BioBonus skrev 2012-10-18 09:40:10 följande:
Men hur skulle en sån lösning fungera när/om det finns fler familjemedlemmar att ta hänsyn till? Om mamman träffar en ny man och får barn med honom, ska hela familjen då flytta fram och tillbaka, eller bara mamman eller hur ser du att det är en lösning som fungerar för alla inblandade? Eller är det bara en lösning du förespråkar när det enbart är mamma/pappa/barn inblandade i ekvationen. Jag antar det.
Hur gör man då om man har valt den lösningen och det faktiskt kommer in fler faktorer i ekvationen? Har det då legat i barnens bästa att vänja sig vid att allt ska vara som vanligt för dem trots att omgivningen förändras, eller blir omställningen från att vara centrum så mycket svårare då när det inte bara innebär att mamma träffat ny man och det kanske får syskon, och samtidigt ska vänja sig vid att nu är det slut med centrumrollen och det är dags att börja anpassa sig lite till verkligheten?
Bara nyfiken på hur det vidare resonemanget ser ut...
Läser du alla mina inlägg så ser du att jag inte förespråkar
en lösning som den bästa för alla. Jag kan inte heller säga att det i just det fallet är den bästa lösningen även om det gällde två föräldrar och ett barn.
Det jag däremot är övertygad om är att varannan vecka i de flesta fall inte är den bästa lösningen och bygger på föräldrarnas vilja och behov- inte barnets.
Den lösningen ett par av mina vänner valde med att bo i samma trapphus tycker jag är jättebra. Men det betyder ju inte att de alltid kommer ha den lösningen. När omständigheterna förändras får man se över sina lösningar, men man bör vara flexibel och se barnets rätt till ett hem
och sina föräldrar. Inte bara föräldrarnas rätt till barnet.