• Anonym (ledse­nMormo­r)
    Äldre 5 Oct 22:24
    34522 visningar
    149 svar
    149
    34522

    Hon vill lämna tillbaka ett av sina adoptivbarn

    Min dotter Mia (hon heter inte så egentligen) och hennes man fick äntligen hem sina adoptivbarn för 6 månader sedan. Det var ett syskonpar (flicka och pojke) på 1 respektive 5 år. Jag har längtat så efter att bli mormor och jag älskar båda två som om de vore mina biologiska barnbarn. Ända från början har min dotter och pojken haft svårt för att komma överrens. Mia tycker att han är "omöjlig" och att han vill djävlas. han får många utbrott och slänger saker omkring sig och slår också sin lillasyster. Han vägrar också att lära sig svenska. Jag har försökt få henne att ha tålamod och säger att det inte har gått så lång tid ännu, att pojken är rädd och har säkert sår från sitt hemland. Han kanske inte förstår vad som händer heller :( Kanske blir han ledsen att lillasyster får så mycket uppmärksamhet också.

    Jag har erbjudit mig att flytta in och hjälpa till en period, men min dotter vill inte veta av mig längre, för att jag lägger mig i för mycket. Mannen hennes har också problem med pojken, men tycker att min dotter är för hård..

    Nu är det iaf så att pojken har fått flytta till ett annat hem, en fosterfamilj och Mia vill lämna tillbaka honom och bara behålla lillasyster :( Jag får ont i hjärtat. Vad ska jag göra? Jag kan inte ta hand om honom, för jag är för gammal.

  • Svar på tråden Hon vill lämna tillbaka ett av sina adoptivbarn
  • Äldre 5 Oct 22:27
    #1

    Men fy vilken situation.... hon har alltså fortfarande vårdnaden för honom, men han bor tillfälligt hos en fosterfamilj? Det måste väl betyda att soc är inblandade? Kan du inte prata med dom?


    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Äldre 5 Oct 22:29
    #2

    Du låter klok i hur du tänker och din dotter verkar ha blivit för besviken på hur svårt det äldre barnet skulle ha att anpassa sig. Finns inga kuratorer eller rådgivare att samtala och få hjälpa via adoptionsbyrån? De behöver ju verkligen hjälp och stöd. Vore hemskt om hon bara kunde skicka tillbaka honom, Några månader är inte så lång tid. Ännu tråkigare att höra att hon inte verkar ta emot din hjälp när du verkar ha ork att hjälpa till, men kan hända att hon ser dina förslag som endast kritik eftersom hon bestämt sig för att ge upp (hårda ord men verkar ju så).

    Har hon en partner/make? Vad säger han om allt? 

  • Anonym (ledse­nMormo­r) Trådstartaren
    Äldre 5 Oct 22:31
    #3
    Bevabus skrev 2012-10-05 22:27:32 följande:
    Men fy vilken situation.... hon har alltså fortfarande vårdnaden för honom, men han bor tillfälligt hos en fosterfamilj? Det måste väl betyda att soc är inblandade? Kan du inte prata med dom?
    Ja socialen har varit inblandade hela tiden. De har varit hemma hos dom med behandlare och psykologer.. Men min dotter sa tilllslut att hon inte ville ha honom och socialen tyckte tydligen att det inte var en bra miljö för honom :(

    Min dotter mår jättedåligt.
  • Äldre 5 Oct 22:31
    #4

    men vad hemskt.

    För att vara lite elak mot din dotter. Men hur tänker man när man tar hem en 5åring? Det är ju självklart att det är svårt för honom att förstå vad som händer, lita på att han inte kommer flyttas på igen. Min mamma tog emot fosterbarn över 4år och det tog över 1år! för att dom att slappna av och förstå att dom skulle bo här tills dom själva ville flytta som myndiga.. och då kunde dom ju språket också.

    Låter inte riktigt som att din dotter tänkt igenom det hela ordentligt. Väldigt tråkigt faktiskt. Hoppas på att du/ni kan få henne att förstå och ändra sig.. skulle verkligen sätta men för livet för pojken att skickad tillbaka som om han vore en vara.

