• Anonym

    Kan min sambo adoptera min dotter om bio-pappan dör?

    Min dotters bio-pappa har aldrig varit intresserad av dottern som nu är 8 år.
    När hon var 3 år så blev jag tillsammans med min nuvarande sambo och han har tagit henne till sig som om hon varit hans biologiska barn & hon ser honom som sin pappa.
    Nu har jag fått höra att dotterns bio-pappa är i riktigt dåligt fysiskt & psykiskt skick och det är nog bara en tidsfråga innan han dör helt enkelt.
    Då dyker det upp en fråga i mitt huvud...
    Vad händer om bio-pappan dör? Kan min sambo adoptera dottern då?
    För som jag har fattat det så måste biopappan godkänna eventuell adoption även fast jag har ensam vårdnad... men om han inte längre finns i livet så kanske det går att genomföra ändå?
    Frågan har aldrig lyfts med bio-pappan. Är bara jag o sambon som pratat om det.

  • Svar på tråden Kan min sambo adoptera min dotter om bio-pappan dör?
  • Anonym (nog)

    Det går nog bra men jag tror ni måste gifta er innan han får adoptera. Tänk även på om ni skulle separera så kan ju din sambo få vårdnaden om er dotter då.

    Jag skulle vända mig anonymt till socialtjänsten och familjeadvokat och höra efter. Det kan ju vara till nackdel att chansa och fråga pappan innan men jag tycker du ska rådfråga först! Så du vet innan han ev går bort. I falla det skulle vara till fördel om han godkänner något.

    Det finns nog många aspekter att tänka på vid adoption. Går din dotter miste om någon slags pension efter pappan? Ev framtida arv (pappans släktingar). Man kanske inte ska tänka så men det bör ju du överväga vad som är rätt för dig (och din dotter).

    Helt enkelt sök råd innan så du vet för- och nackdelar. Juridik är komplicerat!

  • Anonym
    Anonym (nog) skrev 2012-09-23 11:11:19 följande:
    Det går nog bra men jag tror ni måste gifta er innan han får adoptera. Tänk även på om ni skulle separera så kan ju din sambo få vårdnaden om er dotter då.

    Jag skulle vända mig anonymt till socialtjänsten och familjeadvokat och höra efter. Det kan ju vara till nackdel att chansa och fråga pappan innan men jag tycker du ska rådfråga först! Så du vet innan han ev går bort. I falla det skulle vara till fördel om han godkänner något.

    Det finns nog många aspekter att tänka på vid adoption. Går din dotter miste om någon slags pension efter pappan? Ev framtida arv (pappans släktingar). Man kanske inte ska tänka så men det bör ju du överväga vad som är rätt för dig (och din dotter).

    Helt enkelt sök råd innan så du vet för- och nackdelar. Juridik är komplicerat!
    Ts och sambon måste vara gifta. Socialtjänsten gör en utredning och bedöms en adoption vara för barnets bästa så blir den godkänd.

    Gällande arv och pension efter biopappan så kan jag inte tänka mig att ts är intresserad av det för dotterns räkning då hon (och sambon) ser sig själva som en familj där biopappan inte ingår. Min tolkning. Men självklart förlorar barnet arvsrätt efter biopappan och hans familj vid en adoption.
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym skrev 2012-09-23 11:20:47 följande:
    Ts och sambon måste vara gifta. Socialtjänsten gör en utredning och bedöms en adoption vara för barnets bästa så blir den godkänd.

    Gällande arv och pension efter biopappan så kan jag inte tänka mig att ts är intresserad av det för dotterns räkning då hon (och sambon) ser sig själva som en familj där biopappan inte ingår. Min tolkning. Men självklart förlorar barnet arvsrätt efter biopappan och hans familj vid en adoption.
    Men de eventuella pengar som barnet redan ärvt i och med biopappans bortgång måste hon väl få behålla om adoptionen sker efter hans död?
  • Anonym (nog)

    Ja om biopappan har tillgångar när han dör så är jag helt säker på att hon ärver. Men jag tänker ett steg till. Om hans föräldrar lever och har tillgångar så ärver ju hon det som hennes pappa skulle ärvt. Om pappan har syskonen men ej egna barn vid dödsfall är jag rätt säker på att pappan ärver och då ärver dottern i biopappans ställe. (Tror att det är så). Om hon är bortadopterad så är hon ju inte längre hans dotter. Men om hon är adopterad är hon ju dotter till sin nya pappa och ärver honom i stället.

    Men kolla upp för säkerhetsskull. Jag är inte jurist men kan en del ändå.

