• Anonym (Väninnan)

    Deprimmerad efter barnbesked

    Min bästa vän har precis fått barnbesked och då sköljer det över henne. Hon är så djupt olycklig och osäker på sig själv i denna situation, jag är rädd att hon är på väg in i en depression. Egentligen tror jag att det är sorgen med den biologiska barnlösheten som kommer över henne.

    Hur får jag henne att få kraft att fullfölja adoptionen? Alla tips tar jag gärna emot! 

  • Svar på tråden Deprimmerad efter barnbesked
  • riboflavin

    Nu har jag ingen erfarenhet av adoption men det kan väl knappast vara ovanligt att en presumtiv adoptivförälder får panik eller liknande efter barnbesked, det är ju en jättegrej. Finns ingen samtalsterapi erbjuden via organisationen?


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym

    Jag är själv adopterad från Sydkorea när jag var under 1 år. Tyvärr tror jag inte att det är ovanligt, även om få erkänner det, att saknaden alltid kommer att finnas efter ett biologiskt barn, få bli gravid, likheter, gener, arv. Har alltid upplevt skillnader mellan min pappas två äldre brn som är hans egna barn dvs. genetiskt arv.

  • Litet My
    Anonym skrev 2012-09-21 20:59:55 följande:
    Jag är själv adopterad från Sydkorea när jag var under 1 år. Tyvärr tror jag inte att det är ovanligt, även om få erkänner det, att saknaden alltid kommer att finnas efter ett biologiskt barn, få bli gravid, likheter, gener, arv. Har alltid upplevt skillnader mellan min pappas två äldre brn som är hans egna barn dvs. genetiskt arv.

    Fast faktum är att du inte kan dra alla över samma kant, jag motsäger mig inte att det finns de som alltid kommer att sakna ett biologiskt barn, graviditeten och tycker att likheten och gener är viktiga, men det gäller långt ifrån alla adoptivföräldrar.
  • Anonym
    Litet My skrev 2012-09-25 04:55:01 följande:

    Fast faktum är att du inte kan dra alla över samma kant, jag motsäger mig inte att det finns de som alltid kommer att sakna ett biologiskt barn, graviditeten och tycker att likheten och gener är viktiga, men det gäller långt ifrån alla adoptivföräldrar.
    och det gör hon inte heller. Hon skriver "inte ovanligt", det betyder inte att det är så för ALLA.
  • Anonym (Ordrättare)
    Litet My skrev 2012-09-25 04:55:01 följande:

    Fast faktum är att du inte kan dra alla över samma kant, jag motsäger mig inte att det finns de som alltid kommer att sakna ett biologiskt barn, graviditeten och tycker att likheten och gener är viktiga, men det gäller långt ifrån alla adoptivföräldrar.
    Hon drar inte alla över samma KAM.
  • Anonym (oro)

    Det behöver absolut inte vara biosorg. Tvärtom kan det vara oro för att man faktiskt äntligen får BARN och plötsligt blir ansvarig för ett liv som man skall vårda och älska.

  • hellokill3r

    Det samma har hänt mig i slutet av båda mina graviditeter (man kanske inte får jämföra men nu gör jag deg isllafall) man vet att allt kommer ändras drastiskt inom kort och man vet inte exakt hur det kommer bli, jag har gråtit, ångrat mig, varit skitledsen osv.. Jag tror det är en ganska normal reaktion på att hela livet faktiskt ställs på ända när man får barn, oavsett hur man får dem. Älskar såklart ungarna, och jag ville ju ha dem, det handlar inte om det.. Hon är isf knappast den första föräldern som känner och reagerar så.

  • hellokill3r

    Det samma har hänt mig i slutet av båda mina graviditeter (man kanske inte får jämföra men nu gör jag deg isllafall) man vet att allt kommer ändras drastiskt inom kort och man vet inte exakt hur det kommer bli, jag har gråtit, ångrat mig, varit skitledsen osv.. Jag tror det är en ganska normal reaktion på att hela livet faktiskt ställs på ända när man får barn, oavsett hur man får dem. Älskar såklart ungarna, och jag ville ju ha dem, det handlar inte om det.. Hon är isf knappast den första föräldern som känner och reagerar så.

  • Anonym

    Låter ganska rimligt att man får lite panik när det blir verklighet. När man slås av att det inte finns nån återvändo, hur ska man nu klara det här osv. Det händer ju även kvinnor som blir gravida med planerade barn.

  • Litet My
    Anonym (Ordrättare) skrev 2012-09-25 07:37:40 följande:
    Hon drar inte alla över samma KAM.

    Ekar det härinne?
Svar på tråden Deprimmerad efter barnbesked