• Lilla Jag84

    Ska göra spolning av äggledare, hur går det till?

    Hej!
    Jag och min sambo har försökt få barn i ca ett år utan resultat.
    Vi har börjat en "utredning" eller vad det kallas, och jag har lämnat blodprov och gjort undersökning.
    Blodprovet visade att jag inte hade någon ägglossning. Min mens är också väldigt oregelbunden, (har mens ca 4 gånger per år).
    Jag kan inte få hjälp utav hormontabletter eftersom jag har för högt BMI, så jag kämpar med mina kilon! Det går åt rätt håll även om det går sakta..

    Men nu till min fråga...
    Min gynläkare ringde igår och berättade att jag skulle göra en spolning av äggledare.
    Det kommer förmodligen göra ont sa han och jag blev genast ganska skraj inför detta.
    Någon som varit med om samma sak? Kan det hjälpa mig att få igång mensen och ägglossningen och kanske till och med bli gravid?

    Vore superglad om det var någon som hade några tankar kring detta!

  • Svar på tråden Ska göra spolning av äggledare, hur går det till?
  • magplask

    Jag har gjort en spolning.
    De för in en kateter (?) i livmoderhalsen, men på mig fick dom inte in den och fick då använda en ballong istället. En sån ballong sitter på en tunn slang som dom sedan pumpar upp på plats och spränger upp livmoderhalsen.

    Det gjorde jätteont, men det var ju för en bra sak och man klarar av det. För mig var det värsta den där ballongen, och den är det ju inte alla som får.

    Spolningen kan nog inte få igång mensen, men det rensar rören så att man kan få lite tur någon månad efter.

    Det hjälpte aldrig mig utan jag blev gravid först när jag gjorde IVF. Och nu sitter jag här med en underbar pojke på 1 år och 9 månader och en till i magen, en spontan graviditet som lyckades på första missen! Tänk så det kan gå :)

    Jag håller en tumme för dej att du snart också får vara med om en graviditet!!

  • Trofull

    Jag tror inte man kan få igång något av en spolning.( Men de renar ju rören:) Spolningen gör dom för att se om det finns något passagen i ledarna. Jag har gjort det,med ett bra resultat gjorde inte ont. Men de var ju oxå för att jag hade passage. Efteråt hade jag som lättare mensvärk någon Tim. Jag skulle ta en smärtstillande en timma innan spolningen.

  • EbbaLovisa

    Jag har också gjort äggledarspolning och min historia är i princip densamma som din med övervikt etc etc. Jag hade också läst att det här kunde göra ont men på mig kändes det inte alls, visst självklart var det lite obehagligt men det var mest av pga att man låg och spretade med benen inför två läkare.

    Jag hade också för högt BMI först för och ta tabletter men gick ner 10kg ganska snabbt, och det "räckte". Fick börja med en tablett som satte igång en blödning, sen en som skulle framkalla äggblåsor och slutligen ta en spruta i magen som skulle släppa ett ägg. Efter det var det bara till och "köra på" här hemma och två veckor senare var jag gravid och är nu i v. 33.

    Jag kan inte svara för exakt vad det var som gjorde att jag blev gravid. kanske var det spolningen, kanske var det den lilla viktnedgången som krävdes eller så var det piller och sprutor. Men det lyckades på första försöket och det kommer gå super för dig med!

    Oroa dig inte för spolningen! Det kommer kanske kännas, kanske inte. Men du får svar om det är äggledarna som hindrar dig eller ej. You go girl!

    Och lycka till! 

  • Lilla Jag84

    Tack snälla du! Du lugnade mig rejält! Men är väldigt nervös inför resultatet :/ Jag väger 101kilo och måste ner till 85 innan jag kan få hjälp med hormontabletter.. Vilket känns ganska tufft.. Hur gick du ner 10kilo fort? Och hur fort gick det? :)

  • magplask

    Jag gick ner 15 kilo med viktväktarna på typ 6 mån! Totalt gick jag ner från 82 till 65, men det var först med viktväktarna det började rasa :)

  • EbbaLovisa
    Lilla Jag84 skrev 2012-09-22 16:04:11 följande:
    Tack snälla du! Du lugnade mig rejält! Men är väldigt nervös inför resultatet :/ Jag väger 101kilo och måste ner till 85 innan jag kan få hjälp med hormontabletter.. Vilket känns ganska tufft.. Hur gick du ner 10kilo fort? Och hur fort gick det? :)
    Det tyckte jag va konstigt, jag vägde bannemej 121kg o gick ner till 110. Så förstår inte varför du måste ner till 85, hrm... För mig gick det ganska fort och gå ner men lättare ju mer man väger, anser jag.. Men tog bara några veckor och det enda jag gjorda var att ta promenader, promenader, promenader.. Och började äta frukost! Jag var ingen människa som åt speciellt ofta innan, jag åt snarare mer men jag började äta mindre och oftare istället.

