• Anonym (längtande a-mor)

    Vi väljer adoption och väljer därmed bort IVF :-)

    Hej! Glad

    Vill bara berätta om vårt beslut att faktiskt ångra att påbörja IVF-försök. Nu har vi sagt till kliniken att vi inte kommer att använda de embryon som finns i frysen för oss.

    Vi går istället in i adoptionsvärlden med 100% lycka, entusiasm, tålamod, förväntan, nyfikenhet och kärlek.

     Adoptivföräldrautbildningen, som är obligatorisk, har vi redan gått igenom. Snart påbörjas en adoptionsmedgivandeutredning som socialtjänsten ska göra....

    För oss spelar det ingen roll om vi blir föräldrar till ett fullt friskt barn eller ett barn med något fysiskt funktionshinder. Det spelar heller ingen roll hur gammalt barnet är, även om vi förstår att ju äldre - desto tuffare/svårare pga plötsligt språkombyte, miljöombyte, trauma/separation från en invand miljö och invanda personer mm. Vi kommer anmäla oss intresserade av SN-listan (Special Needs, dvs barn med någon sjukdom eller funktionshinder av lättare eller medelsvår grad). Vi vet också att man inte kan önska om man vill ha flicka eller pojke - det får bli en överraskning, om vi nu blir godkända adoptivföräldrar.

    Beslutet har vuxit fram efter många och långa funderingar och vi är båda helt överens.

    Det finns så många andra par som gärna kan få våra platser i den långa IVF-kön som finns.

    Ville bara dela med mig av vår lycka och visa att vi finns, vi som väljer bort graviditet till förmån för att få just vårt barn direkt i vår famn från något av alla tusentals barnhem för övergivna barn som finns i världen. Hjärta 

    Alla sätt att bilda familj är lika bra och jag önskar att alla människor kunde glädjas lika mycket för andras skull oavsett vilket sätt man bildar familj på.

    Kram alla föräldrar och barn där ute Solig oavsett hur just DIN familj ser ut!

  • Svar på tråden Vi väljer adoption och väljer därmed bort IVF :-)
  • Anonym

    Jag hade gärna tagit dina Landstingsförsök. Själva har vi precis hostat upp 32 000 kr för en IVF - behandling. Hade varit överlycklig om jag haft försök kvar och ägg i frysen.

  • sweetbird

    Fantastiskt! Sånt gör en glad när det finns sånna som ni! :) hoppas ni får ert efterlängtade barn snart! :) många lyckönskningar

  • Anonym

    Hade gärna tagit er plats i den långa IVF kön. Själv fick jag vänta i över 1 år. Vill gärna ha dina resterande försök.

  • Anonym

    Vill bara be dig att tänka dig för innan du skänker bort äggen i frysen, dagen kan komma om 5 år när längtan efter ett biologiskt barn kommer. Känns som om klinikerna skulle spara alla ägg i 5 år och inte slänga förrän dess, onödigt att börja om om folk ändrar sig. Finns de som steriliserat sig och sedan ändrat sig.

  • Anonym (mamma)

    Jätteroligt att ts kommit fram till det beslutet, men jag ser inte att de som väljer adoption är bättre människor än de dom väljer ivf.

    Själv har jag prövat båda och sitter nu med ett bedårande barn i knät, spelar ju ingen roll hur det kommit till mig.


    sweetbird skrev 2012-09-20 22:47:48 följande:
    Fantastiskt! Sånt gör en glad när det finns sånna som ni! :) hoppas ni får ert efterlängtade barn snart! :) många lyckönskningar

  • sweetbird

    Jag håller med , ett barn är ett barn och det spelar ingen roll hur det blev till. Men jag vet att det finns så många barn som varje dag längtar efter en mamma eller en pappa :)

Svar på tråden Vi väljer adoption och väljer därmed bort IVF :-)