• Äldre 7 Oct 10:54
    4965 visningar
    30 svar
    30
    4965

    "Måste" man ha vagn?

    (Jag lägger den under AP-förälder för det är här jag kan identifiera mig bäst & svar från er andra AP-föräldrar uppskattas.)

    Väntar andra barnet med BF om 5 veckor. Vi har köpt det nödvändigaste som behövs till ankomsten; bortsett från bärsjal (men det kommer snart).
    Men nu är jag lite fundersam på hur jag ska göra med barnvagn... Min tanke och förhoppning är ju att vi ska kunna använda bärsjal. Jag vill inte ha vagn helt enkelt... Bar tösen (som är 8år nu) i sele och bärsjal och älskade det - hon med. Hon gillade inte ens vagnen från början.

    Vad tänker ni om det? Använde ni vagnen i början eller bar ni?


  • Svar på tråden "Måste" man ha vagn?
  • Äldre 16 Oct 22:53
    #11

    Orkar du bära sitt barn hela tiden utanför hemmet?
    Skulle jag aldrig palla. Min rygg skulle gå sönder

  • Äldre 19 Oct 21:43
    #12

    Vänta med att köpa vagn tills du vet om du känner behov av en vagn. ( Eller köp en billig begagnad tills du vet om det är något du kommer att använda.)

    Vår 2:a har nästan burits på heltid och nu är hon snart 9 månader. Först använde vi trikåsjal och sedan har vi snabbt gått över till vävd sjal och nu blir det mycket sele. Första månaderna levde hon nästan i sjalen, numera är det mest när vi är hemifrån som hon bärs. Hemma är hon på golvet och kryper och står istället. 

    För det mesta tycker jag det är mycket smidigare att bära. Jag slipper klä på barnet så mycket kläder, bara tossor, kofta och en mössa och sen sveper jag bärjackan omkring oss och går ut. Sover hon när vi kommer hem är det bara att ta av jackan och sen sover hon vidare. Det finns dock tillfällen då jag medvetet har valt vagnen såsom: när jag skulle iväg och prova kläder samt om jag vill gå på en riktigt lång promenad. Jag orkar bära länge men jag blir väldigt varm... Ska jag storhandla föredrar jag dock att göra det utan barn, men en kasse eller två till och från affären/bussen funkar bra.

    Har du bra bärdon klarar ryggen av att bära mycket. Det är så finurligt också att barnet är lätt i början och blir tyngre vartefter så du tränas automatiskt så du blir starkare vartefter barnet växer! Vårt första barn var jag föräldraledig med när han var 9mån - 15mån. Han åkte vagn också, men bars också mycket när vi var hemifrån och det är inga problem att bära drygt 10kg om du har en bra sele med avbärarbälte eller en sjal.

  • Äldre 19 Oct 22:05
    #13

    Jag hade tänkt att bära mycket i sjal/sele men fick ett barn som inte alls ville det. Hon vill ha lite space, nära men inte för nära är hennes melodi. Vagnen är det bästa hon vet. Om hon är ledsen och man går runt och bär och tröstar utan framgång så tar det 2 sekunder att få en liten glad tjej i vagnen - men man får inte gå utan ska gärna sitta/stå bredvid och prata och klappa lite på pannan eller magen.

    Nu vid 6 månader börjar hon acceptera att åka i sele kortare stunder, men inte den svindyra ergonomiska jag köpte utan en babybjörn från 80-talet.

    Vi är dock ofta ute ganska länge och jag vet inte om jag hade orkat att bära både henne, skötväskan och lite shopping i några timmar. Vagnen sväljer en hel del packning.

    Men man kan ju idag köpa en vagn på dagen om man inte är superkräsen så varför inte prova utan så får ni se vilka behov ni har.

  • Minion
    Äldre 19 Oct 22:18
    #14

    Vi tänkte först köpa en ny vagn till fyran här eftersom vi inte hade kvar den gamla, men fick vagnen efter sambons systerbarn gratis ist. Vilket var tur för han hatar verkligen att ligga i den och jag kan nog räkna på ena handens fingrar antalet gånger som han legat i den :P
    Men vi kanske kan få mer användning för den när han lärt sig sitta, jag inbillar mig iaf att han kanske går med på att åka i den sen när han kan sittaTungan ute

    Planerar att bära mycket även om han går med på att sitta i vagnen. Det är ju så mysigt, och jag håller på att sy en bärjacka just nu Glad

  • Camill­apunkt­slut
    Äldre 19 Oct 22:24
    #15

    Det finns många billiga vagnar på blocket, börja med sjalen och ifall det inte funkar eller ni vill ha en vagn också så kan ni ju köpa där isf!

