• Nojan

    Separationsångest bebis 8 månader

    Jag har varit ensam med min dotter ganska mycket av olika anledningar. Det har varit hon och jag dygnet runt i princip. Nu har hon börjat få separationsångest, vilken säkert blir jobbigare för oss då vi spenderat så mycket tid tillsammans. Hon gråter inte enbart om jag lämnar rummet, hon gråter även när vi sitter bredvid varann vid köksbordet om jag så mycket som reser mig upp! Jag kan inte få någonting gjort såvida jag inte bär runt henne hela tiden, vilket inte fungerar. Sen tror jag man bäst visar barnet att det inte är någon fara att se mamma på avstånd, genom att just INTE lyfta upp och trösta. För vad är det man tröstar för? Det är ju ingen fara att sitta själv på golvet eller i sin matstol. Borde det inte vara så att man förstärker barnets ångest genom att svara när hon han/hon blir nojig genom att bära?

    Det är inte bara så att hon är ledsen eller orolig när jag reser mig eller går iväg (tex på toa) utan hon gnäller, gråter och verkar väldigt missnöjd HELA tiden. Hon sparkar och fäktas vid blöjbyten, kan sitta i mitt knä och gnälla, hon skriker i bilstolen trots att hon ser både mig och sin pappa. Håller mormor henne går det bra- tills hon ser mig! Då gallskriker hon tills jag tar henne.

    Hon har också en tand på g, biter och tuggar. Det kan säkert bidra till hennes irritabilitet.

    Vad sjutton ska man göra för att överleva den här fasen?! Hon är ju inte nöjd mer än 20 minuter per dag, och då är jag med henne 07-19, dvs 12h. GråterDet där med avlastning är ju svårt nu som ni säkert förstår. Men jag undrar om jag ändå ska lämna henne korta stunder med tex mormor, visst hon skriker kanske hela tiden, men ju fler gånger det inträffar, så borde hon ju börja förstå att jag kommer tillbaka?

    Hur gjorde ni, eller hur gör ni?          

  • Svar på tråden Separationsångest bebis 8 månader
  • Nano07

    Vår dotter fick också separationsångest just vid 8 mån, brukar infalla då för de flesta barn och försvinner efter 1-2 månder.

    Våran tös kunde vi "stjälpa" av hos vem som helst när hon var liten - hon var totalnöjd vart hon än var nånstans (självklart gjorde vi inte det :)) men just vi 8 mån så var det helt plöstsligt bara jag som dög och hon vart tom räd för alla andra.

    Jag skulle inte lämna hos mormor utan försöka vidare med de små sakerna du göra nu. Sätta ner henne på golvet bara gå nån meter bort/utanför synhåll och sen direkt tillbaka och det lite då och då. Inte större grejer än så för då tror jag bara du förvärrar problemet. Lite grann som om du är extremt rädd för spindlar så börjar du med att kanske se en liten bild av en liten spindel - inte gå in i ett rum fullt av stora spindlar om du förstår liknelsen :) Små steg med andra ord och det kommer att vända.

  • EQ85

    Förstår att det är tufft.

    jag o min.dotter gick genom sep-ångest med.

    mitt råd är att sålänge hon är mammig och inte vill va ufrån dig, låt inte andra ta henne.

    Det är nu hon inser att ni inte är en människorKa utan två st. Att lämna henne hos andra kommer förstärka känslan av reparation.

    Min tös fick beatämma vem hon skulle vara hos. Sträckte hon ut händerna mot ngn fick hon gå dit, drog hon sig till mig fick hon stanna.

    många hade åsikter o sa att ja men hon vänjer sig att va ifrån dig!!

    Men tänk dig känslan att kalla efter mamma o så finns hon inte där.

    Jag gjorde ändå som jag beskrev här och fasen la sig efter 1-1,5 månad. Nu går hon till alla och är väldigt tryggt.sig själv.

    Tänk även såhär. När vi.som.små hade ont o mådde dåligt,var ville vi vara då? Jo oftast hos mamma

  • Nojan
    Machapuchare skrev 2012-10-11 09:30:08 följande:
    Bärsele med barnet på ryggen (typ Manduca, som på bilden nedan) gjorde att vi överlevde den fasen.


