Inlägg från: charlotta78 |Visa alla inlägg
  • charlotta78

Vi som väntar barnbesked från Kina

Vi skickade vår ansökan till Kina i mitten av augusti och har fått LID 2012-09-03. Vi adopterar via Barnens Vänner och SN-listan. Är det någon mer som väntar barnbesked från Kina just nu? Vore kul att få kontakt med andra som också väntar.....

• Svar på tråden Vi som väntar barnbesked från Kina
  • charlotta78

Stort grattis till barnbesked!! Hur länge behövde ni vänta på att få det? Hoppas ni får LOA snart så ni får åka och hämta hem ert barn! Det känns positivt att höra andra berätta att dom fått barnbesked för då känns det mer verkligt för oss att det kommer hända även för oss. Konstig mening men hoppas du förstår ändå ð???

• charlotta78
    Mia75 skrev 2012-10-25 20:35:58 följande:
    Det tog ungefär 4 månader för oss att få barnbesked. Rätt vad det är så händer det Flört  och det är bara så underbart Glad  men hur snart man få barnbesked varierar ju så mycket! Hoppas att ni snart är där!

Ja, rätt som det är händer det Längtar tills den dagen kommer! Hade ni många kryss på listan? Vi har inte så många så vi räknar med att få vänta lite längre än "vanligt". Det enda som är positivt med att vänta är att vi hinner spara lite mer pengar....Vet ni när ni får åka och hämta än? Hoppas det inte dröjer allt för länge!

Va spännande VickyLee och norpan99!! Det tog ca 2-3 innan vi fick LID från det att våra papper skickades från BV men översättningen har jag faktiskt inte koll på. Inte mer än att vi betalt 800USD för den....
    NY I GBG skrev 2012-10-28 12:45:49 följande:
    Hej... Kikar in här och undrar om jag kan ställa några frågor om SN-listan.... Vi är ett par på snart 40 (jag) och snart 38 (min sambo) år som har genomgått flera fertilitetsbehandlingar utan resultat.. I och med att vi är i den åldern vi är och de nuförtiden verkar vara så svårt och tidskrävande att adoptera funderar jag på om barn med SN kan vara ett alternativ... Dock undrar jag om man måste vara gifta även för det? Måste man vara gifta för alla typer av adoption?? Vi är jus sambos sedan tre år tillbaks. Är det någon som kan säga något om totalkostnaden och på vilket sätt det är enklare att adoptera barn med SN? Är det framförallt Kina som gäller? Sedan undrar jag också vad det är för typ av SN som gäller och om man har möjlighet att säga att man kan tänka sig en typ av åkomma men inte en annan? Hoppas ni har tid och lust att svara. Jag tycker det är så svårt att hitta info... Tack på förhand och vad spännande det verkar att många av er närmar sig att få hem sitt barn
    Som jag har förstått det så är det ett krav att man är gifta och Kina kräver 2 års äktenskap. Vi har hittills, för att kunna skicka våra papper till Kina, betalt ca 45000. Vi räknar med att det kommer att kosta ytterligare ca 125 000 innan vi är hemma. 40 000 får vi sedan tillbaka från Försäkringskassan. Så i slutändan räknar vi med ca 130 000... Är ni med i någon adoptionsorganisation än? Vi har fått jättebra information och snabba svar på våra frågor av Barnens Vänner. Först gjorde vi i ordning en ordinarie ansökan till Kina och sedan en ansökan för SN och i SN-ansökan så kryssade vi i vilka diagnoser och special-needs kunde tänka oss.... Den listan var jobbig tyckte jag... men i slutändan så får man känna efter vad som känns rätt och sen vara beredd på visa ändrigar har jag förstått.... Lycka till!!

