• Sommar08

    Ang lika klädda ?

    Hej Vet att detta ämne kan starts stora debatter men jag vet att jag inte är ensam att klä Mina barn likadant så denna frågan är till er som klär era barn Lika Vi klär våra barn lika när vi är ute av säkerhets skäl ( lätt att räkna till 4 och lätta att se så dom kan få lite större frihet) i leken nu till frågan Om en smutsat ner sig bytter ni på alla eller bara på en ? Eller har ni alltid en extra tröja i samma färg ?

  • Svar på tråden Ang lika klädda ?
  • mandelblomma
    Polyanna skrev 2013-02-14 17:08:10 följande:
    Jag har tvillingflickor på tre år som är lika till utseendet (inte enäggs men folk tror det). Jag förstår absolut inte varför jag skulle klä dem lika, det skulle kännas absurt - de är ju olika individer med olika personlighet (och smak när det gäller kläder)! Jag såg på en dokumentär om fyrlingar (fyra flickor) i Storbritannien. Mamman åkte till USA och träffade fyrling-flickor som var lite över tjugo år och bland de absolut första råd de gav den brittiska fyrlingmamman (som hade fyraåringar) var: sluta klä dem lika!! Se dem som individer! Hon började sedan klä flickorna olika och de levde upp och blev mycket gladare. Att klä flerlingar lika är inget som för det mesta gynnar barnen, utan handlar bara om att de vuxna vill känna sig speciella. Och säkerhetsskäl? Vilken dålig ursäkt!! Dessutom blir det lättare för omgivningen att inte blanda ihop dem, vilket stärker tvillingarnas/flerlingarnas känsla av egen identitet.
    och när de vill ha samma kläder då?
    Mina kan bli tokarga i bland då båda vill ha samma coola tröjaFlört
  • Polyanna

    Om de vill ha samma kläder ska de självklart få ha det! Det jg vänder mig emot är att systematiskt klä dem lika - jag kan bara inte förstå på vilket sätt det skulle gagna dem. Allt uttryck för egen vilja och att välja själv tycker jag är extremt positivt.

  • Sommar08

    Hej oj här hoppade denna tråden igång igen kul Som jag skrev så klädde vi dom bara lika när vi var ute på större allmänna platser ( stora lekparker/ zoo mm ) Hemma har dom på sig det dom vill i bland lika i bland inte. Och har man inte haft 4 st 4 åringar på en större allmän lekplats så skall man nog inte ta i med orden "dålig ursäkt" ( tvillingar är ändå " bara" tvillingar ! Två barn två händer. Tänk dig ditt värsta lekplats minne när två inte vill samma och går åt två håll så dubblar du detta och välkommen till min värld ) Jag tror att valla barnen runt i grupp är värre än att dom har lika tröjor på sig . Genom lika tröjor slipper dom behandlas som en grupp utan kan utforska utifrån sina egna intressen alla måste inte gunga samtidigt .men att låta en gunga och 3 andra springa runt på en lek är inte lätt med bara en alt 2 vuxna man skall kunna hålla koll på alla samtidigt. Lite sent på kvällen efter en tung dag med sjuka barn ( skulle nog inte svarat på detta i kväll ) så ber om ursäkt för om min ton låter hård i bland inte alls meningen !

  • Baby Doll

    Jag klär mina tvilling pojkar lika ibland. Mest har dom på sig likadana tröjor eller byxor fast i en annan färg. Eller så matchar dom varandra. (Dom fyller 3 i april)

    Jag har två flickor som det är 1 år emellan och dom har också likadna kläder på sig ibland. Jag tycker att det är kul. Bara för att man är olika individer så behöver det inte betyda att man gillar likadana kläder???

    www.mybabydolls.blogg.se 


    5 barn under 4 år -www.mybabydolls.blogg.se-
  • Vinterankan

    Jag har som sagt inte tvillingar själv men tvillingar som är kompis med min dotter och kan faktiskt bli rätt irriterad när mamman skickar hit dem i lika kläder, varken jag eller min dotter klarar av att se skillnad på dem då vilket helt klart försvårar för oss. Om min dotter tillexempel ska ge båda tjejerna varsin sak så kan hon säga till den ena. Det här är till dig och den andra är till den andra flickan. Om det är någon som gör något dumt så kan jag inte berätta för mamman vem det var för jag kan inte se det. När de ska städa efter sig så får de uppgifter vad de ska städa och då kan jag inte hålla koll på att de gör det de ska för jag vet inte vem som är vem. Problemet finns även där när de har nästan likadana kläder men inte exakt. Andra tvillingparet hon leker med har alltid olika kläder och där kan både jag och dottern se skillnad och kalla personerna vid namn. Det har faktiskt gått så långt att jag slutat att bjuda hem de tvillingar som har lika eller nästan lika kläder. De får komma om mamman frågar men. Helst vill jag att min dotter leker hos dem. Eller allra helst med de andra tvillingarna där hon med hjälp av kläderna kan se vem det är hon leker med.

