• Anonym (information)

Info. till umgägesförälder

Jag har vårdnaden över mitt barn sedan i somras.
    Barnets förälder bor utomlands och vi har varit i en långdragen vårdnadstvist.

Jag har förstått efter allt jag har läst mycket att jag är skyldig att informera umgängesföräldern om saker gällande sitt barn.
    När jag har gjort det både nu och även innan domslut så får jag alltid elaka mail tillbaka att jag trakasserar vederbörande.
    Innan domslut dvs. sista två åren så har jag mailat om hur barnet mår, fritid och om kompisar. Om något speciellt har hänt. Skickat filmer på barnets fritidsaktiviteter, just för att hålla ryggen fri så att föräldern inte kan anklaga mig för att denne inget får veta.

Efter dom har vederbörande i mail beskrivit att jag trakasserar denne då jag skickar mail om dennes barn.

Jag vet att vårt fall har denne anmält till HD och går det inte igenom kommer föräldern att stämma om och om igen.....

Min fråga är följande. Ni som har barn och umgängesförälder och då umgängesförälder som övehuvudtaget inte vill ha någon som helst kontakt, vad har ni gett för information om barnet?

Jag kommer fortsätta varje vecka skicka rent sakliga mail med information bara för att föräldern sedan inte kan komma och säga att denne inget vetat. Det är nämligen det föräldern är ute efter vet jag av erfarenhet. Denne vill på alla sätt försöka sätta dit mig.

Vad ska man ha med för information?
    Är det bra att skicka små filmer om barnets vardag, fritidsintressen?
    Vad bör man inte skriva??

Hur gör ni? Ni som umgängesföräldern vägrar ha kontakt med??

Mycket tacksam för svar!!!!!

• Svar på tråden Info. till umgägesförälder
  • Anonym (hmm)
    hellokill3r skrev 2012-10-19 08:09:38 följande:

Ja enligt lag är du skyldig att berätta om vilkrn skola barnet går i, vilken adress barnet bor på, samt om barnet har någon allvarlig sjukdom. Det är det du måste berätta om om du har enskild vårdnad men inget umgänge. Jag har samma sits, en biopappa som ej bryr sig, sonen ser sin bonuspappa som pappa, träffar ej biopappan, han bor 45 mil bort och hör inte av sig, jag har ensam vårdnad.. Men de tre sakerna MÅSTE man berätta om, enligt lag.

Du verkar insatt. 
    Vet du hur det funkar med att flytta. Han måste ju inte godkänna flytten det vet jag, men jag har tankar på att flytta rätt långt, men om jag ändå kan tillgodose umgänget med pappan, kan jag då flytta utan att det blir något problem. Om jag t ex har ett umgängesavtal via FR som han godkänt och sedan flyttar jag men kan ändå fullfölja det avtalet såklart, då gör jag väl lagligt rätt eller?? 
  • hellokill3r
    Anonym (hmm) skrev 2012-10-19 08:20:16 följande:
    Du verkar insatt. 

Vet du hur det funkar med att flytta. Han måste ju inte godkänna flytten det vet jag, men jag har tankar på att flytta rätt långt, men om jag ändå kan tillgodose umgänget med pappan, kan jag då flytta utan att det blir något problem. Om jag t ex har ett umgängesavtal via FR som han godkänt och sedan flyttar jag men kan ändå fullfölja det avtalet såklart, då gör jag väl lagligt rätt eller?? 

Ja, sålänge det inte försvårar umgänget (typ UF har ingen bil och du flyttar dit det inte går bussar och vägrar skjutsa barnet tex) så gör du inget fel.
  • Anonym (hmm)
    hellokill3r skrev 2012-10-19 08:30:08 följande:

Ja, sålänge det inte försvårar umgänget (typ UF har ingen bil och du flyttar dit det inte går bussar och vägrar skjutsa barnet tex) så gör du inget fel.
    självklart försvårar det umgänget på så sätt att det blir LÄNGRE väg att åka men vi har båda bil, det går både tåg och buss dit. jag kan tänka mig att skjutsa barnen i alla fall EN av dessa gånger hela vägen fram och tillbaka och den dra mötas på halva vägen t ex..
    kan han komma senare och gå till rätten och säga att han kräver att vi flyttar tillbaka för att han vill ha mer umgänge. 
    jag vill inte dra upp barnen i oöndan om man ändå sedan måste flytta tillbaka pga ett rättsligt beslut  
  • Anonym (Fråga)
    hellokill3r skrev 2012-10-19 08:09:38 följande:

