• FabulousMom

Hur ofta känner ni fosterrörelser i v. 23? (omföderska)

Som frågan lyder.

Jag känner det väldigt sällan, inte alls på hela dagen och på kvällen känner jag nån enstaka gång innan jag sover. Jag minns inte riktigt hur det var sist, men trodde nästan att jag skulle känna rörelser oftare vid det här laget. Jag har en ganska "känslig" graviditet med mycket övervakning av spec.MVC, så jag är givetvis extra nojig och analyserar allt som verkar avvikande. Moderkakan är i bakvägg så det är inte det heller.

Hur ofta ska man känna? 

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • Svar på tråden Hur ofta känner ni fosterrörelser i v. 23? (omföderska)
  • kibefej

Hej! Jag har gått ganska precis 23 fulla veckor idag och jag känner rörelser varje dag. Dock så måste jag koncentrera mig för att känna dem, om jag är i farten och rör mig mycket en dag då känner jag mindre och ibland får jag uppfattningen att det inte rört sig på hela dagen. Jag har också jobbiga saker i bagaget och går på specmvc och är extremt uppmärksam. Jag har börjat skriva upp de rörelser jag känner för att lugna mig själv, ibland är det svårt att minnas hur det varit under dagen. Det fungerar rätt så bra för mig. Jag har också moderkakan i bakvägg...

• bebbi

Ja kände de tydligt varje dag men observera då att ja har bakomliggande moderkaka

• caroline1

Jag är i v 22+5 och känner av sparkar och rörelser dagligen. Dock lite mindre denna vecka. Kanske för att jag är sjukskriven och bara varit hemma och vilat. Men känner av dem jättetydligt flera ggr om dagen. Började känna av rörelser väldigt tidigt. Min kusin är också i V 23 men kände inte alls av sparkar/rörelser lika ofta. När hon va hos barnmorskan da hon att det tydligen är olika. Unda om hur aktiv man själv är om dagarna påverkar bebisens rörelser. Då menar jag att barnets dygnsrytm kanske blir tydligare då h*n vaggas mer i magem ju mer aktiv man själv är och därav kanske bebisens sparlar blir tydligare när man vilar? Vad tror ni? Jag är också omföderska, men det var snart åtta år sen. Fast jag vill nog minnas att min första var lika aktiv som denna.

• Hestia

Är i vecka 22, andra barnet. Har i några veckor känt sparkar och rörelser nästab varannan timme, dagligen, och mycket åt gången.
    Mycket mer nu än vid första graviditeten. Innebär det att det blir ett livligare barn tro? Hoppas inte... ;)

• Realmilla

Jag väntar mitt 3:dje barn har moderkakan i framvägg, har känt rörelser från V 14-15
    Sparkar från V 20 ungefär.
    Är i V 24 min bebis är mycket aktiv känner den många gånger per dag räcker oftast att jag lägger mig ner eller tar på magen så är bebisen igång vaknar jag på natten kan jag känna sparkar. Bebisen har under alla 5 ultraljud jag gjort varit väldigt aktiv och i rörelse hela tiden så jag förstår att jag känner den ofta.

Mina två tidigare graviditeter hade jag även då moderkakan i framvägg men de var inte alls samma aktivitet i magen jag fick väll vara glad att jag kände bebisen några gånger per dag.
    Mitt första barn kände jag alltid först 8.30 på morgonen och jag gick sen på special kontroller och för det mesta sov hon alltid då jag skulle göra ctg kurva o så, fick alltid dricka ett glas saft och putta på magen så hon skulle vakna.

Alla graviditeter är olika man ska känna nån rörelse varje dag iaf sägs det,
    Sen kan ju bebisen ligga så den sparkar in mot ryggen de är ju så små fortfarande,

• FabulousMom

Jag är i v. 25 nu och känner fortfarande inte mycket rörelser, det verkar vara en lugnare bebis denna gången än förra. Jag känner lite rörelser efter 22 på kvällen, kanske en gång, ibland inget alls. Jag går på VUL och TUL varannan vecka och jag vet att allt är bra, men det känns konstigt med så lite rörelser.

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • Nicolew

Jag är i v 20 och varje gång jag sitter still känner jag små sparkar. Igår kunde jag känna dem med min hand, tre raka sparkar, och igen ikväll. Det kom väldigt plötsligt i v. 19. Är det någon mer som har en bebis som sparkar såhär mycket? Tyder det på att det kommer bli en vild liten sak? 

• Erya

Vecka 23 idag, första barnet, moderkakan i övre framvägg (vad nu det betyder)
    Kände första fladdret runt vecka 13-14. har kännt regelbundna sparkar/buffar sen vecka 20.

En livlig liten buse är det :P ungefär vartannan vart tredje timme så rör han på sig, men han verkar föredra att använda kisseblåsan som studsimatta.

Men det är tydligen väldigt varierande när man börjar känna, BM som gjorde RUL tyckte inte det var konstigt att jag kände tidigt eftersom jag var så smal, och bäbis låg nära "ytan"

• weasley

Jag är i vecka 23 (första barnet, moderkaka i framvägg) och känner bebben varje dag, ungefär 3 gånger om dagen i olika omgångar.

• vikohenk

Jag är förvånad över hur mkt den lilla rör sig inne i magen. Det är mitt 3e barn och den är väldigt livlig, sparkar och dunkar hela dagen. Kan nästan tro att den försöker sparka sig ut härifrån. Den verkar bara ha ro att sova då jag sover om nätterna. Minns inte att mina andra barn varit så här aktiva i magen

• hannis

Varje dag, flera gånger om dagen. Speciellt när jag sitter eller ligger. Det känns tydligt utanpå magen med.

Är i v 23, andra barnet. Moderkakan i bakvägg.

Svar på tråden Hur ofta känner ni fosterrörelser i v. 23? (omföderska)