• Anonym (Your Mistress)

Husfridsknull?

Vad tycker ni andra om husfridsknull?
    Är supernyfiken på om jag är pryd eller inte ;)

www.minasynder.blogspot.se 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Husfridsknull?
  • Anonym (Mannen)

hell no; så där tvärsäker kan du inte vara. Sex är ett av våra grundläggande behov. Man kan visst dö av att inte få sina grundläggande behov tillgodosedda, kanske att inte alla drabbas lika hårt och uteblivet sex är ju inte den direkta dödsorsaken, men likväl kan nog många sluta leva.

• Karl71
    P30 skrev 2012-11-13 23:48:44 följande:
    Det där om att ta en paus från sex låter säkert praktiskt i en del öron. Om man kikar på vad relationsexperter som bygger på forskning rekommenderar så brukar det kanske snarare vara så att man SKALL ha sex med varandra, men inte som man brukar:

En period med bara kramar och närhet.
    En period med sex men utan penetration.
    En period med sex med förutbestämda intervaller. 

Så har jag tolkat de vanliga råden. Mycket av det är förstås baserat på att trots att alla människor fungerar helt olika är det generellt så att kvinnor får mindre sexlust ju mindre sex de har och män får mer sexlust ju mindre sex de har.

Att då tro att man kan bota en försvunnen sexlust genom att sluta ha sex, det är väl som att deffa med bara godis - det finns säkert sådana det fungerar för, men de är inte många.

Jag förstår faktiskt inte varför man inte söker professionell hjälp när man har problem av den här magnituden. Den part som vägrar parterapi borde bara få ut 10% i den oundvikliga bodelningen. 
    Ungefär vad både jag och frugan kommit fram till.   Enda undantaget är att jag som man också anser mig tappa sexlust om jag parallellt med att frun inte är på humör slutar onanera under ett par veckors tid.  Alltså det fysiska suget minskar men känslomässigt och själsligt (?) saknar jag fortfarande närheten.

Vi tänker nu testa en kognitiv sexterapeut och se vart det leder.  Skam den som ger sig.
    Anonym (Mannen) skrev 2012-11-14 10:04:01 följande:
    hell no; så där tvärsäker kan du inte vara. Sex är ett av våra grundläggande behov. Man kan visst dö av att inte få sina grundläggande behov tillgodosedda, kanske att inte alla drabbas lika hårt och uteblivet sex är ju inte den direkta dödsorsaken, men likväl kan nog många sluta leva.
    Precis min uppfattning.   Man kan "dö" på olika sätt.   Kroppen kan vara vid liv men självkänslan död  

/K

Definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat.
  • Karl71

Saxat från egen post i liknande ämne  (Kvinnligt perspektiv på noll sexlust efterlyses:  www.familjeliv.se/Forum-9-198/m66007718.html )

Dåligt sex, för att inte säga riktigt dåligt sex, är på många sätt värre än inget alls.

Nu tycker säkert alla dem som står för "husfridsknullet", vare sig man eller kvinna att denna kommentar är otacksam men what can I say....

När jag började ta upp samtalet kring sexet på allvar med frugan för några månader sedan tyckte hon först att jag var ytlig som började i den endan.  Det visade sig dock snart att genom att använda uteslutningsmetoden för att hitta tillbaka till bättre sex, ledde det till sist in på djupare frågor som vi inte tagit itu med tidigare.

Sade senast häromdagen att hur olustig denna resa än må vara så är klart att ett havererat sexliv ofta (inte alltid) avspeglar andra, djupare problem.

Det har kommit att visa sig att både jag och hon själv lagt locket på en hel del känslor utanför sängen i andra delar av relationen och inte varit ärlig och öppen med varandra.   Kan man inte vara vidöppen med varandra utanför sängen blir det sedan svårt att vara det I sängen där total nakenhet råder både fysiskt och psykiskt.   D.v.s. bra sex grundar sig på ett totalt förtroende och respekt på livets alla plan.   När det (förtroendet och respekt) naggas i kanten, följer sexet med i den nedåtgående spiralen.

Måhända, om man får vara lite generaliserande, är det lättare för män att få till något mellanting mellan bra sex och husfridsknull då många av oss tänder mer visuellt än kvinnor.

