• Anonym (Hur tänker män?)

Frivilligt avsäga sig VV, Varför??

Jag har en fråga till alla män som jag inte kan med att ställa till mina bekanta pga den infekterade stämning som alltid följer....
    Som man har jag sett hur flera män i min bekantskapskrets har frivilligt avsagt sig mer eller mindre vårdnaden av sina barn och godtagit varannan helg istället för varannan vecka. Dessa män har varit högst normala fungerande i samhället män utan vare sig missbruksproblem eller kriminalitet. 
    Av någon anledning blir de alltid irriterade, förnärmade och sura när jag frågar dem mer ingående varför. Jag förväntas nöja mig med ett "hon är dum i huvudet" "hon går inte att ha att göra med" och " jag orkar inte bråka för barnet/barnens skull"

Som man kan jag inte fatta detta, hur kan man frivilligt inte vilja träffa sina barn mer än varannan helg?????
    Nu står jag tyvärr själv i begrepp till separation men kan säga så här. Om det är något krig som är värt att utkämpa så är det just för mina barn. Allt annat skiter jag i. T.o.m huset kan hon få om jag bara fick barnen.

Jag väljer hellre att säga upp mig från mitt arbete och lever i en etta på existensminimum med barnen varannan vecka än att ta varanann helg med nuvarande arbete.

Hade jag fått bestämma i mitt eget fall så hade jag mer än gärna tagit barnen varje vecka då jag anser att deras mamma som är en otrogen slampa som älskar att festa och dricka är  mer än oläplig som mor desvärre är det inte möjligt men mindre än v.v kommer jag aldrig godta.

Så, era synpunkter? Det var inte min mening att låta bitter även om jag känner mig så just nu, är mer irriterad på bla flera av mina vänner som har offrat sina egna barn, för vad? ja jag vet inte, för att inte bråka låter ju helt sjukt i mina ögon.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-18 08:56
    Tack för många intressanta synpunkter. Har läst dem alla. Anledningen till att jag skapade tråden vara att för bara 6 månader sedan kunde jag aldrig i min vildaste fantasi föreställa mig att mina barn skulle ha separerade föräldrar. Men nu blir det så, mot min vilja och det är inte mycket jag kan göra åt det. Men en sak kan jag göra och det är att aldrig ge upp mina barn. Den enda turen jag har i denna tragiska situation är att min fru aldrig skulle vilja det heller, vi har båda samma syn på VV, men i och med att det nu aktualiseras för mig så undrar jag mer än tidigare varför vissa av mina bekanta, ja även utanför min bekantskapskrets väljer att bara ha VV. Det kan finnas många anledningar, men DE FLESTA är enligt min mening inte giltiga skäl. Jag kan i min nuvarande situation inte ens se mig i ett förhållande igen, har man blivit bränd så är det svårt att lita på någon men OM jag nåognsin skulle träffa någon ny, och hon skulle "kräva" eller föreslå att mina barn var i vägen?? Ja då hade hon inte blivit långvarig. Som tur är så är barnen relativt stora (låg och mellanstadie) så jag har redan nu dagligt kommunikation med dem via mobil, skype och chatprogram. Det kommer jag ju givetvis ha även den vecka jag inte har dem i fortsättningen. Däremot så fasar jag för ensamheten den veckan

• Svar på tråden Frivilligt avsäga sig VV, Varför??
    Litet My skrev 2012-10-17 14:54:40 följande:
    Kan bara svara för sonens pappa, men dels har tyckt att det varit långt samt att han jobbade konstiga tider.

Med facit i hand och om man ser på hur sonen är (Har Austimliknande tillstånd) så tror jag VV inte varit det bästa för honom. Däremot hade jag som mamma önskat att han kunde haft mer kontakt med sonen ändå, ringt honom, hämtat lediga dagar, utnyttjat att ha honom mer på lov. En anledning att han slutade med det var för att hans nya inte gillar sonen.

Den enda goda anledning jag kan komma på nu om en förälder (vilken som) inte vill ha varannan vecka är om det inte är barnens bästa, alla barn trivs inte med varannan vecka.    
    Det förstår jag och håller med. Barnens bästa är självklart A och O, men jag pratar om "normalfallen" om man nu kan säga att några sådana finns vid separationer och skilsmässor. Min känga är främst menad åt männen, även om jag mycket väl vet att det finns kvinnor som inte vill att deras män skall ha VV.
    Anonym skrev 2012-10-17 15:05:34 följande:
    Kommer det som ett brev på posten, att mannen inte vill ha sina barn VV, när man separerar?   
    Kan bara prata för mig själv, men definitivt inte. Skulle gärna ha dem på heltid om jag bara fick. 
    Anonym (lisa) skrev 2012-10-17 15:14:17 följande:
    Jag tror att det tyvärr ofta handlar om mannens "nya". Verkar vara väldigt vanligt att kvinnor känner svartsjuka inför barnen och gärna vill ha sin man ifred. Särskilt tydligt blir detta om de skaffar gemensamma barn.

