• Echo

Frivilligt avsäga sig VV, Varför??

Jag tycker de gör rätt. Varannan vecka är det sämsta alternativet för barnet.

• Echo
    BioBonus skrev 2012-10-17 20:58:38 följande:

Enligt vem? Och varför? Tror inte mina barn skulle hålla med dig... Så det du nog vill säga egentligen är att ibland är det ett dåligt alternativ och då gör man rätt om man fördelar boendet annorlunda. Eller hur :)
    Nej. Det jag vill säga är att jag inte träffat någon som varit nöjd med att bo varannan vecka. De har däremot varit ense i att de aldrig velat säga det till sina föräldrar för att inte göra dem ledsna och besvikna. Jag tror att dina barn när de är vuxna kommer hålla med mig (men givetvis kan jag ha fel). 

Så för att nyansera- jag tror att vv i ytterst få fall är den bästa lösningen. Men det kan vara det. 

Min åsikt är att de föräldrar som frivilligt avsäger sig varannan vecka gör sina barn en stor tjänst. 

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Echo
    Echo skrev 2012-10-17 21:07:00 följande:
    Nej. Det jag vill säga är att jag inte träffat någon som varit nöjd med att bo varannan vecka. De har däremot varit ense i att de aldrig velat säga det till sina föräldrar för att inte göra dem ledsna och besvikna. Jag tror att dina barn när de är vuxna kommer hålla med mig (men givetvis kan jag ha fel). 

Så för att nyansera- jag tror att vv i ytterst få fall är den bästa lösningen. Men det kan vara det. 

Min åsikt är att de föräldrar som frivilligt avsäger sig varannan vecka gör sina barn en stor tjänst. 

Glömde svara TS: är det din åsikt att du är bäst lämpad att ta hand om barnen så ska du givetvis ta fighten. Men då är det bästa alternativet att barnen är vh hos mamman, inte vv.
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Echo
    Poison82 skrev 2012-10-17 21:23:04 följande:
    Skulle jag och min sambo separera så finns inget annat än vv då både eg velat ha vår gosse heltid
    Det är just detta som är problemet. Föräldrarna vill och barnet får ta konsekvenserna.

Om föräldrarna så gärna vill ha vv så tycker jag att de kan stå för flyttandet själva. (Och jag vet att det finns sådana exempel också).
  • Echo
    Poison82 skrev 2012-10-17 21:35:30 följande:
    Echo: det hade ju varit en ide men det kommer inte hända. 
    Självklart inte. Varför skulle barnets behov gå före föräldrarnas när föräldrarna väljer att separera?
  • Echo
    Poison82 skrev 2012-10-17 22:04:06 följande:
    Echo: det var en rätt onödig kommentar. Ingen av oss kommer ha råd att bo kvar i huset om vi separerar och jag ser inte hur den lösningen vore bättre för barnet
    Kostnaden är ju densamma (1 hus + 1 boende extra)? Och barnet får ha sitt hem kvar. 
  • Echo

Poison: huset är oviktigt. Poängen är att ni sätter era behov före barnets behov av ett hem. Det behöver inte vara huset. Men förutsatt att en av er behåller huset är kostnaden samma.

Bästa lösningen jag sett bland bekanta är att de bodde i varsin lägenhet i samma trappuppgång. Barnet hade sitt boende hos mamman (större lgh) men spenderade lika mycket tid hos pappan.

• Echo
    Poison82 skrev 2012-10-18 08:45:28 följande:
    Echo: läser du vad jag skriver??? Vi kan inte bo kvar i huset. Och hur kan du påstå det blir samma kostnad när den som bor kvar i huset får ta den kostnaden och den som hyr lägenheten får den kostnaden. Hur kan det bli samma sak??

I den bästa av världar bor föräldrarna ihop men ibland fungerar det inte.
    Självklart kan man flytta barnet. Men man behöver ju inte göra det varje vecka.

Jag menade att ni i så fall har ett hus och en lägenhet och flyttar emellan. Den som bor kvar i huset är då barnet. Givetvis delar man då kostnad för hus och lägenhet lika. Det behöver inte vara den bästa lösningen- men den är inte så omöjlig som du vill få det till. Du har bara lite svårt att ta till dig att de vuxna kan stå för hattandet istället för barnen.
  • Echo
    sextiotalist skrev 2012-10-18 09:07:39 följande:
    I min värld ser man till helheten, inom förhållandet och även efter förhållandet. Jag tycker att man skall sträva efter en lösning som gör att alla, mår så bra som möjligt, barn som vuxna, så jag håller med dig, allas behov räknas.

Om det sedan innebär heltid hos pappan/mamman och vh hos den andra, vv eller kortare byten, eller två-veckorsintervall eller bara loven, eller vardagarna hos den ena och alla helger hos den andra eller.... spelar egentligen ingen roll. 

