• Anonym

Gemensam vårdnad som inte fungerar!

Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 10:19:03 följande:
    Jo men om barnets pappa inte känner barnet och menar att det ska flytta till honom helt plötsligt så går ju inte jag med på det, då blir nästa steg sammarbets samtal, vägrar han det får han ju gå till domstol då och där kommer han inte få rätt att ha barnet boendes hos sig på som sagt minst tre år med tanke på våran situation och hans situation.

Polisen kan inte hämta barn som far illa av att bli KIDNAPPADE av den ena föräldern tycker jag låter helt idiotiskt . Hur ser man då till barnets bästa, men men får ju mer svar på mina frågor efter mötet och dom jag pratat med hittills har alla varit säkra på att han skulle aldrig kunna ta barnet ifrån mig. Att få umgängesrätt är en annan sak och det har jag som sagt aldrig satt mig emot.
    Ja,  han kan gå till domstol för att få umgängesrätten fastställd.  Väldigt  grovt  räknar domstolarna med;  ett barn som är ett år kan övernatta en natt,  två år två nätter i samband med veckoslutsumgänge,  tre årigt barn kan klara att övernatta tre nätter hos umgängesförälder.   Naturligtvis beroende på situation i det individuella fallet.   Övervakat umgänge dagtid förekommer.

Det verkar ovanligt att FR  vågar lova att det inte kommer att bli något veckoslutsumgänge de första tre åren.   Innan socalförvaltningen gjort någon utredning.    Denna utredning är vad domstolen har att gå efter,  förutom att de hör föräldrarna och eventuella vittnen.  

Och de borde veta vad de utlovar,  förstås.
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 10:36:56 följande:
    Jag tror inte du läser några av mina svar eftersom jag skrivit att han träffat barnet EN gång sen hon var 2 månader då åkte jag till honom med henne för jag tyckte dom skulle träffas. Så du behöver inte ställa frågor vad han gör när han har barnet för han har inte barnet alls! :)
    Precis så hur kan han vara olämplig för barnet i framtiden bara för att du tycker att han är det nu. Han kanske hinner få boende innan det är aktuellt för honom att vara föräldraledig?

Har du arbete att gå till efter föräldraledigheten?
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 10:38:40 följande:
    Jag skrev inte att han inte skulle få rätt att ha barnet hos sig överhuvudtaget innan 3 års ålder, skrev att han med stor sannolikhet inte får rätten att barnet BOR hos honom.

Okej,  bra.
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 10:54:46 följande:
    Jag pratar fortfarande inte om UMGÄNGESRÄTT jag pratar om att han vill att barnet nu om någon månad ska FLYTTA till honom och BO hos honom.
    Det beror på situationen den dagen och eftersom du inte går med på det måste han stämma dig för att ha möjlighet att få igenom det.
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 10:54:46 följande:
    Jag pratar fortfarande inte om UMGÄNGESRÄTT jag pratar om att han vill att barnet nu om någon månad ska FLYTTA till honom och BO hos honom.

Ska du åka dit och amma stup i kvarten då,   har han tänkt?
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 11:08:54 följande:
    Han tycker man kan börja med ersättning i den åldern! Som sagt han tänker ENBART på sig själv och inte på barnets bästa.

Väninnorna rådde mig att amma länge för att skjuta upp pappans umgänge över natt....
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-24 11:12:25 följande:

Väninnorna rådde mig att amma länge för att skjuta upp pappans umgänge över natt....
    Så hemskt.
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 11:37:04 följande:
    Ja jag e som sagt ganska säker nu på att han inte får rätt att ha henne helt boendes hos sig på länge så han kan väl försöka bäst han vill.
    Mitt ex ringde tredje  dagen jag var på BB  (när man anses vara som mest känslig)  och sade att han skulle göra allt som stod i hans makt för att få vårdnaden.   Jag hade låtiti honom närvara vid förlossningen.   Barnet är nu vuxet,   han stämde mig tre gånger i tingsrätt för att få vårdnaden -  förgäves.   Och han har alltid haft någon bostad och ofta arbeten med hyfsat hög status.

Traditionellt umgänge har han alltid haft rätt till  (och utnyttjat som det passat honom).