• charlotta78
    fabbemam skrev 2012-10-28 17:50:25 följande:
    Hej
    Jag trodde att jag svarade itråden om SN och kostnader men NY i GTB har tydligen skrivit två liknande inlägg det förstod jag först nu... O så avslöjade jag samtidigt att jag är här inne o snokar, mitt hjärta brinner ju för SN o Kina så jag kan liksom inte låta bliFlört
    GladGlad Helt okej Fabbemam!! Har sett att du skrivit många inlägg i andra trådar jag varit inne och kikat i. Du sitter inne med stor kunskap och erfarenhet som jag är tacksam att du delar med dig av! Jag suger åt mig som en svamp Skrattande Du får gärna berätta mer!
    Hoppas du får en trevlig helg!
  • charlotta78
    NY I GBG skrev 2012-10-29 20:11:34 följande:
    Tack alla för era svar! Ja, vi har det extra svårt då vi inte är gifta... Det känns alldeles för jobbigt att gifta sig och sedan vänta två år efter det.... Vet att jag löste om någon här på FL som hade samma problem och där paret funderade på att adoptera som ensamstående, dvs att man låtsas vara ensamstående för att kunna adoptera och sedan så får den andra adoptera barnet efter ett tag när barnet kommit hit. Men det känns inte heller rätt... Svårt det här. Samtidigt är vi fortfarande inne i äggdonationsträsket så det är svårt att gå in för adoption hundra procent för tillfället....
    Vi försökte länge med både IVF och äggdonation utan framgång och någon gång under den processen började vi fundera på adoption men vi var vid det tillfället inte redo för det så vi la dom tankarna på is och fortsatte med äggdonation. Förra hösten efter ännu ett misslyckat försök kände vi bara att nej nu får det vara nog med försök och gick ganska snabbt vidare med adoptionstankarna och hade turen att väldigt snabbt få gå föräldrautbildningen och allt eftersom veckorna gick kändes det bara mer och mer rätt och här är vi nu =) Hoppas det löser sig för er i slutändan på ena eller andra sättet! Lycka till och trevlig helg!
  • charlotta78
    NY I GBG skrev 2012-11-02 20:52:12 följande:
    Hej Charlotta. Tack för ditt inlägg. Härligt att ni bestämt er och är på gång. Måste vara skönt att ha bestämt sig. Vi har ju tyvärr åldern emot oss och sen är vi inte gifta heller. Vad jag förstår ska man ha varit gifta i åtminstone två år för att få adoptera. Då är jag 42. Till det tillkommer att min sambo inte är så sugen på att adoptera. Samtidigt känns det så jobbigt att testa med äggdonation igen, om det misslyckas igen känns det som vi inte har fler alternativ.. Då blir det inget barn.. Känns tungt. Får jag fråga om de hittade ngt orsak till varför ÄD inte lyckats? I vårt Falk har de ingen förklaring
    Hej igen!

Nej någon orsak till att det fungerade hittades aldrig. Första gången vi provade med färskt ägg så blev jag gravid men fick missfall efter ca 6 veckor... Det var riktigt jobbigt då detta var första och enda gången jag blivit gravid. Vi hade svårt under IVFén också då jag reagerade dåligt på hormoner och inte producerade så många ägg. Under tiden som vi höll på med IVF och ÄD pratade vi om adoption och hade faktiskt det i baktanken när vi gifte oss 2009. Det var dock inte anledningen till att vi gifte oss! =) Jag fyller 34 i år och min man fyller 39 år nästa år. Vi har alltid önskat oss två barn men vi får se vad vi hinner med. Förhoppningsvis går det ganska fort nu när papprena väl är på plats så vi kanske hinner en gång till innan min man är för gammal.
    Jag önskar er lycka till! Hoppas det löser sig för er!
  • charlotta78

Nu har det magiska samtalet kommit!! Det finns en liten kille i Kina som väntar på oss :) vi hoppas att få åka och hämta hem honom någon gång under sommaren :)

• charlotta78
    trulsa skrev 2013-05-14 11:02:45 följande:
    Hej alla och grattis till BB och LOA!

Jag har kikat in här ibland och sett att det är någon eller några som fått BB i mars och väntar LOA.
    Jag och min man har nu fått vårt LOA och kommer att åka till Kina i Juni.

Kanske åker någon av er samtidigt?
    Hej!

Jag och min man har fått LOA och vi åker till Beijing 11 juni =) Vi adopterar genom BV? Vem adopterar ni genom? Vet ni när ni åker i juni? Vore kul att träffa någon mer svensk =)
Svar på tråden Vi som väntar barnbesked från Kina