Anonym (hmm) skrev 2012-10-19 09:20:37 följande:
Ok så de kan ALDRIG ge honom varannan vecka och tvinga mig flytta tillbaka om det är så att han går till rätten?
Ok men jag kan tänka mig stå´för kostnaderna så det är väl inget problem isf.
Jag är också livrädd att han ska kunna komma och kräva saker t ex att få gemensam vårdnad eller att ha barnen varanann vecka. det vore ett helvete för barnen
De kan aldrig tvinga DIG att flytta tillbaka, men han kan ju stämma dig på boendet och få barnen flyttade, eller på vårdnaden och få gemensamt. Det går inte att svara på eftersom domstolen avgör olika ifrån fall till fall. Varannan vecka låter osannolikt att de skulle döma till om ni bor så långt ifrån varandra, jag skulle bli mycket förvånad av det. Men om barnen bott stadigvarande med dig, själva vill flytta, samt att du samarbetar, följer avtalet och står för alla resor frivilligt utan tjafs, så finns det inte så mycket anledning alls till att ändra ett boende eller vårdnad vad jag kan se om barnen är tillräckligt gamla för att kunna uttrycka den viljan. Han kan ju alltid stämma dig, oavsett du bor kvar eller ej, oavsett du sköter allt perfekt eller ej, det är en risk man får leva med.. Men det är mycket större chans att få varannan vecka om man bor i tex samma kommun än om man bor tex 20 mil isär.