Anonym (mamma) skrev 2012-10-18 20:12:05 följande:
min fråga är framför allt VILL MAN INTE vara delaktig i alla aspekter av ens barns liv??? Jag kan inte påstå att jag gillar att sitta med mitt barn på sjukhuset och vänta på att det ska bli stucket i armen alldeles livrädd, eller sitta på föräldrarmöten etc MEN jag gör det för det är MITT barn, MINA barn! Det viktigaste jag har! Jag vill vara en del av alla aspekter. Jag vill veta vad som händer runt barnet. Jag vill inte bara leka med barnet nrä jag själv känner för det.
Nu har ni skrivit så ini helskotta i tråden så jag ber om ursäkt om jag inte hänger med riktigt.
Jag kan ge dig
ett svar från mitt perspektiv på frågan varför.
Mina barns pappa är totalt dum i huvudet med massor av fel och brister men vi har ändock kunnat samarbeta halvhyfsat om barnen. Mycket tack vare att vi bägge aktivt gick in för att svälja principer och lägga vår konflikt utanför barnen.
Pappan avstod
helt frivilligt från bla BVC och skola därför att jag kan det så mycket bättre. Helt riktigt enligt mig. (Det motsvarade ganska väl uppdelningen innan separationen dessutom). Han var trygg i att jag skötte de delarna och jag förvissade mig om att de fick det dessutom. Å andra sidan tog han delar som jag alltid varit jäkligt dålig på som tex att handla kläder (blir konstant fel utan överdrift, snickra, meckanicka och sånt som inkluderar bollar).
Poängen är att man inte behöver vara till 100% engagerad i sitt barn, det går jättebra att dela upp det om man är överens. Huvudsaken är att barnen får 100% engagemang. Som jag ser det får det dessutom engagemang med kvalitet istället för något som blir halvtaskigt där man bara har kvar "
det är tanken som räknas".
Men det är inte enkelt det heller eftersom det kräver att man släpper kontrollen och litar på att den andra gör sitt jobb så att säga.