• hellokill3r

Info. till umgägesförälder

Men sluta maila. Jag är i samma sits som dig, förutom att barnets pappa bor i samma land som oss, men han vill heller inget veta, och det jag har fått klart för mig är att man som ensam vårdnadshavare inte måste informera om någonting annat än det som påverkar umgänget. Finns inget umgänge måste man inte informera om något.

• hellokill3r
    Anonym (information) skrev 2012-10-08 13:22:41 följande:

Tack för svar!! Har väl läst för mycket på internet.... trodde man var skyldig att informera om vardagen. Ja, inte allt som händer varje dag förstås utan i stora drag.

Föräldern har umgänge under vissa lov. Men denne får inte ta med sig barnet utomlands enligt dom pga. risk för kidnappning.

Nej, det är vid gemensam vårdnad du måste informera om vardagen och saker som pågår runt barnet, är du ensam vårdnadshavare så är det enda du måste informera om sånt som påverkar umgänget t.ex "Pelle är förkyld, så ni kanske ska ta det lugnt i helgen" eller "Pelle har simskola på söndagar, det vore bra om ni kunde gå dit även på dina söndagar"
  • hellokill3r
    Anonym (hmm) skrev 2012-10-18 20:31:08 följande:
     måste fråga en sak. Någon som vet om man som BF måste informera om "påskfika", "luciafirande", "sommaravslutning", "springtävling på skolan" mm mm

Jag säger inte att man inte BÖR göra det för barnets skull men måste man rent juridiskt? 

Har ni gemensam vårdnad så måste du det, har du enskild vårdnad måste du ej.
  • hellokill3r
    Anonym (hmm) skrev 2012-10-18 21:19:44 följande:
    jag har enskild vårdnad. jag informerar om vart barnen går i skolan, vart de bor, om läkarbesök, om medicinering, om saker som "inkräktar" på hans umgänge. Jag informerar även om vad som sägs på utv samtal och på föräldrarmöten då han inte vill gå på dem.

Dock när det gäller t ex luciafiranden eller skolavslutningar så borde han förstå själv ungefär när de sker och då kunna fråga antingen mig eller personalen på skolan. Jag vill inte vara nån morsa till honom och hålla reda på även såna grejer, om jag absolut inte måste rent juridiskt.

Fullgör jag min plikt genom den informationen jag ger?

Dessutom så skickar jag lite vardagsbilder o berättar lite då och då vad vi gör och hur barnen utvecklas om nåt speciellt händer.    

Du gör mer än du måste, saker du måste berätta om: vart barnet går i skola, vart barnet bor, allvarliga sjukdomar/skador (inte läkarbesök) och om saker som påverkar umgänget. Så allt du gör utöver det är bonus. Han får inte ens gå på utvecklingssamtal tex om du inte godkänner det.. Så den info. Har du ingen skyldighet att ens berätta om.
  • hellokill3r
    Anonym (Fråga) skrev 2012-10-19 00:05:04 följande:
    Jag upplyser inte mina barns pappa om ett skvatt gällande barnen, han har dock inget umgänge och kommer aldrig få något. Men måste jag seriöst berätta saker för honom gällande vilken skola och sånt? För det lär aldrig i helvete hända kan jag ju säga...Nu vet han vart vi bor men om vi flyttar lär jag inte berätta det heller för honom.

Men är jag skyldig enligt lag att göra sånt? 

Ja enligt lag är du skyldig att berätta om vilkrn skola barnet går i, vilken adress barnet bor på, samt om barnet har någon allvarlig sjukdom. Det är det du måste berätta om om du har enskild vårdnad men inget umgänge. Jag har samma sits, en biopappa som ej bryr sig, sonen ser sin bonuspappa som pappa, träffar ej biopappan, han bor 45 mil bort och hör inte av sig, jag har ensam vårdnad.. Men de tre sakerna MÅSTE man berätta om, enligt lag.
  • hellokill3r
    Anonym (hmm) skrev 2012-10-19 08:20:16 följande:
    Du verkar insatt. 