Jag har börjat att förstå att förspelet med min fru börjar i huvudet och går vidare till kroppen.  Alltså, om jag får lov att filosofera lite efter allt hårt arbete med frugans bristande libido, jag måste lyckas med den svåra konsten att åter-erövra hennes tankar om mig innan jag "får" hennes kropp.

Här gäller det som jag sagt förut att lära sig bryta gamla (o)vanor och negativa ord och handlingar som haft en avtändande effekt på henne.  Hon i sin tur har liknande arbete på sitt bord - ofta på lite andra plan.

Förstår nu att man borde studerat mänskligt beteende innan man friade till sin fru.  Kanske borde vi fundera över något slags relations-körkort.    Jag menar att för att köra bil krävs ett körkort eftersom risken är stor annars att man skadar andra.  Samma sak med att sätta sig bakom spakarna på ett flygplan.

Men vilken idiot som helst får ju flytta ihop/gifta sig, och risken är stor att p.g.a. bristande kunskap förstör/skadar man både sitt eget och sin partners själsliv och självkänsla.  I värsta fall hamnar man i ett nedbrytande förhållande som eskalerar till "Rosornas krig" och till slut i skilsmässa och ytterligare själsliga skador.

Nu tänker jag högt.  Någon som förstår vad jag försöker säga?

mvh
    Karl 

Definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat.
  • MissFine
    Karl71 skrev 2012-11-29 19:06:20 följande:
    Saxat från egen post i liknande ämne  (Kvinnligt perspektiv på noll sexlust efterlyses:  www.familjeliv.se/Forum-9-198/m66007718.html )

Dåligt sex, för att inte säga riktigt dåligt sex, är på många sätt värre än inget alls.

Nu tycker säkert alla dem som står för "husfridsknullet", vare sig man eller kvinna att denna kommentar är otacksam men what can I say....

När jag började ta upp samtalet kring sexet på allvar med frugan för några månader sedan tyckte hon först att jag var ytlig som började i den endan.  Det visade sig dock snart att genom att använda uteslutningsmetoden för att hitta tillbaka till bättre sex, ledde det till sist in på djupare frågor som vi inte tagit itu med tidigare.

Sade senast häromdagen att hur olustig denna resa än må vara så är klart att ett havererat sexliv ofta (inte alltid) avspeglar andra, djupare problem.

Det har kommit att visa sig att både jag och hon själv lagt locket på en hel del känslor utanför sängen i andra delar av relationen och inte varit ärlig och öppen med varandra.   Kan man inte vara vidöppen med varandra utanför sängen blir det sedan svårt att vara det I sängen där total nakenhet råder både fysiskt och psykiskt.   D.v.s. bra sex grundar sig på ett totalt förtroende och respekt på livets alla plan.   När det (förtroendet och respekt) naggas i kanten, följer sexet med i den nedåtgående spiralen.

Måhända, om man får vara lite generaliserande, är det lättare för män att få till något mellanting mellan bra sex och husfridsknull då många av oss tänder mer visuellt än kvinnor.

Jag har börjat att förstå att förspelet med min fru börjar i huvudet och går vidare till kroppen.  Alltså, om jag får lov att filosofera lite efter allt hårt arbete med frugans bristande libido, jag måste lyckas med den svåra konsten att åter-erövra hennes tankar om mig innan jag "får" hennes kropp.

Här gäller det som jag sagt förut att lära sig bryta gamla (o)vanor och negativa ord och handlingar som haft en avtändande effekt på henne.  Hon i sin tur har liknande arbete på sitt bord - ofta på lite andra plan.

Förstår nu att man borde studerat mänskligt beteende innan man friade till sin fru.  Kanske borde vi fundera över något slags relations-körkort.    Jag menar att för att köra bil krävs ett körkort eftersom risken är stor annars att man skadar andra.  Samma sak med att sätta sig bakom spakarna på ett flygplan.

Men vilken idiot som helst får ju flytta ihop/gifta sig, och risken är stor att p.g.a. bristande kunskap förstör/skadar man både sitt eget och sin partners själsliv och självkänsla.  I värsta fall hamnar man i ett nedbrytande förhållande som eskalerar till "Rosornas krig" och till slut i skilsmässa och ytterligare själsliga skador.