  • Äldre 21 Oct 11:11
    #16

    Tack för alla svar!

    Jag bar ju tösen väldigt mycket när hon var liten, och hoppas den här bebisen älskar att bli buren lika mycket som storasyster gjorde

    Vi ska iaf avvakta med att köpa vagn, så köper vi sen om det behövs!

  • Äldre 21 Oct 11:23
    #17

    Vi har inte haft vagn till våra. Har pojkar som det är 16 månader mellan och storebror åkte ett tag när lillebror föddes och han inte alltid orkade gå. Lillebror har aldrig åkt vagn. Han är 3,5 år nu. Vi har helt enkelt inte upplevt något behov. Väntar trean nu, som vi hoppas ska stanna, och tänker inte köpa vagn för honom/henne heller. Ja, om det på något vis visar sig behövas, men inte innan. 

  • Marren­38
    Äldre 21 Oct 19:38
    #18

    Vi har inte heller vagn till vår fyra. Han är nu åtta mån, väger 11 kg. Vi har en uppsjö av selar såsom ergo och beco gemini samt en tricot slen bärsjal. That's all we need. Ingen av oss har ont i ryggen och vi bär hela dagarna mer eller mindre. Att bli burna är det naturliga sättet för spädbarn att färdas. 

  • RS89
    Äldre 27 Oct 12:56
    #19

    Nej jag funderade på att inte köpa en vagn utan bara bärsjal. Men min son föddes lagom till sommaren och jag svettades som en gris när jag ammade honom så det blev jobbigt för honom att vara tätt intill mig länge.
    Vagnen har ju då varit väldigt bra! Om du ska ha barnet i bärsjal tänk på att ha den väldigt skyddad nu när det är vinter och superkallt (men det är lätt ju när barnet är litet och vänt mot kroppen). 
    Det finns också sköna ryggsäckar som man kan ha som skötväskor. Så jag känner inte att man barnvagn är ett MÅSTE.

  • Äldre 27 Oct 13:14
    #20

    Min son hatade att ligga i barnvagnen, så nej, liggdelen till vagnen var totalt onödig (första 5månaderna ungefär nästan bara sele) Skulle investerat i en sittvagn på en gång, är iofs väldigt nöjd med min duo-vagn, så det gör inte så mycket :)
    Att bära honom i sele klarar tyvärr inte min kropp av längre, så under hundpromenaderna blir det nästan alltid barnvagn numera. Sambon kör dock selet lite oftare fortfarande :)

  • Äldre 27 Oct 16:20
    #21
    Apopan skrev 2012-10-27 13:14:07 följande:
    Min son hatade att ligga i barnvagnen, så nej, liggdelen till vagnen var totalt onödig (första 5månaderna ungefär nästan bara sele) Skulle investerat i en sittvagn på en gång, är iofs väldigt nöjd med min duo-vagn, så det gör inte så mycket :)
    Att bära honom i sele klarar tyvärr inte min kropp av längre, så under hundpromenaderna blir det nästan alltid barnvagn numera. Sambon kör dock selet lite oftare fortfarande :)
    Men vad har ni för sele? Jag bär ju både min snart 5-åring och 3,5-åring utan problem på ryggen. Inte för att min snart 5-åring vill bli buren, men är han sjuk eller vi har gått väldigt långt sent på kvällen så hoppar han gärna upp en stund.
  • Äldre 27 Oct 16:42
    #22

    Flickan och kråkan: har ett ergonomiskt sele som lägger tyngden på ett vettigt sätt, men det gör ont bara en rör vissa delar av ryggen, så det spelar inte så stor roll vad jag har för sele, klarar knappt att ha en axelväska med plånbok i :P
    Sambon som sagt tycker om selet, och när min rygg blir bättre så kommer jag absolut att börja använda det igen (eller om vi köper ett sådant där där barnet sitter i en stol på ryggen) Vi rör ju oss i skog och mark varje dag, så det behövs :)