    OBS bilden lånad från storaaleberg.blogspot.se

     



    Letar just efter bärsele faktiskt. Glad Det är kanon! Men jag undrar om man inte lite grann gör barnet en otjänst genom att bära mycket? Vissa går i taket och menar att man inte kan skämma bort dem genom att bära, det är inte riktigt så jag menar. Jag menar att det kanske är bra för barnet att få sitta själv korta stunder för att inse att det inte är farligt? Jag tänker att börjar hon skrika när hon sitter i sin stol 1m från mig, så kanske jag inte ska trösta henne utan försöka prata lugnt och glatt för att hon ska förstå att det inte är någon fara. Ahh så himla svårt! Det som känns rätt är ju såklart att trösta!
  • Nano07
    Nano07 skrev 2012-10-11 09:30:16 följande:
    Vår dotter fick också separationsångest just vid 8 mån, brukar infalla då för de flesta barn och försvinner efter 1-2 månder.

    Våran tös kunde vi "stjälpa" av hos vem som helst när hon var liten - hon var totalnöjd vart hon än var nånstans (självklart gjorde vi inte det :)) men just vi 8 mån så var det helt plöstsligt bara jag som dög och hon vart tom räd för alla andra.

    Jag skulle inte lämna hos mormor utan försöka vidare med de små sakerna du göra nu. Sätta ner henne på golvet bara gå nån meter bort/utanför synhåll och sen direkt tillbaka och det lite då och då. Inte större grejer än så för då tror jag bara du förvärrar problemet. Lite grann som om du är extremt rädd för spindlar så börjar du med att kanske se en liten bild av en liten spindel - inte gå in i ett rum fullt av stora spindlar om du förstår liknelsen :) Små steg med andra ord och det kommer att vända.

    Kan lägga till att jag lät dottern hållas. Hon fick vara hos mig om det var det hon ville. Ända undantaget var hennes pappa (min man) som faktiskt tog henne även om hon ville stanna men jag ville ju gå på toa ifred iaf ibland :)

    Några månader senare var hon precis som vanligt och när hon började dagis vid ca 15 mån så var personalen lite förvånad att hon var så otroligt "lätt" att ha att göra med. Aldrig rädd för nya människor eller barn och idag när hon är 5 år är det fortfarande samma sak. Självklart vill hon helst bli trötstad av mig eller pappa men hon är aldirg rädd för att träffa nya människor och otroligt social :)
  • Nojan
    EQ85 skrev 2012-10-11 09:32:38 följande:
    Förstår att det är tufft.
    jag o min.dotter gick genom sep-ångest med.
    mitt råd är att sålänge hon är mammig och inte vill va ufrån dig, låt inte andra ta henne.
    Det är nu hon inser att ni inte är en människorKa utan två st. Att lämna henne hos andra kommer förstärka känslan av reparation.
    Min tös fick beatämma vem hon skulle vara hos. Sträckte hon ut händerna mot ngn fick hon gå dit, drog hon sig till mig fick hon stanna.
    många hade åsikter o sa att ja men hon vänjer sig att va ifrån dig!!
    Men tänk dig känslan att kalla efter mamma o så finns hon inte där.
    Jag gjorde ändå som jag beskrev här och fasen la sig efter 1-1,5 månad. Nu går hon till alla och är väldigt tryggt.sig själv.

    Tänk även såhär. När vi.som.små hade ont o mådde dåligt,var ville vi vara då? Jo oftast hos mamma

    Jomen precis! Jag tänkte den tanken igår! Det känns ju inte alls bra att lämna över henne när jag vet att hon troligen kommer skrika. Som du säger, det är klart hon får panik när mamma inte kommer. Men det är ju gnäll och skrik trots att hon får vara hos mig. Imorse satt hon bredvid pappa i soffan. Jag hade varit på toa och satte mig i andra delen av soffan, då tittar hon på mig och börjar darra på läppen för att sen bryta ihop. Och då satt jag ju 1,5 meter ifrån henne! Jag ska ärligt säga att jag undrar om detta beteende är normalt.
  • EQ85

    Prova att.gå till henne i stolen och.krama o.trösta.

    har hon.ngn snutte eller gosedjur som hon tycker om? Låt henne ha dem.i stolen.

    funkar det inte,ta stolen o sätt bredvid dig. Små så steg i taget

  • Nojan
    Nano07 skrev 2012-10-11 09:30:16 följande:
    Vår dotter fick också separationsångest just vid 8 mån, brukar infalla då för de flesta barn och försvinner efter 1-2 månder.

