• Äldre 25 Sep 15:26
    1961 visningar
    13 svar
    13
    1961

    Är värkar och sammandragningar samma sak?!? :/

    Hej!
    Jag är beräknad att föda i morgon och är lite orolig över att jag läst för mycket på internet om värkar, slemproppar och vatten som går! Jag vet ju att alla kvinnor upplever sina värkar på olika sätt men efter att ha suttit och läst lite så får jag det till att en värk är när livmodern drar ihopa sig och att detta nu i stället gör ont till skillnad från sammandragningar + att det kommer med kostare mellanrum och blir intensivare och intensivare. Läste även att det kan kännas i rygg och i ljumskar!
    Men nu är det som så att jag sedan länge tillbaka i graviditeten har haft mycket sammandragningar och jag har även mer fostervätska än vanligt så min fråga är om man kommer att känna värkarna på det sättet eller om det kommer att kännas på ett helt annat sätt.. Tänk om jag redan har värkar som jag inte känner av? Tänk så märker jag inte om slemproppen har gått/går!!!!

    Hjälp mig... Jag är så grymt orolig och vill ju inget annat än att det ska vara dax!!!! 

  • Svar på tråden Är värkar och sammandragningar samma sak?!? :/
  • Äldre 25 Sep 15:41
    #1

    Jag lovar att du känner när värkarna sätter igång Det är inte alla som märker av ngn slempropp. Jag gjorde det inte och vattnet gick inne på förlossningen efter de tog hinnorna. Ta det lugnt, det är olika för alla! Lycka till! Snart har du din lilla hos er

  • Äldre 25 Sep 15:47
    #2

    Ja men hur känns dom egentligen?? Alla säger att man kommer garanterat att känna dom men typ hur känns dom? Man borde ju kunna gämföra med nått :) 

  • Äldre 25 Sep 15:54
    #3

    Tänk dig att hela magen liksom drar ihop sig hårt hårt hårt...för att sen släppa. Och sen gör den om det igen, ännu hårdare än innan och oftare och oftare. Om du brukar ha mensvärk så tänk dig ett sånt molande fast ondare. Mycket ondare, du kommer inte missta värkarna för att vara något annat. Förvärkar kan man dessutom ha till och från innan utan att det sätter igång ordentligt...

    Slemproppen gick för mig en vecka innan BF men för många händer ingenting med den innan. Vattnet gick för mig först när vi kommit till sjukhuset och jag var öppen runt 5 cm, också helt olika för alla.

    Lycka till :)

    .

  • Äldre 25 Sep 15:59
    #4

    Tack för ditt svar.. Men då kan jag alltså ha förvärkar nu eftersom att min mage ständigt drar ihopa sig? Sen får jag en konstig smärta i mina ljumskar ibland också... Står jag upp så måste jag luta mig mot något för att det gör ont.. Vad kan detta vara då? 

  • Äldre 25 Sep 16:11
    #5

    En sammandragning är när magen drar ihop sig och liksom blir helt spänd.
    Värkar är ju som sagt olika men för mig var det samma sak, bara att sammandragningen gjorde sjukligt jäkla extremt ont.
    Dessutom hade jag en ihållande värk i ryggen, som mensvärk gånger 1 miljard.

    Förvärkar gör ju rätt ont men inte alls som förlossningsvärkar.

  • Äldre 25 Sep 16:16
    #6

    Jag har också fundrat på det där, speciellt efter det min mor berätta att nog för att hennes vatten gick men hon hade inga värkar förns just då när hon skulle föda ut min syster =O att jag är rädd för att inte känna av de och sen rätt vad det är så kommer den ut typ =O

  • Äldre 25 Sep 16:19
    #7

    Värk i ljumskarna kan ju vara foglossning också. Låter som förvärkar du har men har du klockat dem? När det blir tätare och tätare mellan värkarna och att de tilltar i ondhet bör man ta tid mellan dem. Om du sedan ringer till förlossningen när du känner att nu gör de ont och kommer ofta kommer de kunna höra på din röst om det är "riktiga" värkar också. För när det är det kommer du inte kunna prata som vanligt helt liksom, ja "obekymrat" liksom :)

    .

  • Äldre 25 Sep 16:22
    #8
    Christi38 skrev 2012-09-25 16:19:48 följande:
    Värk i ljumskarna kan ju vara foglossning också. Låter som förvärkar du har men har du klockat dem? När det blir tätare och tätare mellan värkarna och att de tilltar i ondhet bör man ta tid mellan dem. Om du sedan ringer till förlossningen när du känner att nu gör de ont och kommer ofta kommer de kunna höra på din röst om det är "riktiga" värkar också. För när det är det kommer du inte kunna prata som vanligt helt liksom, ja "obekymrat" liksom :)

    .
    Men samtidigt så finns det ju folk som inte blivit trodda när de ringt och antingen födit påvägen utanför sjukhus eller hemma eller så har det visat sig att de är öppna 9cm när de åkt in ändå. 
  • Äldre 25 Sep 16:31
    #9

    Semlan, ja det är nog sant, men kanske inte så vanligt för förstföderskor? Men jag vet inte. Bättre åka in om man är orolig så får sjukhuset skicka hem en igen :)

    .

  • Äldre 25 Sep 16:36
    #10
    Christi38 skrev 2012-09-25 16:31:49 följande:
    Semlan, ja det är nog sant, men kanske inte så vanligt för förstföderskor? Men jag vet inte. Bättre åka in om man är orolig så får sjukhuset skicka hem en igen :)

    .
    Man ska nog aldrig ta förgivet att bara för att man är förstföderska så tar det lång tid då det hänt ett par gånger att man som förstföderska föder väldigt snabbt. Alla är ju olika. Men ja det bästa är ju som du säger att känner man att nått är på gång så åker man in =) och klart att man ska ringa innan också menar bara att man inte ska lyssna för mycket på vad dom säger om det ber dig att stanna hemma och magkänslan säger något helt annat, då är det nog bättre att åka in =)
  • Äldre 25 Sep 16:44
    #11

    Jag trodde att jag bara hade förvärkar men eftersom dotterns pappa var så långt borta ville jag åka in och kolla i alla fall för att han, om det var på gång, skulle hinna med! Då var jag nästan fem cm öppen och hade oregelbundna men nog lite smärtsamma värkar. En grej som gjorde att jag ville kolla var att de ändå kom ganska ofta ibland (men vanligaste intervallet var kanske nio minuter) och att det inte ändrade på smärtan när jag rörde på mig. Det sägs att om det är "falska" värkar så går de om ifall du rör på dig och det stämde mycket väl på mig fast inget annat stämde Flört

  • Äldre 25 Sep 16:46
    #12

    Eller ja, kanske inte går om men åtminstone lindras. Riktiga värkar gör ungefär lika ont vilken ställning du än har och hur du än rör dig även om vissa ställningar förstås kan kännas lite bekvämare.

  • Äldre 25 Sep 22:18
    #13

    Jag trodde först att jag bara hade förvärkar, men när jag låg hemma i sängen och inte kunde ligga still för det gjorde så ont så förstod jag att det var riktiga värkar. För mig kändes det som de mensvärkskramper som gör att jag kräks när jag har mens. Fast jag kräktes inte, men höll i en kräkpåse i 18 timmar ifall jag skulle ;).

Svar på tråden Är värkar och sammandragningar samma sak?!? :/