• tinyt198605

    Fel att ta eda?

    Är gravid i v 38 och förlossningen kommer väl alldeles snart att sätta igång, hade en massa värkar i går kväll och inatt.

    Har alltid under mina fyra tidigare förlossningar försökt att ta det så naturligt som möjligt och använt lustgas bara inte första barnet då tog jag eda.

    Hade även tänkt att förlossning 5 skulle ske med enbart lustgas, men så igår när jag hade så ont så tänkte jag varför ska jag gå omkring och ha ont när det finns så otroligt bra smärtlindring nu för tiden, och funderar nu helt seriöst på att ta eda så fort som möjligt när jag känner att det behövs.

    Är det dumt att tänka som jag gör? Borde jag kanske stå ut och bara ha lustgas?

    Känns som om man är en mycket duktigare mamma om man fött utan smärtlindring eller är det bara jag som tycker att det är så det verkar på andra mammor?        

  • Svar på tråden Fel att ta eda?
  • emma ax

    Jag tog eda och är glad att jag gjorde det! Hade ändå rejält ont och det drog ut en massa på tiden (inte beroende på bedövningen).
    Nu slutade det med sugklocka eftersom det tog för lång tid och min ork var borta. Ändå känner jag att jag varit med om en riktig förlossning!

  • tinyt198605

    Tack för ditt svar!

    Min första förlossning tog tid edan gjorde att mina värkar stannade av, men mycket berodde nog på att jag var förstföderska.

    Mina andra 3 förlossningar har gått rätt fort o smidigt och jag känner inte idag att jag tror att edan skulle få förlossningsarbetet att stanna av.

    Jag tror jag ska satsa på det, varför ha mer ont än man behöver?       

  • viseversa

    Jag skiter i om andra tycker dom är duktiga för att dom fött utan smärtlindring! Då kan dom sitta där med värkar i flera timmar och känna sig duktiga! Själv valde jag att INTE ha ont i onödan för att orka med att krysta ut ungen också! Jag är jävligt duktig! Btw så är lustgas smärtlindring! Just saying!!!

  • tinyt198605
    viseversa skrev 2012-09-28 14:48:44 följande:
    Jag skiter i om andra tycker dom är duktiga för att dom fött utan smärtlindring! Då kan dom sitta där med värkar i flera timmar och känna sig duktiga! Själv valde jag att INTE ha ont i onödan för att orka med att krysta ut ungen också! Jag är jävligt duktig! Btw så är lustgas smärtlindring! Just saying!!!

    Hmm ja ser att det ser lite konstigt ut jag vet så klart att lustgas är en smärtlindring!

    EDA it is! 
  • NinaP

    Äh, man tar väl det man behöver? Det är väl ändå en jäkla prestation att föda fram ett barn? Min första förlossning tackade jag först ja till eda men när narkosläkaren väl kom hade jag hunnit öppna mig till 8 cm och kände att det var onödigt att ta den då jag kanske inte skulle hinna "njuta" av den.  Nu under min andra förlossning gick det att hantera smärtan med först enbart andning och sedan lustgas så eda fördes aldrig på tal, och då hade jag nästan bestämt mig innan att jag ville ha en så tidigt som möjligt...

    Nu vet inte jag hur du menar utan smärtlindring för lustgas är ju också det.

    Gör som DU känner när DU väl är inne på förlossningen, ingen annan kan ta de besluten!     

  • kaffe

    Nej, det är inte dumt att ta eda. Däremot är det ganska dumt att låta det göra ondare än vad som behövs.

  • viseversa

    Eda är en skänk från ovan! Var så jävla skönt att slippa smärtan man haft så länge! Om det så bara var för 30 min man fick slippa värkarna så var det absolut värt det!

  • nenwood

    Förstår inte den här "trenden" med att vara "duktig" och lida! Min mamma berättade att när hon fick mig (1980) så fanns möjlighet till eda men inte när hon fick mina syskon. Hon VILLE ha det men fick inte för hon hade en gammaldags barnmorska som tyckte man skulle lida.
    Jag tog eda när jag födde min son och jag kommer med största sannolikhet ta det nästa gång igen. Vilken skillnad det var! Min man sa att jag blev en helt annan människa på bara nån minut - nu slutade min förlossning med sugklocka (precis som nån tidigare skrev) men inte ser jag tillbaka på min förlossning som något negativt! Jag har väldigt positiva minnen från den - säkert på grund av edan. Strunta i vad andra säger, finns ingen anledning att låta det gå prestige i att ha ont!

  • Pissenisse

    Jag tyckte inte ens att det gjorde ont, hade inte klämt fram ett "aj" ens, ändå valde jag att ta eda.. Jag resonerade som att "än gör det inte ont så varför riskera annat" och fick en toppen förlossning. Jag måste vara en riktigt dålig mamma:)

  • tinyt198605
    NinaP skrev 2012-09-28 15:02:06 följande:
    Nu vet inte jag hur du menar utan smärtlindring för lustgas är ju också det.   

    Som jag skrev innan det blev lite fel i trådstarten klart att lustgas är en smärtlindring:)

       
  • Strumpans

    Folk måste vara knäppa som väljer att ha ont mer än nödvändigt.
    Tagit EDA båda gångerna. Sista var det dock försent så gav dålig effekt.

  • Noomi81

    Jag har planerat att inte ta eda (hur det sen blir vet man ju inte). Inte för att vara "duktig", utan för att jag inte vill riskera att förlossningen avstannar så att de ger mig värkstimulerande (och i värsta fall förlöser med sugklocka), för det vill jag verkligen inte. Hoppas det kommer räcka med andra metoder.

Svar på tråden Fel att ta eda?