• Äldre 29 Sep 19:20
    20901 visningar
    127 svar
    127
    20901

    Bakar inte folk rulltårtor idag??

    Såg på hela Sverige bakar och där skulle de göra en dröm rulltårta, och det verkade inte som att mer att en eller två någonsin bakat rulltårta i någon form. Jag blev så förvånad, det trodde jag i min enfald att var och varannan bakade! Så min undran är nu, bakar du rulltårta och i så fall vilken sort? Jag älskar att baka både en vanlig med sylt i och dröm rulltårta. Det är bara så gott, och perfekt att ha som bakelser om man inte orkar göra en riktig tårta Tungan ute

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-29 22:10
    På sidan 2 inlägg 14 och 15 hittar ni recept

  • Svar på tråden Bakar inte folk rulltårtor idag??
  • Äldre 2 Oct 08:43
    #81

    Har bakat rulltårta för något år sedan. Men bakar inte de årligen.

  • Äldre 2 Oct 08:49
    #82

    Jo då, det händer (nån av de få gånger vi behöver fikabröd hemma). Enkelt och gott, plus att det är lätt att variera. Sist gjorde jag en fyllning med vaniljkesella och hallon, blev inte lika sött.

  • Äldre 2 Oct 09:58
    #83

    Det händer att jag bakar chokladvarianten
    Supergod!


    Son 0804 Dotter 1101
  • vixen8­7
    Äldre 6 Oct 10:26
    #84
    Vinterankan skrev 2012-09-30 18:33:04 följande:
    Såg en rulltårta i affären för några dagar sedan och tänkte faktiskt då på att man inte bakar rulltårtor nu för tiden. Min mormor brukade baka det och jag har väl inte ätit det på 20 år skulle jag tro. Men blev lite sugen på att baka det faktiskt då dottern älskar att baka. Måste man ha allt det där sockret på den? Jag gillar inte socker på kakor då jag tycker det blir för sött (samma sak med pärlsocker på bullar och chokladbollar, pillar alltid bort det innan jag äter).

    du har ju sockret på bakplåtspappret när du vänder upp den, vilket gör att gräddytan inte fastnar på pappret när du rullar ihop den, men vill du engagera dig ordentligt så har du på socker som vanligt, sen när du rullar ihop den så stannar du med jämna mellanrum och borstar bort sockret med en vanlig bakpensel.... då kan du också välja om du vill ha kvar bara på utsidan annars borstar du av den när du rullat klart oxå...Kaffe
  • Äldre 6 Oct 10:59
    #85

    Gjorde en rulltårta igår för första gången tack vare tråden. Skippade sockret på ytan helt, det funkade jättebra och det blev jättegott. Ska nog göra en till i veckan

  • vixen8­7
    Äldre 6 Oct 11:13
    #86
    Vinterankan skrev 2012-10-06 10:59:03 följande:
    Gjorde en rulltårta igår för första gången tack vare tråden. Skippade sockret på ytan helt, det funkade jättebra och det blev jättegott. Ska nog göra en till i veckan

    Gjorde du vanlig eller dröm? Det var väl kul att det inte fastnadeGlad Skrev det med sockret för att förklara vf man har detSkrattande står i farmors kokbok från 1929 Cool ser ju sådär ut när halva bakytan försvunnit, ser ut som att den har skabbSkrattande
  • Lingon­kex
    Äldre 6 Oct 12:47
    #87

    Rulltårta går att göra snabbt och dessutom är det så gott. Ska nog göra rulltårta idag bara för det:-P

  • Äldre 27 Dec 21:55
    #88

    Jag brukar göra rulltårta rätt så ofta. Då gör jag en sockerkaks"botten" och fyller den med chokladsmörkräm ;)

  • Äldre 2 Jan 01:04
    #89

    Jorå,godast med björnbärssylt i :)


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • sperma­donato­r
    Äldre 2 Jan 01:06
    #90

    Jag älskar att baka, men har aldrig bakat rulltårta. Förvånad
    Bra idé, det måste jag göra någon dag!

Svar på tråden Bakar inte folk rulltårtor idag??