    OM biomamman gifter sig med sin sambo som adopterar dottern. Ja, då antar jag att om biomamman dör först ärver dottern mamman (TS) när nya pappan dör.

    Mycket att tänka på.

  • Anonym (frågvis)

    Jag som inte kan någonting om sånt här... vilka fördelar blir det om sambon adopterar dottern? Förutom arvsrätten och att han kan få delad vårdnad om dom skulle skilja sig. Vad blir det annars för skillnad, vad skulle vara annorlunda om hon adopterades? 

    För övrigt, trist att höra att nån kanske kommer dö :(
     

  • Anonym
    Anonym (frågvis) skrev 2012-09-23 12:04:08 följande:
    Jag som inte kan någonting om sånt här... vilka fördelar blir det om sambon adopterar dottern? Förutom arvsrätten och att han kan få delad vårdnad om dom skulle skilja sig. Vad blir det annars för skillnad, vad skulle vara annorlunda om hon adopterades? 

    För övrigt, trist att höra att nån kanske kommer dö :(
     
    Om något händer ts eller de separerar har han samma skyldigheter som vilken bioförälder som helst att ta hand om dottern.
  • Anonym

    Tack för era svar!

    Jag är inte det minsta intresserad av att tösen ska få några som helst pengar, såsom arv eller så från bio-pappan. Dottern vet om att hon har en annan biopappa men han betyder ingenting för henne & tvärtom.

    Anledningen till att vi pratat om adoption (jag och sambon) är för att vi har ett gemensamt barn som snart föds. Om någonting skulle hända mig, eller sambon, så vill jag inte att barnen behandlas olika för att det står på papperet att tösen har en annan biologisk pappa... som ändå inte brytt sig. När hon har en alldeles fantastisk pappa i min sambo som står redo att ta ansvar för henne om det behövs.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-23 14:26:50 följande:
    Tack för era svar!
    Jag är inte det minsta intresserad av att tösen ska få några som helst pengar, såsom arv eller så från bio-pappan. Dottern vet om att hon har en annan biopappa men han betyder ingenting för henne & tvärtom.
    Anledningen till att vi pratat om adoption (jag och sambon) är för att vi har ett gemensamt barn som snart föds. Om någonting skulle hända mig, eller sambon, så vill jag inte att barnen behandlas olika för att det står på papperet att tösen har en annan biologisk pappa... som ändå inte brytt sig. När hon har en alldeles fantastisk pappa i min sambo som står redo att ta ansvar för henne om det behövs.
    Precis som jag misstänkte då! Men, har tösen ingen relation till farföräldrarna heller?
  • Anonym

    Nej, hon har tyvärr ingen relation till någon av dom heller och har aldrig haft.

  • Pluppisarna

    Mitt ex gick nyligen bort och nu har jag ensam vårdand om mina 2 barn vi hade i hop och bestämmer allt själv. Jag får barn pension i stället för underhålls bidrag. Mina barn har även fått en större summa som de får den dag de blir 18 år. Så allt är bara frid och fröjd. Skrattande Han umgicks aldrig med sina barn så det var ingen större förlust. Barnen var väll lite besvikna över allt de aldrig fick göra med honom, men de har en styv pappa som är mycket bättre förälder än han var. Men jag vill ändå inte att han ska adoptera dem även om det är möjligt. 


    äntligen 6 barns mamma <3
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-23 17:31:19 följande:
    Nej, hon har tyvärr ingen relation till någon av dom heller och har aldrig haft.
    Vad tråkigt. Och de vill inte ha det heller antar jag? I så fall är det nog absolut hennes bästa att få vara en 100 % del i er familj.
    fru Plupp skrev 2012-09-23 17:39:37 följande:
    Mitt ex gick nyligen bort och nu har jag ensam vårdand om mina 2 barn vi hade i hop och bestämmer allt själv. Jag får barn pension i stället för underhålls bidrag. Mina barn har även fått en större summa som de får den dag de blir 18 år. Så allt är bara frid och fröjd. Skrattande Han umgicks aldrig med sina barn så det var ingen större förlust. Barnen var väll lite besvikna över allt de aldrig fick göra med honom, men de har en styv pappa som är mycket bättre förälder än han var. Men jag vill ändå inte att han ska adoptera dem även om det är möjligt. 
    Förlåt men det låter hemskt. Det är barnens pappa du skriver om. En del av barnens personligheter... En del i deras kroppar och du ler och tycker allt känns bra?

Svar på tråden Kan min sambo adoptera min dotter om bio-pappan dör?