  • Äldre 5 Oct 22:32
    #5

    Har de fått någon hjälp från bvc/bup eller liknande? Jag tycker att det låter hemskt att sära på syskonen! Det måste ju vara en väldigt omvälvande händelse att bli adopterad, till en helt ny familj i ett helt nytt land! Klart att han är rädd! Tycker som du att de måste ha tålamod med honom! Men de behöver stöd och hjälp! (Och inte bara från dig, utan från professionella. Det kan ju knappast vara första gången det blir såhär vid en adoption..) Hoppas att det löser sej!

  • Äldre 5 Oct 22:34
    #6
    Anonym (ledsenMormor) skrev 2012-10-05 22:31:24 följande:
    Ja socialen har varit inblandade hela tiden. De har varit hemma hos dom med behandlare och psykologer.. Men min dotter sa tilllslut att hon inte ville ha honom och socialen tyckte tydligen att det inte var en bra miljö för honom :(

    Min dotter mår jättedåligt.
    Jag tror nog att socialen bedömt rätt i det. Känner hon så för honom så är det nog riktigt, men hoppas verkligen att de kan hjälpa till att lösa detta. Har du rätt att tala med socialen enligt sekretess osv? Jag förstår faktiskt att din dotter mår väldigt dåligt. Måste vara en hemsk situation för henne också.
  • Anonym (ledse­nMormo­r) Trådstartaren
    Äldre 5 Oct 22:34
    #7
    Dragonball skrev 2012-10-05 22:29:10 följande:
    Du låter klok i hur du tänker och din dotter verkar ha blivit för besviken på hur svårt det äldre barnet skulle ha att anpassa sig. Finns inga kuratorer eller rådgivare att samtala och få hjälpa via adoptionsbyrån? De behöver ju verkligen hjälp och stöd. Vore hemskt om hon bara kunde skicka tillbaka honom, Några månader är inte så lång tid. Ännu tråkigare att höra att hon inte verkar ta emot din hjälp när du verkar ha ork att hjälpa till, men kan hända att hon ser dina förslag som endast kritik eftersom hon bestämt sig för att ge upp (hårda ord men verkar ju så).

    Har hon en partner/make? Vad säger han om allt? 
    Mannen hennes är ledsen också, men han verkar vilja rädda sin familj, eller en del av den. Och tänker väl att kanske kan de få det bra, bara de tre, med lilltjejen. Men han har varit och hälsat på pojken några gånger.

    Jag tror att jag ibland inte har lyckats hålla mina känslor inom mig tyvärr. En gång skällde jag på henne för att jag tyckte hon gav upp. jag tror att hon tog väldigt illa upp. Jag förstår ju att hon mår dåligt också, men jag tänker på mitt lilla barnbarn som blir övergiven ännu en gång. Och inte får jag träffa honom heller :(
  • Äldre 5 Oct 22:37
    #8

    Oj, va jobbigt detta måste kännas för alla inblandade!! Självklart har flytten och adoptionen varit tuffare för det äldre barnet.......han har helt annan förståelse för det som händer, dessutom har han redan en gång i sitt liv varit med om en separation. Man kan gissa att han har svårt att lita på någon och speciellt nu i ett nytt land med nytt språk mm. Jag hoppas innerligt att din dotter finner styrkan till att ge pojken en chans att lita på henne innan han behöver gå igenom ytterligare en separation, och att han får lov att hitta denna tillit tillsammans med den enda personen han hade med sig till sverige sin syster!!

  • Äldre 5 Oct 22:37
    #9

    Fy fan alltså... bara en sån sak som att splittra brodern från sin syster...


    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Äldre 5 Oct 22:38
    #10
    Anonym (ledsenMormor) skrev 2012-10-05 22:34:56 följande:
    Mannen hennes är ledsen också, men han verkar vilja rädda sin familj, eller en del av den. Och tänker väl att kanske kan de få det bra, bara de tre, med lilltjejen. Men han har varit och hälsat på pojken några gånger.

    Jag tror att jag ibland inte har lyckats hålla mina känslor inom mig tyvärr. En gång skällde jag på henne för att jag tyckte hon gav upp. jag tror att hon tog väldigt illa upp. Jag förstår ju att hon mår dåligt också, men jag tänker på mitt lilla barnbarn som blir övergiven ännu en gång. Och inte får jag träffa honom heller :(
    Nej, inte lätt alls. Jag kan förstå även att du blir arg och besviken. Vet du alls om det finns några planer på att ha honom i en annan familj i närheten i Sverige så att han kan ha kontakt med sitt syskon OM han skulle omplaceras?
Svar på tråden Hon vill lämna tillbaka ett av sina adoptivbarn