    Det kanske låter lätt, och det var det när jag väl bestämt mig. Och jag tror stenhårt på dig!
    Jag minns att jag fick metformin av min läkare, han ansåg att det skulle hjälpa med vikten också. Dock vet jag inte om det gjorde det men läst om många som fick det i samband med svårt att bli gravid.

    Dessa va de två tabletterna jag minns att jag fick, läs lite om dem, och vad andra har för erfarnheter av det!
    Metformin
    Pergotime 
  • Lilla Jag84

    Jag blir alldeles rörd! Ditt inlägg kunde inte komma mer lägligt! För tillfället känns problemet med vikten hopplöst :/ Och idag har jag börjat snora med och känner mig allmänt hängig så någon träning blir det inte.. Men som du skriver, promenader kan man ju faktiskt ta ändå! Så att läsa att någon tror på mig värmde! Jag ska absolut läsa på om de olika och fråga min läkare om dom! Tar gärna emot fler tips

  • EbbaLovisa
    Lilla Jag84 skrev 2012-09-23 22:31:59 följande:
    Jag blir alldeles rörd! Ditt inlägg kunde inte komma mer lägligt! För tillfället känns problemet med vikten hopplöst :/ Och idag har jag börjat snora med och känner mig allmänt hängig så någon träning blir det inte.. Men som du skriver, promenader kan man ju faktiskt ta ändå! Så att läsa att någon tror på mig värmde! Jag ska absolut läsa på om de olika och fråga min läkare om dom! Tar gärna emot fler tips
    Du är bara mänsklig! Jag har försökt med vikten många många ggr men det var "bebisgrejen" som verkligen fick mig till och släppa den dolda spärren. Och att bli förkyld, snorig och hängig är också mänskligt och då ska man inte träna. Men som du säger, promenader kan man alltid ta men känn dig inte tvungen till att gå timvis, huvudsaken är att du gör det och sen kvittar det om det är en km eller tio. Hjärnan måste också hänga med! :)

    Hrm ja jag försöker komma på vad jag mer fick "göra" under behandling men jag har glömt.. Ska kolla med mannen när han kommer hem, hans minne är något bättre. Jag minns bara att de gjorde en koll på honom också för och se så att "problemet" inte bara låg hos mig.

    Jag skriver så fort jag kommer på något men hör bara av dig om du undrar något eller vill ha mer pepp! ;) Och hör gärna av dig för och berätta hur det går med :)
  • Lilla Jag84

    Absolut! Just nu har jag feber och är snorig och huvudvärk. Jag väger nu 101,7 och mitt första delmål är att komma under 100 vilket jag verkligen skulle lägga krut på denna veckan :/ men det blir inte riktigt så.. Jag kämpar för att klara av jobbet istället. Borde nog varit hemma men men.. Få se om det håller iaf en dag till :) Jag började min viktresa på 105kilo, i augusti. Så det går ju inte snabbt. De första 2 kilona gick snabbt, men sen gick det ca ett halvt kilo i veckan.. Jag tar gärna emot fler vikt- tips Sambon ska till gyn också, läkaren tyckte att vi kollar upp allt för sen när jag nått BMI 30 så kan vi köra igång direkt

  • Lilla Jag84

    Jag har inte hunnit göra någon spolning..
    Jag har känt något konstigt i nedre delen av magen och igår tog jag ett gravtest.
    JAG ÄR GRAVID!!!

    Hel konstigt, Jag skulle ju knappt kunna bli det.
    enligt gyn läkaren så har jag ägglossning 1-2 gånger per år.
    Men vi har tydligen lyckats pricka in en gång :)

    jag är så himla lycklig, men samtidigt så himla rädd att något ska hända!

Svar på tråden Ska göra spolning av äggledare, hur går det till?