    Våran tös kunde vi "stjälpa" av hos vem som helst när hon var liten - hon var totalnöjd vart hon än var nånstans (självklart gjorde vi inte det :)) men just vi 8 mån så var det helt plöstsligt bara jag som dög och hon vart tom räd för alla andra.

    Jag skulle inte lämna hos mormor utan försöka vidare med de små sakerna du göra nu. Sätta ner henne på golvet bara gå nån meter bort/utanför synhåll och sen direkt tillbaka och det lite då och då. Inte större grejer än så för då tror jag bara du förvärrar problemet. Lite grann som om du är extremt rädd för spindlar så börjar du med att kanske se en liten bild av en liten spindel - inte gå in i ett rum fullt av stora spindlar om du förstår liknelsen :) Små steg med andra ord och det kommer att vända.

    Tack för kommentar. Det har varit likadant här, hon har varit glad och inte haft problem att sitta hos andra förut. Ja man får väl göra det som känns bäst och fungerar bäst. Kan sätta ner henne på golvet om jag står så hon når mig, men sen från ingenstans börjar hon ändå gråta. Tror vetskapen att mamma faktiskt KAN gå räcker för att göra henne ledsen. Spindellliknelsen var för övrigt klockren hehe //spindelrädd
  • Nojan
    EQ85 skrev 2012-10-11 09:38:05 följande:
    Prova att.gå till henne i stolen och.krama o.trösta.
    har hon.ngn snutte eller gosedjur som hon tycker om? Låt henne ha dem.i stolen.
    funkar det inte,ta stolen o sätt bredvid dig. Små så steg i taget
    Snutte tipset ska jag prova. Har försökt trösta henne utan att plocka upp men det funkar tyvärr inte. Enda stunden hon sitter själv i stolen är när jag lagar mat och det måste man ju göra Foten i munnen
  • EQ85

    Min dotter får nu 3 tänder och är supermamig.

    Allt du beskriver är helt normalt. Et där med soffan... så kan hon fortfarande göra. Hon är vän vid att hon får va hos mig när hon är trött

  • Pussesnufs

    Oj... ja min dotter på 6 månader har också börjat sådär, men bara när jag är närvarande. Om jag lämnar henne till mormor eller farmor och går ut så är det som om jag aldrig existerat. Sen så fort jag kommer hem blir det ett himla gnäll...
    Min dotter är mer förbannad än ledsen och jag brukar låta henne hållas när jag är i samma rum. Kan plocka upp henne, krama henne och sen sätter jag ner henne igen.

    Förstår att det är tufft. Tror man ska göra som känns bäst för en själv. Otroligt frustrerande att inte ens få gå på toa själv!     


    ... och nu blir det reklamfilm! ^^
  • EQ85

    Om man vill ge full effekt till snutten,

    Så ha den runt halsen på dig för då luktar den dig tillslut

  • Machapuchare
    Nojan skrev 2012-10-11 09:34:08 följande:

    Letar just efter bärsele faktiskt. Glad Det är kanon! Men jag undrar om man inte lite grann gör barnet en otjänst genom att bära mycket? Vissa går i taket och menar att man inte kan skämma bort dem genom att bära, det är inte riktigt så jag menar. Jag menar att det kanske är bra för barnet att få sitta själv korta stunder för att inse att det inte är farligt? Jag tänker att börjar hon skrika när hon sitter i sin stol 1m från mig, så kanske jag inte ska trösta henne utan försöka prata lugnt och glatt för att hon ska förstå att det inte är någon fara. Ahh så himla svårt! Det som känns rätt är ju såklart att trösta!
    Har inte upplevt att barnen blir bortskämda av att bäras.
    Jag tror att man blir trygg av att må bra, känna sig älskad och lyssnad på. Om ditt barn signalerar att det inte vill bli lämnat ensam så lämna det inte ensam. Den dagen barnet däremot vill gå in i rummet bredvid själv och utforska, följ inte efter utan låt barnet ta steget att vara på egen hand.
  • Nano07
    Nojan skrev 2012-10-11 09:37:51 följande:

    Jomen precis! Jag tänkte den tanken igår! Det känns ju inte alls bra att lämna över henne när jag vet att hon troligen kommer skrika. Som du säger, det är klart hon får panik när mamma inte kommer. Men det är ju gnäll och skrik trots att hon får vara hos mig. Imorse satt hon bredvid pappa i soffan. Jag hade varit på toa och satte mig i andra delen av soffan, då tittar hon på mig och börjar darra på läppen för att sen bryta ihop. Och då satt jag ju 1,5 meter ifrån henne! Jag ska ärligt säga att jag undrar om detta beteende är normalt.

