Anonym (mamma) skrev 2012-10-18 10:24:56 följande:
Jag tror att det är omöjligt att generalisera vilken lösning som är bäst. Det finns så många om och men i allas liv. Däremot så tror jag alla är överens om att alla barn BÖR ha tillgång till båda sina föräldrar på mer eller mindre daglig basis. Det behöver inte vara att träffas eller att sova hos den ena föräldern. Det kan vara annan slags kommunikation.
Dock bör båda föräldrarna visa barnet att det är älskat av båda och barnet bör få känslan att det faktiskt ÄR så också och inget man som förälder bara säger.
Det finns miljoner lösningar på samma problem.
Alla har sina egna historier och ibland ligger det mycket bakom ett beslut att ha vh eller vv. Iblnad är det en självklarhet. Dock bör alla barn få känna att de har TVÅ föräldrar.
Precis min mening. Det finns lika många lösningar och anledningar till barnens boende, till barnens tillgång till båda sin föräldrar, som det finns unika fall.
Och det är precis det jag vill få fram - att det
går inte att säga att barn
oftast mår dåligt av vv, eller barn
oftast mår dåligt av vh etc etc. Man kan framföra sin åsikt, och alla har vi rätt till våra åsikter, men man kan inte säga att det är så för alla, eller oftast för den delen, man kan bara utgå från sina egna erfarenheter och argumentera utifrån det.
Tror man att det är på ett sätt, så har man självklart rätten att förkunna sin tro, men det blir inte per automatik en sanning. Och ens egen erfarenhet tar inte bort andras erfarenheter. Man kan inte säga att en sanning inte existerar, bara för att det inte är sanning i ens eget liv.
Och din poäng är en viktig sådan! Alla barn har rätt till sina båda föräldrar. Och det är bådas ansvar att se till att möjligheten till det finns. Och det är inte alltid pappan som felar....