  • Äldre 28 Oct 06:13
    #23
    yodi skrev 2012-10-07 11:04:54 följande:
    använde inte vagn alls dom första månaderna till någon av dom  (har tre) då dom hatade vagnen.

    mycket mysigare med bärsjal

    så nej, man måste inte ha vagn     
    Beror ju på hur tätt man har sina tre barn. JAg kan inte bära två samtidigt i bärsjal
  • Äldre 28 Oct 06:23
    #24

    De sover ju ofta himla sönt utomhus och då är det praktiskt med vagn. Vagnar har u knappt ett andrahandsvärde så det finns riktigt billiga att köpa.

  • Äldre 28 Oct 06:32
    #25

    Skulle inte köpt vagn att ha från början i alla fall. Bebisen har det ju absolut bäst i sjal hos mamma eller pappa. Lär dig amma i sjalen så blir livet så mycket enklare!

    Jag som har axelproblem har mycket svårare och får ont av att köra vagn, så sele har varit det vi använt absolut mest! Vår dotter började tycka om vagnen när hon lärde sig gå, för då kunde hon klättra i och ur själv, när hon ville. Men ändå föredrar hon för det mesta att bäras. Vilket ju är det naturliga Små apbarn ju. Hehe.

  • Höghus
    Äldre 28 Oct 08:07
    #26

    Ni som bär hela tiden hur gör ni när ni är ute och äter eller fikar eller är på andra ställen där ni sitter ned länge? Jag har burit mycket men tycker det är bra att bebisen kan ligga och sova i vagnen intill eftersom det kan bli lite knöligt annars. Tycker också att liggdelen är bra att kunna bära/köra med sig när bebisen sover inomhus på dagtid eftersom jag vill ha hen där jag är.

  • Äldre 28 Oct 08:57
    #27
    Höghus skrev 2012-10-28 08:07:59 följande:
    Ni som bär hela tiden hur gör ni när ni är ute och äter eller fikar eller är på andra ställen där ni sitter ned länge? Jag har burit mycket men tycker det är bra att bebisen kan ligga och sova i vagnen intill eftersom det kan bli lite knöligt annars. Tycker också att liggdelen är bra att kunna bära/köra med sig när bebisen sover inomhus på dagtid eftersom jag vill ha hen där jag är.
    Mina har inte varit särskilt intresserade av att sova några längre stunder på egen hand så de har sovit mer eller mindre all sin dagsvila i sjal. När de blivit äldre har vi ofta passat på att ta oss ut när det varit dags för vila och så har de tagit sin tuppis på ryggen på väg så att säga. Vi har inte varit på restaurang eller liknande långa stunder när våra varit spädbarn så just det har inte varit något problem. Har vi haft längre "sittningar" hemma eller hos bekanta så har de omväxlande burits, omväxlat hasat runt på golvet. Jag dricker inte kaffe eller annat varmt till fika så inga problem att ta en fika med bebis i sjal. 

    Men man är ju olika och trivs med olika saker
  • Mormor­2007
    Äldre 28 Oct 17:07
    #28

    Du behöver självklart inte ha vagn om du inte vill. Mitt andra barn född på 80-talet låg aldrig i sin vagn, jag bar i en vanlig Baby Björn på magen och det gick hur bra som helst.

  • Äldre 22 Nov 10:30
    #29

    Vänta och se vad du får för barn. Vår son hatade vagnen och vi använde den inte förrens han blev så stor att vi kunde använda sittvagn och han började bli tung att bära- Oftast hade vi den bara med oss ifallatt men använde den mest att köra andra saker i. Dottern, nu fyra månader, totalvägrar bärsele och älskar vagnen så nu används den flitigt.

  • Äldre 1 Dec 21:51
    #30

    jag bär mycket i Ergo, eller sjal när de är mindre.... men jag gillar vagn med, just för att det är bekvämt när man handlar tex. men om du känner att du inte vill ha vagn så tycker jag verklgien inte att du ska köpa någon. Och ändrar du dig kan du ju köpa en då. man måste ju inte ha vagn då majoriteten av världens mödrar ju inte har det

    Eller köp en billig begagnad för att ha vid tillfällen det kanske kan behövas.  

Svar på tråden "Måste" man ha vagn?