• Äldre 25 Sep 19:58
    25221 visningar
    53 svar
    53
    25221

    Ok att läsa bok om hur barn blir till i förskolan?

    Idag har jag läst en bok för mina 6 åringar på jobbet , om hur man gör barn och hur de kommer till världen. Boken är mycket trevlig och anpassad för barn. Där står att pappan kramas med mamman och stoppar in snoppen i mammas snippa och det simmar in babyfrön som blir till en bebis mm. 
    Ändå spänner jag mig för reaktionerna som kanske kan komma från föräldrarna när barnen talar om det hemma.
    Vi har haft kroppen som tema och det känns som ett naturligt ämne att avsluta det hela med.
    Hur skulle ni tycka? 

  • Svar på tråden Ok att läsa bok om hur barn blir till i förskolan?
  • Äldre 25 Sep 20:23
    #6

    Boken heter Per, Ida och Minimum.
    www.adlibris.com/se/product.aspx

    Har den på svenska och har själv köpt den till mina barn för länge sen när de var små. Jag har dock använt egna ord när jag läst den, t.ex snopp och snippa istället för "slida" och när ordet knulla kom upp så hoppade jag över det och talade om pussas och krama, och älska varann istället.
    Hoppade också över "sexdelen", som att föräldrarna gör det för att det är skönt och kan hindra att det blir barn

    Roligt var att efteråt så blev en kille kvar och sa "jag ska ju gifta mig med Anna när jag blir stor.....men nu när jag vet vad man måste göra med snoppen för att det ska bli barn, så känns det lite äckligt. Men jag vet ju att jag måste, för jag vill ju ha barn...."
    lilla gullevän, hihi... 

  • Äldre 25 Sep 20:28
    #10
    lotten77 skrev 2012-09-25 20:09:31 följande:
    Det låter väll bra även om jag gärna hade haft en bok som även tog upp att barn kan bli till på andra sätt också nån som har tips på någon sådan bok förresten? Hat nämligen en unge som blivit till med hjälp av hormoner och en liten provrörsunge båda har dessutom fötts med kejsarsnitt så jag skulle behöva en bok som liksom förklarar alla sätt ett barn kan komma in och komma ut ur magen
    www.adlibris.com/se/product.aspx

    Såg en sån här om provrörsbefruktning. Nåt att ha?
  • Äldre 25 Sep 20:35
    #12

    Några barn tycktes lite veta vad det handlade om, men de flesta var som frågetecken. En kille sa att hans pappa sagt att barnen kom från "en glimt i pappans öga" Ett ordspråk kanske?

  • Äldre 26 Sep 20:56
    #17

    Inga sura kommentarer från föräldrarna Egentligen bara positiva, och en pappa sa att det är bra att inte överdramatisera det där för det är ju helt naturligt.

  • Äldre 26 Sep 21:38
    #23
    fröken på Mårbacka skrev 2012-09-26 21:21:55 följande:
    Som någon redan har varit inne på så skulle jag inte gilla att det presenterades som det enda sättet.

    Att man pratar om hur barn blir till är givetvis helt okej. Att prata om sex, på rätt sätt, är också helt okej, men att säga till barn att barn kommer till genom pappan stoppar snoppen i mammans snippa, punkt, det hade jag inte uppskattat.
    Vänta vänta, du vet ju inte hur jag har sagt det förutom det....hur skulle du ha velat höra det?
    Och jag har inte egentligen talat om sex, utan att pappa och mamma älskar varandra och älskar att kramas och gosa. Och vill göra barn med den de tycker om . och då stoppar pappan in snoppen i snippan, de små bebisfröna simmar in till mammas bebisägg, och hokus pokus!
  • Äldre 26 Sep 21:40
    #24
    FabulousMom skrev 2012-09-26 21:20:21 följande:
    Jag hoppas att föräldrarna blir informerade i förväg så att man kan ta beslutet om man vill att ens barn ska lära sig om sex i den åldern. Jag hade absolut inte accepterat det.
    Och vad svarar du på 6 åringars frågor om hur barn kommer till?
  • Äldre 26 Sep 21:45
    #27
    fröken på Mårbacka skrev 2012-09-26 21:21:55 följande:
    Som någon redan har varit inne på så skulle jag inte gilla att det presenterades som det enda sättet.

    Att man pratar om hur barn blir till är givetvis helt okej. Att prata om sex, på rätt sätt, är också helt okej, men att säga till barn att barn kommer till genom pappan stoppar snoppen i mammans snippa, punkt, det hade jag inte uppskattat.
    Kan tillägga för att glädja dig att jag också är vår förskolas genuspedagog, och läser samt diskuterar om olika familjemönster och  att man också kan ha två pappor och två mammor.
    Likaväl så behövs det bebisfrön+ bebisägget för att det ska bli barn
    har just beställt en annan bok om detta!

    www.adlibris.com/fi/product.aspx 
  • Äldre 26 Sep 22:02
    #29
    fröken på Mårbacka skrev 2012-09-26 21:54:16 följande:
    Du behöver inte alls glädja mig. Och hur skulle jag kunna veta att du diskuterar olika familjemönster när du inte berättar det.