Nu tänker jag högt.  Någon som förstår vad jag försöker säga?

mvh
    Karl 
    Jaadå, I here you loud and clear. Vilka viktiga insikter ni har gjort. Det bådar gott för er framtida relation. Jag kan absolut känna igen mig i att sexet är någon slags temperaturmätare på relationen. Är det något som inte är bra i relationen, som gnager och skaver, kanske under ytan, så är det risk att jag tappar lusten. Sex är inte alltid ett sätt att lösa eller komma över sådana saker. Det kan tvärtom bli värre, då man förmodas komma varandra väldigt nära under sex.

Jag hoppas att ni kan lösa era knutar och hittar tillbaka till en öppen och lustfylld relation.
    Lycka till!
  • Anonym (Ett ex berättar)

Var gift i över 30 år med ett husfridsknull, " hushållsknull".
    Hon ville nästan aldrig, bara när hon hade druckit, ibland.

Hjälpte inte hur mycket jämlik jag var. Hon ville ändå inte.

En dag gick jag, jag bara gick. Hade försökt prata med henne om det men
    det gick inte att göra något åt. 
    Nu har jag träffat en kvinna som är en helt vanlig kvinna.
    Varken yngre eller smalare....
    Sex.... nästan varje dag... ibland två gånger eller någon gång ...tre .... om dagen..

Behöver aldrig tjata... för hon bara vill ... för jag vill och så möts våra kroppar,  vi, hon och jag....... en man och en kvinna... Hjärta

• Karl71
    Anonym (Ett ex berättar) skrev 2012-11-30 00:12:11 följande:
    Var gift i över 30 år med ett husfridsknull, " hushållsknull".
    Hon ville nästan aldrig, bara när hon hade druckit, ibland.

Hjälpte inte hur mycket jämlik jag var. Hon ville ändå inte.

En dag gick jag, jag bara gick. Hade försökt prata med henne om det men
    det gick inte att göra något åt. 
    Nu har jag träffat en kvinna som är en helt vanlig kvinna.
    Varken yngre eller smalare....
    Sex.... nästan varje dag... ibland två gånger eller någon gång ...tre .... om dagen..

Behöver aldrig tjata... för hon bara vill ... för jag vill och så möts våra kroppar,  vi, hon och jag....... en man och en kvinna... Hjärta
    Grattis.

Kan inte låta bli att undra om ditt ex hade varit med om något i sin sex-debut som gav henne negativa assiciationer till sex.  De följer ju än sedan resten av livet om man inte tillsammans lyckas lösa knutarna.

Du tror inte hon har ett nytt förhållande också nu där sexet fungerar bättre?  

mvh
  • Anonym (Your Mistress)
    Karl71 skrev 2012-12-01 23:06:45 följande:
    Grattis. Kan inte låta bli att undra om ditt ex hade varit med om något i sin sex-debut som gav henne negativa assiciationer till sex.  De följer ju än sedan resten av livet om man inte tillsammans lyckas lösa knutarna. Du tror inte hon har ett nytt förhållande också nu där sexet fungerar bättre?   mvh K 

känner igen mig i det där. Fick en hemskt debut. Mot min vilja. Man måste verkligen dom du säger kunna lösa det tillsammans lä det ska fungera
  • Mannen 58
    Karl71 skrev 2012-12-01 23:06:45 följande:
    Grattis.

Kan inte låta bli att undra om ditt ex hade varit med om något i sin sex-debut som gav henne negativa assiciationer till sex.  De följer ju än sedan resten av livet om man inte tillsammans lyckas lösa knutarna.

Du tror inte hon har ett nytt förhållande också nu där sexet fungerar bättre?  

mvh
    Nej det har hon inte. Det enda jag vet att hon en gång pratade med sin morsa som sa" ja ibland måste man för husfridens skull".
    Så varken hon eller mamman hade egentligen något naturligt förhållande till sex.
    Mitt ex var dessuom inte planerad utan en i raden av barn. Inte alltid förhållandet till mamman blir så bra då vilket
    påverkar ens egen förmåga att våga närma sig sex eller en man. 
  • Anonym (hell no)

Klart man som kvinna blir hämmad och skrämd av sex, när vissa män ser kvinnans kropp som en slit och slängvara de kan göra vad de vill med. 