Idag har pappor nog generellt  en bättre ställning  gällande dessa frågor.
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 11:43:41 följande:
    Vad var domstolens anledning till beslutet?
    Tja,  det var tre domstolsprocesser   genom åren;  tre beslut  (plus umgängesrättsdom).    Utredningarna,  med intervjuer med förskole-  respektive skolpersonal osv visade väl att det inte fanns någon anledning att ändra på en situation som fungerade bra.   
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 11:55:46 följande:
    enligt dom flesta här inne måste ju den andra föräldern misshandlat barnet för att få ett sånt beslut....
    Har någon skrivit om misshandel,   det har jag missat.

Skriver de flesta att det är bara att gå till domstol  så får man boendet och ensam vårdnad?
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 12:02:42 följande:
    menade på FL i andra trådar och med kommentaren har han gjort något mot barnet. Tycker inte att man ska behövt gjort något direkt mot barnet för att ha lika mycket rättigheter som föräldern som tar sitt ansvar och tänker på barnets bästa. Förstår inte varför du och många mer verkar vara EMOT mig som tagit mitt ansvar sen dag ett och han inte tagig något ansvar och kommer helt plötsligt och vill att ett spädbarn ska flytta till honom som han inte ens knytit band med ENBART för att kunna ta ut sin föräldraledighet. Har inte hört ett ord innan att han vill hon ska bo där förän dom dagarna kom på tal.

men bittra människor som ska vara emot bara för att finns de ju överallt :)
    Om jag är emot dig på något sätt så är det situationen du försatt dig i;  att välja att skaffa barn  med en man du själv inte beskriver med särskilt många lovord och dessutom gå  med på gemensam vårdnad med honom.   Det blir så mycket svårare att  ordna upp allt med det utgångsläget.

Må så vara att jag är bitter,  anser snarare att jag är realist,  på grund av den erfarenhet jag fått både genom mitt privatliv och genom uppdrag i tingsrätt.

Barnets bästa,  visst är det ett ledord - det finns lagar som måste följas också.
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 11:55:46 följande:
    enligt dom flesta här inne måste ju den andra föräldern misshandlat barnet för att få ett sånt beslut....
    Lagen har ändrats sen det numera vuxna barnets mamma var i domstol.
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 12:43:41 följande:
    Som sagt helt sinnes.... hur och vart är det en bra relation för barnen? Man blir så jävla frustrerad och känner sig så maktlös, känns kränkande att jag ska behöva hans "tillåtelse" att flytta med dottern även fast vi redan bor i olika städer med många mil emellan och det var HAN som valde att flytta härifrån och därmed måste han ju själv insett att skapa relation med henne skulle bli svårare. Men ändå ska han skriva under papper på att jag får flytta några mil bort, han ska skriva på papper om mycket när han SKITER I allt vad ansvar heter.

Han tror han straffar mig genom att skita i saker och fattar ju inte att det drabbar henne också. Men nej han är en mönster pappa verkligen klart han ska få ha barnet boendes hos sig och inte jag :) 
    Klart du ska behöva det! Det är ert barn, inte ditt! En flytt "några mil" i samma kommun behöver inte vara omöjlig. Men flyttar du längre så försvårar du umgänge så klart.

Hur ansvarar du för att främja umgänge idag? Hur ofta får han ha umgänge? Det låter inte som om du anser att barnet behöver nonom nämligen.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-24 19:39:32 följande:
    Lagen har ändrats sen det numera vuxna barnets mamma var i domstol.

Klart du ska behöva det! Det är ert barn, inte ditt! En flytt "några mil" i samma kommun behöver inte vara omöjlig. Men flyttar du längre så försvårar du umgänge så klart.

Hur ansvarar du för att främja umgänge idag? Hur ofta får han ha umgänge? Det låter inte som om du anser att barnet behöver nonom nämligen.

Jag har uppfattat det som att Ts  dörr öppnas så fort pappan knystar om att han vill komma hem till henne och träffa barnet.   Det är väl  lämna barnet utom synhåll hon är rädd för?
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 20:42:13 följande:
    Från start har han fått träffa henne NÄR HAN VILL, jag har varit den som pushat på honom att träffa henne, men han har valt annat. Så nej jag har absolut inte tyckt att hon inte behöver honom, TVÄRTOM. Han däremot har tydligen tyckt att hon inte behöver honom. Så ge er med häxjakten mot mig för jag har verkligen försökt få honom att träffa henne och knyta ett band med henne.