Vet du hur det funkar med att flytta. Han måste ju inte godkänna flytten det vet jag, men jag har tankar på att flytta rätt långt, men om jag ändå kan tillgodose umgänget med pappan, kan jag då flytta utan att det blir något problem. Om jag t ex har ett umgängesavtal via FR som han godkänt och sedan flyttar jag men kan ändå fullfölja det avtalet såklart, då gör jag väl lagligt rätt eller?? 

Ja, sålänge det inte försvårar umgänget (typ UF har ingen bil och du flyttar dit det inte går bussar och vägrar skjutsa barnet tex) så gör du inget fel.
  • hellokill3r
    Anonym (Fråga) skrev 2012-10-19 08:55:26 följande:
    Fy fan säger jag då bara. Då är det troligt att jag kommer bryta mot lagen är jag rädd. Jag kommer aldrig mer att berätta något för honom gällande barnen. Oavsett vad det gäller.

Okej. Ja det är bara dig det kan straffa i slutändan om pappan stämmer dig på gemensam vårdnad och du inte uppfyllt din upplysningsplikt. Jag är livrädd för att biopappan ska kunna "sätta dit" mig på det och få gemensam vårdnad och sen forsätta jävlas på det sättet han gjorde. (Bara för att göra allt till ett levande helvete för mig) då jag följer detta noga.
    Anonym (hmm) skrev 2012-10-19 08:38:38 följande:
    självklart försvårar det umgänget på så sätt att det blir LÄNGRE väg att åka men vi har båda bil, det går både tåg och buss dit. jag kan tänka mig att skjutsa barnen i alla fall EN av dessa gånger hela vägen fram och tillbaka och den dra mötas på halva vägen t ex..

kan han komma senare och gå till rätten och säga att han kräver att vi flyttar tillbaka för att han vill ha mer umgänge. 

jag vill inte dra upp barnen i oöndan om man ändå sedan måste flytta tillbaka pga ett rättsligt beslut  

Att ni flyttar tillbaka kan han nog inte kräva via rätten, däremot om du flyttar långt så brukar det bli så att den som flyttat långt får stå för ALLA umgängesresor. Både ekonomiskt och praktiskt (bensinkostnaden och skjutsandet tex) om han skulle stämma dig.
  • hellokill3r
    Anonym (hmm) skrev 2012-10-19 09:20:37 följande:
    Ok så de kan ALDRIG ge honom varannan vecka och tvinga mig flytta tillbaka om det är så att han går till rätten?

Ok men jag kan tänka mig stå´för kostnaderna så det är väl inget problem isf. 

Jag är också livrädd att han ska kunna komma och kräva saker t ex att få gemensam vårdnad eller att ha barnen varanann vecka. det vore ett helvete för barnen  

De kan aldrig tvinga DIG att flytta tillbaka, men han kan ju stämma dig på boendet och få barnen flyttade, eller på vårdnaden och få gemensamt. Det går inte att svara på eftersom domstolen avgör olika ifrån fall till fall. Varannan vecka låter osannolikt att de skulle döma till om ni bor så långt ifrån varandra, jag skulle bli mycket förvånad av det. Men om barnen bott stadigvarande med dig, själva vill flytta, samt att du samarbetar, följer avtalet och står för alla resor frivilligt utan tjafs, så finns det inte så mycket anledning alls till att ändra ett boende eller vårdnad vad jag kan se om barnen är tillräckligt gamla för att kunna uttrycka den viljan. Han kan ju alltid stämma dig, oavsett du bor kvar eller ej, oavsett du sköter allt perfekt eller ej, det är en risk man får leva med.. Men det är mycket större chans att få varannan vecka om man bor i tex samma kommun än om man bor tex 20 mil isär.
  • hellokill3r
    Lilith Dark skrev 2012-10-19 16:04:32 följande:
    Fast att vara förälder har ju även med att göra att när barnen blir stora ska man kunna se dem i ögonen och säga att man gjorde allt för att vara en bra förälder. Och där ingår, enligt mig, att även göra sånt man inte måste enligt lag. Jag informerar trollens pappa om möten, luciatåg, lov och fan och hans mormor trots att jag har ensam vårdnad och han har valt att knappt ha kontakt med sina barn. Varför? För att jag vill göra allt jag kan för att försöka ge dem en bra kontakt. Nån gång kanske han kommer på ett luciafirande? Eller följer med på ett utvecklingssamtal. Jag minns fortfarande hur dottern var lyrisk i veckor för att pappa faktiskt kommit på hennes skolavslutning.