Jag har blivit våldtagen, utsatt för flera våldtäktsförsök och övergrepp, råkat ut för otaliga ovälkomna tafsningar, blivit sexuellt trakasserat  många, många gånger, blivit anklagad för frigiditet och blivit snackad skit om för att man inte "släppt till". Blivit snackad skit om för att man gått med på sex. Blivit tjatad på om sex och fått sur och grinig partner tillbaka om man inte velat. 

Klart att sådana här saker sätter spår hos kvinnor. När män lär sig respektera kvinnor, kanske de skadade vågar bejaka sin sexualitet mera. Sedan är det ju så att en del människor har lägre lust och ser inte livet rasa för att man inte får knulla 3,2 gånger per vecka. 

Lever som singel och det är underbart att slippa sex. Det är så enkelt att vara utan. Lite onani då och då räcker gott. Kanske väcks min lust om jag träffar en man som respekterar mig och min kropp. En jämlike, en person jag blir himlastormande kär i.  ...som är så stark i sig själv och litar på vår kärlek, att han inte rasar, eller beter sig som en grinig unge, är otrogen, om det under en period, säg ett par månader, bara blivit ett samlag. 

• Karl71
    Anonym (hell no) skrev 2012-12-05 16:36:17 följande:
    Klart man som kvinna blir hämmad och skrämd av sex, när vissa män ser kvinnans kropp som en slit och slängvara de kan göra vad de vill med. 

Jag har blivit våldtagen, utsatt för flera våldtäktsförsök och övergrepp, råkat ut för otaliga ovälkomna tafsningar, blivit sexuellt trakasserat  många, många gånger, blivit anklagad för frigiditet och blivit snackad skit om för att man inte "släppt till". Blivit snackad skit om för att man gått med på sex. Blivit tjatad på om sex och fått sur och grinig partner tillbaka om man inte velat. 

Klart att sådana här saker sätter spår hos kvinnor. När män lär sig respektera kvinnor, kanske de skadade vågar bejaka sin sexualitet mera. Sedan är det ju så att en del människor har lägre lust och ser inte livet rasa för att man inte får knulla 3,2 gånger per vecka. 

Lever som singel och det är underbart att slippa sex. Det är så enkelt att vara utan. Lite onani då och då räcker gott. Kanske väcks min lust om jag träffar en man som respekterar mig och min kropp. En jämlike, en person jag blir himlastormande kär i.  ...som är så stark i sig själv och litar på vår kärlek, att han inte rasar, eller beter sig som en grinig unge, är otrogen, om det under en period, säg ett par månader, bara blivit ett samlag. 
    Du bekräftar min tankegång att många husfridsknulls-levererare har traumatiska händelser i sitt bagage och har fått en dålig start v.g. sexlivet.  Har man sedan varit ihop med en eller flera män som inte fattar det där med förspel och saknar tålamod generellt sett försvårar det sitautionen.   Det JAG ogillar med husfridsknullet i mitt förhållande är ju att det för mig som (över?)känslig man upplevs lite som en form av våldtäkt.   Jag vill ju inte tvinga mig på min fru utan att det ska vara ett gemensamt "beslut" att ha sex.

Tror som sagt att det tar ett enormt arbete att tillsammans arbeta bort negativa associationer någon i förhållandet fått till sex.   Viljan måste finnas på båda sidor och ett STORT mått tålamod från/av den som måste "vänta in" sin asexuella partners lusta.  Ett visst mått av envishet att bryta negativa tankemönster från den utsatta behövs givetvis också.

Frågan är svår.  Ledsen att höra att du varit igenom så mycket tråkigheter...

/K 
  • Anonym (hell no)
    Karl71 skrev 2012-12-06 17:27:11 följande:
    Du bekräftar min tankegång att många husfridsknulls-levererare har traumatiska händelser i sitt bagage och har fått en dålig start v.g. sexlivet.  Har man sedan varit ihop med en eller flera män som inte fattar det där med förspel och saknar tålamod generellt sett försvårar det sitautionen.   Det JAG ogillar med husfridsknullet i mitt förhållande är ju att det för mig som (över?)känslig man upplevs lite som en form av våldtäkt.   Jag vill ju inte tvinga mig på min fru utan att det ska vara ett gemensamt "beslut" att ha sex.

