• Anonym (Kaffedraken)

    Det KNYTER dig i magen!! Han skriker åt sin "nyfådda" ettåring!!

    Alla vi som adopterar/adopterat vet (eller åtminstone BORDE veta) hur otroligt viktig den här första tiden är för ett "nyfått" barn. Under vår föräldrautbildning upprepade de gång på gång på gång hur viktig TRYGGHETEN är för ett barn som har fått en sådan traumatisk start i livet. Något som borde vara självklart att känna till.

    Jag börjar bli förtvivlad och jag vet inte vad jag ska göra. Men jag börjar skriva av mig här för att höra om jag kan få några råd.

    Nu kommer ni säkert be mig prata med denna pappa själv, men jag avskyr verkligen sånt då jag är sååå konflikträdd och är väldigt rädd att bli påhoppad/få skäll av andra...

    Nu till saken. Det handlar om ett par adoptivföräldrar som haft sitt barn i några månader nu. Barnet är ca 1 1/2 år och är en jättemysig, aktiv liten krabat. Jag ska också tillägga att föräldrarna till synes är väldigt trevliga att prata med så därför känns detta extra tungt. 

    FLERA gånger VARJE dag hör jag pappan SKRIKA, verkligen SKRIIIKA åt sin lilla ettåring. Grejen är att barnet inte gör nåt heller. Vaddå, barn är barn liksom. Det räcker med att den lille kanske klättrar upp i en trappa så hör man NEEEEEEEEJ ******* (namnet på barnet), du ska inte VAAAARA där!", i en såååå irriterande, hög ton så alla grannar häromkring hör.

    Är det normalt att skrika, ta i, och bete sig så åt en ettåring?? Jag har jobbat många år inom förskolan med små barn men ALDRIG aldrig har jag varit med om att varken personal eller trötta föräldrar skrikit åt sin lilla ettåring.

    Själv har jag två barn i förskoleålder och jag kan ofta bli arg och skrika åt min "stora" men skulle aldrig ens komma på TANKEN att bli arg på och skrika åt en liten ettåring, varken min eller andras! Det gör så ont när jag tänker på deras lilleplutt, som resan varit med om så mycket av otrygghet.... Ibland undrar jag vad MAMMAN tycker om hennes mans beteende... har aldrig hört henne ta i så mot sitt barn.

    Det knyter sig i magen varje gång jag hör honom skrika så åt sin lilla. Paret är ju för sjutton utredda och godkända som adoptivföräldrar av sin kommun. Vad gör man??

     

  • Svar på tråden Det KNYTER dig i magen!! Han skriker åt sin "nyfådda" ettåring!!
  • Anonym (Kaffedraken)

    "Det knyter SIG i magen" ska det såklart stå.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag kanske överreagerar? Finns det ingen mer som tycker detta låter oroväckande? Jag menar om han redan nu, när barnet är så litet kan bli så ARG för ingenting, hur ska det inte bli sen då, när barnen kommer in i "riktiga" trotsåldrar?

  • Anonym (Kaffedraken)

    barneT ska det stå.. ursäkta mina slarvfel med stavningen..

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men är det verkligen så ovanligt att skrika år en ettåring? Det var längesen jag hade småbarn men oftast lyfte man väl bara bort dem. Men om man är längre bort låter det logiskt att skrika kanske inte så högt som han verkar göra. Tycker det låter som de skulle behöva spärra av med grindar så inte barnet hela tiden hamnar där det inte får vara.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men inte fan skriker man till en bebis!
    Känner du pappan TS?


    Älskade döttrar Ophelia 20081025 Livia 20100516. Bf 20130105.
  • Anonym (Kaffedraken)
    nuharjagbytt skrev 2012-10-14 13:12:55 följande:
    Men är det verkligen så ovanligt att skrika år en ettåring? Det var längesen jag hade småbarn men oftast lyfte man väl bara bort dem. Men om man är längre bort låter det logiskt att skrika kanske inte så högt som han verkar göra. Tycker det låter som de skulle behöva spärra av med grindar så inte barnet hela tiden hamnar där det inte får vara.
    Om det är ovanligt eller ej - JAG har aldrig tidigare hört det iallafall. Och om det nu är vanligt, tycker jag det låter hemskt! Ja men precis, man lyfter väl bara bort dem! Nja, längre bort... jag vet inte.. han står väl ofta ett par meter ifrån typ... så det tycker jag inte är ett argument för att skrika på barnet på det sättet. Jag tror faktiskt inte det skulle hjälpa med några grindar. Det verkar kvitta vad det barnet gör, så skriker pappan på det :(
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har en dotter hemma som är 16 mån. Skulle aldrig komma på tanken att skrika på henne! Däremot använder jag en bestämd ton när hon gör fel, men det tycker jag räcker. Dessutom har jag och min man varit jättenoga med att barnsäkra vårt hus, så här finns det inget värdefullt hon kan riva ner/ta sönder, vi har grind för trappan, och vi är noga med att stänga t.ex toalettdörren efter oss. Allt för att göra hennes miljö så enkel och säker som möjligt.

    Att skrika på en ettåring, det är aldrig okej i mina ögon.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag skrek väldigt sällan till min kille när han var 1.5-år förutom i exceptionella fall när han var nära ngt farligt eller liknande. Vi har alltid pratat & förklarat på ett sätt många säkert tycker är överpedagogiskt. Det har lett till att han alltid lyssnar på oss då han vet att det alltid finns ett skäl till att vi säger till honom.

  • Anonym (Kaffedraken)
    KaIi skrev 2012-10-14 13:16:35 följande:
    Men inte fan skriker man till en bebis!
    Känner du pappan TS?
    Nej men eller hur?! Känner och känner... nja, vi är än så länge bara ytligt bekanta kan man säga.
  • Anonym (Kaffedraken)
    fivestepsback skrev 2012-10-14 13:19:55 följande:
    Jag har en dotter hemma som är 16 mån. Skulle aldrig komma på tanken att skrika på henne! Däremot använder jag en bestämd ton när hon gör fel, men det tycker jag räcker. Dessutom har jag och min man varit jättenoga med att barnsäkra vårt hus, så här finns det inget värdefullt hon kan riva ner/ta sönder, vi har grind för trappan, och vi är noga med att stänga t.ex toalettdörren efter oss. Allt för att göra hennes miljö så enkel och säker som möjligt.

    Att skrika på en ettåring, det är aldrig okej i mina ögon.
    Sirling skrev 2012-10-14 13:20:37 följande:
    Jag skrek väldigt sällan till min kille när han var 1.5-år förutom i exceptionella fall när han var nära ngt farligt eller liknande. Vi har alltid pratat & förklarat på ett sätt många säkert tycker är överpedagogiskt. Det har lett till att han alltid lyssnar på oss då han vet att det alltid finns ett skäl till att vi säger till honom.


Svar på tråden Det KNYTER dig i magen!! Han skriker åt sin "nyfådda" ettåring!!