  • mandelblomma

    vinteranka.
    Du har inte lärt dig se skillnad på de tvillingarna egentligen utan en färgkod eller olikheterna i kläder den dagen....bara en tanke på varför jag inte klär mina enäggstvillingar i olika färger som dagis velat.

  • Polyanna
    Vinterankan skrev 2013-02-18 13:30:47 följande:
    Jag har som sagt inte tvillingar själv men tvillingar som är kompis med min dotter och kan faktiskt bli rätt irriterad när mamman skickar hit dem i lika kläder, varken jag eller min dotter klarar av att se skillnad på dem då vilket helt klart försvårar för oss. Om min dotter tillexempel ska ge båda tjejerna varsin sak så kan hon säga till den ena. Det här är till dig och den andra är till den andra flickan. Om det är någon som gör något dumt så kan jag inte berätta för mamman vem det var för jag kan inte se det. När de ska städa efter sig så får de uppgifter vad de ska städa och då kan jag inte hålla koll på att de gör det de ska för jag vet inte vem som är vem. Problemet finns även där när de har nästan likadana kläder men inte exakt. Andra tvillingparet hon leker med har alltid olika kläder och där kan både jag och dottern se skillnad och kalla personerna vid namn. Det har faktiskt gått så långt att jag slutat att bjuda hem de tvillingar som har lika eller nästan lika kläder. De får komma om mamman frågar men. Helst vill jag att min dotter leker hos dem. Eller allra helst med de andra tvillingarna där hon med hjälp av kläderna kan se vem det är hon leker med.
    Jag förstår dig, Vinterankan. Jag tycker inte att man genom att klä sina tvillingar i samma kläder ska "uppfostra" andra vuxna i att lära sig se skillnad på dem (tveksamt om det ens funkar). Genom att klä dem olika underlättar man för alla i deras omgivning att veta vem som är vem (tvillingarna förstår ju inte att det ibland bara är kläderna som gör att andra kan skilja på dem, men jag kan lova att de är glada över att någon "ser" skillnad). På vår förskola har personalen (och barnen) lärt sig att skilja på våra tvillingar trots att de har olika kläder. Det är knappast så att vi talar om för dem vem som har vilka kläder på morgonen. Men andra föräldrar som i det här fallet tycker jag inte man kan begära att de ska kunna skilja på lika klädda tvillingar - de träffas ju knappast varje dag. Kärnan är att tvillingarna ska känna att de är olika individer, det är ju främst för deras skull, för deras utveckling man inte vill att de ska blandas ihop. Forskningen tyder på att tvillingar ofta tror att de är halva eller samma som den andra eller en del av en person, även långt upp i skolåldern. Jag kommer i alla fall att försöka motverka det med mina tvillingar.
  • Vinterankan

    Det spelar väl ingen roll hur jag ser skillnad på barnen. Finns inte en möjlighet att jag som mamma till en kompis kommer lära mig se skillnad utan att de har olika kläder. Visst märker jag att de har olika personlighet och att min dotter eller bättre med den ena men jag kan ju inte stå och bedöma vem av dem det är som är lite mer si eller så i varje ögonblick. Jag tycker man gör sina barn en otjänst genom att klä dem lika.

  • mandelblomma
    Polyanna skrev 2013-02-18 16:23:18 följande:
    Jag förstår dig, Vinterankan. Jag tycker inte att man genom att klä sina tvillingar i samma kläder ska "uppfostra" andra vuxna i att lära sig se skillnad på dem (tveksamt om det ens funkar). Genom att klä dem olika underlättar man för alla i deras omgivning att veta vem som är vem (tvillingarna förstår ju inte att det ibland bara är kläderna som gör att andra kan skilja på dem, men jag kan lova att de är glada över att någon "ser" skillnad). På vår förskola har personalen (och barnen) lärt sig att skilja på våra tvillingar trots att de har olika kläder. Det är knappast så att vi talar om för dem vem som har vilka kläder på morgonen. Men andra föräldrar som i det här fallet tycker jag inte man kan begära att de ska kunna skilja på lika klädda tvillingar - de träffas ju knappast varje dag. Kärnan är att tvillingarna ska känna att de är olika individer, det är ju främst för deras skull, för deras utveckling man inte vill att de ska blandas ihop. Forskningen tyder på att tvillingar ofta tror att de är halva eller samma som den andra eller en del av en person, även långt upp i skolåldern. Jag kommer i alla fall att försöka motverka det med mina tvillingar.
    var har du den forskningen? Ganska gammal gissar jag?
    Mina killar är 4 år och klär sig i bland exakt lika ( får båda vill ha den coola tröjan ) och i bland ( oftast) helt olika.
    De är enäggstvillingar och väldigt tighta men har egna kompisar också.
    De gillar olika sorters mat.
    Olika filmer.
    Olika i en del och lika i en del annat.