Tror som sagt att det tar ett enormt arbete att tillsammans arbeta bort negativa associationer någon i förhållandet fått till sex.   Viljan måste finnas på båda sidor och ett STORT mått tålamod från/av den som måste "vänta in" sin asexuella partners lusta.  Ett visst mått av envishet att bryta negativa tankemönster från den utsatta behövs givetvis också.

Frågan är svår.  Ledsen att höra att du varit igenom så mycket tråkigheter...

/K 
    Tack.

I en omröstning här på FL om sexuella övergrepp, blev det en rungande majoritet som svarade ja på frågan. ...så jag är ingalunda unik tyvärr... 
  • Anonym (Emma)

Husfridsknull är dåligt om nån pressar sej och går med på sex fast man verkligen inte vill. Men om man bara är "inte sugen" en längre tid, tycker jag man kan uppskatta närheten och att ge sex till sin sugna partner. Man kan inte sitta och tro att lusten ska komma alldeles av sej själv, men om man skapar tid och plats och kroppskontakt för ett "husfridsknull" så ökar chansen att få lust själv jämfört med att sitta kvar framför tv.

• Karl71
    Anonym (Emma) skrev 2012-12-08 22:45:32 följande:
    Husfridsknull är dåligt om nån pressar sej och går med på sex fast man verkligen inte vill. Men om man bara är "inte sugen" en längre tid, tycker jag man kan uppskatta närheten och att ge sex till sin sugna partner. Man kan inte sitta och tro att lusten ska komma alldeles av sej själv, men om man skapar tid och plats och kroppskontakt för ett "husfridsknull" så ökar chansen att få lust själv jämfört med att sitta kvar framför tv.
    Frågan är väldigt individuell.   Något som börjar som ett husfridsknull kan ju ofta gå över till ett "villigt knull".   Det är kanske vad vissa utövare av husfridsknullet hoppas på (och även den som vill i sexet).

Problemet är när dammet lagt sig efter sex och man inser att det "bara" var ett välgörenhetsknull. Inget vidare för någon part.

/K 
  • Anonym (Emma)
    Karl71 skrev 2012-12-10 12:54:29 följande:
    Frågan är väldigt individuell.   Något som börjar som ett husfridsknull kan ju ofta gå över till ett "villigt knull".   Det är kanske vad vissa utövare av husfridsknullet hoppas på (och även den som vill i sexet).

Problemet är när dammet lagt sig efter sex och man inser att det "bara" var ett välgörenhetsknull. Inget vidare för någon part.

/K 
    Det där förstår jag inte riktigt hur du menar. Om man inte har tvingat sej utan tycker att det i brist på kåthet är mysigt och nära med sex ändå, så finns väl ingen dålig eftersmak? Vad är det man inser?

Vi lägger nog in ollika saker i ordet välgörenhetsknull, jag menar att det är att knulla utan att ha varit kåt från början eller utan att vara kåt alls (ok, då funkar det väl bara för kvinnor att knulla, men en man kan smeka/slicka),men inte för att man "tycker synd om" den andre eller slippa bli gnälld på,utan för att man tycker om den andre, vill vara nära, njuta hud och kroppskontakt, vill att den andre ska ha det skönt och få utlopp för sin lust. Att man fattar att det blir problem till slut om man inte får sex i sitt förhållande.
    Den som vill ska ju inte behöva möta förakt eller överseende utan värme och en känsla av att "ok jag är inte kåt nu, men jag önskar att jag vore det och om jag vore det så är det dej jag skulle  vara kåt på, för du är attraktiv och den jag vill vara nära....." 

(Jag är kvinna och varit den som har fått, av min man, som inte hade så mkt lust  under en längre period). 
  • Karl71
    Anonym (Emma) skrev 2012-12-10 20:37:22 följande:
    Det där förstår jag inte riktigt hur du menar. Om man inte har tvingat sej utan tycker att det i brist på kåthet är mysigt och nära med sex ändå, så finns väl ingen dålig eftersmak? Vad är det man inser?