Det håller jag med om. Det som jag irriterar mig på är att vv (där barnen förväntas trivas med att flytta en gång i veckan) har blivit norm. Jag tror att det kan vara den bästa lösningen, men jag tror att det i de allra flesta fall inte är det. I alla fall inte för barnen.
  • Echo
    BioBonus skrev 2012-10-18 09:40:10 följande:
    Men hur skulle en sån lösning fungera när/om det finns fler familjemedlemmar att ta hänsyn till? Om mamman träffar en ny man och får barn med honom, ska hela familjen då flytta fram och tillbaka, eller bara mamman eller hur ser du att det är en lösning som fungerar för alla inblandade? Eller är det bara en lösning du förespråkar när det enbart är mamma/pappa/barn inblandade i ekvationen. Jag antar det.

Hur gör man då om man har valt den lösningen och det faktiskt kommer in fler faktorer i ekvationen? Har det då legat i barnens bästa att vänja sig vid att allt ska vara som vanligt för dem trots att omgivningen förändras, eller blir omställningen från att vara centrum så mycket svårare då när det inte bara innebär att mamma träffat ny man och det kanske får syskon, och samtidigt ska vänja sig vid att nu är det slut med centrumrollen och det är dags att börja anpassa sig lite till verkligheten?

Bara nyfiken på hur det vidare resonemanget ser ut... 
    Läser du alla mina inlägg så ser du att jag inte förespråkar en lösning som den bästa för alla. Jag kan inte heller säga att det i just det fallet är den bästa lösningen även om det gällde två föräldrar och ett barn. 

Det jag däremot är övertygad om är att varannan vecka i de flesta fall inte är den bästa lösningen och bygger på föräldrarnas vilja och behov- inte barnets.

Den lösningen ett par av mina vänner valde med att bo i samma trapphus tycker jag är jättebra. Men det betyder ju inte att de alltid kommer ha den lösningen. När omständigheterna förändras får man se över sina lösningar, men man bör vara flexibel och se barnets rätt till ett hem och sina föräldrar. Inte bara föräldrarnas rätt till barnet.
  • Echo
    BioBonus skrev 2012-10-18 10:32:16 följande:
    Och det är precis det jag vill få fram  - att det går inte att säga att barn oftast mår dåligt av vv, eller barn oftast mår dåligt av vh etc etc. Man kan framföra sin åsikt, och alla har vi rätt till våra åsikter, men man kan inte säga att det är så för alla, eller oftast för den delen, man kan bara utgå från sina egna erfarenheter och argumentera utifrån det.
    Jag håller delvis med. Däremot tror jag att du underskattar barnens vilja att göra sin föräldrar nöjda. Och föräldrarnas förmåga att manipulera sina barn.
    Mina erfarenheter baseras inte på vad barn som bor vv eller vh säger, utan hur de som vuxna ser på sin barndom. Det är inte ovanligt att det de sagt och gjort har grundats i en vilja att göra föräldern glad.  
  • Echo
    BioBonus skrev 2012-10-18 11:20:33 följande:
    Och jag antar att det även gäller de vuxna som när de var barn av lojalitet med till exempel en ledsen och sårad mamma eller pappa, sa att de ville bo heltid hos denne förälder för att göra mamma/pappa lite glad, eller manipulerats till att tycka det, inte mår så bra av det när de blir vuxna heller.

Ingen mår bra av att manipuleras eller göra saker av vilja att behaga, men det gäller oavsett utgången. 
    Nja, det har mest varit så att de velat bo på ett ställe men inte velat välja för att inte såra någon. Någon har även valt att flytta hemifrån extremt tidigt bara för att få ett hem. 

En annan bekants barn gick från vv till vh. Varje gång barnet skulle hem frågade pappan "vill du verkligen inte stanna kvar längre". Gissa om det inte funkade då! Tyvärr är just detta barn ett av dem som inte borde ha vv... Pappan hävdar bestämt att det är barnets val. 
  • Echo
    Anonym(mamma):

Och detta kom som en blixt från klar himmel? Eller var mannen ett under av energi och utförde gärna hushållsarbete innan?
    Om du inte vill slita ihjäl dig- gör inte det. Fråga inte- kräv.

För nej- det ska inte vara så. Och det fattar du nog själv.Men det är lite tröttsamt med alla på FL som tror att deras lathögar till män på något sätt ska förvandlas till jämställda och fantastiska fäder. En lathög till man kommer med all sannolikhet bli en lathög till pappa. 

• Echo
    Anonym (mamma) skrev 2012-10-18 16:46:29 följande:

Förstod det som det var riktat till mig om det kom som en blixt...
    I mitt fall om vi nu ska dra upp det så JA det kom som en blixt från klar himmel. NÄr jag blev gravid (vilket han var den som tjatade och tjatade, jag tyckte vi kunde vänta) så slutade han vara den underbara man han hade varit innan, började jobba kopiöst och sedan är den historien slut. andra barnet var ett "misstag" trots skydd och jag kunde inte med att göra abort när vi var gifta...
    FL är inte överens med min dator alls just nu- så mitt inlägg såg jättekonstigt ut. Men jo det var riktat till dig. Tack för svaret.
Svar på tråden Frivilligt avsäga sig VV, Varför??