• charliem

    Smärtlindring som inte avstannar värkarbetet?

    Jag försöker läsa på om smärtlindring inför min kommande förlossning. Jag vill gärna ha ett bra smärtlindringsalternativ. Jag har dåliga erfarenheter av Epiduralen som jag fick vid min förra förlossning. Värkarbeter avstannade och kom aldrig riktigt igång igen, dessutom tappade jag känseln i benen.

    Är det någon som har tips på bra smärtlindring utan påverkan på bebisen eller värkarbetet? Eller är det kanske någon som haft dåliga erfarenheter av eda, men ändå testat igen med bra resultat?

    Tack!    

  • Svar på tråden Smärtlindring som inte avstannar värkarbetet?
  • Marilyn

    Måste slå ett slag för sterila kvaddlar! Har fått det under båda mina förlossningar. Har haft grymt ont i ländryggen och har fått det där. Det gör skitont under tiden som de sätter dem, men det tar typ 1 min under en värk och sen har jag varit i princip smärtfri just på det stället. Är som natt och dag. Är ju saltlösning som sprutas in så det avstannar inte arbetet.

  • charliem

    Kvaddlarna låter lite otäcka tycker jag, men ska defentivt läsa mer om dem. Hur länge varade smärtlindringen av dem för dig?

  • Marilyn

    Jag fick kvaddlarna precis innan krystvärkarna och gick på akupunktur innan dess under första förlossningen och på lustgas innan på andra. Hade smärtfrihet i ryggen under resterande del sv förlossningen och lång tid framåt. Skulle smärtan återkomma under fl kan man ju ta kvaddlar igen.

    Innan 1a förlossningen så var kvaddlar det sista jag skulle ta, men båda gångerna har det varit så värt den smärtan som man känner just då. Om jag räknar den smärtan som jag hade i en värk innan kvaddlar så säger vi att den låg på 9. När kvaddlarna sätts så ökar smärtan till 10 under den 1-1,5 minuten. Sen sjönk smärtan till typ 5. Lätt värt det tycker jag!

  • charliem

    Tack för svar!

    Någon som provat TENS? eller har något bra tips om medicinska smärtlindringsmetoder? 

  • nostro

    Jag hade Tens vid min andra förlossning. Super tycker jag! Klrade mig hela vägen med det, men kompletterade med lustgas på slutet. Rekommenderar tens och profylax andning!

  • iffis

    jag har en kraftfull TENS maskin med 4 plattor, helt underbara. Sen varmt bad har varit jätte bra för min egen del.

  • Aniko

    För min del hjälpte inte tensen längre men jag blev igångsatt och då brukar man väl ha mer pinvärkar än normalt?

    I början (av min andra förlossning) hade jag värmekuddar och sen tens. De satte alla 4 plattorna på ryggen, sen satte de två av plattorna på magen för jag fick även ont där. Jag fick själv reglera styrkan men när jag insåg att värkarna gjorde mer och mer ont och att jag inte kunde få högre styrka på tensen fick jag nästan panik!

    Jag var förlossningsrädd vilket inte gjorde saken bättre. Jag började gråta och spy. Jag var bara öppen 3 cm och de ville inte ge mig Eda än. De lyckades övertala mig att prova lustgas och den fungerade över förväntan!

    När jag var öppen 7 cm bad jag om ryggbedövning men först vid 9 cm fick jag spinalbedövning. Även om den inte var lika stark som Eda (som jag tog med barn 1) gjorde den att krystvärkarna inte kom så jag fick värkstimulerande och krysta på kommando.

    Jag är gravid igen och vill som du försöka klara mig utan ryggbedövning just för att den tar bort krystvärkarna. Jag vill känna hur det känns att krysta!

    Nu vet jag att jag kan klara mig till 9 cm i alla fall med lustgas, vore intressant att se om jag kan klara mig utan ryggbedövning också

    Jag har hört både gott och ont om sterila kvaddlar. Jag startade faktiskt en tråd om det när jag var gravid förra gången och fick många negativa svar så jag vågade aldrig prova det. Är väldigt smärtkänslig!

  • Camilla 788

    Vid min första förlossning hade jag i princip allt. Testade lustgas, kvaddlar, akupunktur, bad, värmepåse och epidural. Visst var epiduralen effektiv dock kanske LITE för effektiv...värkarna avtog.
    Men lustgasen och kvaddlar va det enda jag hade på min andra förlossning...och det gjorde nog jobbet.

    På min tredje förlossning (som skedde i Vasa, Finland) fick jag en smärtmedicin (Petidin injektion)...sen lustgas och i slutskedet så gav de mig PCB. Detta e vad jag kommer att vilja ha när nu min fjärde förlossning vill säga igång. Inget av det jag fick sista gången gjorde att värkarna avtog. 

     

Svar på tråden Smärtlindring som inte avstannar värkarbetet?