• obZen

    Blir anknytningen otrygg eller på annat sätt skadad av detta?

    Umgås ganska mycket med min kusin då vi är nära varandra både geografiskt och i ålder. Självklart trivs vi bra ihop också!

    Han har en son och jag har märkt att vi har väldigt olika syn på det här med barn, anknytning och uppfostran. Vi har pratat lite löst om det men då vi tycker så olika är det svårt att diskutera det då framför allt jag är rädd att han ska känna sig påhoppad eller kritiserad. Tänkte därför fråga här till en början!

    Lite bakgrundsfakta:
    Pojken är 15 månader gammal, inga syskon. Bor tillsammans med sin pappa (min kusin) och mamma. Blev buren mycket som spädbarn och fick väldigt mycket fysisk kontakt. Det var väl egentligen när han var några månader och vaknade ofta på nätterna som han ibland fick skrika 10-15 minuter innan någon kom. Han ville då egentligen ha bröstet (tror inte det var hunger, snarare närhet/trygghet) men fick låta sig tröstas i famnen utan bröst. På dagarna ammade han mycket och ofta på egen signal, och gör fortfarande.

    När han var runt 8 månader började sömnen krångla ganska mycket. Han kunde vakna 20-30 gånger varje natt. För föräldrarna blev detta ohållbart och de började sömnträna honom. Han fick då skrika sig till sömns några kvällar (uppemot 45 minuter) utan att någon kom in alls (typ som 5mm men utan några minutrar om ni förstår vad jag menar). På nätterna när han vaknade var det inte heller någon som kom (sover i eget rum) om han vaknade och skrek. Har varit på detta vis sedan dess.

    Ganska nyligen började han på dagis på halvtid. Under inskolningen var han ganska ledsen och har sedan den "riktiga" starten gråtit vid varje lämning tills för bara några dagar sen. Har sen dagisstarten börjat krångla med sömnen igen. Kan skrika i upp till en timme innan han somnar på kvällarna och sömnen på dagarna har blivit oregelbunden och oförutsägbar. Är annars som vanligt och äter bra. För övrigt tröstas han när han är ledsen, det är just när han ska sova och på nätterna som ingen kommer.

    Min fråga är nu, kan detta ge en otrygg eller på annat sätt skadad anknytning? Eller är det lugnt? Hur vet man att anknytningen inte är som den ska? Deras son får ju mycket fysisk närhet och tröst annars, förutom just vid vissa tillfällen.

    Tänkte först kolla här och beroende på vad ni svarar så kanske jag ska prata med min kusin. Vill ju inte såra honom, eller på annat sätt få honom att känna sig som en dålig förälder, för det är han inte.


    The struggle to free myself of restraints, becomes my very shackles.
  • Svar på tråden Blir anknytningen otrygg eller på annat sätt skadad av detta?
  • MalinEddie

    Självklart kan barnets anknytning påverkas av detta. Det finns inga tvivel om den saken. Ett barn utvecklar en inre trygghet om föräldrarna (eller annan vårdare som sörjer för barnet) tillfredsställer barnets behov när de visar sig. Närhet är lika viktigt som mat, om inte viktigare, men tyvärr tror många föräldrar av idag att närhet är mindre viktigt. Du kan inte krama barnet dagtid och ignorera barnets behov av närhet och tröst nattetid och inbilla dig att det är nog. Ibland vet man inte vad det handlar om när barnet gråter, det är mänskligt. Föräldrarnas närvaro skapar trygghet oavsett. Ett spädbarn som gråter behöver något oavsett vad klockan pekar på, det borde kännas i varje förälder men givetvis kan egna upplevelser eller nuvarande situation påverka men det påverkar också barnet negativt och de borde ha sökt hjälp för sig själva och barnet om behov fanns tidigare. Det är lätt att vara klok i efterhand men jag hoppas att du pratar med dem nu. Det finns hjälp och redskap att få också för dem. Du kan hjälpa dem och barnet. Risken är stor att man tar lätt på de känslor som barnet uttrycker också i framtiden när man har utsatt barnet för något liknande och där är de troligtvis nu.
     Det är så sorgligt att läsa detta så jag vet knappt vad jag ska skriva men jag kan säga att jag är väl insatt i CIO-metoder. Läser i stort sett allt jag kommer över och min förhoppning är att din kusin ändrar uppfattning. Jag länkar till lite läsning. Referenserna hittar du själv.
    gulliblenewparent.blogspot.se/
    www.psychologytoday.com/blog/moral-landscapes/201112/dangers-crying-it-out
    www.svd.se/nyheter/idagsidan/barn-och-unga/karlek-satter-sig-pa-hjarnan_968233.svd
    Jag tror att du är en mycket viktig person för barnet i detta nu. Prata med din kusin.