    Vore ju himla tragiskt om man inte kan känna sig som en egen individ för att man har samma spindelman på tröjan och jag tror inte att et är nyckeln till att fostra barn till självständiga individer
    I fallet med tvillingar så glömmer man ofta i dagens debatter styrkan av att ha en tvilling,  ex mins jag att jag läst om forskning som pekar på mindre psykisk ohälsa hos tvillingar än hos enlingar.
    Och många menar att det tvärtemot vad många av dagens tvillingföräldrar gör, delar på barnen resan på dagis/ tidigt i skolan. är att beröva dem den unika trygghet tvillingar har.
    Men det är ett individuellt samhälle i stort i dag, det är jag jag jag och sällan vi...så lite barn av sin tid även i denna frågan kanske.

  • mandelblomma
    Vinterankan skrev 2013-02-18 16:31:11 följande:
    Det spelar väl ingen roll hur jag ser skillnad på barnen. Finns inte en möjlighet att jag som mamma till en kompis kommer lära mig se skillnad utan att de har olika kläder. Visst märker jag att de har olika personlighet och att min dotter eller bättre med den ena men jag kan ju inte stå och bedöma vem av dem det är som är lite mer si eller så i varje ögonblick. Jag tycker man gör sina barn en otjänst genom att klä dem lika.
    på vilket sätt tror du att det skadar tvillingarna av att du frågar dem vem som är vem de gånger de har lika tröja?
  • Vinterankan

    Det är ju inte en gång jag behöver fråga utan det är ju hela tiden. Och framförallt så tänker jag på min dotter också som aldrig kallar de barnen vid namn utan bara "du goch den andra flickan". Men framförallt så tänker jag faktiskt på omgivningen och inte på tvillingarna i det här. Det är jobbigt att vara med personer utan att veta vem som är vem helt enkelt. För mig är det som sagt så irriterande att jag helst inte ens vill att min dotter ska leka med dem. Lite i det ligger också i att de är ganska ouppfostrade och att då inte kunna se skillnad på dem gör det ännu jobbigare. De andra tvillingarna är också ganska ouppfostrade men där stör det mig inte på samma sätt eftersom att om någon gör något fel kan jag säga till "Anna, så får du inte göra" istället för att bara säga till allmänt utan namn eller först behöva fråga. Om barnen vill klä sig lika så är det ju en sak men att klä dem lika när de inte har en egen åsikt om det kan jag faktiskt inte förstå.

  • mandelblomma
    Vinterankan skrev 2013-02-18 19:16:39 följande:
    Det är ju inte en gång jag behöver fråga utan det är ju hela tiden. Och framförallt så tänker jag på min dotter också som aldrig kallar de barnen vid namn utan bara "du goch den andra flickan". Men framförallt så tänker jag faktiskt på omgivningen och inte på tvillingarna i det här. Det är jobbigt att vara med personer utan att veta vem som är vem helt enkelt. För mig är det som sagt så irriterande att jag helst inte ens vill att min dotter ska leka med dem. Lite i det ligger också i att de är ganska ouppfostrade och att då inte kunna se skillnad på dem gör det ännu jobbigare. De andra tvillingarna är också ganska ouppfostrade men där stör det mig inte på samma sätt eftersom att om någon gör något fel kan jag säga till "Anna, så får du inte göra" istället för att bara säga till allmänt utan namn eller först behöva fråga. Om barnen vill klä sig lika så är det ju en sak men att klä dem lika när de inte har en egen åsikt om det kan jag faktiskt inte förstå.
    men om du frågar barnet, " du vem är du nu igen då" med glimten i ögat lite. vad svarar du då?
    Verkar mer som du irriterar dig på det ouppfostrade än att de är lika Flört
  • listo

    Mina tvillingar är 7 år nu. När de var bebisar hände det såklart att mor- och farföräldrar köpte dubbla uppsättningar av kläder för att det var gulligt, men själva har vi aldrig gjort på det viset.
    Jag ser ingen som helst vettig poäng med att klä tvillingarna lika, i så fall borde jag rimligtvis klä även deras äldre syster också i exakt likadana kläder. För mig är det en absurd tanke.

    Alla mina tre barn är egna individer med egna (och väldigt olika) personligheter, olika intressen och olika klädsmak. För mig har det alltid känts oerhört viktigt att mina barn (alla tre) tillåts och uppmuntras till att bli egna individer, inte "den ena tvillingen" eller nåt sånt. Och genom att klä dem exakt likadant tror JAG att man motverkar det, att man istället uppmuntrar till att de ska ses som "tvillingarna". För en del är det säkert helt ok, för mig känns det som sagt absurt och otänkbart.

  • isisisis

    Jag har en vän som inte ens efter snart 4 år kan känna skillnad på mina 2 äggstvillingar.
    De har olika hårfärg.
    Den ene är nästan 1 dm längre än den andre.
    Den ene är kraftigare,och den andre är pinnsmal.
    De har helt olika temperament och utseende.

    Jag har lika kläder,för att de vill ha samma tröja för det mesta.
    Man slipper bråk,och det är lätt att s dem i en samling.

    Det finns ingen anledning att de inte skulle utvecklas till olika individer bara för att de har likadana kläder.

    Däremot tycker jag det är oförskämt att inte kunna se skillnad på 2 så olika barn,de ser ju ut som syskon bara.

Svar på tråden Ang lika klädda ?