Ja enligt lag är du skyldig att berätta om vilkrn skola barnet går i, vilken adress barnet bor på, samt om barnet har någon allvarlig sjukdom. Det är det du måste berätta om om du har enskild vårdnad men inget umgänge. Jag har samma sits, en biopappa som ej bryr sig, sonen ser sin bonuspappa som pappa, träffar ej biopappan, han bor 45 mil bort och hör inte av sig, jag har ensam vårdnad.. Men de tre sakerna MÅSTE man berätta om, enligt lag.
    Fy fan säger jag då bara. Då är det troligt att jag kommer bryta mot lagen är jag rädd. Jag kommer aldrig mer att berätta något för honom gällande barnen. Oavsett vad det gäller.

• hellokill3r
    Anonym (Fråga) skrev 2012-10-19 08:55:26 följande:
    Fy fan säger jag då bara. Då är det troligt att jag kommer bryta mot lagen är jag rädd. Jag kommer aldrig mer att berätta något för honom gällande barnen. Oavsett vad det gäller.

Okej. Ja det är bara dig det kan straffa i slutändan om pappan stämmer dig på gemensam vårdnad och du inte uppfyllt din upplysningsplikt. Jag är livrädd för att biopappan ska kunna "sätta dit" mig på det och få gemensam vårdnad och sen forsätta jävlas på det sättet han gjorde. (Bara för att göra allt till ett levande helvete för mig) då jag följer detta noga.
    Anonym (hmm) skrev 2012-10-19 08:38:38 följande:
    självklart försvårar det umgänget på så sätt att det blir LÄNGRE väg att åka men vi har båda bil, det går både tåg och buss dit. jag kan tänka mig att skjutsa barnen i alla fall EN av dessa gånger hela vägen fram och tillbaka och den dra mötas på halva vägen t ex..

kan han komma senare och gå till rätten och säga att han kräver att vi flyttar tillbaka för att han vill ha mer umgänge. 

jag vill inte dra upp barnen i oöndan om man ändå sedan måste flytta tillbaka pga ett rättsligt beslut  

Att ni flyttar tillbaka kan han nog inte kräva via rätten, däremot om du flyttar långt så brukar det bli så att den som flyttat långt får stå för ALLA umgängesresor. Både ekonomiskt och praktiskt (bensinkostnaden och skjutsandet tex) om han skulle stämma dig.
  • Anonym (Fråga)
    hellokill3r skrev 2012-10-19 09:05:50 följande:

Okej. Ja det är bara dig det kan straffa i slutändan om pappan stämmer dig på gemensam vårdnad och du inte uppfyllt din upplysningsplikt. Jag är livrädd för att biopappan ska kunna "sätta dit" mig på det och få gemensam vårdnad och sen forsätta jävlas på det sättet han gjorde. (Bara för att göra allt till ett levande helvete för mig) då jag följer detta noga.

Det kommer aldrig bli tal om varken gemensam vårdnad eller umgänge sen kan han stämma mig tills han kräks, men han kommer aldrig få igenom det. Jag blev bara så paff för ingen har sagt till mig att jag måste berätta vissa saker för honom. 
  • Anonym (hmm)
    hellokill3r skrev 2012-10-19 09:05:50 följande:

Att ni flyttar tillbaka kan han nog inte kräva via rätten, däremot om du flyttar långt så brukar det bli så att den som flyttat långt får stå för ALLA umgängesresor. Både ekonomiskt och praktiskt (bensinkostnaden och skjutsandet tex) om han skulle stämma dig.

Ok så de kan ALDRIG ge honom varannan vecka och tvinga mig flytta tillbaka om det är så att han går till rätten?

Ok men jag kan tänka mig stå´för kostnaderna så det är väl inget problem isf. 

Jag är också livrädd att han ska kunna komma och kräva saker t ex att få gemensam vårdnad eller att ha barnen varanann vecka. det vore ett helvete för barnen  
  • hellokill3r
    Anonym (hmm) skrev 2012-10-19 09:20:37 följande:
    Ok så de kan ALDRIG ge honom varannan vecka och tvinga mig flytta tillbaka om det är så att han går till rätten?

Ok men jag kan tänka mig stå´för kostnaderna så det är väl inget problem isf. 

