• BioBonus

Frivilligt avsäga sig VV, Varför??

Echo skrev 2012-10-18 11:17:09 följande:
    Jag håller delvis med. Däremot tror jag att du underskattar barnens vilja att göra sin föräldrar nöjda. Och föräldrarnas förmåga att manipulera sina barn.
    Mina erfarenheter baseras inte på vad barn som bor vv eller vh säger, utan hur de som vuxna ser på sin barndom. Det är inte ovanligt att det de sagt och gjort har grundats i en vilja att göra föräldern glad.  
    Och jag antar att det även gäller de vuxna som när de var barn av lojalitet med till exempel en ledsen och sårad mamma eller pappa, sa att de ville bo heltid hos denne förälder för att göra mamma/pappa lite glad, eller manipulerats till att tycka det, inte mår så bra av det när de blir vuxna heller.

Ingen mår bra av att manipuleras eller göra saker av vilja att behaga, men det gäller oavsett utgången. 
  • BioBonus

Och - bara för att förtydliga, min personliga erfarenhet ligger just där. Ett barn som säger till pappa att jag vil bo hos er båda, men mamma är så ledsen när jag inte är där så det kanske är bättre att jag bor hos henne. Samma barn som alltid leker med sina kompisar hemma hos sig "för att mamma inte ska behöva vara ensam"....

Som sagt - lika många olika erfarenheter som det finns individer. 

• BioBonus
    Höghus skrev 2012-10-18 11:28:47 följande:
    Förlorar man 8000 innan på FL skatt tjänar man dessutom så bra att det borde gå att planera och lägga undan under graviditeten.
    Men där förutsätter du att bara för att jag tjänar bra så gör min man det också? Är min man arbetslös/studerande/sjuksriven så finns inte möjligheten att lägga undan lite under graviditeten, för min inkomst försörjer oss båda.... Så i det fallet så hade det kanske varit självklart att jag går tillbaka till jobbet tidigare och han är hemma med barnen längre. Eller hur?
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2012-10-18 11:45:03 följande:
    Jag har sagt att han kan ringa och säga god natt eller prata med barnen varje dag, när han insåg att det var abrnen som svarade och inte jag så  slutade han...antog att det var barnen han ville prata med men icke, då hjälpte det inte hur mkt jag tjatade o lät jag barnen ringa honom så var JAG tvungen att prata först för han kanske inte hade tid att prata med barnen?! 
    Och vi hade det precis motsatta! Mamman tyckte han var en dålig pappa som inte ringde och sa god natt till sin dotter, förutom att han fick ju aldrig prata med sin dotter utan det var alltid hon som svarade och skulle börja älta en massa saker - tills FR frågade om hon inte kunde låta det samtalet vara mellan far och dotter som hon påstod at hon ville.... Nu svarar dottern när pappa ringer och alla är glada och nöjda. Ja, utom mamman då:)
  • BioBonus
    Höghus skrev 2012-10-18 12:09:12 följande:
    Biobonus: självklart finns det specialfall. Med i "normalfamiljen" har båda jobb. Ändå läggs 90 procent av barnens vardagsbehov på mamman. Min poäng är att barn behöver två närvarande föräldrar från dag 1 och att det är märkligt hur vissa blir/vill bli superpappor först vid en separation. Och att det inte alltid är i barnens intresse att plötsligt vara ifrån den som är deras trygghet. Just därför är det viktigt att vara jämställda före ev separation.
    Men också inse att det finns många pappor som inte släpps in när de lever med mamman, men som sen får en möjlighet efter skilsmässan att vara den skitbra pappa de hade kunnat vara hela tiden om de bara fått chansen:) 
  • BioBonus
    HäxanSurtant skrev 2012-10-18 12:25:25 följande:
    Det där tror jag på. Vips så växer det med ansvaret och blir superföräldrar, bara de får en chans att faktiskt få vara det!

Kanske inte över natt, men med lite tid så:)
  • BioBonus
    HäxanSurtant skrev 2012-10-18 12:36:43 följande:
    Ja fast så är det väl med alla

Vet när jag kom hem med dottern från BB och tänkte hur tusan skall det här gå Rent krasst så kan jag även säga att pappan har större erfarenhet av barn då han har två bonus och sen en egen med sin sambo och en med mig.

De enda jag har är från mina småsyskon och kusiner, syskonbarn och vänners ungar, för jag var nog den sista som fick barn av vännerna.

