• Novali­e88
    Äldre 22 Sep 22:12
    31205 visningar
    86 svar
    86
    31205

    Slappmus efter förlossning :( Blir det bättre?

    Födde ett stort barn.. 4,6 kg som nu är snart 3 månader.
    O jag känner mej stor där nere. När man läser runt här på FL så låter de som de flesta är som vanligt efter förlossningen vissa till o med tajtare :( ... Men så känns de ju inte för mig alltså... Testade att ha sex  för första gången för någon vecka sen o killen tyckte jag kändes väldigt stor. Kändes så hemskt alltså.. Kände även mindre. :(

    Kniper som fan men när märker man förbättring? Blir de bättre? Nån annan som har erfarenhet av detta o hur har de blivit för er?

  • Svar på tråden Slappmus efter förlossning :( Blir det bättre?
  • Anonym
    Äldre 22 Sep 22:18
    #1

    Klart  det blir bättre. Vissa kommer säga du blir tajtare än innan. Tro dom inte.
    Du blir helt ok.  Barnet väger upp det med råge om du har en vettig man.
    //En som vart med förr

  • Äldre 22 Sep 22:19
    #2

    Har du varit och kollat så du kniper rätt? Det är fortfarande väldigt tidigt sen förlossningen så du kan säkert arbeta upp ordentligt!

  • Minion
    Äldre 22 Sep 22:19
    #3

    Jag födde mitt fjärde barn som vägde 4400g för 2½ månad sen och jag känns nästan som vanligt igen där nere nu. Men det kan ju ta ett tag. Jag är inte heller helt som förr än, men sambon tycker att det inte är så långt ifrån. Men jag jobbar på det.

    Du kanske har svårt att hitta dom rätta musklerna när du gör övningarna? Kanske kan ringa din bm och be henne se om du kniper rätt och om inte så kan hon hjälpa dig hitta dom rätta musklerna.

  • Novali­e88
    Äldre 22 Sep 22:23
    #4

    Har vart på efterkontroll o de säger jag kniper rätt..... Men barnmorskan pratade redan då om att man kan återskapa underlivet med kirurgi om man vill sen.. Va de en pik att jag inte ska förvänta mej förbättring lr? :(

    Kan ju inte direkt genomgå kirurgi nu när jag bara har fått ett barn när man vill ha fler... Kul o stå ut me o va slapp då.. Får väl börja ha analsex lr föra in en buttplugg så man blir trångare. Fan alltså :(

  • Novali­e88
    Äldre 22 Sep 22:25
    #5
    Anonym skrev 2012-09-22 22:18:38 följande:
    Klart  det blir bättre. Vissa kommer säga du blir tajtare än innan. Tro dom inte.
    Du blir helt ok.  Barnet väger upp det med råge om du har en vettig man.
    //En som vart med förr
  • Äldre 22 Sep 22:35
    #6

    Jag har gjort knip övningar sedan jag var 15 så har klarat mig fint efter förlossningarna. Visst kände jag en skillnad efter andra barnet men efter 2 månader var jag som vanligt igen. Men jag har läst att många kniper fel, din barnmorska kan ge dig ett papper som visar hur du ska göra. Det kan även vara lättare att tränas upp om du införskaffa dig ett par knipkulor, man kniper lixsom automatiskt med såna inne. Det finns en hel uppsättning att välja mellan, jag har ett par helt vanliga i typ plast med snöre som gör att dom sitter ihop så det går lättare att dra ut. Glöm inte glid medlet bara ;)
    Dom säljs på apoteket och olika sidor på nätet. Himmelriket.se tycker jag är en bra sida!
    Men du ska inte vara ledsen, det är otroligt vanligt att det blir så här efter förlossningarna och många blir inte informerade om att man kan behöva träna knip övningar för att hålla musklerna där nere i trim, men det är väldigt viktigt!  Självklart tar det tid att tränas upp och man får ju ha tåla mod. Jag kniper flera gånger om dagen! När jag diskar, tittar på tv och så ibland har jag knipkulorna i när jag städar eller går ut med hunden. Det tar tid att komma in men försök att när du tänker på det så gör kanske 5-10 st.
    Du ska se att om ett tag kommer du vara i kanon skick igen ;) 

  • Äldre 22 Sep 22:38
    #7
    Anonym skrev 2012-09-22 22:18:38 följande:
    Klart  det blir bättre. Vissa kommer säga du blir tajtare än innan. Tro dom inte.
    Du blir helt ok.  Barnet väger upp det med råge om du har en vettig man.
    //En som vart med förr
    Fast vissa kan känna sig tajtare. Efter mitt första barn var jag livrädd för att bli slapp och jag började med knipträningar bara några timmar efter, vi hade sex ca 4 veckor efter förlossningen och jag förklarade flera gånger att det är normalt att man bli slappare. Jo tjena jag var så tajt att det kändes som att bli av med oskulen och min man var helt chokad! Men det tillhör nog inte vanligheten, jag ville knappt testa att ha sex igen efter det var livrädd att det skulle kännas så hela tiden men var typ bara dom 2-3 första gångerna
  • Äldre 22 Sep 23:08
    #8

    Jag födde en på 4,7 och 56 cm och jag sprack hela vägen. Jag kände mig rätt stor i början men jag fick hjälp att känna knipet på sjukhuset, av en sjukgymnast som kan de här med knipet,. Urolog, kan de heta de?

    Men jag var hursomhelst inte bättre förän dottern var 6-7 månader. Då började de kännas bättre.

  • Anonym
    Äldre 22 Sep 23:28
    #9
    Novalie88 skrev 2012-09-22 22:23:39 följande:
    Har vart på efterkontroll o de säger jag kniper rätt..... Men barnmorskan pratade redan då om att man kan återskapa underlivet med kirurgi om man vill sen.. Va de en pik att jag inte ska förvänta mej förbättring lr? :(

    Kan ju inte direkt genomgå kirurgi nu när jag bara har fått ett barn när man vill ha fler... Kul o stå ut me o va slapp då.. Får väl börja ha analsex lr föra in en buttplugg så man blir trångare. Fan alltså :(
    Om du haft extraordinära komplikationer borde väl barnmorskan talat med dej omg.

    Tycker du ska vänta ett par månader innan du ens bekymmrar dej om saken,
  • Bosse
    Äldre 22 Sep 23:33
    #10
    FruEnarsson skrev 2012-09-22 22:38:12 följande:
    Fast vissa kan känna sig tajtare. Efter mitt första barn var jag livrädd för att bli slapp och jag började med knipträningar bara några timmar efter, vi hade sex ca 4 veckor efter förlossningen och jag förklarade flera gånger att det är normalt att man bli slappare. Jo tjena jag var så tajt att det kändes som att bli av med oskulen och min man var helt chokad! Men det tillhör nog inte vanligheten, jag ville knappt testa att ha sex igen efter det var livrädd att det skulle kännas så hela tiden men var typ bara dom 2-3 första gångerna
    Ja vem är jag att säga emot dej. Mina erfarenheter säger inte så.

    Med det sagt, så är ju lyckan över ett gemensamt bran så jla mycket större.

    Teen blir aldrig en barnaföderska igen - men vaför ska det vara så ?

    Känns lite ovuxet.
Svar på tråden Slappmus efter förlossning :( Blir det bättre?