Antilopen skrev 2012-09-28 22:29:03 följande:
Herregud så hemskt, jag blev alldeles kall när jag läste din trådstart :( hur kan man svika sitt barn så, genom att totalt ignorera det, lämna det alldeles ensamt och inte komma vid gråt? Nej det överstiger mitt förstånd. Jag vet inte om jag hade pratat med min kusin för jag är nog tyvärr för feg. Men hade inte pallat umgås med dessa människor mer!
Nej jag fattar inte heller. Föräldrar som gör detta mår inte själva bra, utan saknar fundamentala instinkter. Oftast har de själva en otrygg anknytning, och förmår inte se och/eller bemöta barnet så som sig bör.
Att just dessa föräldrar inte förmår bemöta sitt barn endast när det gäller vid sömnsituationer tyder ju på att det finns en risk för att föräldrarna själva inte fick
sina behov tillgodosedda just när det gäller sömnen. Deras inlärda mönster talar om för dem att de ska ignorera istället för att svara, det är helt omedvetet för dem. Eftersom de inte vet annat. På så vis förs otrygg anknytning vidare i generationer, tills någon aktivt bryter mönstret.