  • Litet My
    lövet2 skrev 2012-09-28 21:51:43 följande:
    Hur får man ett tryggt barn? Tja, genom att ständigt gång på gång visa att man alltid finns där för barnet och att barnet kan lita på en. Utöver det gäller det att ha tur. Olyckor, sjukdomar och en massa annat kan ändå ställa till det.

    Hur får man ett otryggt barn? Det finns några enkla sätt, och din kusin har använt sig av ett av dem. Föräldrarna har visat redan från start att barnet inte kan lita på dem. I bland finns föräldrarna där men oftast inte. När barnet är som mest ledset och behöver dem som mest, så kommer de inte.
  • Nyfiken2012

    Åh fy f-n, jag får fysiskt ont av att läsa detta.. Ta upp det med din kusin på ett konstruktivt sätt. Kanske lite litteratur?

  • dripdrop

    Ja, det funkar inte att bara svara på barnets behov när det passar föräldrarna. Det är något man måste göra dygnet runt. Så jag tror absolut att det är skadligt för barnet att göra som de gör.

  • leiapp

    Det är såna här historier som får mig att ifrågasätta t.ex. alla svenska föräldratidningar som klappar föräldrar på axeln och säger att vi är så bra på att skapa trygga barn i Sverige. En sån här grundläggande grej borde väl gå att förebygga bättre med tanke på hur mycket man springer på ex.vis. BVC. Men nej, där får man istället tips om 5-minutersmetoden.Om nu Sveriges föräldrar är så himla välinformerade och har så bra instinkter, VAR KOMMER ALLA OTRYGGA BARN IFRÅN?

    Vår sköterska som tipsade om 5 minutersmetoden kläckte ur sig att man gullar och är där hela tiden resten av dygnet så de tar ingen skada. Men för i h-e ett spädbarns dygn består ju till mer än hälften av sömn? You do the math... 

  • obZen

    Oj vad många svar! Tack så mycketGlad

    Ja, då var kanske min magkänsla kanske inte helt fel ändå, men det är ju som Natulcien skrev, att det kan vara känsligt att lägga sig i hur andra behandlar sina barn. Nåväl, ska nog försöka prata med min kusin. Vi ska träffas idag så då kanske jag kan passa på.

    Frågan är hur jag ska lägga upp det. Hur ska jag börja liksom? Och jag vill ju inte att han ska känna sig påhoppad eller som en dålig förälder, för det är verkligen inte min avsikt.

    Satt och läste lite igår kväll och nånstans stod det att i Sverige har uppemot 40% av alla barn en otrygg anknytning... synd att inte MVC och BVC informerar mer om anknytning. När jag var gravid var det ingen som sa något alls och jag hade ingen aning om att det ens fanns.


    The struggle to free myself of restraints, becomes my very shackles.
  • skogsvitter

    Det är såklart jättesvårt att veta hur man ska ta upp en sådan här sak, man får känna av. Det beror ju väldigt mycket på hur den andra personen är, vilken sorts relation man har och hur pass man kan prata med varandra.

    Du kan tex välja att formulera det som att du under en längre tid varit orolig, och att du nu läst mer om detta med att barn får gråta ohört under långa stunder och känner att du vill prata med dem om det. Förklara att man numera vet att det är något som på sikt skadar barnets utveckling. Du behöver inte krångla till det med begrepp som otrygg eller anknytning om inte den andra personen alls är insatt i sådant. Många tycker att sådana begrepp är flummiga och oseriösa. (I själva verket är det ju även hjärnans fysiologiska utveckling som skadas, så det handlar inte "bara" om anknytningen, allt hänger ihop.)