Vi bor inte ens i samma stad nu för han själv flyttade flera mil bort från staden vi bor i utan att blinka! Oj va de jobbigt nu när jag inte är en sån hemsk människa som ni trodde!? 
    Ursäkta att jag frågade.
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 20:50:42 följande:
    Precis! Tack, äntligen någon som kan läsa :)
    Han får träffa henne när han vill och om han visar att han vill ha en bra kontakt med henne och tar det ansvaret och sakta trappar upp ett umgänge med henne så är han mer än välkommen att ha henne hos sig ensam i framtiden men NU vill han ha det helt plötsligt från INGENSTANS pga föräldra dagar, är det verkligen bara jag här som tycker att han inte har rätt till det när han inte ansträngt sig minsta lilla för att lära känna henne under 4 månaders tid? Hon är ett litet spädbarn. Hoppas folk som fortsätter kommentera läser igenom tråd innan dom startar häxjakt. 
    Och det är du som helt frivilligt skrivit bort gemensam vårdnad och därmed ett antal fp-dagar!
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 20:56:13 följande:
    Ja jag skrev på gemensam vårdnad för jag tycker det är de bästa för ett barn om föräldrar har det :) Om jag hade vetat vad han skulle bli för människa när det tog slut hade jag kanske tänkt annorlunda men är tyvärr ingen sierska. 

dagarna kan han gärna behålla han får inte ut dom ändå, det hela grejen är att FÖR BARNETS BÄSTA så ska väl inte den på 6-7-8 månader helt plötsligt flytta heltid till en för den helt främmande person??????????? Eller? du kanske hade resonerat annorlunda och då har du en annan syn på vad som är bäst för ett litet spädbarn :)
    Jag hör till dem som var klarsynt,  jag skrev aldrig på,  trots väldigt finurliga påtryckningar.

Kan han inte vara föräldraledig och umgås med barnet hos dig på dagarna?   Har du frågat FK?
  • Anonym
    Madame Hoffa skrev 2012-09-24 21:40:51 följande:
    Vi är inne på 8:e året nu och det är fortfarande inte över. Väntar på rättegång nu i höst, som "tur" är så har jag ett beslut från Soc till min fördel, så jag hoppas på att det går vägen den här gången.

Bråk och tvister i så här många är inte normalt, fruktansvärt dåligt rättssystem i Sverige. Därför råder jag folk att försöka reda ut saker innan de drar det till domstol. 

Åttonde året -  tja det kan pågå tills barnet är myndigt,  i princip....    Även om man "vinner"   varje rättstvist är det knappast en dans på rosor.

Nu vet vi ju inte om mannen Ts skaffat barn med har resurser att driva rättstvister.   Alla har inte kompisar som är jurister eller ekonomiska medel att processa.
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 21:40:45 följande:
    Vill också poängtera att jag är inte ute efter att ansöka om ensam vårdnad nu heller, vill bara veta hur man ska hantera det här när pappan agerar och beter sig som han gör, och är ju rädd att han ska få barnet till att flytta till honom när hon inte vet vem han är!  Till slut sista utvägen är att gå till domstol men det är som sagt en SISTA utväg men han vägrar ju redan nu att gå med på sammarbets samtal som jag föreslog så han gör det inte lätt för mig att få det här att fungera, tyvärr

Inte alla är intresserade av  samarbetssamtal.

Vissa är desto mer intresserade av domstolstvister....
  • Anonym
    Madame Hoffa skrev 2012-09-24 21:32:29 följande:
    Hoppas du inte lyssnar och tar åt dig av vad bittra och sura personer skriver här inne. Det finns inte någonting man kan skriva utan att få skit på sig på det här forumet, och särskilt vad det gäller ett sånt här känsligt ämne. Tyvärr.

Jag har själv varit väldigt öppen i min tvist och fått mycket skit kastad på mig för det, men det är bara du som vet om du gör rätt för dig och då spelar det ingen roll vad utomstående tror och tycker.

Sen angående kommentaren att "du får skylla dig själv att du skaffar barn med en sån kille" så är inte saker alltid svart eller vitt.
    En människa kan utge sig för att vara någon annan än den är.
    Personligen levde jag med var en psykopat som verkligen inte var den jag trodde, men det visade sig ju inte förräns det var för sent.
    Så det är inte alltid så enkelt. 

Visst,  psykopat-personligheter kan vara svåra att genomskåda.   Skrev inte Ts att hennes karl var alkoholiserad och kriminell?   Är det lika lätt att dribbla bort?
Svar på tråden Gemensam vårdnad som inte fungerar!