    Mitt stora barn vet mycket väl att det behövs spermier och ägg (nej, vi pratar inte om bebisfrön) för att skapa barn. Det betyder inte att det finns en mamma och en pappa - eller att barnet har tillkommit genom sex.

    Varför har du en sån nedlåtande ton?
    Du tolkar tonen som nedlåtande  Vet inte vad jag ska säga faktiskt. Tycker kanske inte man allmänt behöver berätta om alla specialfall där man kan göra barn på andra sätt, provrörsbefruktningar t.ex
    Om det inte finns någon orsak till det. Om det finns något barn i gruppen som går hem och frågar om pappa och mamma har gjort dem på traditionellt sätt, och föräldrarna har gjort dem via provrör, så kan ju faktiskt föräldrarna fortsätta på storyn själva och berätta om andra varianter.

    Jag antar att ni hemma också berättat om hur mammor och pappor gör också? Inte bara eran variant? 
  • Äldre 27 Sep 07:08
    #34
    FabulousMom skrev 2012-09-26 23:16:40 följande:

    Nu har jag bara en 4-åring och han har inte frågat det än.. Jag har sagt att jag har en bebis i magen och att jag ska hämta den hos doktorn sen.. När jag var 6 år har jag inte heller frågat mina föräldrar om hur det går till.. Men OM min son frågar mig då så kommer jag väl säga att "pappan stoppar in ett litet frö i mamman och det växer och blir en bebis" alltså jag ljuger inte och skyller på storken, men jag förvränger och censurerar lite. Tids nog lär han sig det ändå. Jag tycker att 6 år är alldeles för tidigt för att veta vad sex är och jag som förälder har rätt att skydda mitt barn från denna information, oavsett vad samhället tycker om det. Glad
    Till en fyraåring är ditt sätt riktigt tillräckligt, tycker jag också. men sen när frågan kommer (kanske i 6 årsåldern), HUR pappa planterar in det, så då är det dags. men man kan ju faktiskt utelämna sexbiten, dvs det här med att knulla, orgasmer, skönt osv. Det tycker jag i allafall.
  • Äldre 27 Sep 18:46
    #38
    gottelina skrev 2012-09-27 17:24:40 följande:
    Jag hade nog velat veta i förväg. Min son är adopterad och svaren på hans eventuella följdfrågor kan kräva lite eftertanke. Vi har ju ingen aning om ifall hans biologiska föräldrar Kramades eller ej. Dessutom kan det ju starta en hel del tankar kring vem han är, vilka vi är och varför. 6-åringar brottas ju ofta med existentiella frågor ändå menar jag.

    Alltså jag säger inte att det är fel men jag hade gärna velat vara beredd. Fast och andra sidan kommer jag nog att ta upp vår speciella situation med min sons kommande pedagoger redan vid inskolningen så dom vet vad han redan vet och vad vi vill få ta med honom själva i vår egen takt.
    Om man har barn i sin grupp med någon annorlunda bakgrund så måste man ju ta upp det vid såna diskussioner.  Boken jag läste tar faktiskt också upp adoption i korthet.
  • Äldre 19 Oct 21:59
    #44
    fröken på Mårbacka skrev 2012-10-03 14:59:46 följande:
    Varför inte? Jag tycker att alla barn har rätt att veta att det finns olika sätt att få barn på. Och hur i hela fridens namn ska förskolepedagogerna veta om det finns barn i gruppen som har tillkommit med ivf?

    Om vi har tagit upp det vanliga sättet? Nej. Min treåring är fullt nöjd med förklaringen att män har spermier och kvinnor har ägg, och när de träffas blir det en bebis som växer i mammans mage. Hon har inte frågat hur de träffas eller hur embryot kommer på plats, och vi har heller inte tagit upp surrogat. Å andra sidan vet jag inte vad hon har fattat, med tanke på att hon har berättat på förskolan att vi ska köpa en lillebror till henne på Maxi.

    Men jag tycker att det är bra att det tas upp i förskolan. För jag antar att det utgår från barnens frågor - till exempel att en ur personalen är gravid, eller någon får småsyskon. Jag gillar förskolepersonal som inte är rädda för att svara på frågor.

    Sen är barntillverkning och sex ändå ett ganska okontroversiellt ämne. Jag fasar mer för "vad händer när man dör"-samtalet.
    Det har vi också talat om i förskolan. Men det blir mera som en diskussion med spekulationer. "Att ingen vet riktigt, men folk tror olika saker. Vissa tror si och vissa så. Vad tror du?"
  • Äldre 10 Sep 21:26
    #52

    Nu var det dags igen för den nya årskullen med sexåringar. Barnen trodde att de hade ett hål (flickorna) och från det kom både kiss och bajs. När jag sa att de hade tre så tappade de hakan helt. Kisshål och bajshål, javisst. Men ett tredje?? En visste. Bebishålet!
    Och pojkarna, stackare har bara två hål. Kiss och bajs. Men de har ju påsen, med de små bebisfröna
     Sen talade vi om annat med kroppen. En sån dag idag!

Svar på tråden Ok att läsa bok om hur barn blir till i förskolan?