Jag är också livrädd att han ska kunna komma och kräva saker t ex att få gemensam vårdnad eller att ha barnen varanann vecka. det vore ett helvete för barnen  

De kan aldrig tvinga DIG att flytta tillbaka, men han kan ju stämma dig på boendet och få barnen flyttade, eller på vårdnaden och få gemensamt. Det går inte att svara på eftersom domstolen avgör olika ifrån fall till fall. Varannan vecka låter osannolikt att de skulle döma till om ni bor så långt ifrån varandra, jag skulle bli mycket förvånad av det. Men om barnen bott stadigvarande med dig, själva vill flytta, samt att du samarbetar, följer avtalet och står för alla resor frivilligt utan tjafs, så finns det inte så mycket anledning alls till att ändra ett boende eller vårdnad vad jag kan se om barnen är tillräckligt gamla för att kunna uttrycka den viljan. Han kan ju alltid stämma dig, oavsett du bor kvar eller ej, oavsett du sköter allt perfekt eller ej, det är en risk man får leva med.. Men det är mycket större chans att få varannan vecka om man bor i tex samma kommun än om man bor tex 20 mil isär.
  • Lilith Dark
    hellokill3r skrev 2012-10-18 21:23:44 följande:

Du gör mer än du måste, saker du måste berätta om: vart barnet går i skola, vart barnet bor, allvarliga sjukdomar/skador (inte läkarbesök) och om saker som påverkar umgänget. Så allt du gör utöver det är bonus. Han får inte ens gå på utvecklingssamtal tex om du inte godkänner det.. Så den info. Har du ingen skyldighet att ens berätta om.
    Fast att vara förälder har ju även med att göra att när barnen blir stora ska man kunna se dem i ögonen och säga att man gjorde allt för att vara en bra förälder. Och där ingår, enligt mig, att även göra sånt man inte måste enligt lag. Jag informerar trollens pappa om möten, luciatåg, lov och fan och hans mormor trots att jag har ensam vårdnad och han har valt att knappt ha kontakt med sina barn. Varför? För att jag vill göra allt jag kan för att försöka ge dem en bra kontakt. Nån gång kanske han kommer på ett luciafirande? Eller följer med på ett utvecklingssamtal. Jag minns fortfarande hur dottern var lyrisk i veckor för att pappa faktiskt kommit på hennes skolavslutning.

Deras kontakt är inte mitt ansvar, det är hans. Men om min dotter frågar mig när hon är vuxen så vill jag kunna säga åt henne att jag försökte och gjorde allt jag kunde. Och det är man banne mig skyldig att göra som förälder. Sen skiter jag i vad lagen säger. Gör man bara det man enligt lag är skyldig till är man ingen bra förälder.
    LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • hellokill3r
    Lilith Dark skrev 2012-10-19 16:04:32 följande:
    Fast att vara förälder har ju även med att göra att när barnen blir stora ska man kunna se dem i ögonen och säga att man gjorde allt för att vara en bra förälder. Och där ingår, enligt mig, att även göra sånt man inte måste enligt lag. Jag informerar trollens pappa om möten, luciatåg, lov och fan och hans mormor trots att jag har ensam vårdnad och han har valt att knappt ha kontakt med sina barn. Varför? För att jag vill göra allt jag kan för att försöka ge dem en bra kontakt. Nån gång kanske han kommer på ett luciafirande? Eller följer med på ett utvecklingssamtal. Jag minns fortfarande hur dottern var lyrisk i veckor för att pappa faktiskt kommit på hennes skolavslutning.

Deras kontakt är inte mitt ansvar, det är hans. Men om min dotter frågar mig när hon är vuxen så vill jag kunna säga åt henne att jag försökte och gjorde allt jag kunde. Och det är man banne mig skyldig att göra som förälder. Sen skiter jag i vad lagen säger. Gör man bara det man enligt lag är skyldig till är man ingen bra förälder.

Om nån frågar vad man är skyldig till då svarar jag på det.

Jaså? Då är jag världens sämsta morsa som inte informerar mitt ex om mer än det nödvändiga, han har avsagt sig vårdnaden och vägrar ha något med vare sig mig eller sonen att göra, han får spunk om jag ringer/mailar, och tycker att jag trakasserar honom. Enligt min advokat FÅR jag inte kontakta honom om annat än det jag är skyldig till enligt lag eftersom det räknas då som trakasserier... Eftersom jag då kontaktar honom fast han bett mig låta bli.
Svar på tråden Info. till umgägesförälder