Men det fungerar ju ändå, man lär sig med tiden.
    Ja, och man får lov att göra misstag. Vilket kanske inte alltid en pappa får efter en skilsmässa.... Kan de inte allt på en gång, så kommer de aldrig lära sig:)

Det är också lite intressant att, här på forumet till exempel, läsa hur mammor kräver och gör ditten och datten för sina barn just för att det ligger i barnets bästa. Att den andre föräldern faktiskt tycker detsamma, fast inte likadant som mamman, är skit samma. Mammor verkar har mandat på att veta vad som är för barnens bästa. Inte jag. Jag ger mig inte det mandatet.

Tack och lov så finns det många klocka människor omkring mig, inklusive deras pappa, som har andra erfarenheter än jag, som kan se på en situation med andra glasögon än jag gör och som faktiskt kan ha en lösning som är bättre än min... Jag vet inte alltid vad som är bäst för mina barn. Jag vet vad jag tror är bäst utifrån mina referensramar, men jag är inte så inskränkt så att jag tror att min sanning är den enda sanningen...
  • BioBonus
    Höghus skrev 2012-10-18 13:25:01 följande:
    Och när det gäller "barnets bästa" så anser jag att den som känner barnen bäst är den som har störst kompetens att avgöra detta. Oavsett vilket kön den förälder som gör det har.
    Fast bara för att man känner barnet bäst så är man kanske inte alls kompetent nog till att avgöra vad som är bäst. En person med snedvriden uppfattning om sitt eget varande och omgivningens agerande kan ju känna sitt barn hur bra som helst och ändå ge det fullkomligt uppåt väggarna fel förutsättningar att hantera livet.

Märkligt resonemang. Det innebär ju att den som känner barnet bäst också är fullkomligt perfekt i hela sitt varande och kunnande och därigenom sitter inne med alla svaren på allt.

Nej, det köper jag inte. 
  • BioBonus
    Höghus skrev 2012-10-18 13:21:45 följande:
    Vet ni, jag köper inte snacket om att "inte släppas in". Ingen kan tvinga en pappa som inte vill att skriva över föräldradagar eller förvägra honom rätten att jobba deltid eller vara engagerad klasspappa eller att köpa vinterkläder, fixa kalas och badda pannan när barnet är febersjukt. Vad är det för krakar till män som inte står upp för sin och barnets rätt och sedan skyller ifrån sig?
    Men det innebär att du fråntar alla de män som faktiskt har upplevt exakt detta deras upplevelse. Och dessutom kallar dem krakar. 
  • BioBonus
    HäxanSurtant skrev 2012-10-18 13:36:59 följande:
    Trist det där och jag är så jädra fördomsfull att jag inkluderar dessa mammor bland dem som snackar skit om den andra föräldern och skiter i om barnen hör det alternativt rakt till barnen Ja jag vet jag är usel!
    De har ju en upplysningsplikt inför barnen förstår du väl! Eftersom de vet vad som är bäst för dem så är det förstås även bättre att barnen vet vilken värdelös pappa de har... Så att de själva kan ta ställning till honom utifrån sanningen;)
  • BioBonus
    Anonym skrev 2012-10-18 13:52:38 följande:
    Ja just det, patetiska krakar....
    Och dessutom fråntar du alla de kvinnor som faktiskt berättar om att det gått till så här, deras upplevelse. För det var inte alls så det låg till det var pappans fel, inte hennes. Att hon själv kände att hon inte släppte in pappan, att hon inte lät honom försöka ens - det är bara dravvel och hittepå i din värld.

Allvetande är så spännande personligheter. Men så tråkiga att diskutera med tyvärr. Nyanser saknas. 

• BioBonus
    Anonym skrev 2012-10-18 15:31:22 följande:
    Eh nej, jag vet väl att det både finns mammor som "inte släpper in" och pappor som inte tar för sig, det betyder inte att det är en giltig ursäkt att ge upp sina barn! I min värld finns det inte att man väntar på att bli tillåten att ta hand om sitt barn, man gör det bara! Annars så ja, är man en patetisk stackars krake som blivit överkörd och inte kämpat för ett förhållande till sina barn! 

Att inte bli tillåten tillräckligt många gånger kan avskräcka de bästa intentioner. Om din chef gick efter dig och rättade till allt du gjorde, eller stod bakom dig för att kolla att du gör på "rätt" sätt eller helt enkelt sa - äh, det är bättre jag gör det själv, skulle du inte ge upp efter ett tag? Och till slut skaffa ett annat jobb där du fick möjlighet att utföra dina arbetsuppgifter utan överevakare?

Följdfråga. De mammor som inte släpper in - har de ingen skuld i den uppkomna situationen? Vad ursäktar du deras patetiska beteende med? 
Svar på tråden Frivilligt avsäga sig VV, Varför??