca-Cola? Jag är själv en storkonsument av läsk, och dricker 1-1,5 liter om dagen. Hade jag enbart fått dricka Cola hade jag dock blivit less direkt. När jag handlar dryck kan det bli allt från MER eller sockerdricka till Red Bull.

  • Studen­tens
    Äldre 21 Sep 09:29
    #32
    Neko skrev 2012-09-20 22:56:18 följande:
    Jo jag slutade när jag hade cola hemma. Tyckte det var jättejobbigt att inte ha ngt hemma och det var lättare att sluta när jag ändå kände att blir jag desperat så kan jag ta lite.. då försökte jag stå ut lite till och lite till etc. Men nu har jag samma problem med choklad =S Men prova att köpa hem en flaska trocadero istället för cola nästa gång och testa hur det går?

    ska faktiskt börja testa att köpa hem troccadero istället, och förhoppningsvis så är de lite lättare att Sluta med den sen! :)
  • Studen­tens
    Äldre 21 Sep 09:30
    #33
    vivi85 skrev 2012-09-20 23:05:21 följande:
    Var/är cola missbrukare.. Innan jag fick dottiern drack jag 2-3 liter om dagen. Vägde få ca 67 kg till mina ca 1,60..slutade efter jag fött henne. Rasade till 49 kg.. Blev gravid igen bär hon var 5,6 mån.. Gick upp till 58 eller ngt.. Sen ner till ca 51.. Väger ca det nu med nästan 5 år senare.. Dockr jag tillbaka i cola träsket.. :( men dricker bara cola zeri ca. 3 liter dag..9

    Önskar att jag också kommer att rasa i vikt när jag lyckas sluta med cola, kombinerat med motion förstås :)
  • Studen­tens
    Äldre 22 Sep 20:23
    #44
    TrailerTrash skrev 2012-09-22 12:06:14 följande:
    Jag slutade med cola för snart 5 år sedan.Var jätteberoende,drack minst 2liter om dagen. Dricker ingen läsk alls idag
    Två färger,en tro

    riktigt starkt gjort! :) gick du upp i vikt under den tid då du drack cola? Och om du gjorde de, gick du ner i vikt när du slutade?
  • Studen­tens
    Äldre 24 Sep 22:01
    #56

    Jag lyckades hålla mig ifrån cola hela dagen idag, och de gick förvånansvärt bra tills sen eftermiddag då huvudvärken från helvete slog in, fy fan va dåligt jag mådde, sambon tyckte synd om mig och köpte cola...jag drack ett glas Och nu är huvudvärken borta, så ni som har slutat dricka cola, fick ni huvudvärk nästintill migrän? Hur löste ni de när Alvedon inte hjälper? :(

  • Studen­tens
    Äldre 24 Sep 22:58
    #58
    avstängd skrev 2012-09-24 22:42:39 följande:
    Händer mig med. En kopp Earl Grey te brukar hjälpa. Annars brukar jag fuska och dricka ett halvt glas cola första dagarna när jag håller på att lägga av med cola.

    jag har druckit två koppar te under dagen, med en tesked socker, men ja kanske inte sk Gå in i de här för hårt då, kanske ska tillåta mig själv att dricka ett halv eller ett helt glas när huvudet inte när Nå bra, men Inge mer än så, kände mig så jäkla stolt över mig själv under hela dagen :(
  • Studen­tens
    Äldre 24 Sep 22:59
    #59

    Skriver ifrån mobilen, därför de saknas bokstäver osv :P

  • Studen­tens
    Äldre 25 Sep 21:37
    #61

    Jag är extremt beroende av cola, de är nog va jag har druckit 95% varje dag de senaste 10 åren :O Känner dock att jag inte kan tillåta mig själv att trappa ner för då kan jag nog inte sluta, då kommer ja bara tillåta mig ett till glas, å ett till å ett till :P Men idag har jag inte druckit cola på hela dagen och känner mig sjukt stolt :D Ingen huvudvärk idag så inget "nöd glas" som jag behövde igår :)

  • Studen­tens
    Äldre 26 Sep 22:16
    #71

    Jag vill bara berätta hur de känns för mig, jag är en föredetta rökare, har snart varit rökfri i två år. För mig var det lättare att sluta röka än va de är att sluta med cola. Nu har ja dock varit "cola fri" i tre dagar och jag hoppas att de fortsätter så, innan ja slutade röka så hade jag rökt i 11-12 år så....

  • Studen­tens
    Äldre 28 Sep 19:51
    #74

    Även om man inte kan sluta på direkten, så är de super bra även om de blir ett glas mindre om dagen än innan för de är en början! :) Jag har haft jätte tur hittills, i måndags slutade jag med cola och än så länge går de bra, få se om jag unnar mig ett glas ikväll eller inte men just Nu känner jag mig inte nå sugen på de :)

Svar på tråden Ni som dricker cola och ni som har slutat!