Vi lägger nog in ollika saker i ordet välgörenhetsknull, jag menar att det är att knulla utan att ha varit kåt från början eller utan att vara kåt alls (ok, då funkar det väl bara för kvinnor att knulla, men en man kan smeka/slicka),men inte för att man "tycker synd om" den andre eller slippa bli gnälld på,utan för att man tycker om den andre, vill vara nära, njuta hud och kroppskontakt, vill att den andre ska ha det skönt och få utlopp för sin lust. Att man fattar att det blir problem till slut om man inte får sex i sitt förhållande.
    Den som vill ska ju inte behöva möta förakt eller överseende utan värme och en känsla av att "ok jag är inte kåt nu, men jag önskar att jag vore det och om jag vore det så är det dej jag skulle  vara kåt på, för du är attraktiv och den jag vill vara nära....." 

(Jag är kvinna och varit den som har fått, av min man, som inte hade så mkt lust  under en längre period). 
    I botten tror jag både du och jag (o en och annan med oss ) önskar att vara åtrodda.  D.v.s. man vill ju bli "tagen" av åtrå och inte välgörenhet.  Gränsen mellan bra sex och husfridsknull är alltså lite olika beroende på personliga "krav" eller önskemål.    Jag har nog haft många manliga bekanta som i sina förhållanden inte verkar fatta skillnaden utan skiter i av vilka skäl de har sex, bara de har sex.

Kanske sätter alla filmer och media grillor i huvudet på en.   I Hollywoods värld sliter man ju alltid av kläderna på varandra och ger sig hän som om man inte haft sex på 3 år.   Verkligheten är ju ganska annorlunda för många av oss.

Vi verkar ha befunnit oss i samma sits du och jag Emma

Tyvärr tror jag inte det är riktigt så enkelt som du menar.  D.v.s. saknar en i förhållandet den där grundkåtheten KAN det lätt påverka önskan att "vilja vara nära" också då den "asexuelle" kanske börjar undvika närhet av "rädsla" att det ska leda till oönskat sex.

Det är i alla fall min erfarenhet.   Under en LÅNG tid tappade jag (vi) inte bara sexlivet, utan även närheten i övrigt.  De går ju liksom hand i hand.   Om din man har kvar en önskan att vara nära dig, trots att han inte är kåt - grattis, men för min fru funkade det inte så.

Jag har således fått försöka återerövra att komma henne nära utanför sängen för att så småning om komma nära I sängen + eventuellt sex.

Visst fan är det komplext med relationer

mvh
    Karl 
  • P30

Jag är ju av den bestämda uppfattningen att det här med att man förväntas vara glad, kåt, gift och lycklig med samma person hela livet är en utopi, en hittepå-produkt lika fjantig som riddaren på den vita hästen. Fundera på hur många par som fått barn och har minst 20 år tillsammans som både älskar den andre djupt och innerligt, som bara är kåt på den andre, som har ett rikt, varierat och välfungerande sexliv och där det inte figurerat otrohet eller att det är tillåtande att vara sexuell med andra utanför förhållandet.

Visst, varken du eller jag kan veta säkert, det är få som man kan prata om så allvarliga saker och vara säker på att få hela den opolerade sanningen. Det är nog ens få som ser hela den sanningen själva ens för att inte tala om hur få som pratar om det i förhållandet.

Men - om man nu släpper idén om att ett förhållande bara skall fungera och har konstaterat att vi tydligen var precis som alla andra - vi har inte lika mycket lust. Vad gör man då? Som tidigare nämnts är ju steg ett att börja prata om det. Och att nämna husfridsknull i de meningarna måste man såklart göra, om man kort därefter väljer att definiera det. När båda är med på vad det betyder (vare sig det betyder sex utan att man har lust, eller att man ger sin partner några minuter att väcka lusten trots att man inte har den vid själva...) 

Det viktigaste är väl trots allt att man inte bara går runt och tror att bara för att man en gång blev ihop så skall båda vara kåta samtidigt under resten av livet. Skulle det trots att vara så att det inte fungerar så, så är det är det den som inte är kåt som bestämmer. Och är man inte kåt, då behöver man inte anstränga sig, för då är det helt enkelt så. 

Om man nu valt att vara monogam trots att man insett att det blir en massa jobb att hålla den sexuella glöden igång krävs en öppen och ärlig diskussion för hur man hanterar det när det inte fungerar för någon part. Vem ansvarar för att lösa situationen, vilka verktyg får man använda och om man förvägrar den andre sex - kan man verkligen kräva trohet då? 

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
Svar på tråden Husfridsknull?