    Om de försvarar sig med att de alltid annars är lyhörda, ger närhet osv så förklara att det inte spelar någon roll i längden om de konsekvent alltid ignorerar vissa signaler, de bryter sakta men säkert ner honom. Men att det kan vara anledningen till att han faktiskt är så pass "envis" och inte har gett upp ännu. Tryck på att det är något positivt att han ännu inte tystnat utan fortfarande är "bråkig" som de kanske tycker, och visa på att det därför finns utrymme för dem att här och nu skapa en förändring till det bättre (och då genom att börja lyssna på honom även kring sömnen).

  • Natulcien
    obZen skrev 2012-09-29 09:55:36 följande:
    Oj vad många svar! Tack så mycketGlad

    Ja, då var kanske min magkänsla kanske inte helt fel ändå, men det är ju som Natulcien skrev, att det kan vara känsligt att lägga sig i hur andra behandlar sina barn. Nåväl, ska nog försöka prata med min kusin. Vi ska träffas idag så då kanske jag kan passa på.

    Frågan är hur jag ska lägga upp det. Hur ska jag börja liksom? Och jag vill ju inte att han ska känna sig påhoppad eller som en dålig förälder, för det är verkligen inte min avsikt.

    Satt och läste lite igår kväll och nånstans stod det att i Sverige har uppemot 40% av alla barn en otrygg anknytning... synd att inte MVC och BVC informerar mer om anknytning. När jag var gravid var det ingen som sa något alls och jag hade ingen aning om att det ens fanns.
    Ja, det är både svårt och känsligt...
    Men jag skulle försöka lite försiktigt...kanske inleda med... "Du, det här med att X gråter så när han ska sova...jag har läst en del om det..." etc. Börja lite försiktigt så märker du nog av om de är beredda att lyssna.
  • lajni

    Ush!pallar verkligen inte att läsa sånt här nuförtiden, sitter med tårar i ögonen och önskar att jag aldrig sett detta! Har en 13 månaders tjej och skulle hellre dö än att göra något liknande mot henne! Vill bara skicka massor av styrka till dig, prata med kusinen, detta är verkligen inte OK!!

  • obZen
    Natulcien skrev 2012-09-30 21:38:18 följande:
    TS, fick du någon chans att prata med din kusin i lördags..?
    Jo, det fick jag men det gick inte som jag skulle önska. Är dessutom väldigt försiktig av mig och rädd för att göra övertramp.

    Min kusin sa att dom inte hade något val eftersom situationen blivit så desperat och att jag också skulle ha gjort som dom om "jag haft det likadant". Visste väl inte riktigt vad jag skulle svara på det men sa till slut att det finns andra vägar att gå.

    I vilket fall som helst så kan man säga att samtalet inte direkt gav något. Han är helt övertygad om att barnet inte tar någon skada och vad jag än säger eller gör så står han fast vid det. Lite svårt att då försöka få honom att sluta använda CIO eftersom själva grunden till att inte göra det är att det är skadligt/respektlöst.


    The struggle to free myself of restraints, becomes my very shackles.
  • skogsvitter
    obZen skrev 2012-10-02 22:57:36 följande:
    Jo, det fick jag men det gick inte som jag skulle önska. Är dessutom väldigt försiktig av mig och rädd för att göra övertramp.

    Min kusin sa att dom inte hade något val eftersom situationen blivit så desperat och att jag också skulle ha gjort som dom om "jag haft det likadant". Visste väl inte riktigt vad jag skulle svara på det men sa till slut att det finns andra vägar att gå.

    I vilket fall som helst så kan man säga att samtalet inte direkt gav något. Han är helt övertygad om att barnet inte tar någon skada och vad jag än säger eller gör så står han fast vid det. Lite svårt att då försöka få honom att sluta använda CIO eftersom själva grunden till att inte göra det är att det är skadligt/respektlöst.


    Bra att du pratade med honom i alla fall och faktiskt sa vad du tyckte! Ibland kan det ju ta ett tag för saker och ting att "sjunka in" och man kan ju hoppas att du ändå sådde ett frö som fick honom att kanske börja reflektera lite kring det. Dessutom hamnar många i försvarsställning först, ingen vill ju göra "fel" i synnerhet inte med sina barn, men så småningom inser de att det låg något i det. Nu har han ju ändå hört att det finns alternativ, alla vet ju inte det.
Svar på tråden Blir anknytningen otrygg eller på annat sätt skadad av detta?