• Anonym

    *Pinsamt* Hur gör man med dricks?

    Eeh... Har precis kommit på att det kanske är bra att lämna dricks när man äter på restaurang även om man betalar med kort... Skål Vilket jag aldrig gjort  *Dör*

    Hur gör man?
    Igår när jag skulle betala, fick jag själv slå in koden och kyparen sa "slå in totalsumman." Då chansade jag på hur man skulle göra och slog in 200 när maten kostade 170. Gör man så??

    Annars brukar de ju ofta bara ta kortet och springa iväg eller slå in och greja själv med apparaten, hur gör man då med dricks?

    Finns det andra alternativ....? Ibland ska man skriva på nåt kvitto med massa olika rader också. Då brukar jag bara skita i att skriva på raderna där det står om summor och bara skriva min namnteckning.
    Betyder de att de kan sno pengar av mig om de vill och dra hur mkt de vill?

    Hur fan gör man?

    Är det bara jag som är så pass här korkad..?

    Ah... och hur mycket ska man ge i dricks, undrar jag också... Kan man strunta i det??                    

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 18:28

    Brukar ni ge dricks? Varför/ Varför inte?

  • Svar på tråden *Pinsamt* Hur gör man med dricks?
  • Danitra

    Det finns ett inoficiellt drickssystem i Sverige, en del följer det andra inte. Om man sitter ner och blir serverad en måltid ger en del mellan 5-20% av notans slutsumma i dricks. Men andra ger aldrig dricks, antingen av snålhet eller av ideologiska övertygelser.

    Om du vill ge dricks för att uppmärksamma bra service så kan du antingen ge kontanter bredvid kortbetalningen men även lägga på en summa på kortdragningen. Så som du beskriver är ett alternativ där man själv slår in slutsumman och då lägger på ev dricks. Om du får kvitton så finns det en rad med texten "Extra" eller likande innan. Där kan du skriva in hur mycket extra du vill att de ska dra från kortet. Du kan även skriva in "totalt" om du vill, annars gör personalen den uträkningen åt dig. Om du INTE vill lämna dricks bör du ändå fylla i raderna, med ett sträck eller en nolla för att vara på den säkra sidan. Det är möjligt att riktigt ohederliga personer skriver in en valfri summa och det blir svårt för dig att bevisa att det inte är du som har skrivit den eftersom det är din namnteckning på kvittot. Jag har aldrig varit med om att någon gjort detta men jag tar alltid det säkra före det osäkra.

  • Anonym
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Dricks  

    Men jag ger aldrig dricks när jag går på restaurang hemma i Sverige men inte av snålhet. Annat är det när jag är på semester i länder där jag vet att personalen har dålig lön. Där känns det mer rätt att dricksa. 
  • Kjellgren

    Om servicen har varit bra dricksar jag men inte annars.

    Om jag betalar med kort lägger jag ändå kontanter när jag går - ca 10%. Faktiskt trodde jag inte att restaurangerna ville ha något extra på kortet, då måste det väl registreras i bokföringen? En del av vitsen med dricks är väl att den är skattefri tänker jag.

  • Danitra
    Kjellgren skrev 2012-09-23 18:01:34 följande:
    Om servicen har varit bra dricksar jag men inte annars.

    Om jag betalar med kort lägger jag ändå kontanter när jag går - ca 10%. Faktiskt trodde jag inte att restaurangerna ville ha något extra på kortet, då måste det väl registreras i bokföringen? En del av vitsen med dricks är väl att den är skattefri tänker jag.
    Om jag förstått rätt så blir den extra dragningen en kontantuttagning till personalen. Dvs. restaurangen får 70 spänn extra men betalar samma kväll ut 70 kr till personalen i kontanter. Alltså +/- 0 i bokföringen.
  • Anonym

    okej, så det ÄR alltså helt okej att inte lämna dricks? För det känns ganska konstigt att göra det, det gör man ju inte till andra serviceyrken liksom! Men det känns som om man gör fel om man inte gör det..

    okej, lämna kvar kontanter kunde vara en grej när man betalar med kort då, men lämnar man det på bordet så tar nog nästa gäst det.. tror inte att det är vanligt att folk lämnar kontanter på bordet..?    

  • Danitra
    Anonym skrev 2012-09-23 18:11:29 följande:
    okej, så det ÄR alltså helt okej att inte lämna dricks? För det känns ganska konstigt att göra det, det gör man ju inte till andra serviceyrken liksom! Men det känns som om man gör fel om man inte gör det..

    okej, lämna kvar kontanter kunde vara en grej när man betalar med kort då, men lämnar man det på bordet så tar nog nästa gäst det.. tror inte att det är vanligt att folk lämnar kontanter på bordet..?    
    Alltså, personalen kommer ju och hämtar disk, betalning och förbereder innan nästa gäst. Cirka 50% av de gäster jag har betjänat lämnar dricks på bordet innan de går.
  • Kjellgren
    Anonym skrev 2012-09-23 18:11:29 följande:
    okej, så det ÄR alltså helt okej att inte lämna dricks? För det känns ganska konstigt att göra det, det gör man ju inte till andra serviceyrken liksom! Men det känns som om man gör fel om man inte gör det..

    okej, lämna kvar kontanter kunde vara en grej när man betalar med kort då, men lämnar man det på bordet så tar nog nästa gäst det.. tror inte att det är vanligt att folk lämnar kontanter på bordet..?    
    Tro mig - personalen spanar in bordet när kunderna gått.

    Taxi dricksar jag inte längre, inte heller frisörer (men det var nog före min tid) och jag tror att även dricks på restauranger är på väg bort. 
  • Anonym
    Danitra skrev 2012-09-23 18:13:21 följande:
    Alltså, personalen kommer ju och hämtar disk, betalning och förbereder innan nästa gäst. Cirka 50% av de gäster jag har betjänat lämnar dricks på bordet innan de går.

    jasså!  Ja, men då kanske jag kan göra så =)

    Hur lite är för lite? Om du fattar hur jag menar 
  • Anonym (X)

    Jag tycker inte man ska stödja svarta pengar så jag betalar aldrig dricks.

    Plus att det blir en osäker inkomst för personalen när delar av deras lön beror på andra människors godtycke.

    Om drickssystemet försvann skulle antagligen de riktiga lönerna gå upp och det skulle bli både rättvist och vitt.

  • Danitra
    Anonym skrev 2012-09-23 18:14:53 följande:

    jasså!  Ja, men då kanske jag kan göra så =)

    Hur lite är för lite? Om du fattar hur jag menar 
    Det är ju lite en bedömningsfråga och rätt individuellt. Dom gånger jag har fått två kronor i dricks på en nota som gick på 900 har det nästan känts som en förolämpning.
Svar på tråden *Pinsamt* Hur gör man med dricks?