Tragiskt!
    Träffar man någon ny som har barn sedan tidigare så får man ju köpa hela "konceptet" eller "paketet" det är vad jag anser iallfall. Jag älskar definitivt inte alla på min arbetsplats, men sånt är livet, skall jag arbeta där får jag göra det bästa av situationen. Samma anser jag borde gälla vid ev nya förhållanden som innehåller bonusbarn.
    Dannyboy skrev 2012-10-17 15:21:17 följande:
    Ingen anning om varför men tycker helt klarrt det är en intressant fråga, men jag själv tror inte att jag skulle gå med på något annat än minst halva tiden. Men ofta verkar det i alla fall till det yttre vara för att män i bekantskapskretsen rent generellt vill "leva livet" och inte ha ett ankare som håller dem tillbacka (ankare=barn)
    Utan mina barn finns inget liv, inte för mig just nu iallfall :(
    Anonym (lisa) skrev 2012-10-17 15:47:14 följande:

Självklart är det den flata pappans fel om han väljer (!) att avstå umgänge med sina barn för att främja husfriden.

. Sanningen är att jag tjatade mig blå om att han skulle träffa barnet de första åren, även hans nya (som han var otrogen med) var välkommen hem till mig - allt för att barnet har rätt till båda sina föräldrar.

Det är min erfarenhet!           
    Tack för dina synpunkter, instämmer till fullo! Jag är i samma situation, jag har blivit bedragen och kommer bli lämnad trots att jag valt att förlåta. Men jag skulle hellre skicka hela världen ner i helvetet än att ge upp kampen för mina barn. Dock är jag nog inte lika storsint när det gäller att släppa in hennes nya i mitt liv, men det är en annan femma.
  • Anonym

VV är inte alltid rätt för alla barn.

När paret levt som familj har man planerat både arbete och fördelning av ansvar för barn och hem på två personer, många gånger fungerar då inte vv  för barnet om inte föräldern byter arbetstider vilket inte är det lättaste.

Inte heller alltid det fungerar med resor till och från skola från ena föräldern varje dag, drömmen är ju att föräldrarna ska bo på sådant avstånd från varandra att barnen kan komma och gå som de vill.

• Anonym (lisa)
    Anonym (Hur tänker män?) skrev 2012-10-17 16:20:16 följande:
    Tack för dina synpunkter, instämmer till fullo! Jag är i samma situation, jag har blivit bedragen och kommer bli lämnad trots att jag valt att förlåta. Men jag skulle hellre skicka hela världen ner i helvetet än att ge upp kampen för mina barn. Dock är jag nog inte lika storsint när det gäller att släppa in hennes nya i mitt liv, men det är en annan femma.

Nja, i ärlighetens namn måste jag erkänna att jag inte skulle släppt in henne hos mig, men det jag menade var att han "pappan" kunde hämta bebis och gå på promenad och DÅ stör det inte mig om hon är med.

Konstigt nog avskyr jag henne (!) men inte "pappan". Hur kan det komma sig?  Nu blev det lite ot så du kan bara förbise detta om du vill ts  
  • Anonym

Jag tycker också att det är konstigt att pappor väljer att bara ha vh..knäppt. Och ja,det är väl pappans fel..man kan skylla på många..exet..den nya osv..Men det är väl upp till varje förälder att vilja ha och stå upp för sina barn? Även om någon är knäpp osv..får man lätt vv..om båda är bra. Väldigt sällan de dömms till enskild vårdnad etc.

Anonym skrev 2012-10-17 16:23:44 följande:
    VV är inte alltid rätt för alla barn.

När paret levt som familj har man planerat både arbete och fördelning av ansvar för barn och hem på två personer, många gånger fungerar då inte vv  för barnet om inte föräldern byter arbetstider vilket inte är det lättaste.

Inte heller alltid det fungerar med resor till och från skola från ena föräldern varje dag, drömmen är ju att föräldrarna ska bo på sådant avstånd från varandra att barnen kan komma och gå som de vill.
    Fast då får man väl byta arbetstider eller arbete då. Aldrig i livet att jag skulle prioritera arbetet före mina barn. Sedan får man väl se till att flytta inom närområdet. Som tur är så är vi fortfarande gifta så ingen av oss kan bara ta barnen och flytta 50 mil bort. 
  • Anonym (mamma)

så otroligt dåligt av en förälder att skylla på barnens mamma, på jobbet, avstånd, ekonomi eller whatever!! VILL man ha sina  barn fixar sig allt! Då kämpar man, då slåss man!!
    Jag hade inte gett upp en jävla sekund om mitt x hade sagt att jag bara fick ha mina barn vh!

Jag jobbar ihjäl mig för att kunna ha barnen på heltid för att deras pappa inte vill ha dem mer än vh. Jag har tjatat o gnatat men han "kan" inte...jobbet är viktigare för honom. Jag vänder ut och in på mig själv, uruselt med pengar för att barnen ska bo bra osv. Det gör jag för det finns INGET som kan stoppa mig från att ha barnen.

Om någon (amamma eller pappa) skyller på saker för att de inte kan ha barnen är bara bullshit!!!! Det fins inget sånt som att inte gå!     

Svar på tråden Frivilligt avsäga sig VV, Varför??