• Solrosen 83

Vi som börjar med pergotime under hösten!

Jag ska också börja äta pergotime snart men vi väntar tyvärr fortfarande på att bli kallade till läkarbesök för information innan starten. Har blivit lovad av kliniken att jag kommer bli kallad innan 29 november men dit är det tyvärr fortfarande långt. Rynkar på näsan Jag har PCO vilket är anledningen till att jag får pergotime efter två cykler utan äl enligt blodproverna. Är precis på slutet av en Proverakur nu så mensen bör komma till veckan så för tillfället känns det inte som kommande cykel är speciellt hoppfull även om jag så klart kan få äl av mig själv om jag har väldig tur. Hänger gärna med här lite i bakgrunden om jag får tills jag själv kommer igång med tabletterna så jag vet lite vad jag har att vänta mig.

• Solrosen 83

Vet inte om det kanske tar lite tid nu för att kliniken inte kan ha för många som går på pergotime samtidigt med tanke på att man ska in på VUL kontroller för att se om behandlingen hjälper och att man inte blir överstimulerad. Innan har det nämligen alltid gått att få en tid inom de närmsta veckorna för läkarbesök.

• Solrosen 83

Verkar väldigt varierande vilken inställning läkare har till pergotime. Vissa skriver ut det direkt utan att man behöver komma tillbaka på VUL-undersökningar för att se vilken effekt läkemedlet får. Andra gör massor med tester för att försäkra sig om att allting annat ser bra ut och att man inte har regelbunden äl av sig själv och kräver sedan åter besök för att se resultatet. Är lite oroväckande att det varierar så mycket. Inte lätt att veta vad man ska tro egentligen.

Den risk som finns verkar ju vara att man blir överstimulerad och att flera ägg släpper samtidigt. Risken/chansen att man blir gravid med flera barn samtidigt ökar då betydligt vilket ju kan innebära risker.

Jag har fått tagit två omgångar med blodprover kring cd 21 för att kolla om jag haft äl de två senaste cyklerna och jag har fått mina resultat bara någon dag efter det sista provet så jag tror inte själva analysen tar speciellt lång tid utan det är nog snarare oftare så att det tar tid innan läkarna hinner rapportera resultaten och skriva brev eller ringa. 

• Solrosen 83

Vill bara att min mens ska komma här nu. Tog sista Proveran igår så den borde komma när som helst. Känner att den är på gång för jag har haft lite mensvärk och småont i huvudet hela dagen och mått allmänt konstigt. Extremt irriterande att springa på toa hela tiden och tro att den kommit och sen är det inget. Lika bra att få det avklarat nu så blir det förhoppningsvis lagom med nästa cykel till mitt läkarbesök om det nu inte dröjer allt för länge.

• Solrosen 83

magnoliaa: Proveran ska framkalla mensen så man får en ny start på en cykel. Är idag på cd48 utan varken mens eller äl. Mina cykler har ofta blivit väldigt långa då jag så sällan får äl och då får inte kroppen rätt signaler för att mensen ska komma heller. Proveran i sig har ju inte direkt någon påverkan på möjligheterna att bli gravid men en ny cykel innebär för min del att det åtminstone finns en chans att ett ägg släpper medan jag väntar på att få börja med pergotime. Kommer väl antagligen få äta en kur till med Provera innan jag börjar med pergon sen om det inte mot förmodan blir äl och jag blir gravid eller att mensen kommer av sig själv.

Vi har nu försökt sen sluter på juli 2011 så snart 15 månader. 

• Solrosen 83

magnoliaa: Är andra omgången med Provera jag tar nu. När jag började vår utredning och fick konstaterat att jag har PCO fick jag provera utskrivet och började ta det efter jag hade fått bekräftat via blodprov att jag inte hade haft äl den cykeln. Läkaren sa att evenutellt kunde det räcka för att jag skulle få äl av mig själv men troligtvis inte men hon ville ta blodprover runt cd 21 igen för att se innan vi började med något annat. Det funkade så klart inte så nu ska vi gå vidare med pergotime. får ju dock vänta på läkartid nu men fick mer provera så länge för att min cykel inte ska bli så otroligt lång.

Jempan: Är lite nyfiken på primolut då jag själv fått provera. Hur många dagar ska man ta primolut? Proveran jag har fått äter man ju under 10 dagar och sen ska mensen komma efter 2-3 dagar efter man slutat. Går det snabbare med primolut efter som du skriver att du ska börja med pergo ett par dagar efter och den brukar man väl börja med på cd 5? 

• Solrosen 83

Vi bor ett par mil från Örebro.

Idag kom äntligen mensen här. Blev en cykel på 50 dagar. Man kan ju fråga sig hur lång den hade blivit om jag inte hade tagit proveran. Nu blir det att hålla alla tummar att det blir äl denna cykeln och i annat fall att den blir lagom lång så jag kan få börja med pergo nästa cykel. 

• Solrosen 83

Vet ju tyvärr inte det än då jag fortfarande väntar på tid hos läkaren för information. Men ska bli kallad senast slutet på november. Så denna cykeln är ju rätt körd men förhoppningsvis nästa. Ska hålla koll med äl test och tempning så jag vet om jag får äl och om inte så blir det att börja med provera igen sen lagom så att jag är i början på en ny cykel runt tiden för läkarbesöket tänkte jag. Hoppas bara att kroppen är med på den planen också och inte strular till det. Men så klart hoppas jag på att det blir äl av sig själv denna cykeln så det tar sig och jag slipper pergon helt men det är väl inte så troligt med min PCO.

• Solrosen 83
    Ela85 skrev 2012-10-18 21:48:54 följande:
    Solrosen brukar du få ÄL av dej själv ibland? Jag har inte haft en enda sen jag slutade med p-piller för snart två år sen...
    Ärligt talat så har jag ingen aning. Enligt läkaren är det mycket möjligt och när jag har läst om PCO så har man ju oftast egen äl men det kan gå väldigt länge emellan. Med tanke på hur oregelbunden min mens varit sen jag slutade med p-pillerna har det varit svårt att ha koll på om jag haft äl eller inte. Men i juni hade jag väldigt mycket symptom på att jag skulle ha äl och mensen kom då också precis som den bör göra efter 28 dagar så misstänker att jag faktiskt hade äl då. Sen dess har jag dock inte haft någon så det är väl inte så troligt att det blir någon nu heller men har inte mycket val annat än att vänta på läkartid nu och under tiden kan jag ju lika gärna hoppas på det.
  • Solrosen 83

NLAL: Kommer bli första kuren med pergo för mig också men väntar på en tid hos läkaren för att få mer information. ska bli kallad dit innan slutet på november har de lovat så det kommer dröja lite. Har mens nu efter en kur med provera så jag hoppas väl att det ska bli äl av sig själv innan jag hinner till läkaren så jag slipper pergo men det är väl inte så troligt med tanke på att jag har PCO. Så jag får nog snällt vänta åtminstone en månad innan det blir start med pergo för mig. Håller helt med dig om att det äntligen känns som man ska få en ordentlig chans att bli gravid när man börjar med pergon trots att vi nu försökt i 15 månader.

Svar på tråden Vi som börjar med pergotime under hösten!