• Nihilisten

3 månaders bebis vägrar sova

Min snart 3 månaders son somnar inte vad jag än gör. 
    Nu har han varit vaken i nästan 15 timmar i ett sträck, somnar inte vad jag än gör och då märker jag ändå att han är trött, såhär har det varit varenda dag den senaste veckan. 
    Har vyssjat, burit runt, ammat, sjungit, haft honom i bärsjal, har gjort precis allt men han somnar inte.
    Han har somnat till någon minut men vaknar lika snabbt igen.
    På nätterna sover han ganska bra men vaknar ungefär var tredje timme, och kanske sammanlagt 7 timmar.
    Han får alldeles för lite sömn, jag börjar bli desperat, tycker synd om honom och förstår inte varför han inte somnar... 
    Vad ska jag ta mig till!? Lider med min lille gosse :( 

• Svar på tråden 3 månaders bebis vägrar sova
  • Kanskedinsyrra

har du pratat med din bvc sköterska? Ta det lugnt. Om du blir uppstressad så blir bäbben det kanske åxå. Alla barn behöver olika mycket sömn. jämför inte med nått annat barn d är lätt å göra det. ta det lugnt. lyssna på bäbisen, kanske har den ont i magen å behöver några droppar för det, eller kanske tycker den om att lyssna på musik eller nått annat som kan göra den lugn. Prata med BVC.  Lycka till!

• Nihilisten
    Kanskedinsyrra skrev 2012-09-30 21:53:44 följande:
    har du pratat med din bvc sköterska? Ta det lugnt. Om du blir uppstressad så blir bäbben det kanske åxå. Alla barn behöver olika mycket sömn. jämför inte med nått annat barn d är lätt å göra det. ta det lugnt. lyssna på bäbisen, kanske har den ont i magen å behöver några droppar för det, eller kanske tycker den om att lyssna på musik eller nått annat som kan göra den lugn. Prata med BVC.  Lycka till!
    Alltså han skriker inte eller något, han är tyst men grinig, gnyr och spänner kroppen och gnuggar i ögonen samt gäspar konstant. Nej, har inte pratat med bvc men skall ringa dit imorgon. Även om bebisar behöver olika mycket sömn känns det alldeles för lite med 7 timmar per dygn :/ men nu somnade han till sist iaf! :)
  • Mickan

Min son sov bara i vagnen ute i friska luften! Extremt svårsövd dagtid men sov minst 10h/natt. Så ombonad bra vagn och kyla funkade på honom! Men jag gick 2-3h/dag med han!

Jag skulle testa att ge Alvedon och se om han somnar enklare! Hade också nog sett efter alternativa behandlingsmetoder som cranial sacral eller hur det stavas, akupunktur och naprapat. Hellre det än läkarvård som bara medicinerar det eventuella problemet!

• Barbamami

Kanske har fått ett ökat matbehov, min bebis blev sån kring 4månader... jag fick ge ersättning några kvällar och pumpa tuttarna lite extra så mjölken rann till... då blev han nöjd och go igen.

• Marina80

Har det alltid varit så? Kan annars vara öroninflamation. Det kan vara lite lurigt. Precis som någon skrev tidigare: Prova ge Alvedon eller liknande och se om det blir bättre om 30-60 min.

• FruBecks

Vår son började också krångla med sömnen runt 3 månader. Vaken långa pass och brökig och stökig på nätterna. Vi fick tipset att öka på mängden ersättning (ammades ej) och efter det lugnade han ner sig. Han gick nog troligtvis igenom en utvecklingsfas när han växte mycket på en gång och var helt enkelt inte helt mätt på den mat han fick. 
    Sen sov han bara i sin vagn under låååånga promenader på dagen och nattetid i vår säng.  

• straw2008

Skulle oxå prova med alvedon o extra ersättning lycka till... Vaken 15h i sträck låter sjukt för en så liten.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • SinnerSaint

Dem har perioder när dem krånglar mer eller mindre. Mitt tips är att bara stå ut. Det blir bättre! Men ge INTE alvedon utan läkares medgivande. Deras njurar å lever är så känsliga så man ska absolut inte ge medicin i onödan.

Testa bärsele, vagn, åka bil, å lägga ner honom direkt när han somnat. Du kan också testa att amma mycket mer eller ge ersättning eller låta sambon ha bebisen för det kan vara som så att du luktar så myclet mjölk att han/hon inte kan koppla av.
    Värt å testa iaf

Kolla in under språng 2 här:
    community.babycenter.com/journal/salkert/590275/utvecklingssprang

• Marina80

Fast om bebis varit vaken 15 timmar i sträck och inte verkar helt nöjd med tillvaron så är det inte fel att prova ge en Alvedon för att se om det hjälper. Lika hysterisk som det är att proppa i dom smärtstillande varje dag lika hysteriskt är det att inte ge det om man kan misstänka tex öroninflamation. Bara för att förtydliga: självklart skall man kolla så att tex hunger, blöt blöja eller liknande inte ställer till det i första hand. Misstänker man någon akut sjukdom skall man åka till akuten.

• Lyckligajag78

Min lilla tjej hade mjölkallergi och kunde vara upp nästan 18 timmar i sträck. Hon behövde inte skrika, men var missnöjd och kom aldrig riktigt till ro. Blev bättre och sov mycket bättre med mjölkfri kost!

Svar på tråden 3 månaders bebis vägrar sova