    Beteendet är fullständigt normalt, det lovar jag :) Försök hålla ut 2-3 v till skulle jag säga och enligt mig (och många andra) kan man ALDRIG skämma bort ett så litet barn med att bära för mycket. I större delen av världen bär man barn betydligt mer än här i väst, vi har fått nån noja på att små barn måste vara "självständiga" från bara några månaders ålder - det tycker jag är aningen knäpt när man tänker efter :)
  • Nojan
    Pussesnufs skrev 2012-10-11 09:52:33 följande:
    Oj... ja min dotter på 6 månader har också börjat sådär, men bara när jag är närvarande. Om jag lämnar henne till mormor eller farmor och går ut så är det som om jag aldrig existerat. Sen så fort jag kommer hem blir det ett himla gnäll...
    Min dotter är mer förbannad än ledsen och jag brukar låta henne hållas när jag är i samma rum. Kan plocka upp henne, krama henne och sen sätter jag ner henne igen.

    Förstår att det är tufft. Tror man ska göra som känns bäst för en själv. Otroligt frustrerande att inte ens få gå på toa själv!     

    Det gäller att inte glömma att det KOMMER gå över. Men den verkligheten känns j*vligt långt bort när man står där med en skrikande unge! Men vi har gått igenom många faser och tuffa perioder med vår lilla jänta, och varje fas tar ju faktiskt slut och sen är det solsken i ett par veckor igen!  
  • Nojan
    Machapuchare skrev 2012-10-11 10:19:49 följande:
    Har inte upplevt att barnen blir bortskämda av att bäras.
    Jag tror att man blir trygg av att må bra, känna sig älskad och lyssnad på. Om ditt barn signalerar att det inte vill bli lämnat ensam så lämna det inte ensam. Den dagen barnet däremot vill gå in i rummet bredvid själv och utforska, följ inte efter utan låt barnet ta steget att vara på egen hand.
  • Nojan
    Tack snälla för idéer, kommentarer, erfarenheter och funderingar. Skrattande

    Jag kommer nog göra så att om jag har möjlighet, kommer jag göra det som känns bäst, dvs trösta, bära och låta bli att lämna "bort" henne om det gör henne ledsen. Men jag känner att det inte får gå så långt att jag inte kan gå på toa, ta en dusch eller laga mat- allt detta med henne i samma rum givetvis; sittande i babysitter, matstol eller gåstol. Sedan undviker man givetvis situationer som kan bli jobbiga, men vissa saker måste man kunna göra och då får bebis kanske vänta en minut eller tre. Vi har ju en säkerhetsaspekt också, att det inte är så smart att bära henne när man håller på med kokhett vatten, eller ta med henne in i duschen med hala golv osv. 

    Men viktigast är nog att hur jobbigt det än är för oss alla så går det över!    
  • tröttmamma

    Har en son på 11 månader o han har fått seperationsångest nu. Har gått hur bra som hällst innan men nu kan jag inte äns ställa mig upp om vi har lekt på golvet o om vi sitter vid matbordet så kan han börja gallskrika utan anledning. Är 11 månader o seperationsånest nu inte väldigt sente??? Hur skall de bli när han börjar på dagis om 1.5 månad:( jätte orolig. Är hemma o är mamma ledig 100% o min sambo jobbar o ja har ingen som kan avlasta mig. De tar väldigt mkt på psyket att inte kunna göra någonting här hemma o att han aldrig är nöjd längre, han va en sån lungn kille innan o kunde sätta han på golvet o han kunne leka själv men de är omöjligt nu. Vet inte om mitt psyke orkar så länge till, SNÄLLA NÅN SOM KAN KOMMA MED NÅTT RÅD ELLER HJÄLP??

Svar på tråden Separationsångest bebis 8 månader