• Anonym (konstig?)

    Sitta ensam och äta på restaurang?

    Är det bara jag som tycker det är extremt jobbigt att behöva äta ute ensam? Jag undviker att bli sittande ensam någonstan in i det längsta och har många gånger köpt en macka bara för att kunna gå och äta samtidigt. Är jag kaffesugen köper jag en kaffe som jag kan bära med mig osv. Många gånger hade det varit mycket skönare att kunna sitta ner och äta eller dricka i lugn och ro men känner mig så obekväm med det.

    Jag har imorgon två möten inbokade, ett klockan 10 - 11 och det andra kl 14.00 till 15.00. Har alltså två timmar där jag ska äta lunch ensam och bara vänta in möte nummer två. En macka att ta med mig och sen lite shopping på det ifunkar ju men hade säkert varit trevligare att sittai lugn och ro på någon restaurang eller ett cafe. Varför ska det kännas så  dumt att sitta ner själv och äta?

  • Svar på tråden Sitta ensam och äta på restaurang?
  • Jordubbenröd

    Förstår inte varför det är obehagligt? Massvis gör det under lunch tid... Passa på att njuta och få lugn och ro, kika på folk och ät gott. 

    =)=) 

  • amorvincitomniia

    ååh jag är likadan! Känns så sorgligt på nåt vis..

    Men lunch är ju iofs många som äter ensamma? Middag hade varit värre - hua! Sitt med telefonen/laptopen/ipaden uppe så det ser ut som du jobbar ;) så är du tillåmed riktigt trendig haha

  • Pissenisse

    Under lunchtid känner jag inget konstigt med att käka ensam. Fast det är skönt att ha en tidning man kan titta i för att slippa möta ögonkontakt.

    Att sätta mig ensam på nån fin restaurang vid 20.00 däremot hade jag aldrig gjort:)

  • Johnny Mnemonic

    Lunchtid som sagt tycker jag inte det är något större problem generellt. Jag äter iofs sällan själv vid lunchen utan man är med kollegor osv.
    Kvällstid har jag varit på både restaurang och puben själv, självklart känns det stundtals inte så kul men det är något man gör vid sällsynta tillfällen.

    Däremot var jag i väg och jobbade/bodde i USA i slutet på förra året och åt då på restaurang både lunch och middag själv, (för att inte tala om att man var själv mer eller mindre dygnet runt. Den närmsta sociala kontakt jag hade under denna månad det rörde sig om, var just servitriserna/bartendern på restaurangerna.)
    Det var tungt efter någon vecka, men oandrasidan kommer jag aldrig gå med på att göra om det heller. Och då ska det nog tilläggas att jag kort tid innan varit i väg och jobbat i Österrike i 2 veckor under samma förutsättningar det var tyvärr också nästan lika illa, men då var man iallafall i samma tidszon och kunde där med prata med folk hemma.


    Lushikuteshikime Katotekushiariarimoto - Darkness Or Friend.
  • Grande Rock

    Är ju så gött att sitta på ett café för sig själv med en god bok och en gigantisk kopp java. Läsa ett par sidor, sörpla lite, slötitta på människor, tjuvlyssna på nån konversation och sedan repetera.

  • M166

    Ta med en bok, bläddra i en tidning och sluta bry dig om andra. Din matro är viktigast!

  • Batte

    Bästa som finns,  Framförallt på hösten. Titta ut, längta eller sakna, se fallande löv. Läsa tidning. Ta en kaffe till, kanske en konjak.  Bestämma dej för att arbetsdagen är slut. Lång promenad hem. 

  • Purlan

    Det är lyx för många och borde inte alls kännas dumt. Ibland väljer jag bort kollegorna på lunchen bara för att få andas själv!

  • nozpa

    Det är inget som helst fel med det. Men jag känner precis som du. Skulle inte sätta mig själv att äta, eller gå på bio eller ja sådana saker.
    Men skulle absolut inte reagera på någon som gör det.
    Ganska många äter ju själva på lunchen.  

  • amanda h

    Ni som känner att ni inte vill äta själva ute, har det att göra med att ni känner en osäkerhet över vad andra personer omkring er tänker? Att ni kanske tror att dom personerna tänker att "oj vad ensam hon/han ser ut?" Undrar bara, för jag själv hade svårt att äta ute själv när jag var yngre, just för att jag kände att människor "såg ner" på mig. Men så är det ju inte :)

Svar på tråden Sitta ensam och äta på restaurang?