Deras kontakt är inte mitt ansvar, det är hans. Men om min dotter frågar mig när hon är vuxen så vill jag kunna säga åt henne att jag försökte och gjorde allt jag kunde. Och det är man banne mig skyldig att göra som förälder. Sen skiter jag i vad lagen säger. Gör man bara det man enligt lag är skyldig till är man ingen bra förälder.

Om nån frågar vad man är skyldig till då svarar jag på det.

Jaså? Då är jag världens sämsta morsa som inte informerar mitt ex om mer än det nödvändiga, han har avsagt sig vårdnaden och vägrar ha något med vare sig mig eller sonen att göra, han får spunk om jag ringer/mailar, och tycker att jag trakasserar honom. Enligt min advokat FÅR jag inte kontakta honom om annat än det jag är skyldig till enligt lag eftersom det räknas då som trakasserier... Eftersom jag då kontaktar honom fast han bett mig låta bli.
  • hellokill3r
    Anonym (insatt) skrev 2012-10-20 22:22:53 följande:
    Nej jag fattar verkligen inte var i lagen (föräldrabalkens 6:e kap som det hänvisas till högre upp i tråden) det står att man är informationspliktig angående barnets boende, skola och hälsa. Att det ingår i gemensam vårdnad att vara överens om dessa tre ting är jag helt på det klara med, men .... ????

Det är vad mitt juridiska ombud sagt till mig, därav mitt svar på det.
  • hellokill3r
    Anonym (insatt) skrev 2012-10-20 23:35:49 följande:
    Men han/du kanske blandat ihop vad man måste ta gemensamma beslut om vid gemensam vårdnad resp vad lagen säger om informationsplikt!?? Det är för mig inte samma sak!

Jag har skriftligt fått berättat för mig att det ingår i vad jag är skyldig att upplysa om, så jag litar faktiskt mer på det jag fått från mitt juridiska ombud och att denne kan lagen och sitt jobb än på någon anonym på ett forum. Sorry, no offence.
  • hellokill3r
    Anonym (insatt) skrev 2012-10-21 13:32:49 följande:
    Självklart skall du lita mer på en jurist än en okänd på ett forum! Men det hade varit än mer trovärdigt om juristen kunnat hänvisa till ett lagrum som källa ...

Ringde och frågade lite snabbt och han sa att det gäller samma sak för ensamma vårdnadshavare som för sociala myndigheter när de tar över vårdnaden om barn enligt tex LVU och liknande, som biologisk förälder har man tydligen alltid rätt att få veta vart barnet är bosatt, går i skola och om barnet blir allvarligt sjukt, och man får endast avvika från detta ifall det anses vara till allvarlig skada för barnets liv och välmående att föräldern vet det. Han skulle maila mig i veckan med mer exakt info och referenser till lagrum osv när han fick tid över, jag sa att det inte var urakut dock.
  • hellokill3r
    Anonym (insatt) skrev 2012-10-21 15:49:51 följande:
    LVU innebär inte att soc tar över vårdnaden om ett barn, däremot vården (begreppsförvirring igen!!) Och en icke vårdnadshavande förälder kan få sitt baarn placerat i familjehem utan att få information om beslutet. Den som inte har del i vårdnaden är nämligen inte part i den typen av mål .... fast nu bär det iväg ot i tråden ...

Ja men nu har jag fått detta muntligt så det innebär att jag kanske återger detta på fel sätt, jag är ju inte särskilt juridiskt kunnig, skulle som sagt få detta skriftligt under veckan och då kan jag kopiera de exakta orden
Svar på tråden Info. till umgägesförälder