• Anonym (Orolig)

    Väldigt hög vilopuls och gravid

    Jag är gravid i v 14 och är väldigt orolig, ska ringa min bm under hennes telefontid sen idag men vill kolla om någon vet något om detta så länge.
    Jag var på vc när jag var i v 5 pga jag kände mig tungandad och konstig i kroppen. Läkaren tog och snabbsänka som såg bra ut, men han tyckte att jag låg högt i puls (95). Jag tänkte att det kanske berodde på att jag var orolig just då för att jag ju inte mådde bra, och läkaren sa att jag skulle komma tillbaka om vilopulsen fortfarande var hög efter en vecka. Vilket den var! Har tagit pulsen flera ggr, olika tidpunkter på dagen, alltid när jag legat still länge, men den ligger konstant mellan 80-100. Läkaren tog massa prover, alla var bra utom mitt levervärde som var något högt. Läkaren på mvc tog över mig och kollade levervärdet igen och då var det normalt igen. Vi har inte pratat om pulsen.
    Igår kväll låg den på 100 och det gör den nu också och jag är jätteorolig! Har hört att pulsen kan gå upp när man är gravid men inte så tidigt som v 5 väl?
    Någon som vet? EKG, sköldkörtel osv är normala nu så det är kollat.
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Väldigt hög vilopuls och gravid
  • Anonym (Orolig)

    Tack för ditt svar!

    Har du alltid haft det? Vet de varför eller bara "är det så"?

    Jag har aldrig funderat över min puls förrän läkaren påpekade det, så vet inte om den höjdes i samband med grav eller inte och det är väl det som oroar mig.

    Känns ändå skönt att höra att det kan vara ofarligt!

  • Baby Firefly

    Ja, jag har ett riktigt fågelhjärta. :-P När jag tränar kommer pulsen nästan upp i 200. När jag var yngre så trodde man att det berodde på någon slags struma eller för hög dos av adrenalin och stresshormoner i kroppen. Man undersökte båda alternativen och hittade inget fel. Så min vilopuls är alltså helt normal för mig. Precis som min pappa som aldrig tränar eller äter lagom med mat har en vilopuls på strax över 60, som en riktig elitidrottsman.

    Man ska nog inte stirra sig blind på vad som är normalt. Alla är olika.

  • Anonym (Orolig)

    Skönt att höra. Min bm tyckte inte heller att jag skulle oroa mig som tur var eftersom ekg och alla prover var normala. Tack så mkt igen för ditt svar, det lugnade mig verkligen! 

  • slemtorsk i din bralla

    jag får ökad puls när jag dricker kaffe eller söta drycker... är gravid i vecka 26 och brukar ha ganska hög vilopuls (runt 75) nu som gravid har den gått upp något (vilket är normalt) till ungefär 85... efter kaffe går den LÄTT upp i över 100...riktigt obehagligt eftersom jag känner pulsen då den slår så hårt.

    Men jag har dragit ner på kaffe och söta drycker (det är ju ändå inte särskilt nyttigt för varken mig eller bebisen) så har det stabiliserat sig något..

Svar på tråden Väldigt hög vilopuls och gravid